Anonym bruker Skrevet 23. april 2015 #1 Skrevet 23. april 2015 Har en 8 år gammel jente som har fått støtte til briller fra NAV i noen år nå. I går klarte hun å falle skikkelig på sykkel og brillene knakk. Vet man bare kan få en brille i året, men vi har fått to siden hun må ha en til lesing/skolearbeid og en til å gå med til vanlig. Hun fikk nye i Juli, så kan vi da få støtte til nye briller nå? Tenker på den 1 i året reglen, gjelder den at hun må vente til Juli, eller kan hun få nye nå og vente et år før hun får nye? Grunnen til at hun har fått nye briller hvert år er at hun har veldig dårlig syn som hele tiden forandrer seg. Hun må ha spesialbriller, derfor vi får dekket. Hun har -7,50 og -6,75, dårlig samsyn (8 prismer i lesebrillene) og skjeler. Så blir noen dyre briller om vi må betale selv, men gjør selvsagt det om nav ikke betaler. Jenta trenger jo briller hver dag. Det er brillene hun går med hele tiden som knakk..Så trenger ikke nye lesebriller. Takk for svar. Anonymous poster hash: 82ddd...196
Anonym bruker Skrevet 23. april 2015 #2 Skrevet 23. april 2015 Har du ikke forsikring på brillene eller garanti? Anonymous poster hash: 6c057...fd3
Anonym bruker Skrevet 23. april 2015 #3 Skrevet 23. april 2015 Et brillene helt ødelagte? Både glass og hele innfatningen? Hvis bare innfatningen har knekt, går det helt sikkert an å skaffe reservedeler. Snakk med optikeren dere bruker. Jeg tror også at det skal være mulig å få nye berører når det trengs,hvis dere får en bekreftelse på at det ikke et mulig å reparere dem. Anonymous poster hash: fbd3e...a15
Roheryn Skrevet 23. april 2015 #4 Skrevet 23. april 2015 Tuppa her har også briller dekt av NAV, og har prestert å ødelegge dem to ganger. Vi tok dem med til brilleforhandleren og spurte om råd, og da fiksa de nye på forsikring begge gangene. Tror ikke de spør heller om man vil forsikre briller til barn, de bare gjør det (i alle fall på Brilleland). Hos øyelegen får man bare ny "resept" på briller en gang i året, i alle fall hos vår.
Anonym bruker Skrevet 23. april 2015 #5 Skrevet 23. april 2015 Jeg har aldri hørt at man bare kan få et par dekt i løpet av året, og sønnen min har hatt briller i 8 år og dattera mi i ett år. Min sønn har stort sett fått nye briller hvert halvår da de jo blir ripete og stygge når man har aktive unger...til og med da han fikk nye briller rett før sommerferien som han klarte å miste i sjøen fikk han nye da vi kom tilbake uten at vi måtte betale for det. Vi bruker specsavers og det er de som ordner alt av papirarbeid og sender inn for oss så jeg er ikke helt sikker på hva de skriver for å få refundert beløpet. Anonymous poster hash: 07db0...943
BareMas Skrevet 23. april 2015 #6 Skrevet 23. april 2015 Har en 8 år gammel jente som har fått støtte til briller fra NAV i noen år nå. I går klarte hun å falle skikkelig på sykkel og brillene knakk. Vet man bare kan få en brille i året, men vi har fått to siden hun må ha en til lesing/skolearbeid og en til å gå med til vanlig. Hun fikk nye i Juli, så kan vi da få støtte til nye briller nå? Tenker på den 1 i året reglen, gjelder den at hun må vente til Juli, eller kan hun få nye nå og vente et år før hun får nye? Grunnen til at hun har fått nye briller hvert år er at hun har veldig dårlig syn som hele tiden forandrer seg. Hun må ha spesialbriller, derfor vi får dekket. Hun har -7,50 og -6,75, dårlig samsyn (8 prismer i lesebrillene) og skjeler. Så blir noen dyre briller om vi må betale selv, men gjør selvsagt det om nav ikke betaler. Jenta trenger jo briller hver dag. Det er brillene hun går med hele tiden som knakk..Så trenger ikke nye lesebriller. Takk for svar. Anonymous poster hash: 82ddd...196 NAV dekker reparasjoner av briller. Om reparasjonen tilsier at ny brille må bestille, ja, da dekker de det. Men da gjelder altså fortsatt egenandelen på innfatning. Gå til optikeren din, så fikser de det.
BareMas Skrevet 23. april 2015 #7 Skrevet 23. april 2015 Tuppa her har også briller dekt av NAV, og har prestert å ødelegge dem to ganger. Vi tok dem med til brilleforhandleren og spurte om råd, og da fiksa de nye på forsikring begge gangene. Tror ikke de spør heller om man vil forsikre briller til barn, de bare gjør det (i alle fall på Brilleland). Hos øyelegen får man bare ny "resept" på briller en gang i året, i alle fall hos vår. Bare et tips: når brillene dekkes av NAV er ikke forsikring behøvelig, da dere kun får igjen på egenandelen. Erfaring tilsier at den summen sjelden blir så stor at man føler man får verdi av forsikringen. Ellers mener jeg, spesielt Brilleland sin forsikringsordning, er svært gunstig. Er kun den jeg har erfaring med, da jeg har jobbet der 😂
Roheryn Skrevet 23. april 2015 #8 Skrevet 23. april 2015 Tuppa her har også briller dekt av NAV, og har prestert å ødelegge dem to ganger. Vi tok dem med til brilleforhandleren og spurte om råd, og da fiksa de nye på forsikring begge gangene. Tror ikke de spør heller om man vil forsikre briller til barn, de bare gjør det (i alle fall på Brilleland). Hos øyelegen får man bare ny "resept" på briller en gang i året, i alle fall hos vår. Bare et tips: når brillene dekkes av NAV er ikke forsikring behøvelig, da dere kun får igjen på egenandelen. Erfaring tilsier at den summen sjelden blir så stor at man føler man får verdi av forsikringen. Ellers mener jeg, spesielt Brilleland sin forsikringsordning, er svært gunstig. Er kun den jeg har erfaring med, da jeg har jobbet der Ikke vet jeg hvordan det funker, jeg vet bare at vi fikk nye briller uten å betale for det (når jeg tenker over det så har jeg jo heller ikke betalt noe for den forsikringen, såeh... Men vi måtte fylle ut noe forsikringspapirer i alle fall)
BareMas Skrevet 23. april 2015 #9 Skrevet 23. april 2015 Tuppa her har også briller dekt av NAV, og har prestert å ødelegge dem to ganger. Vi tok dem med til brilleforhandleren og spurte om råd, og da fiksa de nye på forsikring begge gangene. Tror ikke de spør heller om man vil forsikre briller til barn, de bare gjør det (i alle fall på Brilleland). Hos øyelegen får man bare ny "resept" på briller en gang i året, i alle fall hos vår.Bare et tips: når brillene dekkes av NAV er ikke forsikring behøvelig, da dere kun får igjen på egenandelen. Erfaring tilsier at den summen sjelden blir så stor at man føler man får verdi av forsikringen.Ellers mener jeg, spesielt Brilleland sin forsikringsordning, er svært gunstig. Er kun den jeg har erfaring med, da jeg har jobbet der Ikke vet jeg hvordan det funker, jeg vet bare at vi fikk nye briller uten å betale for det (når jeg tenker over det så har jeg jo heller ikke betalt noe for den forsikringen, såeh... Men vi måtte fylle ut noe forsikringspapirer i alle fall) Ordningen fra NAV er såpass god at jeg tror de aller fleste butikker har sluttet å selge forsikring til "NAV-barn". Vi er forresten alltid forpliktet til å spørre før vi legger en forsikring inn i bestillingen. Men det kan være at NAV ønsker dokumentasjon på skaden, og da er disse forsikringsskjemaene enkle å fylle ut.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå