Anonym bruker Skrevet 21. april 2015 #1 Skrevet 21. april 2015 Passer ikke i vestfoldbunaden min om dagen. Skal snart i konfirmasjon og har fått låne en telemarksbunad. Veldig fin bunad og den sitter som støpt. Hun jeg skal låne av har akkurat kjøpt den og har foreløpig bare en liten sølje. Selv har jeg mye fint sølv, men det er jo en annen type en det som vanligvis brukes til denne bunaden. Burde jeg stille med den ene søljen, eller kan jeg bruke mitt eget sølv? Anonymous poster hash: f2c5c...b4f
Anonym bruker Skrevet 21. april 2015 #2 Skrevet 21. april 2015 Nei nei, blir helt feil. Buk noe annet enn bunad. Anonymous poster hash: 38089...77d
Superdolly Skrevet 21. april 2015 #3 Skrevet 21. april 2015 Tja... Jeg har selv sølv som ikke hører til bunaden min, fordi jeg arvet min oldemors søljer da jeg ble konfirmert. Så jeg har brukt feil sølv i alle år, uten at noen har kommentert det eller så mye som løftet på et øyenbryn. Men nå er min bunad langt mindre kjent enn telemarksbunaden, så det er kanskje ikke så mange andre enn de lokale som vet hvilket sølv som egentlig hører til.
HvittHus Skrevet 21. april 2015 #4 Skrevet 21. april 2015 Jeg ville ikke brukt vestfoldsølv på en telemarksbunad. Det er såpass forskjellige sølv at det blir seende merkelig ut.
Anonym bruker Skrevet 21. april 2015 #5 Skrevet 21. april 2015 Jeg skal i tillegg i konfirmasjon i Telemark, så kanskje greit å la være da.. Har familie der, så har "lov" til å bære bunaden. Mulig jeg får lånt meg litt sølv som hører til av noen andre, hvis ikke får det bli med den ene sølja. Hi Anonymous poster hash: f2c5c...b4f
☆☆☆ Skrevet 21. april 2015 #6 Skrevet 21. april 2015 Synes ein godt kan vike av frå standard om ein td har arva. Bunad handlar om tradisjonar, men det er ikkje ei uniform.
Anonym bruker Skrevet 21. april 2015 #9 Skrevet 21. april 2015 Man må ikke buke bunad i en konfirmasjon Anonymous poster hash: 38089...77d
Gjest Antarctica Skrevet 21. april 2015 #10 Skrevet 21. april 2015 Sølv er det faktisk ikke så strenge "regler" på. Jeg bruker arvesølvet på begge bunadene mine, selv om det ikke egentlig "hører til" noen av dem. Men enkelte bunader (særlig de nyere rekonstruksjonene) har et veldig spesialisert sølv med motiver som går igjen i broderiet. De vil se rare ut på feil bunad. F eks bunaden fra Lofoten, den har blåklokker på både hektene, mansjettknappene og søljene. Jeg ville synes det var rart med de blåklokkene på f eks en beltestakk. Men "vanlige" søljer, f eks søljer med løv, eller filigranssøljer, ser fint ut på de fleste bunader.
Anonym bruker Skrevet 21. april 2015 #11 Skrevet 21. april 2015 "Universalsøljer" eller hamler arvesøljer som ikke er designet for en spesiell bunad, kan du bruke den. Men Vestfoldsølv på en telemarksbunad blir helt feil! Anonymous poster hash: dd42e...555
Anonym bruker Skrevet 21. april 2015 #12 Skrevet 21. april 2015 Jeg bruket barnesøljen min i tillegg. Synes det går helt fint Anonymous poster hash: 685e1...afa
Anonym bruker Skrevet 22. april 2015 #13 Skrevet 22. april 2015 Nå aner jeg ikke ikke hvordab disse bunadene ser ut, ei heller sølvet, men uansett - nei, nei, nei. man bruker ikke bunadssølv som hører til en annen bunad. Finn deg noe annet du kan ha på deg. Anonymous poster hash: 1ef61...dd0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå