Anonym bruker Skrevet 21. april 2015 #1 Skrevet 21. april 2015 Tar opp fag som privatist og skal ha muntlig eksamen i norsk om to uker. Min studieveileder har sagt at jeg kunne hoppe over særemnet da det er viktigere å kunne nok om de forskjellige periodene, trekke paralleller, analysere og kunne alle de forskjellige sjangerene og uttrykkene i faget. Nå viser det seg derimot at norsk muntlig for privatister ER særemnet!! Ti minutter presentasjon, ti min spørsmål om emnet og så ti min med det emnet man trakk 30min før selve eksamen. Så nå sitter jeg her og må bestemme meg for hva jeg skal ha fordypning i i dag. Fullstendig ny leseliste må leveres i morgen med tema for særemnet. Jeg har så langt kommet på to muligheter: 1. Tegneserier da og nå med problemstillingen "Hvordan gjenspeiler tegneserier samfunnet og hva er (og har vært) deres rolle. Hvordan har tegneserier utviklet seg?" Tenker da å ta utgangspunkt i å sammenlikne to tegneserier, en gammel og en ny. Må selvfølgelig ha en mye mer utfyllende oppgave enn bare de tingene der, men det er ti min siden jeg ble klar over dette 2. Analyse av reklame, da og nå: 1950 vs 2015.. Her har jeg ikke kommet så langt ang hva jeg kommer til å skrive men mye morsomt og spennende som kan trekkes frem med dette temaet, ser også for meg at selve presentasjonen kan bli fin og kreativ med dette temaet.. Noen tanker? Takk for alle svar og evnt råd, hilsen superstressa håpefull Anonymous poster hash: 63a26...e3b
ulydia Skrevet 21. april 2015 #2 Skrevet 21. april 2015 Eg hadde heller valt eit klassisk, litterært emne. Det trur eg gir betre utteljing enn teikneseriar og reklamar.
Anonym bruker Skrevet 21. april 2015 #3 Skrevet 21. april 2015 Eg hadde heller valt eit klassisk, litterært emne. Det trur eg gir betre utteljing enn teikneseriar og reklamar. Takk for svar Ja, jeg tenkte på det også, men i stedet for å gjøre et bra emne halvveis må det vel være bedre å gjøre et ok emne superbra? Ser også for meg at muntlig særemne med f.eks forfatterstudium kan bli "kjedelig" under en muntlig presentasjon. Blir jo veldig "nøkkelord på PowerPoint og foredrag", da det ikke er så mange mulige måter å gjøre det på. Man har jo bare ti min på seg til å få med absolutt alt. Hi Anonymous poster hash: 63a26...e3b
Anonym bruker Skrevet 21. april 2015 #4 Skrevet 21. april 2015 Eg hadde heller valt eit klassisk, litterært emne. Det trur eg gir betre utteljing enn teikneseriar og reklamar. Det tror jeg også, med mindre du er svært faglig dyktig. Har du noen litteratur du kan knytte opp mot f.eks. reklamer da? Jeg ville gått for f.eks. noen bøker du allerede har lest (klassisk norsk litteratur er alltid en slager i slike sammenhenger, er det ikke?) - du rekker ikke lese 3-4-5 nye romaner og analysere dem på to uker. Veldig dårlig av veilederen din, da! Jeg hadde vært rasende hvis det var meg! Anonymous poster hash: edfd2...7c9
Anonym bruker Skrevet 21. april 2015 #5 Skrevet 21. april 2015 Eg hadde heller valt eit klassisk, litterært emne. Det trur eg gir betre utteljing enn teikneseriar og reklamar. Takk for svar Ja, jeg tenkte på det også, men i stedet for å gjøre et bra emne halvveis må det vel være bedre å gjøre et ok emne superbra? Ser også for meg at muntlig særemne med f.eks forfatterstudium kan bli "kjedelig" under en muntlig presentasjon. Blir jo veldig "nøkkelord på PowerPoint og foredrag", da det ikke er så mange mulige måter å gjøre det på. Man har jo bare ti min på seg til å få med absolutt alt. Hi Anonymous poster hash: 63a26...e3b Kommer an på hva du mener med "bra emne". Jeg tror det viktigste er problemstillingen, og er problemstillingen dårlig (eller vanskelig å knytte opp mot pensum), sliter du. Jeg tror det er enklere å komme på en ok problemstilling hvis du safer og holder deg til noe innen klassisk litteratur. Det er bare et særemne, du trenger ikke finne opp kruttet på nytt. Anonymous poster hash: edfd2...7c9
ulydia Skrevet 21. april 2015 #6 Skrevet 21. april 2015 Eg hadde heller valt eit klassisk, litterært emne. Det trur eg gir betre utteljing enn teikneseriar og reklamar. Takk for svar Ja, jeg tenkte på det også, men i stedet for å gjøre et bra emne halvveis må det vel være bedre å gjøre et ok emne superbra? Ser også for meg at muntlig særemne med f.eks forfatterstudium kan bli "kjedelig" under en muntlig presentasjon. Blir jo veldig "nøkkelord på PowerPoint og foredrag", da det ikke er så mange mulige måter å gjøre det på. Man har jo bare ti min på seg til å få med absolutt alt. Hi Anonymous poster hash: 63a26...e3b Dersom du reknar med å gjere emnet ditt superbra, så er jo det betre. Eg trur det er "lettare" å gjere eit litterært emne superbra, då du må bruke god og relevant teori i analysen din for å gjere emnet ditt superbra. Du må jo ikkje føreta eit forfattarstudium. Du kan jo nærlese 5 modernistiske dikt, eller noko liknande?
Anonym bruker Skrevet 21. april 2015 #7 Skrevet 21. april 2015 Takk igjen! Hohoi, det er jo sant..vanskelig å bestemme seg for sånt på en dag altså Hi Anonymous poster hash: 63a26...e3b
Anonym bruker Skrevet 21. april 2015 #8 Skrevet 21. april 2015 Noen andre med råd eller erfaringer? Anonymous poster hash: 63a26...e3b
Anonym bruker Skrevet 21. april 2015 #9 Skrevet 21. april 2015 Hadde valgt meg en roman som jeg kjente godt og gjort en analyse. Dvs funnet metaforer, forklart dem i lys av forfatterens personlige ståsted etc.. Bjørneboe er en grei forfatter, lett å finne litteratur om både ham og verkene hans. Eller gjøre en analyse av boka og filmatisering, trekke frem likheter og ulikheter, forskjellige scenografiske grep etc.. Hvor flink er du i norsk? Er du dårlig bør du velge noe lett Anonymous poster hash: 79b2a...08f
Anonym bruker Skrevet 22. april 2015 #10 Skrevet 22. april 2015 Tusen takk for svar! Jeg har landet på dikt Tenkte å velge tre-fire forskjellige perioder med like mange forskjellige diktere men med samme tema. Vil gjerne ha med Jeg Ser, da jeg liker det diktet veldig godt, så da blir vel den røde tråden enten ensomhet eller fremmedfølelse. Nå gjelder det bare å finne flere dikt med samme tema av andre lyrikere/diktere. Men jeg sliter med å finne en problemstilling, påstand eller hypotese, dere har vel ikke tilfeldigvis noen tips der også? Tusen takk for råd og tips, hva skulle jeg vel gjort uten dere? Hi Anonymous poster hash: 63a26...e3b
ulydia Skrevet 22. april 2015 #11 Skrevet 22. april 2015 Tusen takk for svar! Jeg har landet på dikt Tenkte å velge tre-fire forskjellige perioder med like mange forskjellige diktere men med samme tema. Vil gjerne ha med Jeg Ser, da jeg liker det diktet veldig godt, så da blir vel den røde tråden enten ensomhet eller fremmedfølelse. Nå gjelder det bare å finne flere dikt med samme tema av andre lyrikere/diktere. Men jeg sliter med å finne en problemstilling, påstand eller hypotese, dere har vel ikke tilfeldigvis noen tips der også? Tusen takk for råd og tips, hva skulle jeg vel gjort uten dere? Hi Anonymous poster hash: 63a26...e3b Kva med: Korleis uttrykkjer norsk, modernistisk lyrikk framandkjensle i ulike periodar (tidleg modernisme - mellomkrigtidsmodernisme - etterkrigtidsmodernisme)?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå