Gå til innhold

Oppsatt på IVF, tar gjerne imot erfaringer fra andre i samme båt :)

Anbefalte innlegg

Hei.

Nå har jeg og min samboer vært prøvere i 5 år, og har fått beskjed om at vi blir henvist til IVF med donor.

Legen regnet i alle fall med at dette kom til å bli et IVF forsøk, da jeg måtte fjerne en eggleder etter XU for en god del år tilbake.

Er det noen her som har vært gjennom inseminering med kun en eggleder? 

Jeg frykter at dette babyprosjektet kommer til å bli for kostbart for vårt vedkommende, men vi må bare forsøke å få det til på ett eller annet vis. Vi er begge under omskolering, hvor jeg begynte som lærling i fjor og sambo skal begynne nå til sommeren/høsten.

Dessverre føler jeg at jeg ikke lenger har tiden på min side, da jeg er 34 år (han er 30).

Ser det kommer til å bli kostbart med tanke på at vi må fly til Oslo eller Haugesund, og lurer derfor på om noen av undersøkelsene kan gjøres andre steder? Forstår at man blir fulgt opp mtp follikler osv. Kan dette gjøres hvor som helst hvor de har UL, eller må vi reise nedover for dette?

Er det vanlig å bli sykemeldt i forbindelse med forsøket? 

Jeg jobber nemlig offshore, og er usikker på hvordan jeg skal gjøre dette, da jeg ikke ønsker å involvere arbeidsgiver i babyplanene. Vil bli en lang prøveperiode dersom det skal klaffe med EL og fri i forhold til turnus + oppfølging osv :o

Til slutt lurer jeg på om det har blitt vanlig at de setter inn kun ett egg? Vet praksisen tidligere var å sette inn et par. Er dette totalt uaktuelt nå? Hadde ikke vært meg i mot å ha muligheten til å få to i en smekk når ulykka først er ute, og det kreves såpass mye for å få til en liten arving.

Ellers tar jeg mot erfaringer med takk, og det kommer sikkert opp mer jeg lurer på etter hvert :P

Fortsetter under...

Hvor bor dere?Hvorfor må dere til Oslo eller Haugesund? Hvilken klinikk vil være nærmest? Skal dere privat eller offentlig? Du kan sikkert ha oppfølging under medisineringen /måling av størrelse på folliklene hos en gynekolog som er nærmere enn klinikken (sier sikkert fordi jeg bor rundt 40 minutt unna klinikken og har hatt all oppfølging der) så melder gynekologen tilbake til klinikken.. Dere trenger å vere på klinikken for egguttak og innsett.

Jeg har blitt sykemeldt fra egguttak til innsett (3 dager) på de to forsøkene jeg har hatt, men etter litt lesing på nettet ser jeg at det ikke er like vanlig overalt.

Når det gjelder tid i forhold til offshore turnus ville jeg hørt med klinikken dere skal til - de har sikkert erfaring med det også.

Slik jeg har forstått det er det stort sett ett egg de setter inn, iallefall på de første forsøkene. Med en gang det blir mer enn ett egg er sjansen større for flerling svangerskap som igjen blir risikosvangerskap.

Anonymous poster hash: 8675e...aa6

Hei, og takk for svar.

Vi bor i Midt-Norge. Så vidt jeg forsto på legen hadde vi kun disse to alternativene da vi blir nødt til å benytte oss av sæddonor. på grunn av økonomi (som jeg nevner i hovedinnlegget) vil det nok bli offentlig forsøk på oss.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...