Anonym bruker Skrevet 24. april 2015 #1 Skrevet 24. april 2015 Jeg har en hage jeg bruker ganske mye tid og penger på, og har en del fine blomster. Nå er jo blomstringa så vidt begynt, til stor glede for meg - og diverse naboers barn. Her en dag var nabobarna inne i hagen og tok for seg (hagen er inngjerdet, og de er ikke vant til å være her, vi har ingen barn som er i passende alder for dem å leke med), mens mor sto på andre siden av gjerdet og så på! Fikk så hakeslipp at jeg ikke klarte å reagere... Hadde egentlig mest lyst til å marsjere ut, og si til mor "du lærer vel ikke barna dine at det er greit å stjele, vel?", men det hadde vært fryktelig gjort mot barna... Med en sånn mor så vet de vel ikke bedre :/ Noen av plantene er ganske sjeldne, dyre og litt sarte (og jeg vil jo gjerne ha glede av dem jeg og!), noen som har tips til hvordan jeg kan håndtere dette? Blir vel en lapp i postkassen, eller snakke med moren når jeg tilfeldigvis ser henne.. Kjappe kommentarer mottas med takk Anonymous poster hash: 71e7c...341
Englenemine Skrevet 24. april 2015 #2 Skrevet 24. april 2015 Hadde nok marsjert ut og bedt dem plukke i sin egen hage jeg. Og bedt mor lære ungene sine rett og galt og hva det betyr å stjele. Jepp så kjip er jeg ang hagen min.
Anonym bruker Skrevet 24. april 2015 #3 Skrevet 24. april 2015 Ta det umiddelbart. Uavhengig av om ungene er der. Til ungene: "Her er det strengt forbudt for dere å være, dette en privat hage og det er ulovlig å plukke blomster her." Til mor: "Dette er ditt ansvar. Jeg forventer å aldri se deg eller barna dine på min eiendom igjen. Neste gang anmelder jeg dere for skadeverk, for planter er dyrt." Anonymous poster hash: fca8b...0e7
Anonym bruker Skrevet 24. april 2015 #4 Skrevet 24. april 2015 Var moren til stede da de forsynte seg? Hvis ikke synes jeg bare du skal ta en telefon eller en tur innom henne eller faren og fortelle hva som har hendt. Be henne forklare barna at slikt gjør man ikke, men ikke vær sint på henne. Hun blir nok ganske både lei seg og sjokert over ahennes barn har funnet på noe sånt. Ellers sier dslvfølgelig fra med en gang om du ser barn eller voksne ta seg til rette i din hage. Barna har ikke vondt av å bli snakket til. Du trenger jo ikke banke dem opp heller. Hvis moren var til stede og så hva barna gjorde ville jeg vært mye strengere. For det første bør du gi henne regning på det som er tatt, det som er skadet og timebetaling for deg for å fikse det. Anonymous poster hash: 45375...83e
3døtre1sønn Skrevet 24. april 2015 #5 Skrevet 24. april 2015 Hadde absolutt gått rett ut til ungene og sagt strengt at her er d strengt forbudt å være og iallefall strengt forbudt å røre noe! Til moren hadde jeg sagt at hun fikk passe ungene sine! Hadde overhodet ikke brydd meg med noe høflighetsfraser...
soleia Skrevet 24. april 2015 #6 Skrevet 24. april 2015 Stod mor og såg på at ungane plukka blomar i dine blomebed? Eg hadde nok ikkje vore så streng mot ungane, men gått ut og sagt at ein plukkar ikkje blomar i andre sine hagar, og passa på at mor høyrde det og. Om eg trefte mor utan ungar hadde eg nok uttalt meg litt krassare, men konfliktsky som eg er, så hadde det vel vore meir i retning av " eg synes ikkje det er greit at du let ungane plukke blomar i min hage"
BareMas Skrevet 24. april 2015 #7 Skrevet 24. april 2015 Du skulle fulgt din første innskytelse, det hadde iallefall jeg gjort!! Nå i etterkant mener jeg du bør konfrontere henne med dette, ikke vente til du tilfeldigvis møter henne. Gå med en gang!! Ville lagt til i samtalen at om du ser ungene hennes i dine bedd igjen, kommer du til å kreve erstatning for de ødelagte plantene.
Hannasbananas Skrevet 24. april 2015 #8 Skrevet 24. april 2015 WTF? Det er så vanvittig mange frekke folk! Det hadde da aldri falt meg inn å plukke blomster i andres hager. Jeg synes egentlig du burde snakket ganske hardt til ungene, så blir de kanskje ikke like dustete som mora si.
Anonym bruker Skrevet 24. april 2015 #9 Skrevet 24. april 2015 Jeg ville faktisk marsjert bort i samme øyeblikk som jeg oppdaget det, jeg. Jeg ville sagt, også foran barna, at det er stjeling og hærverk å stjele blomstene dine. De er på din eiendom - det er altså dine "gjenstander". Ville de stjålet noe fra ei fruktskål som sto der ute, kanskje? En leke? Det blir det samme. Anonymous poster hash: 28e6b...079
Anonym bruker Skrevet 24. april 2015 #10 Skrevet 24. april 2015 Ser jeg kunne vært litt mer direkte Har ikke lyst til å bli oppfattet som den kjipe naboen! Er spent på hvordan det blir når rosene begynner å komme... Men kanskje det løser seg selv, siden noen av dem har myyye torner Anonymous poster hash: 71e7c...341
Anonym bruker Skrevet 24. april 2015 #11 Skrevet 24. april 2015 Du virker konfliktsky og/eller altfor opptatt av hva naboene tenker om deg, HI. Nabodama og ungene hennes er frekke som fy og stjeler blomster fra hagen din rett foran nesa på deg, og du sier ingenting. Hvis nabodama så at du sto og så på tyveriet uten å gripe inn, så tror hun kanskje at du syns det er greit at ungene hennes plukker blomster i hagen din? I stedet for å håpe på at de ikke stjeler blomster i hagen din når de oppdager at tornene stikker, så bør du ta deg en tur hjem til naboen og fortelle de voksne i huset at du ikke aksepterer at ungene deres går inn i hagen din og forsyner seg. Du er jo ikke en kjip nabo fordi at du ikke aksepterer tyveri. Anonymous poster hash: f2191...dcd
Iiiiik Skrevet 24. april 2015 #12 Skrevet 24. april 2015 Jeg hadde nok ikke blitt ufin ved første konfrontasjon, men hadde gått ut der og da og sagt "Oj, plukker dere blomster i min hage? Det kan dere jo ikke gjøre. Jeg er glad i blomstene mine og vil at de skal være her, så det må dere ikke gjøre flere ganger". Om moren blir snurt av det, er det hennes problem. Da vil dere kunne få mange flere greier hvis du ikke tydeliggjør dine grenser. Nå gjorde du jo ikke det, så jeg tror jeg ville sagt neste gang jeg så dem at du har tenkt på det at de plukket blomstene dine og at du ikke vil at de skal gjøre det flere ganger. Det beste er hvis det blir sagt til mor og barn samtidig, da sikrer du at de hører det samme.
HeltLykkelig ♥♥ Skrevet 24. april 2015 #13 Skrevet 24. april 2015 Hadde marsjert rett ut jeg. Er egentlig konfliktsky og lager ikke styr om jeg ikke må. Men dette hadde provosert meg. Hadde prøvd å være hyggelig ved første konfrontasjon da 😊
Anonym bruker Skrevet 24. april 2015 #14 Skrevet 24. april 2015 Fortell både mor og barn på en grei måte at du er glad i blomstene dine og helst vil beholde dem i hagen din uten at noen andre kommer og plukker. Anonymous poster hash: e4457...3ba
Anonym bruker Skrevet 24. april 2015 #15 Skrevet 24. april 2015 Jeg er egentlig ikke veldig konfliktsky, men vil heller ikke oppfattes som vanskelig, trenger ikke lage flere konflikter enn man må Jeg tror ikke de så meg, jeg hørte dem gjennom ei åpen dør og fikk sett det gjennom et vindu, men ble så satt ut at jeg ikke tok tak i det der og da. Skal definitivt si ifra hvis jeg ser det en gang til! Det som har kommet opp er jo stort sett løkplanter, blir verre senere når frøplanter og stauder begynner å komme.... For ikke å snakke om rosene. Anonymous poster hash: 71e7c...341
Anonym bruker Skrevet 24. april 2015 #16 Skrevet 24. april 2015 Var moren til stede da de forsynte seg? Hvis ikke synes jeg bare du skal ta en telefon eller en tur innom henne eller faren og fortelle hva som har hendt. Be henne forklare barna at slikt gjør man ikke, men ikke vær sint på henne. Hun blir nok ganske både lei seg og sjokert over ahennes barn har funnet på noe sånt. Ellers sier dslvfølgelig fra med en gang om du ser barn eller voksne ta seg til rette i din hage. Barna har ikke vondt av å bli snakket til. Du trenger jo ikke banke dem opp heller. Hvis moren var til stede og så hva barna gjorde ville jeg vært mye strengere. For det første bør du gi henne regning på det som er tatt, det som er skadet og timebetaling for deg for å fikse det. Anonymous poster hash: 45375...83e Sto da klart og tydelig at moren sto og så på at ungene hennes stjal blomster i His hage. Jeg hadde ikke lagt noe mellom. Hadde gått ut der og da og sagt at dette er min hage og at de ikke har noe med å ødelegge den. Har faktisk sagt fra til to naboer som har tatt seg til rette på vår tomt og disse var voksne. Noen folk er utrolig frekke. Anonymous poster hash: 6a2dc...c2c
