Tyra79 Skrevet 25. april 2015 #1 Skrevet 25. april 2015 Jeg skal prøve meg på hjortefilet i kveld, aldri gjort det før. Den er jo ikke så tykk, så jeg så for meg at jeg kunne steike den som en biff. Fileten er på ca 500g. Når jeg søker på nettet varierer steketemp veldig, også steketid. Lurer derfor på om noen av dere kloke hoder har gjort dette før meg, og kan komme med en "idiotsikker" måte å steike ytrefileten på?
☆☆☆ Skrevet 25. april 2015 #2 Skrevet 25. april 2015 Som biff av storfe, men med lavare temp og lengre steiketid.
Anonym bruker Skrevet 25. april 2015 #3 Skrevet 25. april 2015 Jeg skal prøve meg på hjortefilet i kveld, aldri gjort det før. Den er jo ikke så tykk, så jeg så for meg at jeg kunne steike den som en biff. Fileten er på ca 500g. Når jeg søker på nettet varierer steketemp veldig, også steketid. Lurer derfor på om noen av dere kloke hoder har gjort dette før meg, og kan komme med en "idiotsikker" måte å steike ytrefileten på? Krydre fileten og brun den først i nøytral olje på alle sider. Tilsett litt meierismør mot slutten og la den surre med smør i ca 2 minutter. Sett den så inn i ovnen på 100 grader og stek til den har en kjernetemperatur på 63 grader. Ta den ut og la den hvile i minimum 15 min. Jeg gjorde det på denne måten forrige lørdag og det ble perfekt! Anonymous poster hash: b4838...cbc
hechfost Skrevet 25. april 2015 #4 Skrevet 25. april 2015 Og husk å ha litt vann i forma du steker i - da blir den mørere
Anonym bruker Skrevet 25. april 2015 #5 Skrevet 25. april 2015 Brun på sterk varme i stekepanne, stek i lang tid på svak varme i ovn. Anonymous poster hash: 87806...6b8
Tyra79 Skrevet 25. april 2015 Forfatter #6 Skrevet 25. april 2015 Jeg skal prøve meg på hjortefilet i kveld, aldri gjort det før. Den er jo ikke så tykk, så jeg så for meg at jeg kunne steike den som en biff. Fileten er på ca 500g. Når jeg søker på nettet varierer steketemp veldig, også steketid. Lurer derfor på om noen av dere kloke hoder har gjort dette før meg, og kan komme med en "idiotsikker" måte å steike ytrefileten på? Krydre fileten og brun den først i nøytral olje på alle sider. Tilsett litt meierismør mot slutten og la den surre med smør i ca 2 minutter. Sett den så inn i ovnen på 100 grader og stek til den har en kjernetemperatur på 63 grader. Ta den ut og la den hvile i minimum 15 min. Jeg gjorde det på denne måten forrige lørdag og det ble perfekt! Anonymous poster hash: b4838...cbc Hvor lenge sto den i ovnen før den nådde kjernetemp? Dette blir spennende;)!
Anonym bruker Skrevet 25. april 2015 #7 Skrevet 25. april 2015 Jeg skal prøve meg på hjortefilet i kveld, aldri gjort det før. Den er jo ikke så tykk, så jeg så for meg at jeg kunne steike den som en biff. Fileten er på ca 500g. Når jeg søker på nettet varierer steketemp veldig, også steketid. Lurer derfor på om noen av dere kloke hoder har gjort dette før meg, og kan komme med en "idiotsikker" måte å steike ytrefileten på? Krydre fileten og brun den først i nøytral olje på alle sider. Tilsett litt meierismør mot slutten og la den surre med smør i ca 2 minutter. Sett den så inn i ovnen på 100 grader og stek til den har en kjernetemperatur på 63 grader. Ta den ut og la den hvile i minimum 15 min. Jeg gjorde det på denne måten forrige lørdag og det ble perfekt! Anonymous poster hash: b4838...cbc Hvor lenge sto den i ovnen før den nådde kjernetemp? Dette blir spennende;)! Det tok rundt 45-50 min. Beklager sent svar! Anonymous poster hash: b4838...cbc
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå