Gå til innhold

Er dette en kjjip konfirmasjonsgave?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sønnen min skal konfirmere seg snart, har tenkt å gi han 5000-6000 og ny mobil enten Samsung Galaxy s6 eller en Note 4 fra Samsung. Men venninnen min sier at jeg er kjiip og må gi det samme til sønnen som datteren min når hun skal konfirmeres siden hun får bunad.

Anonymous poster hash: 78c70...ae9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sønnen min skal konfirmere seg snart, har tenkt å gi han 5000-6000 og ny mobil enten Samsung Galaxy s6 eller en Note 4 fra Samsung. Men venninnen min sier at jeg er kjiip og må gi det samme til sønnen som datteren min når hun skal konfirmeres siden hun får bunad.

Selvfølgelig skal han ha like mye som ett annet søsken.

Enig med venninnen din.

Hvorfor mener du at ett av dine barn er verdt mer enn ett annet?

Anonymous poster hash: a06e1...4cc

Skrevet

Skal du da gi han tyve til førti tusen liksom?

Anonymous poster hash: 768ea...1af

Skrevet

Du kan ikke gjøre så stor forskjell? Det går jo ikke an!

Skiller jo fort 20-30 tusen ,jo!

Skrevet

Enig med venninnen din.

Da må det vel være bedre å feks gi ham bunad til 20-årsdagen?

De aller fleste unge greier å relatere bunad til et klesplagg. Selvfølgelig en kjempeflott gave, men har ikke møtt gutter som er misunnelige på sine søstre grunnet bunaden. Har heller ikke hørt om gutter som har forventet (penge)gave fra foreldre ala prisen på bunad.

Kanskje vi kulturelt behandler kjønnene ulikt når det kommer til komfgaver. Dette har jo sin logiske forklaring: gutter er langtfra utvokst når de er i komfaldrer. Det er stort sett jenter!

Skrevet

Han bør få til samme verdi som datteren din fikk ja.

Skrevet

Enig med venninnen din.

Da må det vel være bedre å feks gi ham bunad til 20-årsdagen?

De aller fleste unge greier å relatere bunad til et klesplagg. Selvfølgelig en kjempeflott gave, men har ikke møtt gutter som er misunnelige på sine søstre grunnet bunaden. Har heller ikke hørt om gutter som har forventet (penge)gave fra foreldre ala prisen på bunad.

Kanskje vi kulturelt behandler kjønnene ulikt når det kommer til komfgaver. Dette har jo sin logiske forklaring: gutter er langtfra utvokst når de er i komfaldrer. Det er stort sett jenter!

Hadde guttene visst den faktiske verdien på en bunad hadde sikkert flere murret over hva søsteren fikk.

Skrevet

Her jeg bor er det ikke vanlig at gutta får like mye i penger som det en jentebunad koster, så jeg synes ikke du er kjip i det hele tatt. Har aldri hørt om denne regelen og ingen gutter jeg kjenner har fått det.

Anonymous poster hash: 8c9b2...30e
Skrevet

Jeg ville gitt gutten tilbud om å få bunad når han et utvokst. Jeg hadde ikke gitt summen en bunad koster. Jeg ville gitt 10000. Ikke telefon. Jeg liker ikke å gi ting som varer bare noen få år. Da kan han heller kjøpe ny mobil for gavepengene.

Han må nok ha noen nye dresser de kommende årene. Dere sponser han vel med det. Han lider ikke noen nød i såfall. Han kan senere velge om han tar i mot bunad eller ikke. Slik som søsteren kunne velge.

Anonymous poster hash: 03d33...d83

Skrevet (endret)

Jeg hadde ALDRI gjort forskjell!

Kun fordi det er mer legitimt med bunad?

Gir du en bunad til datteren din så gir du tilsvarende til resterende barn.

Endret av Twintipp og himmelblå
Skrevet

Gi han likt som søsteren. Men en bunad trenger ikke koste 40000 liksom, en dame sydde aust agder/åmli bunad til konfirmanten min i år, og det ble 17000. Fikk da med bunaden, skjorte og sånn til å legge den inni når vi henger den opp.

Anonymous poster hash: 7de5b...a3d

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Ikke for å kuppet tråden, men apropo bunad. jeg kom over et tilbud jeg ikke kunne si nei til for en bunad til jenta mi. 3000 kr for en helt ny, dog litt eldre, bunad. Har kjøpt én sølje og veskelås + veske nå. Totalen da har blitt 7500 inkl en skjorte sydd i Thailand. Til konfirmasjonen skal hun få original skjorte, samt sjal og forkle, og muligens cape og ørepynt som hører til. Det blir omlag 10-13 Tusen. Så totalt blir jo bunaden billigere enn den ville blitt om jeg kjøpte alt nytt. Guttene skal få bunad som koster nesten 40.000 kr. Jeg tenker jo ikke at jeg må legge ut det resterende i kontanter til jenta?? Er det virkelig normalt? At alt må Være likt?

Skrevet

Du bare tuller hi. Er lei av troll nå

Skrevet

Ikke for å kuppet tråden, men apropo bunad. jeg kom over et tilbud jeg ikke kunne si nei til for en bunad til jenta mi. 3000 kr for en helt ny, dog litt eldre, bunad. Har kjøpt én sølje og veskelås + veske nå. Totalen da har blitt 7500 inkl en skjorte sydd i Thailand. Til konfirmasjonen skal hun få original skjorte, samt sjal og forkle, og muligens cape og ørepynt som hører til. Det blir omlag 10-13 Tusen. Så totalt blir jo bunaden billigere enn den ville blitt om jeg kjøpte alt nytt. Guttene skal få bunad som koster nesten 40.000 kr. Jeg tenker jo ikke at jeg må legge ut det resterende i kontanter til jenta?? Er det virkelig normalt? At alt må Være likt?

Jeg tenker på hvordan barna ville følt seg om de oppdager at den andre fikk for mye mere? Til jul og bursdag er vi jo nøye på at barna får likt? Jeg har fire søsken, husker selv hvor lei meg jeg kunne bli om vi ble forskjellsbehandlet på noe vis.

Skrevet

Synes det hørtes ut som en flott gave. Regner med han får ny dress, sko osv i tillegg, samt selskap.

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Jeg tenker på hvordan barna ville følt seg om de oppdager at den andre fikk for mye mere? Til jul og bursdag er vi jo nøye på at barna får likt? Jeg har fire søsken, husker selv hvor lei meg jeg kunne bli om vi ble forskjellsbehandlet på noe vis.

Guriland jeg har savna nicket ditt!!! :-)

Men jeg er ikke vokst opp med å få likt, og ungene mine får heller ikke alltid likt, og lever fint med det... Men om det forventes at det gis for likt så...

Skrevet

Synes din plan er bra. Er jo mer urettferdig for jentene om brødrene får så sinnssykt med penger eller masse flotte gaver siden bunad blir "prakket på de". Er vel jenter som ville valgt vekk bunaden da.

Skrevet

Det er ikke normalt i min familie i alle fall. Vi var 3 søstre og hadde 2 bunader å arve (etter mamma og mormor). Disse ville mine søstre gjerne ha, mens jeg heller ville ha bunad fra der jeg hadde bodd mesteparten av livet mitt. (Jeg er en del eldre enn dem, og vi flyttet til mammas hjemsted da jeg var 12.)

Dermed fikk jeg ny og de arvet, men verdien var jo den samme for oss selv om foreldrene våre ikke måtte betale noe for deres der og da. Vi fikk jo alle det vi helst ville ha, og jeg har aldri hørt noen av dem klage.

Anonymous poster hash: d52c9...866

Skrevet

Tilby bunad til sønnen når han er utvokst. En bunad er ikke noe de fleste ungdommer ser verdien av ennå. Tipper de fleste jenter heller ville hatt pengene enn bunaden... Dress + fest + 10000 er nok :)

Skrevet

Jeg reagerer ikke på penge forskjellen først og fremst. Men en mobil??? Jeg trodde at konfirmasjons gaver skulle vare livet ut... I min familie og omgangskrets er følgende vanlig: en flott gull klokke, fult sølvtøy til 12 personer, bunad, smykker og festen. Penger er ikke vanlig å gi i min familie. Men fikk man penger så gikk det rett på BSU konto. Ikke kom å fortell meg at dagens ungdom ikke får nok ellers.. Play statio, laptop, tablets, merke klær/sko/vesker, mobile etc etc.

Konfirmasjonen er en feiring av at du trår inn i de voksnes rekker. Ikke for å få mest penger og dyrest ting.

Bunad varer livet ut. Ikke sikkert han vil ha en bunad!! Da foreslår jeg BSU. Det vet vi alle verdig og nytte av på et eller annet tidspunkt. Kanskje ikke like kult som å få en Samsung eller Iphone akkurat nå...men dauer dagens ungdom av å jobbe litt for alle de flotte tingene de forventer å få servert?

Bare festen i seg selv er en fantastisk gave! Mat, drikke, kaker, familie, gode minner på bilder/film! Hvor ble det av verdien av selve konfirmasjonen?????

Skrevet

Hvorfor må alt være likt? Av og til synes jeg det er helt greit å gjøre litt forskjell. Poenget er at alle skal være fornøyde😊 I min familie så har vi jentene blitt tilbudt bunad og det har guttene også. De som takker ja får og de som takker nei får penger istedet, dog ikke for like mye som hva en bunad koster. Til bursdager og jul så får barna gjerne det de ønsker seg, jeg tenker ikke at jeg må kjøpe ekstra for å nå den samme summen. Dette vil jo variere fra år til år og etter behov😊

Skrevet

Hva med meg da, tre jenter som skal ha bunad alle sammen. En er konfirmert i arvebunad. Så har du tvillingene der jeg mest sannsynlig får kjøpt en rimelig , brukt bunad til den ene. Må ha en til, så driver å syr ny bunad til tvillingsøsteren.

Må jo være verdens verste foreldre som forskjellsbehandler slik. Her er hovedfokus at alle jentene får bunad.

Synes det høres helt greit ut dette hi.

Det jevner seg vel ut med tid og stunder. Skal gi alle fire barna 20000 på bsu når de fyller atten.

Har heller aldri hørt om sånn millimeterrettferdighet.

Anonymous poster hash: cc957...3f3

Skrevet

Jeg syns det blir like feil at gutter skal møte voksenlivet med mer penger enn jentene fordi de ikke vil ha bunad.

Vi vil heller gi ungene hjelp til studier og bolig enn kontanter de ikke er i stand til å forvalte i en alder av 14-15 år. Når de konfirmeres tenker jeg de får velge antrekk selv. Regner med datteren min vil ha bunad og at sønnen min foretrekker dress, men det får vi se. Han vil da få stående tilbud om å få bunad senere i livet om han ønsker det.

Skrevet

Bunad til mann er fort 50 000,- bare for å bryte inn. Så da blir det skjevt den andre veien.

Fin gave du har tenkt ut, men det blir urettferdig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...