Anonym bruker Skrevet 24. april 2015 #17 Skrevet 24. april 2015 Jeg hadde gått ut og forklart barna på en fin måte og vært nøye med at mor skulle hørt hva jeg sa. Er jo ikke barnas skyld at mor er helt tåpen. De fleste unger tar det man sier til seg, hvis ikke de gjør det til en annen gang så sender du ei mld om at mor skylder deg noen blomster. Anonymous poster hash: e62a5...d00
Anonym bruker Skrevet 24. april 2015 #18 Skrevet 24. april 2015 Ta det opp foran mor og barn på en ordentlig måte. Noe a la det Iiiiik foreslo. Så sier du til dem at hvis de ønsker å plukke hageblomster så får de plante blomster i egen hage, og at det kan være moro for barna å være med på. Da får kanskje moren litt mas om at de også skal plante blomster i hagen Anonymous poster hash: 6dfca...23f
Anonym bruker Skrevet 24. april 2015 #19 Skrevet 24. april 2015 Mulig jeg hadde tatt en liten løgn og sagt til henne at det ikke bør plukke planter i deres hage for du har spayet en god del av dem med karftig gift for å bekjempe ugress eller udyr og at denne giften kan gi barn allegi eller forgiftning. Anonymous poster hash: 2a919...090
Mpus Skrevet 24. april 2015 #20 Skrevet 24. april 2015 Jeg er sjokkert 😱 Utrolig frekt av de. Jeg er ganske konfliktsky men akkurat der hadde jeg nokk løpt til og brukt en del stygge ord. Jeg er veldig glad i hagen og blomstene mine 😄 Hvis noen hadde plukket en blomst som jeg har brukt tid (ofte år) og penger (sjeldne sorter koster ofte flere hundre kroner stykket) hadde jeg blitt skikkelig lei meg og ganske forbannet. Siden du ikke sa noe med det samme ville jeg gå bort dit nå med en gang. Si på en forholdsvis pen måte at det er dine planter, de er dyre og det er bare deg som plukker av de. Du kan jo evt slenge med giftig hvis naboen ikke virker til å ta det seriøst.
Anonym bruker Skrevet 24. april 2015 #21 Skrevet 24. april 2015 Jeg er sjokkert Utrolig frekt av de. Jeg er ganske konfliktsky men akkurat der hadde jeg nokk løpt til og brukt en del stygge ord. Jeg er veldig glad i hagen og blomstene mine Hvis noen hadde plukket en blomst som jeg har brukt tid (ofte år) og penger (sjeldne sorter koster ofte flere hundre kroner stykket) hadde jeg blitt skikkelig lei meg og ganske forbannet. Siden du ikke sa noe med det samme ville jeg gå bort dit nå med en gang. Si på en forholdsvis pen måte at det er dine planter, de er dyre og det er bare deg som plukker av de. Du kan jo evt slenge med giftig hvis naboen ikke virker til å ta det seriøst. Får plante rikelig med liljekonvall.... Anonymous poster hash: 71e7c...341
Gjest Sekretøsa Skrevet 24. april 2015 #22 Skrevet 24. april 2015 Hadde sagt til barna at de ikke fikk lov å plukke i min hage, men at blomstene i skogen kunne alle ta. Så kunne du reagert mer høylytt om de ikke tok hintet.
Mpus Skrevet 24. april 2015 #23 Skrevet 24. april 2015 Jeg er sjokkert Utrolig frekt av de. Jeg er ganske konfliktsky men akkurat der hadde jeg nokk løpt til og brukt en del stygge ord. Jeg er veldig glad i hagen og blomstene mine Hvis noen hadde plukket en blomst som jeg har brukt tid (ofte år) og penger (sjeldne sorter koster ofte flere hundre kroner stykket) hadde jeg blitt skikkelig lei meg og ganske forbannet. Siden du ikke sa noe med det samme ville jeg gå bort dit nå med en gang. Si på en forholdsvis pen måte at det er dine planter, de er dyre og det er bare deg som plukker av de. Du kan jo evt slenge med giftig hvis naboen ikke virker til å ta det seriøst. Får plante rikelig med liljekonvall.... Anonymous poster hash: 71e7c...341 He he ja 😄 Mange tradisjonelle hageplanter er mer eller mindre giftige så det trenger ikke være løgn en gang.
Superdolly Skrevet 24. april 2015 #24 Skrevet 24. april 2015 Jeg tenker at det er dumt å begynne å lyve for å unngå konfrontasjon. Det er mye bedre å si rett ut det man ønsker, at blomstene i din hage skal få stå i fred. Ikke lyv på deg giftige planter (med mindre de faktisk er giftige) eller sprøytemidler du ikke har brukt. Lapp i postkassa er ikke konfliktdempende heller. Sats på personlig kontakt, eventuelt en telefonsamtale, og direkte tale. Fortell denne mammaen at du legger ned mye tid og penger i hagen din og at du ikke ønsker at barna hennes skal plukke blomster der. Vær tydelig og direkte. Det går fint an, uten å være uhøflig og kranglete.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå