Gå til innhold

Henvisning sendt fra fastlegen, hva skjer videre? (Bergen)

Anbefalte innlegg

Vi er blitt henvist fra fastlegen til KK i Bergen da jeg ikke er blitt gravid.

Fra henvisningen ble sent fikk vi time ca 6 måneder senere. Jeg har tatt en del blodprøver (noen som ikke hadde spesifikke syklusdager og noen dag 3 og 21) og min mann har tatt sædprøve (første gang fikk vi svar, mer volum enn normalt men ikke nok levende sædceller til å kunne måle aktivitet/svømmedyktighet, andre gang tatt ca 2 måneder senere ingen svar). Ikke fått svar på noen av mine prøver. Jeg har hatt veldig varierende sykluser,fra 28 til 70 dager, vanligvis 35-40.

Vår time på KK er nå løpet av sommeren. Hva kan vi forvente at skjer da? Blir det gjort noe løpet av sommeren tror dere? Når kan jeg håpe at vi får en liten?

Noen som har vært gjennom dette i Bergen? Noen som har gjort dette mens de tar masterstudier?

Jeg føler vi har fått litt lite informasjon om gangen videre, det har bare vært: nå har jeg sendt henvisning til KK og dere blir innkalt der.

Anonymous poster hash: 4d73a...f77

• 2 uker senere...

Fortsetter under...

Vi ble henvist fra lege til KK, var til samtale ca 3mnd etter. Henvisning i november, samtale i februar, medisiner i mars, uttak og innsett i midten av april.

Etter at vi ble henvist fikk vi brev om samtale, og på samtalen fikk vi litt informasjon om hva som ble gjort. Vi fikk etter en stund brev i posten om når vi skulle starte opp med medisiner og en plan for det, mener jeg. Vi var heldige og ble gravide på første innsett, og 27uker senere fikk vi en liten kar så altfor tidlig. Det ble tre mnd på sykehuset og oksygen i en del mnd etter vi kom hjem. Nå går det veldig bra med han, og han er en aktiv liten kar :)
Vi skal snart i gang med søskenforsøk med fryseegg i første omgang. Jeg ringte sykepleier på KK og forklarte situasjonen, og hun satt oss opp på innsett på neste syklus, det er ikke fult på assistert befruktning akkurat nå sa de(mulig det er fordi vi har embryoer på frys og derfor har en kortere prosess..). Jeg fikk e-resept på de medisinene jeg skal bruke etter innsett, og fikk tidspunkt for å starte eggløsningstesting og når jeg skal ringe dem. Jeg får så beskjed når jeg skal inn til ultralyd for å se om det går an å sette inn i naturlig syklus.

Ville ringt til sykepleier på KK, kanskje dere har falt ut av systemet av en eller annen grunn? Hvis ikke kan det jo hende at dere får noe mer info. De sa til oss første gangen vi var inne, at vi bare måtte ringe. Det var som oftest sånn at man ikke fikk med seg all info på samtalen, nettopp fordi det er så mye tanker og følelser oppi alt sammen.
Håper dere snart hører fra dem. Masse Lykke til :)

Anonymous poster hash: ff808...946

Vi ble henvist av gyn i september 13, samtale januar 14 og første forsøk mai 14- så har det gått litt slag i slag etter det med fryseforsøk og fersk forsøk, men det har vært en del ventetid også. Føler vi var heldig som får tredje forsøk før sommeren (ca to måneder etter SA)

Var litt kortere ventetid nå ifølge sykepleierenjeg snakket med etter SA i mars.

Om dere har samtale nå i sommer, vil jeg tro forsøk over sommeren. I fjor var de stengt fra rundt St.hans til midten av august. (Ferie og lege som hadde vakter på resten av kk også, første SA fikk vi komme inn selv om de var stengt, men måtte vente på legen da han fikk haste keisersnitt han måtte bli ferdig med først)

• 2 uker senere...

Jeg vil tro dere får oppstart etter sommeren. I følge en venninne som jobber på KK og under ivfbehandling selv har de litt ventetid på ferskforsøk. Fryseforsøk krever ikke like mye, derfor har de bedre kapasitet når det gjelder det.

Du skam fint klare forsøke vedside av skole.

Vi ble henvist fra lege til KK, var til samtale ca 3mnd etter. Henvisning i november, samtale i februar, medisiner i mars, uttak og innsett i midten av april.

Etter at vi ble henvist fikk vi brev om samtale, og på samtalen fikk vi litt informasjon om hva som ble gjort. Vi fikk etter en stund brev i posten om når vi skulle starte opp med medisiner og en plan for det, mener jeg. Vi var heldige og ble gravide på første innsett, og 27uker senere fikk vi en liten kar så altfor tidlig. Det ble tre mnd på sykehuset og oksygen i en del mnd etter vi kom hjem. Nå går det veldig bra med han, og han er en aktiv liten kar :)

Vi skal snart i gang med søskenforsøk med fryseegg i første omgang. Jeg ringte sykepleier på KK og forklarte situasjonen, og hun satt oss opp på innsett på neste syklus, det er ikke fult på assistert befruktning akkurat nå sa de(mulig det er fordi vi har embryoer på frys og derfor har en kortere prosess..). Jeg fikk e-resept på de medisinene jeg skal bruke etter innsett, og fikk tidspunkt for å starte eggløsningstesting og når jeg skal ringe dem. Jeg får så beskjed når jeg skal inn til ultralyd for å se om det går an å sette inn i naturlig syklus.

Ville ringt til sykepleier på KK, kanskje dere har falt ut av systemet av en eller annen grunn? Hvis ikke kan det jo hende at dere får noe mer info. De sa til oss første gangen vi var inne, at vi bare måtte ringe. Det var som oftest sånn at man ikke fikk med seg all info på samtalen, nettopp fordi det er så mye tanker og følelser oppi alt sammen.

Håper dere snart hører fra dem. Masse Lykke til :)

Hei

Vi er akkurat vært i gjennom blodprøver av meg (3 og 21 dag) og spermprøve+blodprøve av mannen. Nå skal vi på førstegangsundersøkelsen på offentlig sykehus i juni.. Veldig spent på svaret på prøvene og hva som skjer videre.. Men jeg lurer på en liten ting.. Hvor mye kan vi forvente å få i kostnader tror du? Dersom vi blir satt igang med det samme som dere.. Ikke godt å vite enda hva som skjer, men bare nysgjerrig..

Anonymous poster hash: 1959e...cb0

Tror vi havnet på litt i overkant av 8000k. Taket er jo på 15000 pr forsøk(?). Ta vare på alle kvitteringer slik at dere kan sende inn og få i retur om dere passerer øvre grense.
Husker ikke i farten hvilke medisiner jeg gikk på, men tror det var sprøytene i 10dager og noe progesteronstøtte i dagene etter innsett. ser jeg har betalt ca 3700, 3200 og 1100 i medisiner.
Denne gangen har jeg brukt ca 1100kr på progesteronstøtte ved fryseforsøk i egen syklus.

Masse lykke til, spennede tider for dere. Bare husk å være flinke å prate med hverandre! Man kan bli litt smårar av alle tankene, og ikke minst hormonene!

• 2 uker senere...

Annonse

Vi har nå vært på Haukeland, og har lært at fastleger ikke har rett til å sende henvisning/søknad om assistert befruktning.

Etter 6 måneders venting for time der vi gikk gjennom de samme spørsmålene og undersøkelsene som tidligere slik at søknaden kunne sendes, har vi nå ca 6 nye måneder med venting foran oss.

Vi har nå vært på Haukeland, og har lært at fastleger ikke har rett til å sende henvisning/søknad om assistert befruktning.

Etter 6 måneders venting for time der vi gikk gjennom de samme spørsmålene og undersøkelsene som tidligere slik at søknaden kunne sendes, har vi nå ca 6 nye måneder med venting foran oss.

Hva? Hvem er det som kan sende henvisning da?

Det var forsåvidt gynekologen min som sendte vår henvisning, men det var tilfeldig i grunn..

Håper virkelig at dere ikke må vente sååå lenge før dere i det hele tatt kommer i gang med prosessen. Masse lykke til!

• 2 uker senere...

Det var forsåvidt gynekologen min som sendte vår henvisning, men det var tilfeldig i grunn..

Håper virkelig at dere ikke må vente sååå lenge før dere i det hele tatt kommer i gang med prosessen. Masse lykke til!

Vi må tydeligvis vente enda lenger. I løpet av de ukene siden vi var på gynekologisk og til vi fikk brevet om forsamtale denne uken har venteyiden gått fra ca 6 måneder til 8-9 måneder.

Har lyst til å bare ringe de og si at vi gir oss. Bare gi opp drømmen min om å få barn.

Vi må tydeligvis vente enda lenger. I løpet av de ukene siden vi var på gynekologisk og til vi fikk brevet om forsamtale denne uken har venteyiden gått fra ca 6 måneder til 8-9 måneder.

Har lyst til å bare ringe de og si at vi gir oss. Bare gi opp drømmen min om å få barn.

Dere kan ikke ringe og si at dere gjerne stiller på kort varsel om de får noen avlysninger? Det skjer jo at folk trekker seg fra køen av ulike årsaker. Krysser fingrene for at det går kortere. Men vi har vel fritt sykehusvalg når det kommer til ivf og? Går det an å se om det er mulig å få kortet ned ventetiden ved andre sykehus i Norge? Ikke gi opp, det er så utrolig verdt det, selv om veien er lang, tung og vond! Evt så er det jo muligheter i utlandet og, men da må man jo ha råd til det.

Jeg heier på dere:)

Huff det må være en grusom beskjed å få! Venting er det værste med hele denne prosessen!

Vi orket ikke å vente på Haukeland og kjørte i gang privat hos Hausken mens vi ventet. De har kontorer på Flesland. Veldig effektive og veldig flinke, kan virkelig anbefales!

Å gi opp blir det ingen barn av! Stå på så går det til slutt❤️

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...