Anonym bruker Skrevet 17. april 2015 #1 Skrevet 17. april 2015 hvordan er reglene hjemme da? Her det ingen spill/tv og oppfordrer de til å slappe av i sengen. Kan lese en bok eller tegne om de er i form til det, men det skal ikke være gøy å være hjemme fra skolen. Da kan de få "vondt i magen" litt for ofte .. Anonymous poster hash: aa176...614
Gjest Zaria Skrevet 17. april 2015 #2 Skrevet 17. april 2015 Da tenker jeg at det kommer an på hvor syk de er. Hvis de er virkelig syk synes jeg at en film, litt spilling eller kos på sofaen er helt ok. Hvis det ofte er feks "litt vondt i magen" ville jeg henvist de til sengen. Men er det ofte en problemstilling ville jeg prøvd å finne ut om det var andre årsaker til det😃
Twintipp og himmelblå Skrevet 17. april 2015 #3 Skrevet 17. april 2015 Her er det omtrent ikke noe annet enn tv-titting og iPad hvis han er syk. Kan jo ikke straffe han eller mistro han i å være syk. Reglene her er dog, ingen venner på besøk eller ut å leke, og ingen trening. Bare slappe av hjemme.
Anonym bruker Skrevet 17. april 2015 #4 Skrevet 17. april 2015 Jeg tenker at det ikke skal friste å være hjemme fra skolen om de har litt vondt i magen. Om de vet at de kan være hjemme og spille, se barne tv eller sitte på nettbrettet, så er terskelen lav for å ikke dra på skolen Det er en ond sirkel som kan skape mye frustrasjon for alle parter .. Anonymous poster hash: aa176...614
Anonym bruker Skrevet 17. april 2015 #5 Skrevet 17. april 2015 Har ingen spesielle regler for barna er aldri syke. 8.klassingen har ikke fravær hittil dette skoleåret og 5.klassingen har en dag pga migrene. Hadde det vært mye sykdom og jeg mistenkte skulk måtte vi jo tatt tak i det. Anonymous poster hash: 55313...b55
Anonym bruker Skrevet 17. april 2015 #6 Skrevet 17. april 2015 Nå har jeg barn som hat å være borte fra skolen, tenk om de går glipp av noe (ikke faglig men sosialt) Så når de først kaster inn honkle og blir hjemme, får de gjøre akkurat hva de vil. Ingen av de er slik som bare ligger i senga. Pusler med ting i sitt tempo, sovner på sofaen om de vil, ser så mye tv de orker osv. Har to migrene barn, og ganske dårlige på å siifra når det begynner å komme selv om de har blitt flinkere til å lese når kroppen deres sier ifra. Hun ene har faktisk begynt å tenke litt lenger enn st hun skal holde ut til hun treffer veggen, så hun har funnet ut at sofaen på lærerværelset går det ann å ligge litt på om hodet trenger en liten pause. Helt supert syns jeg og skolen, for i perioder der hun sliter mye så klarer hun å være mere på skolen når hun kan trekke seg bort og få litt hvile. Men hadde jeg hatt barn som ville vært hjemme for hver minste ting, så hadde det kanskje vært andeledes. Også var jeg selv aldri en som lå i sengs når jeg var syk. Satte meg heller på hobbyrommet til mamma og puslet med småting. Gjerne spybøtta ved siden av meg. Ta ting i eget tempo og faktisk kose seg litt tror jeg gjør at en kommer seg litt fortere enn å ligge og ha det bare vondt. Jeg hadde kjeda meg i hjel og syns veldig synd på meg selv om jeg måtte ha liggi i senga hele tiden når jeg var syk. Anonymous poster hash: 8a902...3bf
Twintipp og himmelblå Skrevet 17. april 2015 #7 Skrevet 17. april 2015 Men du antar vel ikke at barnet er hjemme uten belegg for det? Det har kun vært et par dagers fravær på tre år her, men det er ikke fordi jeg straffer han når han er syk. Da jeg var liten fikk jeg paprikaskruer og pledd, tv-kontrollen og cola da jeg var syk. Godt å ha det godt når man i tillegg er syk. Ikke se på tv eller ordne med nettbrett, synes det hørtes helt ille ut jeg:(
mamma_bergen Skrevet 17. april 2015 #8 Skrevet 17. april 2015 Er man syk skal man dulles med,ikke straffes..
Anonym bruker Skrevet 17. april 2015 #9 Skrevet 17. april 2015 Dette hørtes da veldig strengt ut:/ Som voksen ser jeg tilbake på det å være borte fra skolen som en koselig affære- uansett hvor dårlig jeg var. Potetskruer, brus eller eplejuice og salt kjeks. Den velkjente menyen for syke barn som brukes den dag idag for både meg og mine barna. Kunne aldri tenkt meg straffe barna fordi de er syke. Er det skulk på gang ligger det dypere problemer bak, og straff er neppe hensiktsmessig da heller!! Anonymous poster hash: 27d69...885
*Miss Marple* Skrevet 17. april 2015 #10 Skrevet 17. april 2015 Jeg har faktisk mer tiltro til barna mine enn at jeg går inn for å gjøre sykedagene enda mer kjip enn de er i utgangspunktet. Er enig med de som sier at syke barn skal dulles med, ikke straffes! Er det noen gang det er fri tv og nettbrett er det akkurat da. Husker selv at jeg fikk ta dynen inn i stuen og drikke brus, til tross for at jeg var dårlig, var det stas. Om fraværet hadde blitt så hyppig at jeg mistenkte "skulk" hadde jeg tatt grep, men ikke straffet barna på forhånd.
Mandala Skrevet 17. april 2015 #11 Skrevet 17. april 2015 (endret) Det er ganske så fritt med alt når de er syke. Forøvrig - lese bok når man er syk er skikkelig slitsomt for hodet synes jeg. Endret 17. april 2015 av Mandala
Anonym bruker Skrevet 17. april 2015 #12 Skrevet 17. april 2015 Her er det snakk om ei jente som har litt vondt i magen, men som tuller og hopper rundt ellers. Vil ut å leke osv . Det er snakk om 1 klasse, så jeg syntes det er greit å sette standarden tidlig. Får nok kjærlighet, kos og dull. Hadde vært noe annet om hun hadde vært skikkelig syk og slapp .. men det kan være lett å si en annen dag at man har vondt i magen, kanskje vondere enn det i utgangspunktet er, om man kan sitte hjemme å gjøre hva man vil. Anonymous poster hash: aa176...614
Anonym bruker Skrevet 17. april 2015 #13 Skrevet 17. april 2015 Ingen regler, er de syke så kan de se på tv/spille så mye de vil. (så lenge de ikke er hjemme pga vondt i hodet) Vet jo selv hvor kjipt det er og være syk. Så de blir hjemme med kos og litt ekstra godt og tygge i hvis de orker. Anonymous poster hash: aa4aa...261
Mamma_til_2 Skrevet 17. april 2015 #14 Skrevet 17. april 2015 Er de syk så er de syk da får de gjøre det de ønsker, men ikke gå ut selvsagt. Mine barn har enda ikke faket sykdom.
Anonym bruker Skrevet 17. april 2015 #15 Skrevet 17. april 2015 Er barna hjemme pga sykdom blir de "dullet" med. Omsorg kalles det. Tv/spill kan ta fokuset vekk fra plagene og gir både den syke og foreldre litt pause. De får det de ønsker å spise og drikke. Du kjenner barnet ditt dårlig hvis du ikke skjønner at det er skulkesjuk. Hyppig "magevondt" eller hva det enn måtte være bør sjekkes av lege med div. blodprøver. Sjelden barn vil det. Anonymous poster hash: 3cb52...c30
Superdolly Skrevet 17. april 2015 #16 Skrevet 17. april 2015 Når barna er hjemme fordi de er syke blir de dullet med. Tv og iPad er helt greit. De får imidlertid ikke besøk av venner, gå på besøk, gå i bursdager eller på trening når de er hjemme fra skolen. Vi har ikke hatt problemer med at de faker sykdom og overdriver symptomene for å få se på tv.
Mathias07 Skrevet 17. april 2015 #17 Skrevet 17. april 2015 Men, med litt vondt i magen går man vel på skolen. Ingen her i huset er hjemme med litt vondt i magen ihvertfall..
Anonym bruker Skrevet 17. april 2015 #18 Skrevet 17. april 2015 hvordan er reglene hjemme da? Her det ingen spill/tv og oppfordrer de til å slappe av i sengen. Kan lese en bok eller tegne om de er i form til det, men det skal ikke være gøy å være hjemme fra skolen. Da kan de få "vondt i magen" litt for ofte .. Anonymous poster hash: aa176...614 Her er det tv/spill hele dagen om de er syke! Jeg har ingen grunn til å Tri de spiller syk for å være hjemme å spille. Men hadde det blitt et problem hadde jeg først og fremst funnet ut hvorfor de har "vondt i magen". Kan være de ikke trives osv. Og spilling hjemme når de har "vondt i magen" hadde ikke vært lov. Anonymous poster hash: dd973...164
Anonym bruker Skrevet 17. april 2015 #19 Skrevet 17. april 2015 slappe av kose seg; se tv osv, men ikke ut, ikke venner osv. Anonymous poster hash: 6e0f8...d3b
Anonym bruker Skrevet 17. april 2015 #20 Skrevet 17. april 2015 Man ser vel på barnet om det er sykt? Der gjør hvertfall jeg. Klart det er IPad og tv når barna er syke. Hadde der vært ofte barnet mitt hadde hatt "vondt i magen, tenker jeg at det er andre årsaker enn at barnet spiller syk. Anonymous poster hash: 48ccd...cb8
Anonym bruker Skrevet 17. april 2015 #21 Skrevet 17. april 2015 Nå har barnet vårt vært sykt i 5 dager det siste året tilsammen. Da var hun virkelig syk. Dersom hun orker å bruke ipaden, så gjør hun det, men ofte legger hun seg under dyna med lydbok på cd-spilleren. Når hun friskner litt til, prøver vi å spille spill, pusle, tegne e.l sammen med henne. Siste dagen hadde hun frisknet litt til og en venninne kom over for å leke litt. Anonymous poster hash: f144e...43f
Anonym bruker Skrevet 17. april 2015 #22 Skrevet 17. april 2015 Nå har jeg barn som hat å være borte fra skolen, tenk om de går glipp av noe (ikke faglig men sosialt) Så når de først kaster inn honkle og blir hjemme, får de gjøre akkurat hva de vil. Ingen av de er slik som bare ligger i senga. Pusler med ting i sitt tempo, sovner på sofaen om de vil, ser så mye tv de orker osv. Har to migrene barn, og ganske dårlige på å siifra når det begynner å komme selv om de har blitt flinkere til å lese når kroppen deres sier ifra. Hun ene har faktisk begynt å tenke litt lenger enn st hun skal holde ut til hun treffer veggen, så hun har funnet ut at sofaen på lærerværelset går det ann å ligge litt på om hodet trenger en liten pause. Helt supert syns jeg og skolen, for i perioder der hun sliter mye så klarer hun å være mere på skolen når hun kan trekke seg bort og få litt hvile. Men hadde jeg hatt barn som ville vært hjemme for hver minste ting, så hadde det kanskje vært andeledes. Også var jeg selv aldri en som lå i sengs når jeg var syk. Satte meg heller på hobbyrommet til mamma og puslet med småting. Gjerne spybøtta ved siden av meg. Ta ting i eget tempo og faktisk kose seg litt tror jeg gjør at en kommer seg litt fortere enn å ligge og ha det bare vondt. Jeg hadde kjeda meg i hjel og syns veldig synd på meg selv om jeg måtte ha liggi i senga hele tiden når jeg var syk. Anonymous poster hash: 8a902...3bf Honkle?? Anonymous poster hash: 685dd...42c
Gjest Maiken og barna Skrevet 17. april 2015 #23 Skrevet 17. april 2015 Her er det snakk om ei jente som har litt vondt i magen, men som tuller og hopper rundt ellers. Vil ut å leke osv . Det er snakk om 1 klasse, så jeg syntes det er greit å sette standarden tidlig. Får nok kjærlighet, kos og dull. Hadde vært noe annet om hun hadde vært skikkelig syk og slapp .. men det kan være lett å si en annen dag at man har vondt i magen, kanskje vondere enn det i utgangspunktet er, om man kan sitte hjemme å gjøre hva man vil.Anonymous poster hash: aa176...614 Hvis hun har litt vondt i magen, men hopper rundt ellers og vil ut å leke? Hvirfor er denne jenta hjemme fra skolen? Man er ikke syk da. Du skal sette standarden tidlig sier du? Snakk om arbeidsmoral og lære ungen riktig verdier når litt vondt i magen er grunn nok til fravør når tydeligvis allmenntilstanden ellers er bra. Lykke til med årene som kommer sier jeg
Anonym bruker Skrevet 17. april 2015 #24 Skrevet 17. april 2015 Jeg er ganske streng på dette med fravær. Har de feber, dårlig allmenntilstand, kaster opp osv, da er det en selvfølge at de er hjemme. Har de litt vondt i hodet, litt små"vondter" etc, da får de evnt en paracet og drar på skolen. Jeg tenker det er viktig at de ihvertfall prøver, så får heller læreren ringe meg om formen blir verre.. Er formen laber så ligger vi rett ut på sofaen med dyna og ser på tv. Hva vi spiser kommer an på hvorfor de er syke. Har gjort det slik i 9 år, med 4 barn, og det har fortsatt ikke vært noe skulk.. Som jeg vet om Anonymous poster hash: db0a2...210
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå