Gå til innhold

utbetalte bonus og sjefen skal trekke det tilbake!! noen som vet om dette er lov???

Anbefalte innlegg

Samboeren min jobber som prosjektleder i et privat firma. Før påske får alke ansatte 20.000 i bonus hvert år som er pga overskudd osv fra fjoråret. Før påske fikk samboeren beskjed om at han ikke fikk bonus pga et prosjekt han hadde ledet som ikke gikk helt etter planen. Påsken kom og bonusen på 20000 kom også. Vi tenkte jo at han betalte ut allikevel.

Nå kommer sjefen og sier at det var feil at han fikk bonus og skal trekke det tilbake! 10.000 over to mnd!!! Har han lov til dette?

Bonusen er jo på grunnlag av fjoråret og ikke etter innsats og overskudd over dette prosjektet!

Kjenner at jeg er fly forbanna da denne sjefen stadig viser seg å Være en skikkelig dust! Om du er at han misliker samboeren min så fælt så får han jo heller gi han en advarsel!!!

Det jeg lurer på er om han har lov til dette? Hva skal vi evt Gjøre?

Anonymous poster hash: a5c33...23f

Fortsetter under...

Han skulle spurt sjefen da han fikk inn penger hav var blitt fortalt at han ikke skulle ha. Han må lese gjennom avtalene de har om bonus og hva som står der om kriterier for utbetaling og hva som kan gjøre at de ikke får det.

Anonymous poster hash: bd1e5...b64

Selvfølgelig er det lov..

Anonymous poster hash: 03fa9...975

Hvordan kan du si det uten å ha lest kriteriene for bonus i bedriften?

Anonymous poster hash: 1a42f...d47

Trenger da ikke å lese det. Spørsmålet er om de har lov til å trekke tilbake bonus. Det er selvfølgelig lov. Pm spørsmålet er hvorvidt han burde fått bonus allikevel så må man jo se på regler. Han har jo fått beskjed om at han ikke fikk bonus, uten å stusse. Har fått penger og bare regner med at de har ombestemt seg. Merkelig uansvarlig.

Annonse

Selvfølgelig er det lov..

Hvordan kan du si det uten å ha lest kriteriene for bonus i bedriften?

Anonymous poster hash: 1a42f...d47

Dersom lønn eller vederlag er feilaktig utbetalt er det lov å trekke dette tilbake. Tenker vel at det er det hun sikter til her. Og HIs mann har ansvar selv også. Når han har fått så tydelig beskjed om st han ikke får bonus i år, burde han ha sjekket med arbeidsgiver ift dette når han fikk utbetalt pengene likevel.

Anonymous poster hash: ae7ad...8cb

Sjefen ga jo beskjed om at mannen din ikke skulle få bonus, da burde dere forstått at utbetalingen var feil og i det minste tatt kontakt med sjefen hans angående dette. Det er fullt lovlig å trekke tilbake utbetalinger som er feil.

Anonymous poster hash: 058ef...f58

Det er faktisk ingen automatikk i at feilaktig utbetaling alltid skal tilbakebetales.

Det finnes egne regler og vurderinger for om dette skal skje.

Det er iallfall helt sikkert at sjefen ikke bare kan bestemme at dette skal skje over to lønninger. Om mannen din ikke er enig må arbeidsgiver følge vanlig inndrivingsprosedyrer. Men det beste er uansett å gå i dialog og komme til en enighet.

Det er faktisk ingen automatikk i at feilaktig utbetaling alltid skal tilbakebetales.

Det finnes egne regler og vurderinger for om dette skal skje.

Det er iallfall helt sikkert at sjefen ikke bare kan bestemme at dette skal skje over to lønninger. Om mannen din ikke er enig må arbeidsgiver følge vanlig inndrivingsprosedyrer. Men det beste er uansett å gå i dialog og komme til en enighet.

Nei, det er for såvidt sant, MEN all den tid hennes mann visst at han ikke skulle få noen bonus i år, så taler det for at han må betale tilbake beløpet han har fått. Se for øvrig link:

http://www.arbeidsrettsadvokaten.no/lonn-og-feriepenger-utskrift-hva-skjer-ved-feil-lonnsutbetaling/

Jeg har arbeidsrett og tviler på at det er lov.

Anonymous poster hash: dfd90...a62

Kanskje du bør repetere noe av stoffet da...?

Annonse

Hva står i kontrakten hans ang bonus? Står det at bonus kan trekkes pga at et prosjekt har gått dårlig?

Det ligger vel i en bonusordnings natur at den er avhengig av det arbeidet man har prestert i løpet av året så vidt jeg vet. Det er helt normalt at man får trekk i bonus eller ikke bonus i det hele tatt dersom man ikke har klart å oppnå de mål som ble satt ved årets begynnelse. 

Hvordan er bonusavtalen i firmaet? Når du skriver at alle ansatte har fått samme beløp, så høres ikke dette ut som en ordning som er basert på individuelle måloppnåelser. Da virker det rart at mannen din ikke får. Er han den eneste som ikke har fått bonus?

Anonymous poster hash: b954a...58f

Avtalt utbetaling ihht kontrakt og andre avtaler kan ikke trekkes tilbake. Feil utbetalt lønn kan trekkes tilbake. Dersom den ansatte burde ha oppdaget eller hatt grunn til å tvile på om utbetalilngen var korrekt, skal vedkommende melde i fra.

Dersom den ansatte har disponert pengene og ikke kan tilbakebetale umiddelbart, skal vedkommende få en mulighet til å avbetale i rater.

Dette er reglene slik jeg mener å huske dem. (og ja - jeg har tatt arbeidsrett og jobbet med personalsaker, men det er en stund siden.

Anonymous poster hash: 456c8...f26

Hva står i kontrakten hans ang bonus? Står det at bonus kan trekkes pga at et prosjekt har gått dårlig?

Det ligger vel i en bonusordnings natur at den er avhengig av det arbeidet man har prestert i løpet av året så vidt jeg vet. Det er helt normalt at man får trekk i bonus eller ikke bonus i det hele tatt dersom man ikke har klart å oppnå de mål som ble satt ved årets begynnelse.

Så vidt du vet? Har du lest kontrakten han mannen har? Hi, de kan ikke trekke han mer i måneden enn at han fortsatt har nok å leve for og betale regninger for

Det er faktisk ingen automatikk i at feilaktig utbetaling alltid skal tilbakebetales.Det finnes egne regler og vurderinger for om dette skal skje.Det er iallfall helt sikkert at sjefen ikke bare kan bestemme at dette skal skje over to lønninger. Om mannen din ikke er enig må arbeidsgiver følge vanlig inndrivingsprosedyrer. Men det beste er uansett å gå i dialog og komme til en enighet.

Nei, det er for såvidt sant, MEN all den tid hennes mann visst at han ikke skulle få noen bonus i år, så taler det for at han må betale tilbake beløpet han har fått. Se for øvrig link: http://www.arbeidsrettsadvokaten.no/lonn-og-feriepenger-utskrift-hva-skjer-ved-feil-lonnsutbetaling/ Anonymous poster hash: ae7ad...8cb
Tja, så enkelt er det neppe.

Først og fremst: arbeidsgiver har hovedansvar for feil utbetaling.

Bonusutbetalinger er ikke som vanlige lønnsutbetalinger. Arbeidsgiver må faktisk inn og positivt si at denne mannen skal ha x antall Kr ekstra utbetalt denne mnd. Dette taler for at arbeidsgiver bør bære hele ansvaret.

Hvordan var samtalen rundt bonusen? Dette vet vi ikke. Kanskje argumenterte mannen for at han burde få utbetalt bonusen, men det blir jo synsing. Om det var en diskusjon rundt bonusutbetalingen så er det mer sannsynlig at man ikke reagerer når man får den likevelll.

Det vi vet er at hi sier at de trodde han fikk bonusen. Mannen var altså i god tro over at han som alle de andre fikk en bonus. Om man plutselig får utbetalt 20 000 mer på en vanlig lønning bør varsellampene begynne å blinke, men akkurat i dette tilfellet er ikke svaret like selvsagt etter min mening.

Så er det også andre vurderinger man bør ta. Er det en stor bedrift? Har det noe å si for bedriften om den må stå for tapet? Beløpet er ikke spesielt stort for en større bedrift, men for en privatperson kan det svi rimelig heftig. Er pengene allerede brukt opp? Det har ikke gått spesielt lang tid siden utbetalingen - dette trekker i bedriftens favør.

Min personlige mening er at arbeidsgiver burde virkelig strekke seg langt i slike tilfeller. Det er ikke arbeidstaker sitt ansvar når slike feil skjer og man er i god tro. Når det i tilleg er en bonus "alle andre" får, virker det mer som en prinsippsak. At han skal tilbakebetale på to måneder er iallfall urimelig med mindre han tjener vesentlig mye mer enn de fleste.

Jeg hadde forhandlet, kanskje tilbudt halvparten tilbakebetalt, eller i det minste fordelt tilbakebetaling over flere måneder.

Mange tror at man automatisk må tilbakebetale, og arbeidsgivere liker at vi skal tro at vi må. Mange har det til og med skrevet på lønnsslippen at feil utbetaling kan trekkes på lønningen, som om det er en vedtatt sannhet. Det er det altså absolutt ikke! Ingen arbeidsgiver kan trekke noe som ikke er krav fra namsmannen eller noe man ikke selv har godtatt. Skulle tatt seg ut.....

(Jeg er jurist.)

Endret av hol(L)y COW

Jeg har arbeidsrett og tviler på at det er lov.

Kanskje du bør repetere noe av stoffet da...?

Jeg fikk A, mens du påstår at jeg burde repetere fordi jeg ikke er enig med deg?

Det ser ut som om de fleste her tror at de samme reglene gjelder for både bonus og lønn, og det er der jeg mener de blingser.

Poenget mitt er også den at det er svært mulig at mannen din faktisk har rett på bonusen, en leder kan ikke endre vilkårene for en bonusutbetaling på kort varsel og på en slik måte at endringen kun rammer en enkelt ansatts bonus.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...