Gå til innhold

Lesehastighet barneskolen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har to flinke lesere, men lurer på hvor flinke de egentlig er. Synes skolen blir vag i sine formuleringer av hvordan dette skal vurderes. Han som går i fjerde er 9 og leser nå 188 ord i minuttet på Carlsten sin lestetest. Hun som går i andre og er 7 leser 110 ord i minuttet. Begge godt over forventet nivå skjønner jeg (hhv 80 og 40), men hvor vanlig er det? 

Anonymous poster hash: 7923b...0c4

Fortsetter under...

Skrevet

Jeg har to flinke lesere, men lurer på hvor flinke de egentlig er. Synes skolen blir vag i sine formuleringer av hvordan dette skal vurderes. Han som går i fjerde er 9 og leser nå 188 ord i minuttet på Carlsten sin lestetest. Hun som går i andre og er 7 leser 110 ord i minuttet. Begge godt over forventet nivå skjønner jeg (hhv 80 og 40), men hvor vanlig er det?

Er det bare 40 ord som forventes i andre klasse? Gutten min er seks år og går siste år i barnehagen. Han leser 130 ord i minuttet.

Anonymous poster hash: 7bcb3...098

Skrevet

Det er svært gode resultater. For å lese tekst på tv-en forventes det 120 ord/ min.

Skrevet

Jenta mi i tredje leste 80 ord i minuttet før foreldresamtalen i høst. Hun leser godt.

Gutten i 6.klasse sliter en del med lesing å skriving. Han gikk fra 88 ord i minuttet på slutten av 5.klasse til 130 ord i minuttet på høsten i 6.klasse.

Anonymous poster hash: 5837d...076

Skrevet

Det holder jo ikke å være reserleser og man ikke får med seg innholdet.

I 5.klassen til sønnen min gjorde de et forsøk nå etter påske også fikk vi vite resultatet denne uka.

De hadde to ulike kartleggingsprøver. De fikk den første uten noen instruksjoner og målte lesehastighet og leseforståelse. Min sønn leste da rett over 150 ord i minuttet og fikk 83% riktig på spørsmålene (leseforståelse)

To dager senere fikk de den andre prøven og beskjed om å ta seg god tid og få med seg hva de leste. Min sønn leste da 129 ord i minuttet og fikk 100% rett på leseforståelse

Læreren sa det var et veldig godt resultat for en 5.klassing.

Anonymous poster hash: d795c...492

Skrevet

I 5.klassen til sønnen min gjorde de et forsøk nå etter påske også fikk vi vite resultatet denne uka.

De hadde to ulike kartleggingsprøver. De fikk den første uten noen instruksjoner og målte lesehastighet og leseforståelse. Min sønn leste da rett over 150 ord i minuttet og fikk 83% riktig på spørsmålene (leseforståelse)

To dager senere fikk de den andre prøven og beskjed om å ta seg god tid og få med seg hva de leste. Min sønn leste da 129 ord i minuttet og fikk 100% rett på leseforståelse

Det vil si at min sønn på seks år er like god som din femteklassing? Han får med seg alt i det han leser.

Annonse

Skrevet

Det er svært gode resultater. For å lese tekst på tv-en forventes det 120 ord/ min.

Han leser fint tekst på tv, min store lille seksåring. 😊

Skrevet

Hvis de scorer høyt på leseforståelse også leser de veldig godt i forhold til de fleste jevnaldrende.

Anonymous poster hash: 89ddc...559

Skrevet

Min 8 åring leste i høst 177 ord i minuttet. Scorer også høyt på leseforståelsen.

Så vil tro det er ganske vanlig.

Anonymous poster hash: 0c417...398

Skrevet

Alt er jo forsåvidt vanlig, men jeg har flere elever på u.skolen som leser saktere. Min andreklassing ligger på 80 ord, og det er ganske gjennomsnittlig.

Skrevet

Det er nok ikke så veldig unikt

Anonymous poster hash: 24486...5da

Skrevet

Hva er vitsen med å finne ut akkurat hvor flinke de er?

De utvikler seg individuelt, men om noen få år så er de fleste like raske og gode til å lese!

Det jevner seg fort ut!

Anonymous poster hash: 9e213...2e8

Skrevet

Bra resultater. Men husk å fokusere på leseforståing, ikke fart. Fart er ikke et mål. Lesehastighet er et veldig unøyaktig mål Samme unge kan komme ut med helt ulike resultater på ulike tester. Leser du en enkel tekst raskt, vil du kanskje lese en vanskelig tekst mye saktere. Fagstoff går seinere enn skjønnliteratur. Testene blir vanskeligere etter som barna blir eldre. Leser du 80 ord i 3. klasse og 80 i 5.klasse, har du likevel bedre lesehastighet.

Annonse

Skrevet

Hva er vitsen med å finne ut akkurat hvor flinke de er?

De utvikler seg individuelt, men om noen få år så er de fleste like raske og gode til å lese!

Det jevner seg fort ut!

Anonymous poster hash: 9e213...2e8

Det stemmer nok ikke helt. Det jevner seg absolutt ikke ut, derimot vil det være store forskjeller innad i en klasse.

Skrevet

Klart det er bra og all grunn til å være stolt! Tenk så mye disse barna deres får "gratis" videre på skolen! God lesehastighet og god leseforståelse er jo alfa o'mega i de aller fleste fag!!

Selv har jeg en 15 åring og en 10 åring. Begge har veldig god leseforståelse, men.... 15 åringen ligger på 88 ord i minuttet og 10 åringen ligger på 60 ord i minuttet (hun har økt fra 35 ord til 60 ord fra jul og til nå.).

Det er ett helvete! De er smarte, flinke i matte for eksempel, men hva hjelper det når over halvparten av oppgavene er tekstoppgaver.... Dårlig resultat hver gang... Alt riktig på regnestykket, men rakk 1/3 av prøva, samlet resultat blir dårlig...

Nei, jeg blir så glad på andre barn's veiene når jeg hører at lesingen går bra!! 👍 Ingenting er bedre enn det! 👍👍

Anonymous poster hash: 41fb7...6d7

Skrevet

Min datter leste 200 ord i minuttet på den alderen, hadde god leseforståelse og. Hun var lesehest da. Hun var den flinkeste i sin klasse da. Så tror ikke det er så vanlig.

Husker vi tok denne testen på videregående og, i forbindelse med studieteknikk. Det var ikke mange som leste 200 ord eller mer.

Anonymous poster hash: b1bb9...95e
Skrevet

Nei, det er klart det er viktigere å forstå hva man leser enn hvor fort man leser det. De hadde dog ingen feil på Carlsten noen av dem og begge to får med seg innholdet når de leser. 

HI

Skrevet

Hvorfor i alle dager er det viktig?? Vil du høre at de er genier eller flinke eller mer enn flinke eller superflinke? Herregud....

Anonymous poster hash: bd265...15f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...