Anonym bruker Skrevet 17. april 2015 #1 Del Skrevet 17. april 2015 Det begynte med kremting, så sukk og deretter lukting på hender. Nå er det en kombinasjon av de tre. Det debuterte for ca 3 mnd siden, og jeg syns det blir hyppigere. Når skal jeg ta kontakt med mistanke om noe annet enn uvaner?Og hvem kontakter man? Dere som lever med Tourettes, eller har barn med Tourettes. Hvordan er hverdagen for dere? Jeg er redd for at dette skal hemme henne sosialt, da hun har begynt i førsteklasse i år, og det er sårbart sosialt allerede. Jeg har oversett dette etter råd fra noen her inne. Men det blir ikke bedre. I dag snakket jeg med henne om det, og spurte henne om hun kunne prøve å slutte.Det var kanskje ikke noe sjakktrekk, hun blir vel kanskje bare fortvilet av det..Det er vel kanskje ikke mulig å avlæres en uvane på den måten, og i alle fall ikke om det er snakk om tics. Jeg blir så utrolig lei meg og engstelig for at dette bare er starten på noe som kommer til å bli mye verre Anonymous poster hash: d4196...f78 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144210263-barns-uvaner-n%C3%A5r-utrede-videre/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 17. april 2015 #2 Del Skrevet 17. april 2015 Sønnen min hadde tics i fjor, i form av blunking med øynene og lyder i halsen. Han pustet også inn gjentatte ganger før han pustet ut. Det startet med at han gjorde det sjelden, men utviklet seg etter noen mnd. Etter 6 mnd. var det ille, og jeg tok kontakt med fastlegen, og krevde en utredning. Jeg la spesielt vekt på det sosiale aspektet, som mobbing. Det var ikke noe problem. Han er forresten ett år yngre enn din datter. Ble henvist til et barnelegesenter i Oslo, hvor det var en spesialist på på tics og tourettes. Da vi kom dit etter 2 mnd., hadde all tics opphørt (var litt flau da, siden jeg var så bestemt på utredning). Han fikk diagnosen kronisk og vedvarende tics, på bakgrunn av at det hadde vart over 3 mnd. Dette var i fjor høst, og han har ikke hatt noe tics siden. Men det kan sikkert komme tilbake. Men det jeg bet meg merke i, var at legen, som har jobbet med dette i mange år, aldri har opplevd at barn har blitt mobbet eller stigmatisert grunnet tics. Han anbefalte å være åpen om det, gjerne at lærer informerte klassen om at "eleven lager noen lyder noen ganger, og blunker med øynene", så godtar barna det. Mitt råd er at om du er bekymret, så krever du en utredning. Greit å snakke med en ekspert, selv om det viser seg å ikke være "alvorlig". Anonymous poster hash: cc671...8cd Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144210263-barns-uvaner-n%C3%A5r-utrede-videre/#findComment-147144552 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 17. april 2015 #3 Del Skrevet 17. april 2015 Sønnen min hadde tics i fjor, i form av blunking med øynene og lyder i halsen. Han pustet også inn gjentatte ganger før han pustet ut. Det startet med at han gjorde det sjelden, men utviklet seg etter noen mnd. Etter 6 mnd. var det ille, og jeg tok kontakt med fastlegen, og krevde en utredning. Jeg la spesielt vekt på det sosiale aspektet, som mobbing. Det var ikke noe problem. Han er forresten ett år yngre enn din datter. Ble henvist til et barnelegesenter i Oslo, hvor det var en spesialist på på tics og tourettes. Da vi kom dit etter 2 mnd., hadde all tics opphørt (var litt flau da, siden jeg var så bestemt på utredning). Han fikk diagnosen kronisk og vedvarende tics, på bakgrunn av at det hadde vart over 3 mnd. Dette var i fjor høst, og han har ikke hatt noe tics siden. Men det kan sikkert komme tilbake. Men det jeg bet meg merke i, var at legen, som har jobbet med dette i mange år, aldri har opplevd at barn har blitt mobbet eller stigmatisert grunnet tics. Han anbefalte å være åpen om det, gjerne at lærer informerte klassen om at "eleven lager noen lyder noen ganger, og blunker med øynene", så godtar barna det. Mitt råd er at om du er bekymret, så krever du en utredning. Greit å snakke med en ekspert, selv om det viser seg å ikke være "alvorlig". Anonymous poster hash: cc671...8cd Takk for svar Så flott at det gikk bort, så sønnen din slipper å plages med det. Jeg skal se det an et par uke til, og vil deretter dra til fastlegen. Vi bor også i nærheten av Oslo, så kanskje vi kan få komme til samme sted Jeg håper virkelig at det går over for jenta vår også. Det er så pass mye av det nå at det er veldig merkbart. Merkelig det legen din sa om at barn overser tics. Min erfaring er at det ikke skal stort til før barn hakker på andre barn. Men det e rkanskje bare jenta mi som er utvalgt, og da hjelper det vel ikke uansett hva hun gjør eller ikke gjør.. HI Anonymous poster hash: d4196...f78 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144210263-barns-uvaner-n%C3%A5r-utrede-videre/#findComment-147144643 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 17. april 2015 #4 Del Skrevet 17. april 2015 Begge mine barn har hatt tics i skolealder. Det har startet ca da de startet på skolen. Største hadde øye tics, gjorde noe helt merkelig med øynene relativt ofte. Hadde det i ca 3 år, så forsvant det. Siden hun ellers fungerte så bra, og ikke hadde noen andre tics, ble hun aldri utredet. Minste går i 2.klasse nå, han har tics med munnpartiet, og i fjor hadde han tics med armene og, de gikk rett ut, så tilbake. Det varte bare noen måneder. Vi har samme lærer, som største hadde. Så vi blir fulgt godt med, og det har bedret seg på han nå. Han har heller ingen andre plager. Ingen av de har blitt ertet for sine tics. Anonymous poster hash: 9aad8...d72 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144210263-barns-uvaner-n%C3%A5r-utrede-videre/#findComment-147144959 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 17. april 2015 #5 Del Skrevet 17. april 2015 Sønnen min hadde tics i fjor, i form av blunking med øynene og lyder i halsen. Han pustet også inn gjentatte ganger før han pustet ut. Det startet med at han gjorde det sjelden, men utviklet seg etter noen mnd. Etter 6 mnd. var det ille, og jeg tok kontakt med fastlegen, og krevde en utredning. Jeg la spesielt vekt på det sosiale aspektet, som mobbing. Det var ikke noe problem. Han er forresten ett år yngre enn din datter. Ble henvist til et barnelegesenter i Oslo, hvor det var en spesialist på på tics og tourettes. Da vi kom dit etter 2 mnd., hadde all tics opphørt (var litt flau da, siden jeg var så bestemt på utredning). Han fikk diagnosen kronisk og vedvarende tics, på bakgrunn av at det hadde vart over 3 mnd. Dette var i fjor høst, og han har ikke hatt noe tics siden. Men det kan sikkert komme tilbake. Men det jeg bet meg merke i, var at legen, som har jobbet med dette i mange år, aldri har opplevd at barn har blitt mobbet eller stigmatisert grunnet tics. Han anbefalte å være åpen om det, gjerne at lærer informerte klassen om at "eleven lager noen lyder noen ganger, og blunker med øynene", så godtar barna det. Mitt råd er at om du er bekymret, så krever du en utredning. Greit å snakke med en ekspert, selv om det viser seg å ikke være "alvorlig". Anonymous poster hash: cc671...8cd Takk for svar Så flott at det gikk bort, så sønnen din slipper å plages med det. Jeg skal se det an et par uke til, og vil deretter dra til fastlegen. Vi bor også i nærheten av Oslo, så kanskje vi kan få komme til samme sted Jeg håper virkelig at det går over for jenta vår også. Det er så pass mye av det nå at det er veldig merkbart. Merkelig det legen din sa om at barn overser tics. Min erfaring er at det ikke skal stort til før barn hakker på andre barn. Men det e rkanskje bare jenta mi som er utvalgt, og da hjelper det vel ikke uansett hva hun gjør eller ikke gjør.. HI Anonymous poster hash: d4196...f78 Jeg ble også overrasket over at legen aldri hadde opplevd mobbing. Men jeg spurte sønnen min om noen i bhg bemerket ticsene hans. Da så han bare dumt på meg og sa "nei, hvorfor skulle de det?". Så det var tydelig at han selv ikke følte på det. Og det er jo bra! Han er en populær gutt, vet ikke om det har noe å si... Synd å høre at jenta di blir mobbet for dette (hvis jeg skjønte deg rett?). Da ville jeg tatt det opp med lærer, og bedt skolen ta grep. Men jeg forstår frykten din. Barn kan være grusomme. Anonymous poster hash: cc671...8cd Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144210263-barns-uvaner-n%C3%A5r-utrede-videre/#findComment-147145026 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 17. april 2015 #6 Del Skrevet 17. april 2015 Dette synes jeg du skal overse en god stund til. Dette er VELDIG vanlig! Og sannsynligheten for at det er forbigående er mye større enn at barnet ditt har tourettes. Hun er i helt rett alder for slike tics som er mest vanlig i 5-7 årsalder. Tre måneder synes jeg ikke er lenge. Mitt barn hadde mange tics i en periode på ca ett år. Kremting, snøfting, lukting på hender m.m. nå er barnet snart ferdig med 1. klasse og ticsene er helt borte. Forsøk å ikke kommenter det. Barnet ditt kan jo ikke kontrollere disse handlingene. Jeg ville i hvertfall gitt det litt mer tid. Anonymous poster hash: b863f...8d9 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144210263-barns-uvaner-n%C3%A5r-utrede-videre/#findComment-147145247 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 17. april 2015 #7 Del Skrevet 17. april 2015 Dette synes jeg du skal overse en god stund til. Dette er VELDIG vanlig! Og sannsynligheten for at det er forbigående er mye større enn at barnet ditt har tourettes. Hun er i helt rett alder for slike tics som er mest vanlig i 5-7 årsalder. Tre måneder synes jeg ikke er lenge. Mitt barn hadde mange tics i en periode på ca ett år. Kremting, snøfting, lukting på hender m.m. nå er barnet snart ferdig med 1. klasse og ticsene er helt borte. Forsøk å ikke kommenter det. Barnet ditt kan jo ikke kontrollere disse handlingene. Jeg ville i hvertfall gitt det litt mer tid. Anonymous poster hash: b863f...8d9 Tusen takk for beroligende svar Jeg skal forsøke å slappe av med det, og backe henne opp så godt jeg kan. Har jo lurt på om det var stressrelatert, siden hun har hatt en litt tøff start på skolen. Får i alle fall vise henne at jeg er her for henne når hun vil snakke om hvordan hun har det.. HI Anonymous poster hash: d4196...f78 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144210263-barns-uvaner-n%C3%A5r-utrede-videre/#findComment-147145327 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 17. april 2015 #8 Del Skrevet 17. april 2015 Dette synes jeg du skal overse en god stund til. Dette er VELDIG vanlig! Og sannsynligheten for at det er forbigående er mye større enn at barnet ditt har tourettes. Hun er i helt rett alder for slike tics som er mest vanlig i 5-7 årsalder. Tre måneder synes jeg ikke er lenge. Mitt barn hadde mange tics i en periode på ca ett år. Kremting, snøfting, lukting på hender m.m. nå er barnet snart ferdig med 1. klasse og ticsene er helt borte. Forsøk å ikke kommenter det. Barnet ditt kan jo ikke kontrollere disse handlingene. Jeg ville i hvertfall gitt det litt mer tid. Anonymous poster hash: b863f...8d9 Tusen takk for beroligende svar Jeg skal forsøke å slappe av med det, og backe henne opp så godt jeg kan. Har jo lurt på om det var stressrelatert, siden hun har hatt en litt tøff start på skolen. Får i alle fall vise henne at jeg er her for henne når hun vil snakke om hvordan hun har det.. HI Anonymous poster hash: d4196...f78 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144210263-barns-uvaner-n%C3%A5r-utrede-videre/#findComment-147145328 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Isola&Lille+julegave Skrevet 17. april 2015 #9 Del Skrevet 17. april 2015 Da jeg var liten ble vi "plukket av" sånne uvaner med en gang, slik at de ikke skulle "sette seg". Jeg mener det er helt rett og si hva de gjør, hvorfor de ikke kan holde på sånn og be de slutte, samt selvfølgelig minne de på det når det skjer. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144210263-barns-uvaner-n%C3%A5r-utrede-videre/#findComment-147145343 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 17. april 2015 #10 Del Skrevet 17. april 2015 Da jeg var liten ble vi "plukket av" sånne uvaner med en gang, slik at de ikke skulle "sette seg". Jeg mener det er helt rett og si hva de gjør, hvorfor de ikke kan holde på sånn og be de slutte, samt selvfølgelig minne de på det når det skjer. Det er visst slik at tics ikke skal kommenteres fordi det ikke er noe de kan kontrollere. Det er noe annet enn neseplukking og andre slike uvaner.. HI Anonymous poster hash: d4196...f78 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144210263-barns-uvaner-n%C3%A5r-utrede-videre/#findComment-147145352 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 18. april 2015 #11 Del Skrevet 18. april 2015 Som de andre sier, er det helt vanlig. Ca 20-25% av alle barn i alderen 5-12 år har en periode med forbigående tics. Siden jeg nå har et barn med Tourettes, kan jeg en del om dette og kan fortelle deg litt. For å få diagnosen Tourettes syndrom, må følgende være til stede i minst 6 mnd: *Enkle motoriske tics (f.eks. blunking, knekke ledd, gape/gjespe, geipe osv). *Sammensatte motoriske tics (f.eks. rulle med nakke og skuldre, hoppe, ta piruetter, gå på en spesiell måte osv) *Vokale tics (enkle og/eller sammensatte) Det er ikke alltid så enkelt å skille ut hva som er tics og ikke av de sammensatte motoriske ticsene, spesielt ikke hos yngre barn fordi det fort kan se ut som lek. Vi har også en gutt på 7 år som i fjor hadde en periode på et par måneder med hodekasting-tics, men hos ham gikk det over og har ikke blitt til noe mer. Jeg tror jeg ville ventet litt med å utrede slik de andre også foreslår, men følg godt med, og noter gjerne ned litt hva hun gjør, hvor hyppig osv. Sånn i tilfelle. Ang å be henne slutte. I stede for å be henne slutte, kan du spørre om hun klarer å slutte. Dersom hun beskriver det som at hun ikke klarer å la være, at det liksom kribler, klør, "napper" i henne el, altså at hun opplever et kroppslig ubehag dersom hun ikke gjør det, så er det nok tics og ikke en uvane. Når det er sagt, så går det noen ganger an å lære seg å kontrollere tics for de med TS. Min 12-åring klarer å skjule en del tics og holde igjen mange av de store ticsene. Han "samler opp" på en måte, og så ticser han "fra seg" hjemme, og kan da ticse i ett i opp mot 40 minutter for å få alt ut. Anonymous poster hash: 88512...182 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144210263-barns-uvaner-n%C3%A5r-utrede-videre/#findComment-147145746 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2018 #12 Del Skrevet 5. januar 2018 På 17.4.2015 den 17.06, Anonym bruker skrev: Det begynte med kremting, så sukk og deretter lukting på hender. Nå er det en kombinasjon av de tre. Det debuterte for ca 3 mnd siden, og jeg syns det blir hyppigere. Når skal jeg ta kontakt med mistanke om noe annet enn uvaner?Og hvem kontakter man? Dere som lever med Tourettes, eller har barn med Tourettes. Hvordan er hverdagen for dere? Jeg er redd for at dette skal hemme henne sosialt, da hun har begynt i førsteklasse i år, og det er sårbart sosialt allerede. Jeg har oversett dette etter råd fra noen her inne. Men det blir ikke bedre. I dag snakket jeg med henne om det, og spurte henne om hun kunne prøve å slutte.Det var kanskje ikke noe sjakktrekk, hun blir vel kanskje bare fortvilet av det..Det er vel kanskje ikke mulig å avlæres en uvane på den måten, og i alle fall ikke om det er snakk om tics. Jeg blir så utrolig lei meg og engstelig for at dette bare er starten på noe som kommer til å bli mye verre Anonymous poster hash: d4196...f78 Hvordan har det gått med datteren din? Anonymkode: 32c58...203 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144210263-barns-uvaner-n%C3%A5r-utrede-videre/#findComment-148638637 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå