Gå til innhold

Alle dere med stoffsofaer...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan rengjør dere den etter at barna søler og griser?

Vi har (snart) tre barn under 4 år, og må bytte sofa. Nå har vi en gammel, slitt skinnsofa, men i og med at den begynner å rakne, må vi kjøpe ny. Da vi tuslet rundt på bohus og skeidar igår, var det nesten utelukkende stoffsofaer å velge i. Joda, jeg har skjønt at man kan ta av trekket og vaske i vaskemaskinen, men blir ikke det fryktelig mye pes hver gang en unge søler is eller spaghettisaus? Eller holder det å tørke over med en fuktig klut? Hvordan gjør dere det?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi bruker ikke å spise verken is eller spagettisaus i sofaen, det skjer med bordet!

Anonymous poster hash: 365b9...717
Skrevet

Vi har (snart) tre barn under 4 år, og må bytte sofa. Nå har vi en gammel, slitt skinnsofa, men i og med at den begynner å rakne, må vi kjøpe ny. Da vi tuslet rundt på bohus og skeidar igår, var det nesten utelukkende stoffsofaer å velge i. Joda, jeg har skjønt at man kan ta av trekket og vaske i vaskemaskinen, men blir ikke det fryktelig mye pes hver gang en unge søler is eller spaghettisaus? Eller holder det å tørke over med en fuktig klut? Hvordan gjør dere det?

Man må kjøpe en mørk farge med små barn så flekkene ikke synes. Ellers bruker vi en rensespray som vi sprayer over sølet og tørker over flekken. Da er det verken synlig flekk eller lukt igjen etterpå. Funker helt fint. 

Anonymous poster hash: 5440a...f7d

Skrevet

Nå får de ikke lov til å spise verken is eller spaghettisaus i sofaen så det er ikke så stort problem. Hvis de skal spise noe foran tv'n sitter de i hver sin barnelenestol fra Ikea. Om det likevel kommer en liten flekk i sofaen tørker jeg bare vekk med klut med vann.

Anonymous poster hash: 9e24f...858

Skrevet

Vi kjøpte impregnering med sofaen. Da er det bare å tørke av.

Skrevet

Spagettisaus spises ved spisebordet og ikke i sofaen ;)

Vi har 4 barn, ingen spiser middag i sofaen (ikke vi voksne heller selvfølgelig).

Det eneste som blir spist i sofaen er lørdagsgodt, og det griser de ikke så veldig med akkurat.

Det hender de to yngste spiser frokost foran TV i helgene, men da bruker de et lite bord og to stoler som de setter foran TV. Ligner på disse:

http://www.ikea.com/no/no/catalog/products/50178411/

Aldri vært noe problem med gris i sofaen...

Anonymous poster hash: 06590...f33
Skrevet

Slike ting spiser vi ikke i sofaen. Middag spises i spisestua og is enten i spisestua eller ute.

Dersom noe som kan søle skal spises foran tven må de sitte i saccosekken.

Anonymous poster hash: 1e43f...608

Skrevet

Foran tvn har vi en sofa fra IKEA. Sølet de noe som ikke kan tørkes bort/ vaskes med klut, tar jeg av trekket på den puta og vasker det

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Vi hadde en sort i skinn som revna sånn som din. Nå har vi hvit ektorp. Har 3 unger og 3 katter så blir mye flekker! Men jeg er veldig glad for at den er hvit for da får jeg vaska den når den blir skitten. Setter pris på å se møkka istedenfor å sitte i den :P vasker den sånn ca hver 2 uke, tar 4 maskiner. Går helt fint :-)

Skrevet

Vi kjøpte ny sofa i høst. Hadde en slitt skinnsofa som måtte byttes ut. Den nye ble en mørk stoffsofa der man ikke kan ta av trekket på annet enn ryggen, dessverre. Ikke like lett å holde rent som en av skinn nei. Min løsning ble å kjøpe et løst sofatrekk (bare et stort tøystykke egentlig) som de har hos Ellos. KJøpte to stk, disse bruker jeg i setet på sofaen og vasker når det er skittent. Siden jeg har to stk trenger jeg ikke stresse med vask/tørk, alltid et som er rent. Jada, vet det sikkert høres harry ut med sofatrekk for noen. Men det funker hos meg.

Skrevet

Takk for svar!

Nå pleier ikke vi å spise spaghetti i sofaen vi heller, men det hender likevel at minstemann har litt søl på hendene sine, og vips så har man en flekk i sofaen. All ære til dere som klarer å unngå det. ;)

Vi får se hva vi gjør. Må innrømme at jeg er veldig glad i lettvinte løsninger, og en skinnsofa er definitivt enklere å rengjøre enn en stoffsofa...

Skrevet

Tar av trekkene og vasker de på 40 grader.

Skrevet

Vi gikk over til stoffsofa fra skinn -og angrer! -mye mer jobb å få vekk flekkene...

Anonymous poster hash: 3718d...f20

Skrevet

Vi har koksgrå sofa i grovt stoff. Da kan man søle hva som helst uten at det synes;-)

Anonymous poster hash: e30c2...c53

Skrevet

Vi har mørk spraglete stoffsofa, ikke mye av sølv som vises men jeg bruker en fuktig klut for og ta flekkene med en gang, gnir ikke men dytter på flekken, og i vår sofa sp får ungene lov til og spise det samme som vi gjør og dermed så spises det det meste i den!

Og ikke engang svigermor klarer og se at det har vært klint kroneis (med ett uhell) på ene puta ☺

Skrevet

Da vi byttet fra den nydelige skinnsofaen fra 90-tallet til en stoffsofa, ble det slutt på spising i sofaen. De har hatt barnestoler foran tv som de har spist noe i, ellers ser man tv fra spisebordet også. Generelt spiser vi på kjøkkenet. Det er noen år siden vi byttet sofa, og spiseforbudet har gått veldig greit. Vi har kaffe og kaker der når vi har gjester. Men ofte velger vi spisebordet i stuen til dette, for da blir det mer romslig. Og lettere å tørke opp etter de som har søkt litt.

Anonymous poster hash: 0b382...96c

Skrevet

Våre tre barn har ingen form for mat eller drikke i sofaene våre. De spiser ved bordet. Lørdagsgodt o.l. spises foran tv på gulvputer.

Vi får selvsagt flekker i sofaen av og til likevel, men det er ganske begrenset. Tar av alle trekk og vasker på 40 grader ca fire ggr i året :)

Anonymous poster hash: 4184f...48c

Skrevet

Spiser sjelden i sofa'n, men hvis det blir flekker bruker jeg dampvaskeren fra tvins. Har små barn under tre år og lys stoffsofa, men den er faktisk like fin 😊

Anonymous poster hash: ff61b...05a

Skrevet

Vi spiser i sofaen foran tv fredag og lørdag,men da legger jeg 2 gamle pledd i sofaen for å unngå søling på den.

Bruker også rensespray dersom det likevel kommer en flekk.

Vi har kjøpt en billigsofa med god komfort,den byttes ut når minsten er større.

Anonymous poster hash: 56c4d...473

Skrevet

Vi har en mørk grå sofa. Det hender det kommer en flekk, men det går som oftest vekk med tekstilspray og vann. Vi valgte å kjøpe brukt sofa nå som barna er små. Fikk en kjempefin sofa som ser helt ny ut til 1500 kr. Da er det ikke sååå farlig om det kommer en flekk😊

Anonymous poster hash: 4d81e...4d8

Skrevet

Lys beige sofa her;) Ungene får spise i sofaen, men ikke ting som setter veldig vanskelige flekker (slik som spaghettisaus). Vasker trekket i maskin om det blir møkkete. 

Anonymous poster hash: 6f450...3ad
Skrevet

Forstår ikke at det er så mange som lar unger grise rundt i hele huset? Har hatt lyse sofaer med begge mine barn. Is og annet klineri er uaktuelt at de spiser i sofaen. Kjeks og andre tørre ting går greit. Lurt å kjøpe sofa med avtagbart trekk.

Anonymous poster hash: 69284...487

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...