Anonym bruker Skrevet 17. april 2015 #26 Skrevet 17. april 2015 Jeg har en søster, begge fikk tilbud om bunad til konfirmasjonen, hun takket nei og jeg takket ja. Begge fikk ca tilsvarende gaver ved siden av (langt unna gaver flere titusner av kroner). Jeg tror aldri hun har tenkt på at det var forskjellsbehandling, begge fikk jo tilbudet og hun takket nei. Hun fikk de klærne hun ønsket. Bunaden min var på ingen måte av de dyreste, for mamma og pappa betalte kun for materialene, div tanter sydde den og sølvet fikk jeg fra forskjellige slektninger, men uansett var den mye dyrere enn klærne søsteren min fikk. Alt trenger ikke å ha lik pengeverdi hele tiden for at det skal bli rettferdig. Vi regner aldri på pengene når vi gir jule- eller bursdagsgaver til barna heller, de får noe de ønsker seg/trenger og så får den ene litt mer den ene gangen og den andre litt mer en annen gang. Jeg har gutter som ikke kommer til å få bunader til konfirmasjonen, men når de blir eldre og ferdig utvokst, skal de få tilbudet. Hadde jeg fått en av hver, hadde jenta fått tilbudet til konfirmasjonen og så hadde jeg forklart gutten at han ville få tilbudet senere og hvorfor. Anonymous poster hash: 4e9cc...27d
Anonym bruker Skrevet 17. april 2015 #27 Skrevet 17. april 2015 Klart man gir det samme!Her fikk jenta bunad til 30.000 kr, mens gutten fikk penklær til 5.000 kr. og tur til Sydney sammen med faren. Den turen kostet rundt 50.000 kr for begge to. De surfet, dykket, klatret på ei bro, var på båttur, hoppet i strikk, var i zoo og mye annet. Gutten hadde lenge snakket om Australia etter en kompis hadde vært der, og den dag i dag er han enda evig takknemlig for turen han fikk. Tror han setter mye større pris på gaven og har noe å huske tilbake på, enn jenta som fikk en bunad hun bruker 1 gang i året. Hun er ikke så glad i den, å vurderer å selge den. Men hun fikk valget om hun ville ha bunad eller noe annet, men jeg tror hun angrer. Anonymous poster hash: 52e84...acd
overlord Skrevet 17. april 2015 #28 Skrevet 17. april 2015 Klart man gir det samme! Her fikk jenta bunad til 30.000 kr, mens gutten fikk penklær til 5.000 kr. og tur til Sydney sammen med faren. Den turen kostet rundt 50.000 kr for begge to. De surfet, dykket, klatret på ei bro, var på båttur, hoppet i strikk, var i zoo og mye annet. Gutten hadde lenge snakket om Australia etter en kompis hadde vært der, og den dag i dag er han enda evig takknemlig for turen han fikk. Tror han setter mye større pris på gaven og har noe å huske tilbake på, enn jenta som fikk en bunad hun bruker 1 gang i året. Hun er ikke så glad i den, å vurderer å selge den. Men hun fikk valget om hun ville ha bunad eller noe annet, men jeg tror hun angrer. Anonymous poster hash: 52e84...acd Så dersom gutten driver med fotball og jenta ikke har en fritidsinteresse som koster penger, så får jenta de pengene hun ikke bruker på fritidsaktviteter? Og klærne ellers i året kjøpes inn etter en bestemt sum til hver av dem? Snakk om urettferdighet! Å gi gutten et minne for livet og ikke gi jenta tilsvarende fordi hennes antrekk er dyrere. Usmakelig!
Anonym bruker Skrevet 17. april 2015 #29 Skrevet 17. april 2015 Hvis gutten får penger tilsvarende bunad vil jo det kunne oppleves veldig urettferdig for jenta som da kanskje ville valgt pengene istede. Selv om jeg vil at datteren min skal ønske seg bunad når hun kommer i den alderen, som er et tradisjonsrikt plagg jeg håper hun vil bruke resten av livet til høytidelige anledninger, så kommer hun ikke til å få summen det er verdt istede dersom hun ikke vil ha bunad! Hun får ikke bunad for å bruke opp penger på "noe", men fordi det er det bunad dessverre koster. Kan du ikke heller sørge for å holde sønnen med fine dresser til han blir voksen (evt lengre) da, koster jo det og, mens jenta bruker samme plagg (bunaden), eller evt tilby han bunad når han er utvist nok til det? Anonymous poster hash: df9e1...29e
Anonym bruker Skrevet 17. april 2015 #30 Skrevet 17. april 2015 Klart man gir det samme! Her fikk jenta bunad til 30.000 kr, mens gutten fikk penklær til 5.000 kr. og tur til Sydney sammen med faren. Den turen kostet rundt 50.000 kr for begge to. De surfet, dykket, klatret på ei bro, var på båttur, hoppet i strikk, var i zoo og mye annet. Gutten hadde lenge snakket om Australia etter en kompis hadde vært der, og den dag i dag er han enda evig takknemlig for turen han fikk. Tror han setter mye større pris på gaven og har noe å huske tilbake på, enn jenta som fikk en bunad hun bruker 1 gang i året. Hun er ikke så glad i den, å vurderer å selge den. Men hun fikk valget om hun ville ha bunad eller noe annet, men jeg tror hun angrer. Anonymous poster hash: 52e84...acd Dette syns jeg var dårlig gjort og mye større forskjellsbehandling enn å gi jenta bunad og gutten dress til 5000. Jeg ville gitt jenta og en fantastisk opplevelse hun ønsket seg. Kanskje litt billigere, men noe hun husket. Jeg har konfirmant neste år og vi vurderer og følger litt med på hva som er "vanlig" å gi i presang. Selskapet blir i et festlokale vi får låne gratis, bestiller mat og kaker bakes av slekt og venner, så utgifter til selskapet begrenses. Jenta får bunad og gutten får ny dress. Han vil få tilbud om bunad, men tviler på han vil ha det senere. Jenta skal få en ring som minne og gutten en slipsnål (han går ikke med ringer) Lurer også på om de skal få kurs til billappen. Mye penger trenger de ikke nå. Anonymous poster hash: 1fbb2...13a
Anonym bruker Skrevet 17. april 2015 #31 Skrevet 17. april 2015 Gjør det du føler er riktig, at ting ikke har helt lik verdi synes jeg er uvesentlig. Gi han tilbudet om bunad da vel! Si at begge barna får tilbud om bunad, den som takker nei får pengegave som du hadde tenkt. Jeg hadde dog ikke gitt mobil, om 1 år er den "borte".. Da jeg konfirmerte meg fikk jeg en drøss med sølvtøy og lite penger, var ikke superhappy for det da siden de andre konfirmantene fikk veldig mye mer penger enn meg. Men i dag er jeg takknemmelig for det, de pengene hadde vært borte men sølvtøyet har jeg fortsatt. Synes ikke jenter skal bli "straffet" for å velge seg bunad, det er bare et klesplagg som tilfeldigvis er dyrt, om gutten vil ha dress i stedet så har dem fått tilsvarende etter min mening. Anonymous poster hash: b055f...3d0
Mandala Skrevet 17. april 2015 #32 Skrevet 17. april 2015 Jeg syns ikke man trenger å gi tilsvarende i penger til de som ikke får bunad. Hadde jentene fått valget som 14-åringer hadde vel de fleste da valgt penger istedet for bunad om broren får 30 000 kr. Jeg arvet forøvrig bunad da jeg var konfirmant, mens jeg er veldig sikker på at søsteren min fikk ny. Det har aldri, aldri falt meg inn at jeg skulle hatt ca 25 000 kr mer enn det jeg fikk. Alt kan ikke være likt hele tiden, og bunad er et spesielt plagg som man ikke bare kan gjøre om til penger på den måten. Synes jeg.
2Kjønn3Stønn9MånederOg1Sønn Skrevet 18. april 2015 #33 Skrevet 18. april 2015 Ikke for å kuppet tråden, men apropo bunad. jeg kom over et tilbud jeg ikke kunne si nei til for en bunad til jenta mi. 3000 kr for en helt ny, dog litt eldre, bunad. Har kjøpt én sølje og veskelås + veske nå. Totalen da har blitt 7500 inkl en skjorte sydd i Thailand. Til konfirmasjonen skal hun få original skjorte, samt sjal og forkle, og muligens cape og ørepynt som hører til. Det blir omlag 10-13 Tusen. Så totalt blir jo bunaden billigere enn den ville blitt om jeg kjøpte alt nytt. Guttene skal få bunad som koster nesten 40.000 kr. Jeg tenker jo ikke at jeg må legge ut det resterende i kontanter til jenta?? Er det virkelig normalt? At alt må Være likt?Jeg tenker på hvordan barna ville følt seg om de oppdager at den andre fikk for mye mere? Til jul og bursdag er vi jo nøye på at barna får likt? Jeg har fire søsken, husker selv hvor lei meg jeg kunne bli om vi ble forskjellsbehandlet på noe vis. Guriland jeg har savna nicket ditt!!! :-) Men jeg er ikke vokst opp med å få likt, og ungene mine får heller ikke alltid likt, og lever fint med det... Men om det forventes at det gis for likt så... Ahaha trivelig Har vært her hele tiden men ikke særlig aktiv på noen år Nei det er klart, det kommer kanskje an på hva man er vant med.
Anonym bruker Skrevet 18. april 2015 #34 Skrevet 18. april 2015 Klart man gir det samme! Her fikk jenta bunad til 30.000 kr, mens gutten fikk penklær til 5.000 kr. og tur til Sydney sammen med faren. Den turen kostet rundt 50.000 kr for begge to. De surfet, dykket, klatret på ei bro, var på båttur, hoppet i strikk, var i zoo og mye annet. Gutten hadde lenge snakket om Australia etter en kompis hadde vært der, og den dag i dag er han enda evig takknemlig for turen han fikk. Tror han setter mye større pris på gaven og har noe å huske tilbake på, enn jenta som fikk en bunad hun bruker 1 gang i året. Hun er ikke så glad i den, å vurderer å selge den. Men hun fikk valget om hun ville ha bunad eller noe annet, men jeg tror hun angrer. Anonymous poster hash: 52e84...acd Så dersom gutten driver med fotball og jenta ikke har en fritidsinteresse som koster penger, så får jenta de pengene hun ikke bruker på fritidsaktviteter? Og klærne ellers i året kjøpes inn etter en bestemt sum til hver av dem? Snakk om urettferdighet! Å gi gutten et minne for livet og ikke gi jenta tilsvarende fordi hennes antrekk er dyrere. Usmakelig! Vi bruker omtrent like mye på hvert av barna i mnd, men såklart blir det litt forskjellsbehandling. Men i gaver får dem akkruat det samme i sum, det skulle ellers bare mangle! Hvis du leser en gang til, så fikk hun valget om hun ville ha bunad eller noe annet. Så nei, det er ikke usmakelig. Hun valgte det selv! Anonymous poster hash: 52e84...acd
Anonym bruker Skrevet 18. april 2015 #35 Skrevet 18. april 2015 Klart man gir det samme! Her fikk jenta bunad til 30.000 kr, mens gutten fikk penklær til 5.000 kr. og tur til Sydney sammen med faren. Den turen kostet rundt 50.000 kr for begge to. De surfet, dykket, klatret på ei bro, var på båttur, hoppet i strikk, var i zoo og mye annet. Gutten hadde lenge snakket om Australia etter en kompis hadde vært der, og den dag i dag er han enda evig takknemlig for turen han fikk. Tror han setter mye større pris på gaven og har noe å huske tilbake på, enn jenta som fikk en bunad hun bruker 1 gang i året. Hun er ikke så glad i den, å vurderer å selge den. Men hun fikk valget om hun ville ha bunad eller noe annet, men jeg tror hun angrer. Anonymous poster hash: 52e84...acd Dette syns jeg var dårlig gjort og mye større forskjellsbehandling enn å gi jenta bunad og gutten dress til 5000. Jeg ville gitt jenta og en fantastisk opplevelse hun ønsket seg. Kanskje litt billigere, men noe hun husket. Jeg har konfirmant neste år og vi vurderer og følger litt med på hva som er "vanlig" å gi i presang. Selskapet blir i et festlokale vi får låne gratis, bestiller mat og kaker bakes av slekt og venner, så utgifter til selskapet begrenses. Jenta får bunad og gutten får ny dress. Han vil få tilbud om bunad, men tviler på han vil ha det senere. Jenta skal få en ring som minne og gutten en slipsnål (han går ikke med ringer) Lurer også på om de skal få kurs til billappen. Mye penger trenger de ikke nå. Anonymous poster hash: 1fbb2...13a Les en gang til, så kommer det frem at hun fikk valget om bunad eller noe annet. Hun ville også fått reise, men hun valgte bunad. Så å si at det blir dårlig gjort vil jeg si er helt feil, hun valgte selv hva hun ville ha. Skal sies at broren konfirmerte seg først, og hun visste hva en bunad ville koste og hvor vi la oss i pris. Anonymous poster hash: 52e84...acd
Anonym bruker Skrevet 18. april 2015 #36 Skrevet 18. april 2015 Glad jeg bare har jenter.... Anonymous poster hash: 7b53d...8ef
Anonym bruker Skrevet 18. april 2015 #37 Skrevet 18. april 2015 Eldste sønnen var komfirmant i fjor. Han fikk voksen bunad av farmor/farfar - denne kan justeres i massevis etterhvert som han vokser i høyden og bredden. Jakken til får han når han er ferdig utvokst. Guttungen kunne ikke vært mer strålende fornøyd med å ha fått bunad.Mellomste gutten og lillesøster har annen farmor/farfar - så jeg sparer til bunad til de begge to. Og om ikke verden endrer seg voldsomt på hva som er kult til konfirmasjon, vet jeg de begge to vil ønske seg dette plagget - og de vil føle det kjipt om ikke de får samme som storebror. Anonymous poster hash: 8435b...ea7
Anonym bruker Skrevet 18. april 2015 #38 Skrevet 18. april 2015 Jeg ville gitt ham 5-6 000 i kontanter. Jeg hadde også gitt ham penger på en konto som han kunne åpne når han fylte 20 for å kjøpe seg bunad Anonymous poster hash: bf5db...978
Anonym bruker Skrevet 18. april 2015 #39 Skrevet 18. april 2015 Så lenge begge barna får tilbud om bunad, sybes jeg ikke den som takker nei skal få noe ekstra! Anonymous poster hash: 026c1...8cb
Gjest Antarctica Skrevet 18. april 2015 #40 Skrevet 18. april 2015 Sønnen min skal konfirmere seg snart, har tenkt å gi han 5000-6000 og ny mobil enten Samsung Galaxy s6 eller en Note 4 fra Samsung. Men venninnen min sier at jeg er kjiip og må gi det samme til sønnen som datteren min når hun skal konfirmeres siden hun får bunad. Anonymous poster hash: 78c70...ae9 Du er ikke kjip. Han skal ikke ha samme kronebeløp, han skal ha en gave han blir glad for og har bruk for.
Anonym bruker Skrevet 18. april 2015 #41 Skrevet 18. april 2015 jeg er som regel veldig opptatt av at barn skal få gaver til ca samme verdi, men ikke snakk om at mine barn skal få opptil 20-30 000 i cash, hvis de ikke ønsker bunad. En bunad koster masse penger, men for en ungdom er det en fin drakt, ikke mer. Sånn sett ville 20-30000 kontakter føles ut som at de strakk mye lenger. Nei, mine barn skal få velge mellom bunad eller annen gave, men gaven kommer ikke til å være like dyr som bunaden! synes gaven din var fin jeg! Anonymous poster hash: db9f5...f24
Anonym bruker Skrevet 18. april 2015 #42 Skrevet 18. april 2015 Her kommer gutta til å få bunad til 25 års dagen. Så en gave + litt penger frå oss foreldre er det dei får til konf. Jenta skal få bunad, men ho kjem ikkje til å 25 års gåve tilsvarende bunaden til brødrene. Slik gjorde mine foreldre det, å det synest vi alle var ein fin løysing. Anonymous poster hash: 57a6f...c07
*Miss Marple* Skrevet 18. april 2015 #43 Skrevet 18. april 2015 Hos oss er ikke bunad for jentene valgfritt, det skal de ha til konfirmasjonen. Da blir det veldig feil om brødrene skal få tilsvarende sum på konto. Guttene kan få bunad om de ønsker det når de er utvokst, men til konfirmasjonen får de samme pengesum som søstrene.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå