Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gratulerer til dere som har født :)

Jeg stortrives som nybakt tobarnsmamma :) Storesøster på snart 1,5 år er kjempeflink og veldig fasinert. Hun er med på stell og bleieskift. Prøver åmate henne(hun skjønner ikke at hun ikke spiser vanlig mat..). Gir henne masse kos og nuss. De er sååå søte! Lillesøster er også fantastisk! Hun sover, spiser, bæsjer, hermer tunge, pludrer og sparker. Sover godt om natta gjør hun også :) Skriker gjør hun kun hvis jeg er for treg med å komme med puppen etter hun har våkna.

Til dere som ikke har født- GLED DERE :)

Fortsetter under...

Hehe, nei- riene stoppet ikke opp! Jeg var inne til sjekk natt til lørdag og hadde til min store skuffelse fortsatt kun 1-2cm åpning ( som jeg hadde de to siste kontrollene.. Parkerte hjemme kl halv syv, tok to paracet og gikk og la meg i badekaret. Da var det som å skru på en bryter, de kom tett og gjorde vondere og vondere. Opp og ned av badekaret og travet rundt- klaget over at vannet ikke var varmt nok til å lindre og fikk mannen til å massere korsryggen hardt når de sto på som verst. Han satt med iphone i handa og prøvde å bruke rieappen, men tilslutt gikk det helt i ball for han stakkars, og han spurte forsiktig- men vennen: skal riene bli vondere eller skal det bli kortere mellomrom før vi drar til sykehuset? Jeg freste tilbake at jeg vet ikke- la meg se på 'lista' da... Da så jeg at de siste 8 riene var med mindre enn 3 minutters mellomrom og jeg reiste meg fra badekaret for sikkert 15. Gang.. Følte at vannet begynte å gå, men var usikker siden jeg jo var klissvåt, fikk tatt på meg noen klær og puttet en nyfødtbleie som bind.. Vi har kort vei til sykehuset, men de ti minuttene føltes som en evighet. Fikk fire rier fra vi kom inn døra og til vi kom opp på avd var klokka blitt halv ni... ble undersøkt av jordmor som fortalte at jeg var 8 cm åpen og at hun tvilte på om vi fikk tid til å flytte oss inn på fødestue. Vi ble enige i å gi det et forsøk og to rier senere kjente jeg trykketrang.. 09.15 tok jeg selv imot vår lille, etterlengtede skatt- en fantastisk mestringsfølelse! Han er seks dager gammel idag og vi nyter hvert sekund!

Hehe, nei- riene stoppet ikke opp! Jeg var inne til sjekk natt til lørdag og hadde til min store skuffelse fortsatt kun 1-2cm åpning ( som jeg hadde de to siste kontrollene.. Parkerte hjemme kl halv syv, tok to paracet og gikk og la meg i badekaret. Da var det som å skru på en bryter, de kom tett og gjorde vondere og vondere. Opp og ned av badekaret og travet rundt- klaget over at vannet ikke var varmt nok til å lindre og fikk mannen til å massere korsryggen hardt når de sto på som verst. Han satt med iphone i handa og prøvde å bruke rieappen, men tilslutt gikk det helt i ball for han stakkars, og han spurte forsiktig- men vennen: skal riene bli vondere eller skal det bli kortere mellomrom før vi drar til sykehuset? Jeg freste tilbake at jeg vet ikke- la meg se på 'lista' da... Da så jeg at de siste 8 riene var med mindre enn 3 minutters mellomrom og jeg reiste meg fra badekaret for sikkert 15. Gang.. Følte at vannet begynte å gå, men var usikker siden jeg jo var klissvåt, fikk tatt på meg noen klær og puttet en nyfødtbleie som bind.. Vi har kort vei til sykehuset, men de ti minuttene føltes som en evighet. Fikk fire rier fra vi kom inn døra og til vi kom opp på avd var klokka blitt halv ni... ble undersøkt av jordmor som fortalte at jeg var 8 cm åpen og at hun tvilte på om vi fikk tid til å flytte oss inn på fødestue. Vi ble enige i å gi det et forsøk og to rier senere kjente jeg trykketrang.. 09.15 tok jeg selv imot vår lille, etterlengtede skatt- en fantastisk mestringsfølelse! Han er seks dager gammel idag og vi nyter hvert sekund!

