Gå til innhold

Dele boutgifter med samboer

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg tenker at det er naturlig at samboere deler boutgifter og lurer på hva dere tenker.

Kjæresten min flyttet inn i min leilighet for et par måneder siden, og jeg tok det da som en selvfølge at vi skulle dele på boutgifter slik som fellesutgifter, strøm, tv- og internettabonnement. Han har ikke nevnt det etter at han flyttet inn og jeg vil ikke virke smålig og gjerrig heller, så har heller ikke tatt det opp. Hittil har jeg betalt alt, som om jeg bodde alene. Jeg har lite lån på leiligheten fordi jeg har arvet en del, så boutgiftene er i liten grad nedbetaling av lån.

Kan legge til at jeg er i full jobb, mens han er arbeidsledig for tiden, men han får jo arbeidsledighetstrygd, så er ikke sånn at han ikke har penger.

Hva tenker dere, er det riktig at jeg betaler alle boutgiftene fordi det er min leilighet? Hva ville dere ha gjort?

Anonymous poster hash: bdea9...4ef

Skrevet

Dersom han er med på å betale lånet så kan han ha rett på at du betaler han tilbake om det blir slutt. Det lureste er om han betaler maten og andre ting.

Anonymous poster hash: 94294...557

Skrevet

Han bør minst være med å betale strøm og andre boutgifter, det gir jo ingen mening at han skal bo helt gratis?

Skrevet

Hadde ALDRI flyttet sammen med en arbeidsledig fyr, som tydeligvis også er en snylter!

Når man er SAMboere, så deler man faktisk på ALT!! Anbefaler deg å stille krav øyeblikkelig!

Anonymous poster hash: 00ec6...175

Skrevet

Tenker det er greit at du betaler lånet og husforsikringen selv, så får han være med å betale de løpende utgiftene. Mat, strøm, tv/internett, renovasjon/kommunale avgifter, vannregning, tv-lisens, internett osv..

Kanskje du burde opprette en felles regningskonto der dere overfører en viss sum hver hver måned. Derfra skal alle deres felles utgifter trekkes...?

Anonymous poster hash: b0252...a27

Skrevet

Jeg tenker umiddelbart at dere burde ha hatt denne samtalen om økonomi før dere flyttet sammen!!

Bor man i leilighet er det jo flere utgifter en rene utgifter til lån på boligen:

-felleutgifter

-kommunale avgifter

-internett

-strøm

-TV

-forsikring (han har vel sine ting i leiligheten også som dekkes av evt. innboforsikring)

-aviser

osv osv osv

Greit nok at du eier leiligheten, men han kan ikke kun være gratispassasjer (arbeidsledig eller ei).

Hvis dere skal leve sammen må dere kunne snakke sammen om hvordan dere skal gjøre opp dere imellom økonomisk.

Anonymous poster hash: 31f4a...6e4
Skrevet

Han bør ikke betale lån eller fellesutgifter til borettslag, med mindre han skal kjøpe seg inn i leiligheten. Men kan betale leie hos deg. Da må dere ha en kontrakt. 

Han burde være med å betale strøm, internett o.l. Men da bør han også ha noe å si om hva dere trenger av slikt. Hvis han er arbeidsledig kan det jo være han synes at du har valgt et dyrt internettabonnement eller at det er unødvendig å ha riks tv f.eks. Vi har aldri hatt abonnement på noe tv, ingen parabol eller noe slikt. Vi betaler heller ikke tv-lisens fordi vi har plombert tv'en. Alle slike ting må du og samboer bestemme sammen, hvis han skal være med å betale. 

Skrevet

Han må SELVFØLGELIG være med å betale for felles ting. Hadde han ikke bodd hos deg måtte han betalt alt alene. Noe han sikkert gjorde inntil nylig? Utrolig rart og merkelig at han ikke har tatt opp dette selv, eller ønsker og bidra til fellesutgiftene.

Jeg hadde begynt å lure...

Anonymous poster hash: a2b9e...7f5

Skrevet

Takk for svar! Hadde ikke tenkt at han skulle være med å betale på lånet mitt, var de andre utgiftene jeg tenkte på. Fint å se at andre tenker likt som meg ang deling av utgifter.

Han var ikke arbeidsledig da vi planla å flytte sammen. Han hadde et vikariat og det er nå ferdig og han har ikke fått noe nytt enda. Ikke slik at han er langtidsarbeidsledig.

Anonymous poster hash: bdea9...4ef

Skrevet

Strøm og vann bør han jo hvert fall være med å betale! Han er jo med å forbruke strøm og vann slik at du nå har høyere regninger enn når du bodde alene.

Anonymous poster hash: b861d...3d5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...