Gå til innhold

dere som har hest, hvor mye koster det ca. i måneden å ha en hest? Min store drøm er å kjøpe meg hest. har ingen stall så må leie

Anbefalte innlegg

Skrevet

Stallplass. Noen som vil gi meg noen ca. Priser? Jeg tenker en Islandshest.

Anonymous poster hash: 61ea6...9ef

Skrevet

Jeg vet ikke, men varierer vel fra stall til stall. Husk å ta med utgifter til for, skoing, veterinær, utstyr osv. :) Dyyyrt å ha hest, og tar all fritid.

Anonymous poster hash: 049ad...ed4
Skrevet

Koster fort 5000 pr måned.

Anonymous poster hash: e0cf3...0aa
Skrevet

7000 koster det for meg.

Anonymous poster hash: 7c3e9...365

Skrevet

Veldig store forskjeller, både fra stall til stall, og i de forskjellige delene av landet. Jeg bor på vestlandet, her produseres det mindre grovfor en det brukes, derfor er grovforet mye dyrere enn det er østpå, fordi det må transporteres over fjellet.

Du må nesten undersøke stallene i nærområdet, husk å sjekke hva som er inkludert i prisen, og legge til det som må kjøpes utenom.

Du trenger

Stallplass

Høy og/eller ensilage

Kraftfor, vitaminer og saltstein

En eller annen form for strø til boksen

Hovslager eller barforttrimmer

Veterinær, (jevnlig tannstell og vaksiner+ ved sykdom)

Utstyr -- en del av utstyret er engangsinvesteringer, men noe blir også slitt og må byttes ut etterhvert.

Det kan også værelurt å beregne penger til ridetimer.

Jeg anbefaler absolutt å ha en veterinærforsikring,hesten min har nettopp vært syk,og jeg aner ikke hvordan jeg skulle klart det uten forsikringen! 

En mulighet for å redusere utgiftene noe er å skaffe seg en forrytter, men jeg ville ikke tatt sjansen på å kjøpe hest hvis jeg måtte ha forrytter for å få det til å gå rundt. Forrytteren kan plutselig slutte, og det kan ta tid å finne ny.

Anonymous poster hash: bc4f9...f4d
Skrevet

Har akkurat regnet på det ca 7600 i mnd her jeg bor.

Anonymous poster hash: 46792...e47

Skrevet

Lønner seg å ha en stor bufferkonto i forkant. Hadde en kollega som måtte ut med tusenvis av kroner i veterinærregninger en periode og hun måtte nesten selge hesten selv om hun bodde hjemme hos foreldrene som hadde stall. Og vi tjener godt (20 000++). Ville spart opp 100 000 som står som buffer først 😊😊

Anonymous poster hash: b33a4...a45

Skrevet

Her betaler jeg 2700 for stall, rett borti gata og det er inkl for, høy, flis og alt! Det som koster da er skoing og veterinær... Skoing er ca hver 6-8uke, koster 1100kr,

Anonymous poster hash: 93d60...34a

Skrevet

Til sammen ca 3500 pr mnd for islandshest. Dette er i en liten by på Sørlandet.

Stalleia var på 2200 (inkludert flis, grovfor og ridehall), så kommer kraftfor, sko, forsikring, veterinær og annet utstyr i tillegg.

Skrevet

Lønner seg å ha en stor bufferkonto i forkant. Hadde en kollega som måtte ut med tusenvis av kroner i veterinærregninger en periode og hun måtte nesten selge hesten selv om hun bodde hjemme hos foreldrene som hadde stall. Og vi tjener godt (20 000++). Ville spart opp 100 000 som står som buffer først

Anonymous poster hash: b33a4...a45

Litt buffer er selvsagt lurt å ha, men veterinærforsikring er en god ting... 100 000 stående på en buffer hørtes voldsomt ut. Jeg har hatt hest i over 20 år, og har aldri hatt så store uforutsette utgifter på noen av dem. Men jeg har veterinærforsikring, den har kommet godt med flere ganger. 

Anonymous poster hash: bc4f9...f4d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...