Gå til innhold

Aleneforsørger, permisjon og skatt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sitter her og prøver å regne på om jeg har råd til å velge 59 uker permisjon med 80% av lønna, da det er dette jeg helst vil, og det som passer best med tanke på barnehage start. Men siden jeg og baby er/blir alene (ukjent far) , så har jeg ikke råd til å tape mange kronene.

Problemet er egentlig hva jeg skal regne med å betale i skatt? Pr. idag har jeg tabelltrekk, og om jeg kan ha tabelltrekk etter baby er født også, og går ut fra samme tabellen, så kommer jeg sånn ca ut på samme månedlige beløp når utvidet barnetrygd og minstebidrag er lagt til. Det kan jeg altså klare helt fint, og det er supert om det er slik det er.

Men hvordan finner jeg ut om jeg fortsetter på tabell, eller går over til prosent trekk? Og hva er eventuelt prosenten når man er aleneforsørger?

Har kikket på skatteetaten sine sider, men jeg blir ikke klok på det der... Noen som vet?

Anonymous poster hash: e9a10...1a8
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg fikk en annen tabell, betaler mindre i skatt..har utbetalt 80 lønn,får bare noen hundrelapper mindre enn jeg fikk før.

Anonymous poster hash: 17343...fb1

Skrevet

Jeg fikk en annen tabell, betaler mindre i skatt..har utbetalt 80 lønn,får bare noen hundrelapper mindre enn jeg fikk før.

Anonymous poster hash: 17343...fb1

Høres bra ut! 

Hvilken tabell har du nå? 

Skrevet

Opp med seg!

Lurer fortsatt på skatteprosent aleneforsørgere har, eller evt. hvilken tabell som kan være aktuell.

Skrevet

Det er ikke en skatteprosent for alenemødre. Du får ikke svar, fordi dette kan man kun svare på dersom man kjenner økonomien din. Gå på Skatteetaten.no og beregn skatten din. Da kan du finne ut av dette :)

Anonymous poster hash: 6c152...f1c

Skrevet

Som enslig forsørger har du et særfradrag på skatten som gjør at du betaler mindre skatt.

Så når barnet er født går du inn på skatteetaten og bestiller nytt skattekort og krysser av på at du er enslig så du får det fradraget med i beregningen.

Anonymous poster hash: b08e5...0ce

Skrevet

Opp med seg!

Lurer fortsatt på skatteprosent aleneforsørgere har, eller evt. hvilken tabell som kan være aktuell.

Det er ingen egen skatteprosent for enslige, skatten beregnes ut fra inntekt og fradrag.

Det avgjørende er hva du tjener, hva du har i gjeld, om du har fratrekk for reisevei osv. Dette er jo individuelt og forskjellig fra enslig mor til enslig mor.

Men særfradraget for enslige forsørgere vil du få, og om de andre tingene er uforandret vil du derfor betale mindre skatt når du får barnet.

Anonymous poster hash: b08e5...0ce

Skrevet

Som de sier er det særfradrag når man er alene. Så man betaler en del mindre skatt som aleneforsørger.

Men jeg spurte om dette med skatt når jeg leverte permisjonspapirene mine nå. Da vi også har valgt 80 % lønn. Men hun sa at det utgjorde ikke store forskjellen så hun anbefalte meg å ikke gjøre noe med skattetrekket mitt. Men nå har jeg et halvt år med vanlig lønn i år, det vil jeg også få neste år. Så endringen gjelder da bare for et halvt år. Så mulig det er annerledes om man føder tidlig på året, da endringene da gjelder store deler av året.

Men du får jo en ekstra barnetrygd da som aleneforsørger, minste bidrag fra nav og mulig bostøtte?

Anonymous poster hash: 52693...bb1
Skrevet

Så jeg kan egentlig regne ut med den skatten jeg betaler idag, for uansett så vil jeg komme bedre ut av det pga. særfradraget? Og om jeg med dagens skattesats lagt til grunn kommer ut med ca det samme utbetalt, inkludert utvidet barnetrygd og minstebidrag tatt med i beregning, så vil jeg mulig egentlig ha mer enn det også pga. særfradraget (og evt. mindre skatt)? Er det slik å forstå? 

Bostøtte har jeg ikke tenkt på, men der er også noe ja, om jeg kvalifiserer til det.

Ser ut for at jeg trygt kan velge 59 uker med 80% da, om jeg forstår og har regnet riktig nå :)

Skrevet

Etter permisjon har du krav på overgangsstønad og kontantstøtte (?) frem til barnet får barnehageplass :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...