Gratulerer!!! :)

Jeg stortrives som nybakt tobarnsmamma :) Storesøster på snart 1,5 år er kjempeflink og veldig fasinert. Hun er med på stell og bleieskift. Prøver åmate henne(hun skjønner ikke at hun ikke spiser vanlig mat..). Gir henne masse kos og nuss. De er sååå søte! Lillesøster er også fantastisk! Hun sover, spiser, bæsjer, hermer tunge, pludrer og sparker. Sover godt om natta gjør hun også :) Skriker gjør hun kun hvis jeg er for treg med å komme med puppen etter hun har våkna.

Bortsett fra litt styr med amminga er det sånn her og :-) De siste nettene har han sovet over fem timer i strekk, det er ikke verst! Måtte spørre helsesøster om det var greit, hun sa at så lenge han går opp i vekt gjør det ingenting. Hadde gått opp 100 g på to dager ved veiing i går og har nå tatt igjen fødselsvekten:-) Ammingen går også bedre og bedre, snart kan jeg nok slutte helt å pumpe.

Bortsett fra litt styr med amminga er det sånn her og :-) De siste nettene har han sovet over fem timer i strekk, det er ikke verst! Måtte spørre helsesøster om det var greit, hun sa at så lenge han går opp i vekt gjør det ingenting. Hadde gått opp 100 g på to dager ved veiing i går og har nå tatt igjen fødselsvekten:-) Ammingen går også bedre og bedre, snart kan jeg nok slutte helt å pumpe.

Å så deilig med søvn og vektoppgang :)

Ååå gratulerer så mye 😊

Annonse

Tusen tusen takk. Visste det jo egentlig på forhånd: idet man får den lille bylten på brystet så er all verking, søvnløshet og graviditetsplager som blåst bort fra hodet- og han er verdt hvert eneste sekund med slit underveis! Gratulerer til dere andre som har født og lykke til resten av gjengen! Snart har vi alle babyene våre <3

Uff nå i kveld begynte jeg plutselig å grue meg til fødselen. Husker vagt dagene for 2,5 år siden... Syntes magen er enorm og lurer fælt på HVOR stor denne tulla er... Hjelpes... Kjenner henne godt langt ned i bekkenet nå og sparkene er i navelhøyde. Håper ikke hun kommer denne helga,for da er det langt til barnevakten. Eller hun kan gjerne komme,men ikke på natta... Ellers har jeg ømme bryster nå og en del mensmurringer med litt løs mage.prøver å tenke at det ikke skjer noe enda,mens hjernen eller kroppen Eller kanskje intuisjonen sier at det kommer til å skje snart! I dag har jeg også hatt ilinger i korsryggen. Akkurat som raske puls ilinger som faktisk var ganske vonde.

Siden jeg også da skal bli to barnsmor vet jeg ikke om jeg følelsesmessig blir helt klar. Tenker hver kveld: var dette siste dagen som 3? Var morgenen i dag siste dagen som lillegutt kommer inn til senga vår og vi kan konsentrere oss bare om han? Hjelpes... Vet ikke om jeg er klar jeg.... Lille gutten min som skal bli store bror😨 og mens jeg skriver dette kjennes det ut som det "banker" på i andre enden (hvis dere skjønner)

Måtte bare få ut tankene her jeg ligger med en snorkende mann ved siden av. Gud å deilig det hadde vært å være mann noen ganger. Samtidig er det vel best det er oss kvinner som tar oss av denne jobben. Ville ikke vært foruten følelsen etter fødsel og svangerskapet.

Noen av dere som har født som fikk epidural?

Uff nå i kveld begynte jeg plutselig å grue meg til fødselen. Husker vagt dagene for 2,5 år siden... Syntes magen er enorm og lurer fælt på HVOR stor denne tulla er... Hjelpes... Kjenner henne godt langt ned i bekkenet nå og sparkene er i navelhøyde. Håper ikke hun kommer denne helga,for da er det langt til barnevakten. Eller hun kan gjerne komme,men ikke på natta... Ellers har jeg ømme bryster nå og en del mensmurringer med litt løs mage.prøver å tenke at det ikke skjer noe enda,mens hjernen eller kroppen Eller kanskje intuisjonen sier at det kommer til å skje snart! I dag har jeg også hatt ilinger i korsryggen. Akkurat som raske puls ilinger som faktisk var ganske vonde.

Siden jeg også da skal bli to barnsmor vet jeg ikke om jeg følelsesmessig blir helt klar. Tenker hver kveld: var dette siste dagen som 3? Var morgenen i dag siste dagen som lillegutt kommer inn til senga vår og vi kan konsentrere oss bare om han? Hjelpes... Vet ikke om jeg er klar jeg.... Lille gutten min som skal bli store bror😨 og mens jeg skriver dette kjennes det ut som det "banker" på i andre enden (hvis dere skjønner)

Måtte bare få ut tankene her jeg ligger med en snorkende mann ved siden av. Gud å deilig det hadde vært å være mann noen ganger. Samtidig er det vel best det er oss kvinner som tar oss av denne jobben. Ville ikke vært foruten følelsen etter fødsel og svangerskapet.

Hadde mange av de samme tankene de siste ukene før fødsel, tror det er helt vanlig. En slags sorg over at storebror skal bli så stor, og at man ikke får den samme tiden til han lengre... Men nå som vi er fire føles det veldig naturlig!

Jeg hadde epidural under første fødsel og hadde en god opplevelse med det. Når fødselen blir lang er det godt å få Puste litt! Denne gangen ble det ikke tid, og det var noe jeg fryktet på forhånd, men fødselen ble likevel en super opplevelse. Rakk jo ikke å bli sliten så var i kjempeform etterpå :-) Syntes riene ved 4 cm under første fødsel (før jeg fikk epidural) var like vonde som de på slutten denne gangen, dog kom de jo mye tettere nå. Det går nok veldig fint, skal du se!

Ja, jeg fikk det - og jeg følte at det reddet livet mitt mens det stod på. Pga av epiduralen kjente jeg ingenting under utdrivingsfasen, men det beste var å slippe riene. Hadde rier i 3 dager - og det var helt forferdelig. Tror det er vanlig å føle som deg, litt ambivalent i forhold til det som skal skje. Skatten min har sovet i 4 timer, så jeg sitter og koser meg med en kopp kaffe😊. Det er litt deilig når de sover også, det må det være lov til å syntes😜.

Bare å nyte når de sover ja 😋 min 1. Sov aldri mer enn en time i slengen på dagen. Og hele tiden på meg i mange mnd. Lå han i vogna måtte han trilles 😂 så håper hun i magen blir litt annerledes og at hun i alle fall kan sove litt mer i vogna når den står stille 😁 selvom det selvfølgelig er kjempekoselig å ha de små på brystet også.

Jeg fikk også epidural med 1.mann etter 2 døgn uten søvn og vonde maserier. Fikk det fordi jm mente jeg trengte det for å klare siste etappe. Jeg hadde epidural i 2-3 t før den gikk tom. Da fylte vi ikke på noe,så hadde pressrier osv. Syntes ikke pressinga var vondest,men epiduralen satt sikkert i litt kanskje. Derfor jeg er veldig i tvil nå om jeg vil ha eller ikke. Tiden får vise. Men har ingen mening denne gangen. Første ville jeg IKKE ha det 😳 syntes magen har synket litt i løpet av natten.

Bare å nyte når de sover ja 😋 min 1. Sov aldri mer enn en time i slengen på dagen. Og hele tiden på meg i mange mnd. Lå han i vogna måtte han trilles 😂 så håper hun i magen blir litt annerledes og at hun i alle fall kan sove litt mer i vogna når den står stille 😁 selvom det selvfølgelig er kjempekoselig å ha de små på brystet også.

Jeg fikk også epidural med 1.mann etter 2 døgn uten søvn og vonde maserier. Fikk det fordi jm mente jeg trengte det for å klare siste etappe. Jeg hadde epidural i 2-3 t før den gikk tom. Da fylte vi ikke på noe,så hadde pressrier osv. Syntes ikke pressinga var vondest,men epiduralen satt sikkert i litt kanskje. Derfor jeg er veldig i tvil nå om jeg vil ha eller ikke. Tiden får vise. Men har ingen mening denne gangen. Første ville jeg IKKE ha det 😳 syntes magen har synket litt i løpet av natten.

Min vil ikke lenger ligge alene i vogga, så vi samsover. Men på dagtid kan han heldigvis ligge alene, selv om jeg ofte har han på fanget slik at han får nærhet og kos. Hvor lenge drakk ( hvis du ammet) din første hver gang? Jeg prøver å kutte ut mme og bare amme. Men er litt bekymret for at han får i seg for lite melk😳.

Min vil ikke lenger ligge alene i vogga, så vi samsover. Men på dagtid kan han heldigvis ligge alene, selv om jeg ofte har han på fanget slik at han får nærhet og kos. Hvor lenge drakk ( hvis du ammet) din første hver gang? Jeg prøver å kutte ut mme og bare amme. Men er litt bekymret for at han får i seg for lite melk😳.
Samme her. Men samsoving er jo bare koselig!

Storesøster var helt annerledes. Hun ville aldri sove alene, verken dag eller natt. Eneste gangene hun sov en annen plass en puppen var når hun ble trillet. Lillesøster derimot sover alene i babynestet på dagtid og sover 5 timer i strekk på nattestid hvis hun ligger i vår seng. Har bedsidecrib, men det er visstnok ikke aktuelt:)

Annonse

Siden jeg også da skal bli to barnsmor vet jeg ikke om jeg følelsesmessig blir helt klar. Tenker hver kveld: var dette siste dagen som 3? Var morgenen i dag siste dagen som lillegutt kommer inn til senga vår og vi kan konsentrere oss bare om han? Hjelpes... Vet ikke om jeg er klar jeg.... Lille gutten min som skal bli store bror og mens jeg skriver dette kjennes det ut som det "banker" på i andre enden (hvis dere skjønner)

Hun trenger ikke å være så stor. Min er rundt 3 kg nå(uke 38) og sparker meg langt oppi ribbeina, selv om han har sunket, og det er fordi han har så lange bein ;)

Her sitter jeg bare forventningsfull og kjenner etter tegn eller den berømte " kneppelyden" av fostervann som ryker og vet innerst inne at når det hele starter så kommer jeg nok til angre som en hund pga smertene og selvsagt "blame" mannen for å ha puttet Alienen inn i magen min :P

Kan se for meg at det litt skremmende å gå fra 1 til 2 barn. At dere har overlevd svangerskapet med et barn fra før er meg en gåte for jeg har hatt mer enn nok med meg selv, så all honnør til dere :) Men tenker at det vil gå seg til fort og selv om det blir litt tøft akkurat i starten så vil nok storebror være stolt som en hane etterhvert og elske lillesøster mer enn alt. Ikke minst har hun er personlig bodyguard når tenårene slår til ;)

Men nå er jeg så innmari klar mini!!!! Kom uuuuut!!!! ❤

Her var storesøster nesten 2 år da lillesøster ble født, og det gikk over all forventning:) Ikke antydning til sjalusi fra eldste, bare masse kos, glede og stadig voksende søskenkjærlighet! Etterhvert da minste begynte å bli mer mobil og gjøre litt mer ut av seg fikk storesøster en liten reaksjon, men selv det gikk fort over og de har hatt utrolig masse glede av hverandre i oppveksten så langt. Nå er de straks 5 og 7 år, og verdens verste uvenner til tider, men stort sett er de verdens beste venner. De leker utrolig bra sammen og har et søsterfellesskap som jeg nesten misunner dem litt, som enebarn selv;)

Litt spent på reaksjonen til minste på 5 år når bittelillesøster kommer til verden snart, da hun er betraktelig mer mammadalt enn eldstejenta, og jeg ser for meg at sjalusi kan bli et høyst aktuelt tema;) Selv om hun sier selv at hun bare gleder seg, så gjenstår det å se...😜

Håper ihvertfall at minstemor blir litt mer selvstendig enn sin storesøster, for hun var avhengig av kroppskontakt og kos 24/7 for å ikke hyle som en kolikkbaby.. Sjal ble redningen for oss da, der roet hun seg bra og sov godt, mens jeg fikk stellet med storesøster og fikk armene fri til andre ting. Men klart det var krevende og ganske så intenst og slitsomt å aldri få være alene uten "vedheng", når dette varte i flere måneder og ikke ble bedre før hun var 4-5 mnd gammel.. Da var det vogn og intens rugging som ble løsningen for å få henne til å sove alene, men ikke uten protester, det skal sies;) Så ja, håper på en litt mer bedagelig og rolig frøken denne gangen, med to barn fra før som også krever sitt.

Når det gjelder smertelindring har jeg født uten epidural to ganger, første gang var det et bevisst valg, mens andre gangen ble det rett og slett ikke tid. Stiller meg åpen for begge deler denne gangen, med den fryktelig smertefulle styrtfødselen fra forrige gang friskt i minne, så skal man ikke se bort ifra at jeg takker ja til smertelindring denne gangen gitt!! Hvis det blir tid da... DET gjenstår jo å se😄

Forrige gang hadde jeg en mye mer urolig baby, han her sover veldig mye. Foreløpig sover han godt i senga si, han ligger i babynest oppi sprinkelsenga. Sover best hvis han ligger der, han er så liten at jeg hadde vært redd for å legge meg på han. Men med storebror så ble det jo ofte at vi begge bare sovna under nattamminga når vi fikk til å amme liggende etterhvert. Han har sovet myyye i vår senga da :-)

Oslojente, forrige gang lurte jeg ofte på om han fikk nok melk under ammingen, for han ble så innmari fort ferdig. Han la på seg i rasende fart, så han hadde bare kraft i suging. Så lenge baby går opp nok opp i vekt så får han nok. Helsestasjonen har en fast dag i uka der man kan komme innom og veie, det gjorde jeg forrige gang, og nå også. Hvis ungen er fornøyd og slår seg til ro etter amming er det nok bra. Du kjenner kanskje også om han tømmer brystet for melk? Melkemengden vil jo regulere seg selv etter hans behov, så lenge du legger han til hver gang han ønsker det.

Selv føler jeg nesten at jeg har lite melk nå etter at det har stabilisert seg, har ikke like mye som forrige gang. Det er jo fordi her spiser mindre enn forrige. Men ser jo at det kommer ganske mye når jeg pumper. Tror faktisk jeg kan legge bort pumpa nå, for lille vennen suger så bra nå, yay! Ikke har jeg blitt sår som forrige gang heller :-)

Håper det skjer noe snart for dere som venter!

Jeg hadde en enorm melkeproduksjon,men var redd for at jeg hadde for lite. Drakk masse ammete 😂 jeg ammet minst hver 3. Time og la han til så ofte han ville. Når han gråt og jeg ikke fikk roet Han ved hjelp av "annet" prøvde jeg å gi han bryst. Han lå ikke lenge i det hele tatt. Kanskje 10 min. Ammet fra annet hvert bryst til han var 10 mnd. Han er 2,5 år nå og jeg mistet ikke melka helt før jeg ble gravid igjen ☺️😳 det merket jeg når jeg klemte på de. Han gav seg frivillig. Men hvis du har lite melk så legg til så ofte du orker for å få i gang produksjonen.👍🏻

Jeg hadde en enorm melkeproduksjon,men var redd for at jeg hadde for lite. Drakk masse ammete 😂 jeg ammet minst hver 3. Time og la han til så ofte han ville. Når han gråt og jeg ikke fikk roet Han ved hjelp av "annet" prøvde jeg å gi han bryst. Han lå ikke lenge i det hele tatt. Kanskje 10 min. Ammet fra annet hvert bryst til han var 10 mnd. Han er 2,5 år nå og jeg mistet ikke melka helt før jeg ble gravid igjen ☺️😳 det merket jeg når jeg klemte på de. Han gav seg frivillig. Men hvis du har lite melk så legg til så ofte du orker for å få i gang produksjonen.👍🏻

Jeg ammer han hver 2,5 - 3 time, det er så lenge han sover imellom amming. Grunnen til at jeg lurer på om jeg har lite melk er fordi det kommer toppen 40 ml når jeg pumper brystene. Han ligger ihvertfall 20 min - men mulig han ikke får ut så mye om gangen. Han har melk i munnvikene og ansiktet etter amming, så noe må han få i seg😳.

Det var ikke snakk om mye. Men kjente i "hufsa" etterpå å den var kjempe våt. (Vått gjennomsiktig greie.) Luktet ikke tiss eller.. beklager detaljer;p

Er 40 uker idag

Åj, kanskje du burde ringe føden? Det kan jo lekke fostervann. På meg måtte de ta vannet.

Det var ikke snakk om mye. Men kjente i "hufsa" etterpå å den var kjempe våt. (Vått gjennomsiktig greie.) Luktet ikke tiss eller.. beklager detaljer;p

Er 40 uker idag

Ring føden, om hodet er festet så kan det fungere som en kork slik at fostervannet stopper opp.

Spennende :)

Jeg ammer han hver 2,5 - 3 time, det er så lenge han sover imellom amming. Grunnen til at jeg lurer på om jeg har lite melk er fordi det kommer toppen 40 ml når jeg pumper brystene. Han ligger ihvertfall 20 min - men mulig han ikke får ut så mye om gangen. Han har melk i munnvikene og ansiktet etter amming, så noe må han få i seg😳.

Det er veldig vanlig at man får ut mindre ved å pumpe enn det baby får ut. Han gidder nok ikke suge så lenge hvis det ikke kommer noe 😊

I forhold til det med epidural eller ikke, så må jeg si at det var fantastisk å kjenne hvordan kreftene i kroppen tok over styringa denne gangen. Første gang fikk jeg ikke trykketrang, regner med at det var pga epiduralen. Denne gangen var det umulig å la være å presse, husker at jeg tenkte: jeg får bare revne, jeg mååå presse!! Heldigvis gikk det bra da 😊 Når det er sagt ville jeg ikke vært foruten epidural under første fødsel. Han var i tillegg stjernekikker så var nok greit å være litt bedøvd under utdrivningen..

Endret av Krumelur

I forhold til det med epidural eller ikke, så må jeg si at det var fantastisk å kjenne hvordan kreftene i kroppen tok over styringa denne gangen. Første gang fikk jeg ikke trykketrang, regner med at det var pga epiduralen. Denne gangen var det umulig å la være å presse, husker at jeg tenkte: jeg får bare revne, jeg mååå presse!! Heldigvis gikk det bra da 😊 Når det er sagt ville jeg ikke vært foruten epidural under første fødsel. Han var i tillegg stjernekikker så var nok greit å være litt bedøvd under utdrivningen..

Ja, det med trykketrang følte ikke jeg. Tror jeg hadde klart meg uten hvis jeg ikke hadde hatt maserier i 3 dager. Dessverre var jeg helt utslitt da det virkelig begynte. Men alt er glemt nå😊

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...