Gå til innhold

Tar det alltid lang tid å fylle opp med d-vitamin og jern? min erfaring er ikke det.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg hadde for ikke så lenge siden veldig lite d-vitamin og litt lite jern, samtidig. Legen ba meg ta tilskudd av begge deler, noe jeg begynte med samme dagen. D-vitaminnivået mitt var på bare 15 og jern husker jeg ikke, var ikke kjempe lavt men ille nok. Jeg fikk beskjed om å kjøpe d-vitamin på apoteket men ta to tabletter istedenfor en. Så tok 40 mikrogram daglig. Jeg spurte her om folks erfaringer med d-vitaminmangel. Fikk tips men også info om at norske leger ikke har peiling på dette og at jeg MÅTTE ta sterkere d-vitamin, dvs bestille fra utlandet. Og at det kan ta flere mnd å få opp nivået. Jeg ble overrasket så jeg spurte i et annet forum og fikk det samme til svar.

Da legen min hadde bedt meg ta ny blodprøve ettet to uker etter jeg begynte å ta d-vitamin så valgte jeg å stole på legen og se an den blodprøven. Var nivået ennå ganske lavt så hadde jeg sikkert prøvd sterkere d-vitamin. Etter to uker lå nivået mitt på 51, og det er jo stor bedring men jeg fikk beskjed om å fortsette å ta de. Så jeg gjør det, tar ennå 40 mikrogram. Og formen er topp sammenlignet med når nivået var på 15. Så da fungerer d-vitaminen fra apoteket supert på meg. Så det tok ikke flere mnd og jeg må ikke ta store doser.. Andre som har min erfarig?

Jeg begynte også å ta jerntilskudd, og av nysgjerrighet sjekket legen min også det etter bare to uker, han sa at det sikkert er ennå lavt og bortkastet å sjekke det men sjekket siden jeg skulle ta blodprøve uansett. Egentlig så skal ikke jernblodprøver taes før etter 6-8 uker etter man begynner å ta tilskudd. Og joda, etter kun to uker med jerntilskudd så var nivåene mine fine. Altså hemoglobin (den var da på 13, husker ikke de andre nivåene), ferretin, jern osv. Jern skal og ta flere mnd å fylle opp har jeg blitt fortalt, men legen min var ikke overrasket, og ba meg slutte å ta jern da det ikke er bra å ha for mye jern. Da hadde jeg tatt jern i 3 uker, en uke ekstra fordi det tok en uke før jeg fikk svar på blodprøvene. Så hadde jeg ventet med blodprøve av jernet til 6-8 uker så hadde jeg tatt tilskudd for lenge. Andre med samme erfaringen med jern?

Anonymous poster hash: bbde6...140

Fortsetter under...

Skrevet

Nesten komisk, men jeg har nøyaktig samme erfaring. Fikk påvist lav ferritin og vitD i vinter. Startet dom deg med 40ug vitD fra apotek og jerntilskudd (duroferon). Tok ikke lange tiden før formen var merkbart bedre.

Virker som det er litt "in" med skepsis til legemiddelindustrien og apotek, og av en eller annen grunn har mange større tiltro til en tilfeldig selger på en helsekostbutikk. Generelt har nok farmasøyter bedre kunnskap om kropp og helse enn ansatte i helsekostbutikker.

Anonymous poster hash: b436a...470

Skrevet

Nesten komisk, men jeg har nøyaktig samme erfaring. Fikk påvist lav ferritin og vitD i vinter. Startet dom deg med 40ug vitD fra apotek og jerntilskudd (duroferon). Tok ikke lange tiden før formen var merkbart bedre.

Virker som det er litt "in" med skepsis til legemiddelindustrien og apotek, og av en eller annen grunn har mange større tiltro til en tilfeldig selger på en helsekostbutikk. Generelt har nok farmasøyter bedre kunnskap om kropp og helse enn ansatte i helsekostbutikker.

Okey :) Ja enig, leste faktisk her om dagen at en person skrev en plass akkurat det du sier. At legemiddelindustrien er korrupt og kun opptatt av penger, så da er helsekost bedre :P Altså helsekost kan være bra men det kreves ingen utdannelse for å jobbe der kontra å være farmasøyt eller apotekteknikker.

Skrevet

Okey :) Ja enig, leste faktisk her om dagen at en person skrev en plass akkurat det du sier. At legemiddelindustrien er korrupt og kun opptatt av penger, så da er helsekost bedre :P Altså helsekost kan være bra men det kreves ingen utdannelse for å jobbe der kontra å være farmasøyt eller apotekteknikker.

Se der, ja :) Mener absolutt ikke at legemiddelindustrien er drevet av en engleskare, og det er absolutt ting å ta tak i der også, men derfra og til det å tro at kunnskap og varer er bedre på helsekostbutikker er det et rimelig godt stykke. Forskjell på å barbere seg og å skjære av seg hue, som mannen her sier (eller; forskjell på å ha et åpent sinn og hull i hodet...)

Skrevet

I fjor hadde jeg svært lavt D-vitamin, jeg bestilte fra utlandet, og tok 5000 iu daglig, og på 2 uker var jeg blitt mye bedre. En venninne hadde samtidig det samme problemet, og tok de fra apoteket. For henne tok det mye lenger tid og bli bra.

Og nå er det flere leger her i Norge, som mener at anbefalingene vi har her i Norge er alt for lave. 

Anonymous poster hash: 6182f...103
Skrevet

Virker som det er litt "in" med skepsis til legemiddelindustrien og apotek, og av en eller annen grunn har mange større tiltro til en tilfeldig selger på en helsekostbutikk. Generelt har nok farmasøyter bedre kunnskap om kropp og helse enn ansatte i helsekostbutikker. Anonymous poster hash: b436a...470

Okey :) Ja enig, leste faktisk her om dagen at en person skrev en plass akkurat det du sier. At legemiddelindustrien er korrupt og kun opptatt av penger, så da er helsekost bedre :P Altså helsekost kan være bra men det kreves ingen utdannelse for å jobbe der kontra å være farmasøyt eller apotekteknikker. Anonymous poster hash: bbde6...140
Hehe ja bra sagt :) Er naivt å tro at alle nordmenn er engler, men at alle på apoteka får betalt for å anbefale medisiner som ikke fugerer er og naivt å tro.

Se der, ja :) Mener absolutt ikke at legemiddelindustrien er drevet av en engleskare, og det er absolutt ting å ta tak i der også, men derfra og til det å tro at kunnskap og varer er bedre på helsekostbutikker er det et rimelig godt stykke. Forskjell på å barbere seg og å skjære av seg hue, som mannen her sier (eller; forskjell på å ha et åpent sinn og hull i hodet...)Anonymous poster hash: b436a...470

Annonse

Skrevet

I fjor hadde jeg svært lavt D-vitamin, jeg bestilte fra utlandet, og tok 5000 iu daglig, og på 2 uker var jeg blitt mye bedre. En venninne hadde samtidig det samme problemet, og tok de fra apoteket. For henne tok det mye lenger tid og bli bra. Og nå er det flere leger her i Norge, som mener at anbefalingene vi har her i Norge er alt for lave.  Anonymous poster hash: 6182f...103

Joda skal ikke si at alle legene i Norge har rett. En lege sa til meg at d-vitamkn bør ligge på 30, en annen sa 70. Men at man alltid må kjøpe d-vitmin fra utlandet stemte ikke for meg. Mitt nivå var jo veldig lavt og steg fort på to uker. Man er vel forskjellig laga. Kan jo tilføye at jeg var sengeliggende i flere uker pga annen sykdom i tillegg, så var ikke ute i sola, og spiste som før. Tran har jeg tatt i mange år. Så gjorde ikke noe annerledes enn å ta 40 mikrogram hver dag.

Skrevet

I fjor hadde jeg svært lavt D-vitamin, jeg bestilte fra utlandet, og tok 5000 iu daglig, og på 2 uker var jeg blitt mye bedre. En venninne hadde samtidig det samme problemet, og tok de fra apoteket. For henne tok det mye lenger tid og bli bra.

Og nå er det flere leger her i Norge, som mener at anbefalingene vi har her i Norge er alt for lave.

Enig med deg også :) Forskning og erfaring fører heldigvis kunnskap videre, og dersom det viser seg at anbefalt dose bør heves er det viktig at informasjonen kommer ut, både til leger og pasienter.

Det jeg synes er merkelig er trenden hos enkelte, der man heller lytter til "eksperter" som enten er selvlærte eller har et helgekurs, enn til helsepersonell som leger/farmasøyter med evidensbasert kunnskap.

Skrevet

D vitaminmangel kan rettes på relativt fort. Når det gjeder jern, du sa at du var syk før du tok blodprøven. Jern varierer veldig. I normale situacjoner med 70% gjennom dagen. hos syke enda mer. Feks. kusina mi var syk da hun tok den blodprøven og jern var på 2-3. Hun tok blodprøven igjen etter noen få dager, etter at hun ble bedre, og den var på 25. i tillegg jern måles ikke når en tar jerntilskudd. Vanligvis tar det 3 måneder før en ser forebedring når en har jernmangel.

Anonymous poster hash: 06788...d92
Skrevet

D vitaminmangel kan rettes på relativt fort. Når det gjeder jern, du sa at du var syk før du tok blodprøven. Jern varierer veldig. I normale situacjoner med 70% gjennom dagen. hos syke enda mer. Feks. kusina mi var syk da hun tok den blodprøven og jern var på 2-3. Hun tok blodprøven igjen etter noen få dager, etter at hun ble bedre, og den var på 25. i tillegg jern måles ikke når en tar jerntilskudd. Vanligvis tar det 3 måneder før en ser forebedring når en har jernmangel. Anonymous poster hash: 06788...d92

spørs vel hvordan syk? Hva feilet kusina di? Jeg har ikke fått en diagnose ennå, venter på utredning, men tror selv at det er vestibulær migrene jeg har. Har hatt perioder med anfall i 4 år men aldri hatt lite jern før. Skjønner ikke at det kan påvirke jernet i kroppen. Men selvfølgelig kan det hende at du har rett, skal ikke nekte for det :) Syntes at det var rart at jeg ble så fort bra.

Skrevet

D vitaminmangel kan rettes på relativt fort. Når det gjeder jern, du sa at du var syk før du tok blodprøven. Jern varierer veldig. I normale situacjoner med 70% gjennom dagen. hos syke enda mer. Feks. kusina mi var syk da hun tok den blodprøven og jern var på 2-3. Hun tok blodprøven igjen etter noen få dager, etter at hun ble bedre, og den var på 25. i tillegg jern måles ikke når en tar jerntilskudd. Vanligvis tar det 3 måneder før en ser forebedring når en har jernmangel. Anonymous poster hash: 06788...d92

spørs vel hvordan syk? Hva feilet kusina di? Jeg har ikke fått en diagnose ennå, venter på utredning, men tror selv at det er vestibulær migrene jeg har. Har hatt perioder med anfall i 4 år men aldri hatt lite jern før. Skjønner ikke at det kan påvirke jernet i kroppen. Men selvfølgelig kan det hende at du har rett, skal ikke nekte for det :) Syntes at det var rart at jeg ble så fort bra. Anonymous poster hash: bbde6...140
forresten hva mente du med at jern ikke måles når man tar tilskudd?

Skrevet

Og nå er det flere leger her i Norge, som mener at anbefalingene vi har her i Norge er alt for lave. Anonymous poster hash: 6182f...103

Enig med deg også :) Forskning og erfaring fører heldigvis kunnskap videre, og dersom det viser seg at anbefalt dose bør heves er det viktig at informasjonen kommer ut, både til leger og pasienter.

Det jeg synes er merkelig er trenden hos enkelte, der man heller lytter til "eksperter" som enten er selvlærte eller har et helgekurs, enn til helsepersonell som leger/farmasøyter med evidensbasert kunnskap. Anonymous poster hash: b436a...470

Enig i det og. Bra det forskes, men man skal ikke tro på alt man leser.

Skrevet

Min lege har bedt meg om å ikke ta tilskudd samme dag og dagen før nye blodprøver tas, gjerne et par dager før også.

Mulig dine verdier er korrekte, men vær obs på at det kan være en feilkilde der, Hi.

Bra omm du har kommet deg raskt opp, svært mange gjør ikke det. Vær obs på at du helst bør komme opp i over 100 nmol/l, i hvert fall over 75.

Når det kommer til D-vit. så er det et faktum at altfor mange leger fremdeles ikke kan nok om det, hvilke verdier man bør ligge på og hvor høye doser man skal ta ut fra hvor stor mangelen er. De kjenner svært ofte ikke til de offentlige anbefalingene en gang, og de anbefalingene er det rimelig allmenn enighet i forskermiljø rundt om i verden er alt for lave.

Ang. farmasøyter og helsekost.... unødvendig å sette grupper opp mot hverandre. Skal imidlertid sies at de gangene jeg har spurt om råd på apotek om kosttilskudd så har jeg ikke én gang fått riktige svar (!). Og ja, jeg har dobbeltsjekket med legen min som har bekreftet det jeg allerede visste, at den informasjonen jeg fikk ikke stemte. Flere apotek, ulike byer.

Om jeg har gått i helsekostbutikker hvor de har kompetanse (ikke type student) så har jeg fått relevante og korrekte opplysninger - også dobbeltsjekket med legen min som har utdanning innen kost og ernæring og ortomolekylærmedisin.

Så bildet er ikke svart-hvitt!

Man kan få korrekte og feil informasjon både på apotek og helsekost, derfor er det lurt å være kritisk, ikke ta all informasjon for gitt.

I tillegg kommer det vesentlige poenget at ingen er like, så det kan være store individuelle forskjeller i hvordan man responderer på tilskudd, hvilke tilskudd som er best for den enkelte osv.

Anonymous poster hash: 24bc0...40c

Annonse

Skrevet

Det jeg synes er merkelig er trenden hos enkelte, der man heller lytter til "eksperter" som enten er selvlærte eller har et helgekurs, enn til helsepersonell som leger/farmasøyter med evidensbasert kunnskap.

Nå lytter jeg til norske og utenlandske leger. Men jeg skjønner at mennesker er skeptiske til alt legen/farmasøyten sier. Jeg har vært syk hele livet, forskjellige sykdommer. Så jeg har vært hos veldig mange leger, og eksperter. En allmennlege har jo faktisk ikke stor kunnskap om alt, det går jo ikke. Jeg kan mer om allergi enn min lege. Da jeg har hatt det i alle år, veldig ekstremt. Og lest veldig mye om det. Men spesialistene på allergi, kan igjen mer enn meg. Jeg har og vært hos spesialister, som har tatt feil. Jeg har lært meg og alltid være skeptisk til det legen sier, og hvilke medisiner han gir. Det å være skeptisk har faktisk hjulpet meg flere ganger. Og jeg er mye frisker i dag, fordi jeg har funnet ut ting selv, og stilt spørsmål til legene sine forslag.

Hadde legene fått bestemme hadde jeg vært 100% ufør. Nå jobber jeg 100 %.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...