Gå til innhold

Russefeiring og 17 år...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Her vi bor er det tradisjon for å være svartruss etter to år på videregående. De som blir lærlinger fra høsten.

Men det betyr jo også at dersom de ikke er født før 1.mai er de ikke fylt 18.

Har en 17 åring som nå skal være russ og han er jo i grunnen ikke gammel nok til det.

Hvordan ville dere laget 'regler' for denne tiden?

Anonymous poster hash: 08f6d...9bd

Fortsetter under...

Skrevet

Han må følge Norges lover, slik som alle andre som ikke har fylt 18 år. Sånn er det. 

Når det er sagt, så kjenner jeg INGEN som ikke begynte å drikke før de fylte 18, såe... Det er ikke dermed sagt at foreldrene skal godkjenne og akseptere det.

Jeg tror rett og slett at du bare må stole på din sønn, på samme måte som jeg regner med du stoler på ham ellers i året? Du har vel uansett ikke kontroll på absolutt alt han gjør til enhver tid...?

Anonymous poster hash: 2985b...e71
Skrevet

Selv om han ikke er myndig så vil han nok drikke ja.. Jeg ville nok vært litt (understreker litt) mer løssluppen med regler i russetiden, men samtidig hatt innetider og litt regler. Ikke latt han reke land og strand rundt selv om han er russ. 

Anonymous poster hash: 9114e...c74
Skrevet

Derfor bør ikke lærlinger være russ.

Anonymous poster hash: c0f32...1ca

Skrevet

Hvis du tenker på alkoholinntak, så er det nå en gang ikke ulovlig å drikke alkohol før 18. Her ville jeg appellert til fornuften og at han ikke bør gjøre andre til lovbrytere for å skaffe han alkohol. Generelt ville jeg bedt om at han begrenser inntaket av alkohol og at det kun skal kjøres i biler med 100% edru sjafører.

Så bør du utstyre han med prevensjon og ta en prat om prevensjon og viktigheten av denne hvis dere ikke allerede har gjort dette.

Og så ville jeg tatt en prat om at de villeste knutene kan ligge, og at han heller tar de som er morsomme og ikke involverer store mengder alkohol, samt tilfeldig sex. Og at han ringer dere for hjelp uansett hvilken tilstand han er i når han trenger hjelp. Og at han ringer dere om det er medruss som trenger hjelp.

Skrevet

Er fullstendig enig!

Men vil jo ikke være den eneste som nekter min sønn dette. Det er to i klassen som ikke skal være russ og de er voksne gutter.

Han har nok litt strenge regler ifht andre til vanlig også, så må jo slippe litt opp.

Men rangling på skoledager er avtalt ikke aktuelt.

Han har smakt lite alkohol, trur i grunnen aldri han har drukket seg påvirket.

Derfor synes jeg det er litt skummelt i tilfelle han nå prøver 'for fullt'.

Har snakket med han om hvor lite lurt det er å innta feks sprit. Litt mindre 'farlig' med noen øl når man er så uerfaren. Og dårlig blir han vel uansett.

Stoler vel sånn nesten på han..som man kan med ungdommer;-)

HI

Annonse

Skrevet

Her vi bor er det tradisjon for å være svartruss etter to år på videregående. De som blir lærlinger fra høsten.

Men det betyr jo også at dersom de ikke er født før 1.mai er de ikke fylt 18.

Har en 17 åring som nå skal være russ og han er jo i grunnen ikke gammel nok til det.

Hvordan ville dere laget 'regler' for denne tiden?

Det viktigaste du kan gjøre er å si klart ifra at du heller henter han på fest så han kommer seg trygt hjem (istedenfor eventuell fyllekjører) og snakke med han om grenser angående sex.

Skrevet

Er fullstendig enig!

Men vil jo ikke være den eneste som nekter min sønn dette. Det er to i klassen som ikke skal være russ og de er voksne gutter.

Han har nok litt strenge regler ifht andre til vanlig også, så må jo slippe litt opp.

Men rangling på skoledager er avtalt ikke aktuelt.

Han har smakt lite alkohol, trur i grunnen aldri han har drukket seg påvirket.

Derfor synes jeg det er litt skummelt i tilfelle han nå prøver 'for fullt'.

Har snakket med han om hvor lite lurt det er å innta feks sprit. Litt mindre 'farlig' med noen øl når man er så uerfaren. Og dårlig blir han vel uansett.

Stoler vel sånn nesten på han..som man kan med ungdommer;-)

HI

Når blir han atten? Det har jo litt å si om det er rett rundt hjørnet 😊

Anonymous poster hash: b42c9...ea4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...