Gå til innhold

Ytrefilet av hjort, hva er den beste stekemåten?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal prøve meg på hjortefilet i kveld, aldri gjort det før.

Den er jo ikke så tykk, så jeg så for meg at jeg kunne steike den som en biff. Fileten er på ca 500g. Når jeg søker på nettet varierer steketemp veldig, også steketid. Lurer derfor på om noen av dere kloke hoder har gjort dette før meg, og kan komme med en "idiotsikker" måte å steike ytrefileten på;)?

Fortsetter under...

Skrevet

Som biff av storfe, men med lavare temp og lengre steiketid.

Skrevet

Den er jo ikke så tykk, så jeg så for meg at jeg kunne steike den som en biff. Fileten er på ca 500g. Når jeg søker på nettet varierer steketemp veldig, også steketid. Lurer derfor på om noen av dere kloke hoder har gjort dette før meg, og kan komme med en "idiotsikker" måte å steike ytrefileten på;)?

Krydre fileten og brun den først i nøytral olje på alle sider. Tilsett litt meierismør mot slutten og la den surre med smør i ca 2 minutter. Sett den så inn i ovnen på 100 grader og stek til den har en kjernetemperatur på 63 grader. Ta den ut og la den hvile i minimum 15 min.

Jeg gjorde det på denne måten forrige lørdag og det ble perfekt!

Anonymous poster hash: b4838...cbc

Skrevet

Og husk å ha litt vann i forma du steker i - da blir den mørere :)

Skrevet

Brun på sterk varme i stekepanne, stek i lang tid på svak varme i ovn.

Anonymous poster hash: 87806...6b8

Skrevet

Krydre fileten og brun den først i nøytral olje på alle sider. Tilsett litt meierismør mot slutten og la den surre med smør i ca 2 minutter. Sett den så inn i ovnen på 100 grader og stek til den har en kjernetemperatur på 63 grader. Ta den ut og la den hvile i minimum 15 min.

Jeg gjorde det på denne måten forrige lørdag og det ble perfekt! Anonymous poster hash: b4838...cbc

Hvor lenge sto den i ovnen før den nådde kjernetemp?

Dette blir spennende;)!

Annonse

Skrevet

Jeg gjorde det på denne måten forrige lørdag og det ble perfekt! Anonymous poster hash: b4838...cbc

Hvor lenge sto den i ovnen før den nådde kjernetemp?

Dette blir spennende;)!

Det tok rundt 45-50 min. Beklager sent svar!

Anonymous poster hash: b4838...cbc

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...