Gå til innhold

Om små barn og skostørrelser

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har et slags skjema som jeg fikk på en skobutikk over skostørrelser, man kan legge foten på og se hvilken skostørrelse man har. Sønnen min på 1,5 år bruker da liksom størrelse 19 (da passer skoene akkurat) men jeg har skjønt det sånn at det er anbefalt å kjøpe sko som er 1,5cm lengre til barn? Og jeg fant ut at to størrelser er 1, 5 cm. Så han bør ha størrelse 21? Jeg skal selvfølgelig ta han med og prøve skoene men bare lurer på hva jeg skal se etter :) Han har brukt stonz frem til nå. Om jeg kjøper eks joggesko nå i str 21, vil de mest sannsynlig vare frem til denne joggeskosesongen er over? Eller kan barneføtter vokse fortere enn det? Er første barnet mitt ja :)

Anonymous poster hash: 144b3...d4a

Skrevet

Syns det er umulig å si hvor lenge et par sko passer til de små. Vesla vår brukte størrelse 24 i over ett halvt år. Så plutselig vokste beina veldig raskt, og vi måtte bytte størrelse veldig ofte, opp til størrelse 27 på 4,5 mnd. Da har jeg brukt 1,5 cm regelen.

Skrevet

Det er i allefall fint at du er klar over at de skal ha halvannen cm å gå på, både fordi foten trykkes ned når de går, og fordi beina vokser fort. Men fall ikke i fella for å kjøpe enda større for at skoene skal vare lenger, da blir det klønete å gå i, og fortere slitt på tåa når barnet leker. Barneføtter kan vokse i rykk og napp, mine ha noen ganger kunne bruke et par joggesko hele sesongen, mens andre år har de vokst tre størrelser fra april til september... Husk å ha flere par å bytte på, både også vask og avlastning for foten 😊

Anonymous poster hash: 7bbeb...88c

Gjest Maiken og barna
Skrevet

Der er ikke anbefalt at de aller yngste som akkurat har lært å gå sksl ha så mye for store sko som 1.5 cm. De er ustldige og ved så store sko blir det vanskelig for dem. Så små barn skal ikke vokse seg inn i dkoa som større barn.

Når det er sagt, jeg har barn. Kjøper aldri sko som er mer enn 1 cm fir store for dem. Aldri opplevd at de har vokst ut av skoene sine i løpet av en sesong. Kjøper heller sko oftere enn at de skal løpe rundt i sko som er fir store.

Tenk deg selv å jogge rundt med sko som er 1.5 cm for store

Skrevet

Mi jente brukte størrelse 19 i oktober, og 24 i april. I de samme støvlene.

Så føttene kan vokse utrolig raskt.

Anonymous poster hash: d3d63...e24

Skrevet

De fleste barnesko har såler som kan taes ut, og det er merket opp på såla hvor tærne skal ende :)

Skrevet

Det er anbefalt å ta ut sålen og sjekke størrelsen minst annenhver måned på barnesko, for føttene vokser litt i rykk og napp.

Til en unge på 1,5 år ville jeg ikke kjøpt sko som var for store, det er vanskelig å gå i. 

Du kan lese litt her også, men som sagt ville jeg nok ikke lagt til så mye som 1,5 cm til et så lite barn, da ville jeg heller kjøpt nye sko igjen i juli...

http://www.skoringen.no/finn-riktig-stoerrelse.aspx

Anonymous poster hash: c2e68...d91
Skrevet

Vær obs på at skoene er veldig forskjellige i størrelsen. Min 3-åring hadde 28 i vintersko nå i vinter, og da vi skulle kjøpe joggesko i forrige uke endte vi på 26. Sandalene fra i fjor er også 26, men er altfor små nå.

Anonymous poster hash: 3915c...ec7
Skrevet

Barneføtter vokser fort ja. Min store lille tass på omtrent samme alder brukte plutselig størrelse 25!!!. Syntes at skoene begynte å bli trange, dro i skobutikken og fikk målt. 

Anonymous poster hash: 3fd41...7c9
Skrevet

Takk for alle tips :)

HI

Anonymous poster hash: 144b3...d4a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...