Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg har kommet dithen at jeg har bestemt meg for at jeg vil ha barn - med eller uten en mann. Og slik livet ser ut nå, er jeg i planleggingsfasen mot å gjøre dette alene. 

Er det noen der ute som har erfaring med å gjøre dette som singel? Det er ikke lov i Norge, så hvordan fungerer dette i utlandet? Jeg er helt blant på alt, så er takknemlig for alle svar jeg kan få.   :blomst:

Hvor starter jeg? 

Siden jeg er singel, kan jeg vel neppe regne med støtte fra Helfo? 

Hva anslår dere som har fått barn med IVF i utlandet å ha brukt på dette? 

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144209421-singel-og-babysyk-erfaringer/
Del på andre sider

• 1 måned senere...

Fortsetter under...

Hei! Er alene til to donorbarn. Vært alene hele tiden.

Selv tok jeg kontakt med storkklinik i København. Hadde en journalsamtale, fikk vite hvilke prøver jeg måtte ta først osv. Så bar det til Gyn for prøver. Når svarene var klare, var det bare å ringe ved positiv El. Ikke noe venting.

Venter et "made in Denmark"-barn om et par mnd, jeg har partner men pga byråkrati og pris i norge valgte vi Danmark. Brukte Ciconia i Århus og er veldig fornøyd.

Prosessen er at du snakker med klinikken, tar et knippe blodprøver hos fastlege og så er det bare å kjøre på. Du kan velge om du bestiller sæd selv fra cryos (de leverer rett til klinikken) eller om du vil ha fra ciconias eget lager (da får du ikke samme mulighet til å "shoppe" egenskaper - vi valgte cryos for å finne en donor som ligner mannen min). Du må også velge om du vil kjøre naturlig syklus eller hormoner, vi prøvde en naturlig og deretter hormoner (pergotime + ovitrelle eggløsningssprøyte).

Så tester du med eggløsningstest morgen og kveld, og når du får positivt resultat setter du sprøyta hvis du skal ha det og ringer klinikken. Får du positiv på morgenen reiser du til klinikken dagen etter, får du positiv på kvelden reiser du ikke neste dag men dagen etter det.

Selve insemineringen er gjort på noen få minutter (min kjappeste var inn og utytterdøra på klinikken på fem minutter 😛 -en søndag, så han var sikkert gira på å dra hjem...). Ingen problem å reise tur/retur på dagen hvis reiseveien tillater det.

Jeg var kjempestressa over at det virket som masse styr på forhånd, men det går helt greit. Tok det meste av kontakt på mail, ingen venteliste og greit med dagsturer 😊 måtte fire turer til for min del, men langt i fra alle må så mange turer...

Anonymous poster hash: 6da24...fd6

• 2 uker senere...

Ser at spm også handler om IVF, men flertallet av svar bare er om inseminering!

Behandlingene er veldig ulike både i prosess og pris!

Inseminering koster ca 6000 kr pr forsøk. Mens IVF koster fra 25.000 kr og oppover pr forsøk, og så kommer da hormoner på ca 10.-15.000 kr i tillegg! IVF-forsøk krever hormonbehandling, bl.a for å modne flere egg i løpet av syklusen.

På begge behandlingene så kommer jo også reise og opphold i tillegg. Inseminering kan enkelt gjøres på en dagstur, mens IVF krever enten flere reiser i løpet av noen få dager, eller et opphold på ca 3-7 dager.

Jeg har hatt 7 insemineringer og 2 IVF (et fersk og et frys) og har hittil betalt ca 200.000 kr, så det er ikke akkurat gratis... Dessverre har jeg enda ikke fått noe barn, men har vært gravid og mistet.

• 1 måned senere...

Tusen takk for gode svar. Nå er jeg veldig mye klokere på hva jeg skal gå til .

Jeg driver og legger av penger nå, slik at jeg har mulighet til å reise for flere forsøk når jeg tar det skrittet. 

Duangdaw; Jeg håper virkelig du lykkes snart! Det er sikkert en påkjenning å gå igjennom så manger runder også.

• 3 uker senere...

Tusen takk for gode svar. Nå er jeg veldig mye klokere på hva jeg skal gå til .

Jeg driver og legger av penger nå, slik at jeg har mulighet til å reise for flere forsøk når jeg tar det skrittet. 

Duangdaw; Jeg håper virkelig du lykkes snart! Det er sikkert en påkjenning å gå igjennom så manger runder også.

Hei! Jeg har vært i kontakt med Ciconia nylig, og skal selv til Danmark i slutten av året om det går som jeg håper! 

Er også singel, og vi får nok ingen støtte.

Om du vil ha en "prøverkompis" og alt passer sånn, kan vi godt snakkes nærmere?

Har du forresten meldt deg inn i Fema (Frivillig Enslige Mødre ved Assistert befruktning)? vil sterkt anbefale deg dette, da du får svar på mange spørsmål der!

http://www.fema.no/ 

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...