Gå til innhold

Vil noen se på kjøkkentegningen min og komme med kommentarer?:)

Anbefalte innlegg

Vi holder på å bygge hus, og har bestemt oss for åpen kjøkkenløsning. Jeg vil ha en halvøy eller barløsning slik som på bildet. Halvøya er for å dele av sonene, og muligens få noen ekstra sitteplasser. Vi skal bare ha ett spisebord som skal stå rett utenfor kjøkkenet. Noen som har en slik løsning som dette? Er dere fornøyd?:) Veggen bak barstolene skal selvsagt ikke være der, men vi vil ha mulighet til å sette opp en vegg dersom vi vil ha lukket kjøkken derfor skal ikke øyen gå helt ut til stuen:)

Anonymous poster hash: 270fa...330

post-42-0-40242700-1429561054_thumb.png

Fortsetter under...

Kjøleskap ved siden av komfyr er dumt, ettersom det generere ekstra varme for kjøleskapet. Ville evt hatt kjøleskapet på enden. Da blir ikke døra i veien for noen heller. Men da må du frigjøre en 10 cm på enden. Ellers har du mye samme løsning som meg, men jeg har kjøleskap og ikke frokostbar på den veggen. Ikke ha liggende håndtak på skapene. Jeg sitter fast i et sabla kjør. :)

Vi har veldig lik løsning og er storfornøyd. Vi har komfyr ved halvøya og syns det er helt genialt. Jeg står som regel ved øya når jeg lager mat og da er det utrolig praktisk å ha komfyren rett ved. Også genialt å plassere komfyren ved halvøya om man har barn. Da kan barna sitte ved øya og hjelpe til med å lage mat, tegne, gjøre lekser el og du kan stå på andre siden av øya og lage mat😀

Anonymous poster hash: 142d5...0ec

Annonse

Takk for svar dere!:) Vi har kjøleskap og komfyrskap side om side her vi bor nå, og det har aldri vært noe problem. Men hva i alle dager skal jeg ha mellom komfyr og kjøleskap da? Noen gode tips? Har tenkt også tenkt litt trekant, men ikke så veldig opptatt av den, da jeg aldri har vært noen superkokk:p

Kjekt å høre at dere er fornøyde med denne løsningen dere som har den, da føler jeg at jeg er på rett vei:D

HI

Takk for svar dere!:) Vi har kjøleskap og komfyrskap side om side her vi bor nå, og det har aldri vært noe problem. Men hva i alle dager skal jeg ha mellom komfyr og kjøleskap da? Noen gode tips? Har tenkt også tenkt litt trekant, men ikke så veldig opptatt av den, da jeg aldri har vært noen superkokk:p

Kjekt å høre at dere er fornøyde med denne løsningen dere som har den, da føler jeg at jeg er på rett vei:D

HI

Hvis du flytter komfyren ville jeg hatt flere høyskap. Et til integrert kjøleskap, et til integrert fryseskap, en søyle med komfyr/mikro og et høyskap til tørrvarer. Mellom høyskapene og hjørne ville jeg hatt vitrineskap som går helt ned til benkeplata hvor det er plass til alt av glass og service. Og ingen overskap.

Anonymous poster hash: 142d5...0ec

Jeg ville flyttet kjøleskapet inn i hjørnet og satt opp et høyskap mellom komfyr og kjøleskap :) Eventuelt hvertfall gjort om det lille skapet ytterst der til høyskap, ser merkelig ut når alt går opp og ned i høyde...

Burde presisert: alt skal gå i taket, og vitrineskap skal stå oppå de skuffene, det var ikke noe som passet inn på tegneprogrammet jeg brukte:) tenkte det kunne være en fin avslutning i stedet for kjøleskap. Tenkte at viss jeg har to vitrineskap på kjøkkenet så slipper jeg å ha et på stuen. Jeg har tegnet inn en bredere øy og jeg ser at det kan jeg fint ha!:)

Jeg bør tenke litt mer på disse høyskapene, håper forhandlerene har noen gode forslag også:)

HI

Annonse

Gjest Moonstruck

Hei! Min erfaring er at kjøkkenøyer ikke blir brukt.. så jeg ville ha droppet den. Da får du et luftigere og ryddigere kjøkken. Hadde valgt å byttet plass på ovnene og kjøleskapet. Man er temmelig oftere inne i kjøleskapet fremfor inne i ovnen, så greit å ha det så nærme kjøkkenbenken som mulig. I tillegg er det greit å ha en litt benkeplass som avlastningsområde i nærheten av kjøleskapet, da man ofte skal ta ut flere ting av gangen. Bortsett fra det.... Finfint kjøkken:)

Ville ha flyttet vasken en seksjon til høyre. Ikke av noen annen grunn en at da blir det mer symmetrisk (jeg er nok litt miljøskadet i fra mitt yrke/urdannelse). Vi har kjøleskap rett ved siden av steikeoven og mikro, har aldri merket noe problemer med det. Har ren kjøkkenøy med koketopp, elsker den øya. Eneste som ikke liker øya er mamma, men hun er her bare 2 ganger i året, så jeg bryr meg ikke! Ungene spiser alltid froksot der. De sitter der når jeg lager middag bare for å snakke, de tar ofte kompisene med seg inn der og sitter og prater og spiser når jeg rydder/lager middag. Så hos oss er øyen brukt masse. Har halvøy i leiligheten vi leier ut. Og de bruker den også masse.

Hei! Min erfaring er at kjøkkenøyer ikke blir brukt.. så jeg ville ha droppet den. Da får du et luftigere og ryddigere kjøkken. Hadde valgt å byttet plass på ovnene og kjøleskapet. Man er temmelig oftere inne i kjøleskapet fremfor inne i ovnen, så greit å ha det så nærme kjøkkenbenken som mulig. I tillegg er det greit å ha en litt benkeplass som avlastningsområde i nærheten av kjøleskapet, da man ofte skal ta ut flere ting av gangen. Bortsett fra det.... Finfint kjøkken:)

Jeg har motsatt erfaring. Mi øy er 120 bred, altså ganske stor og god med skaper på begge sider. Jeg bruker den til alt. Baking, middagslaging, jobb, barna tegner og leker der også :)

Ikke noe problem med ovn ved siden av kjøleskap. Vi har det, og det ble aldri tatt opp som et problem da vi tegnet kjøkkenet hos HTH og har heller ikke tenkt over det i etterkant. Har en innebygget kaffemaskin og en ovn nærmest kjøleskapet, og en ovn og en micro ved siden av der igjen. Vi har også øy (3 m lang og 120 bred) og den "gjør" hele kjøkkenet for vår del. Vi har platetoppen på kjøkkenøyen, og det er nesten det jeg er mest fornøyd med på hele kjøkkenet, å kunne stå å se ut i rommet mens jeg lager mat i stede for inn i veggen. Elsker at alt er i skuffer i stede for skap. Eneste skapet vi har er skap under vask til rengjøringsprodukter ol og et matskap fra gulv til tak (genialt forresten!) + kjøleskap og fryseskap da. Viktig med denne "arbeidstrekanten" som påpekes over her, ellers kommer du til å irritere deg grønn. Syns kanskje avstanden fra komfyr til vask var litt stor ( det ser det sånn ut på tegningen i hvertfall)

Endret av MTF

Vasken står for tett inntil hjørnet. Det ser også veldig usymmetrisk ut. Jeg er opptatt av linjer, og ville prøvd å få like linjer mellom overskap og underskap.

Ja, enig med Førstemann her, når jeg så litt nøyere på tegningene. Har dere fått hjelp til å tegne dette av en konsulent eller gjort det selv? Det vi brukte mest tid på da vi bygget, var å planlegge kjøkkenet. Trodde vi hadde tenkt gjennom det meste før vi hadde første tegntime, men hjelpe meg så mye vi lærte da vi fikk hjelp av de hos HTH. Mye vi ikke hadde tenkt over på forhånd.

Jeg ville droppet veggskapene på sidene av den fritthengende ventilatoren. Sånne ventilatorer er aller finest når de får henge fritt, ikke bli klemt inn i mellom to skap. Ville faktisk droppa å ha hjørneskap i hjørnet der oppe og, og heller ha veggskap bare en vegg, helt flatt.. Jeg ville flyttet kummen ut et hakk, den kommer for tett mot hjørnet, og du vil kunne få vannsøl bort i det skapet som står ned på benken ved vasken. 

Det er ingen problemer å sette integrert komfyr og kjøleskap ved siden av hverandre. Det er lufting i bakkant av skapa, og med en lufterist i foringene, vil det ikke være noe problem med varmen.

Dropp å sette inn mer høyskap, det blir for mye synes jeg. Benkeplassen er mye verd, og med bare skuffer nede, er det praktisk. 

Du får nok mye hjelp når du skal snakke med forhandleren, tenker jeg.. Som regel blir tegningene som kundene kommer med til oss når de har planlagt selv, totalt omgjort når vi får se på dem...

Hilsen kjøkkenselger på IKEA med 8 års erfaring.

Anonymous poster hash: 595ea...322

Etter noen dager med oppkast er jeg klar for å sjekke svarene, og tusen takk alle samen!:) Fatter ikke hvor jeg skal få plass til alt pikkpakket mitt uten overskap :o Men jeg likte ideen om å droppe hjørneskapet ved komfyren og ha en rett linje med overskap inn til veggen, det ser nok mye bedre ut:) Ser meg nesten nødt til å ha et høyskap for servise og glass og div, for vi skal ikke ha vitrineskap i stuen. Rørene til vasken er lagt og plata er støpt, så den kan vi ikke gjøre noe med, men jeg synes den er bra plassert likevel:)

Til deg som spurte om vi har tegnet det selv, så ja, jeg har tegnet selv, ikke vært hos forhandler enda:)

Nå skal jeg prøve å gjøre om litt, får se hvordan det blir da:D

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...