Gå til innhold

Herregud, hva gjør jeg? Masteroppgavan skal leveres 1. mai, og jeg klarer ikke å skrive mer!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har hatt en veldig tung tid privat, men har tygget meg gjennom studiet så godt det har latt seg gjøre. Har jobbet sent, slitt med konsentrasjonen og hukommelsen. Nå er det plutselig bom stopp! Jeg har to uker igjen der jeg må jobbe knallhardt for å komme i mål, og jeg klarer ikke å samle tankene! Trodde først jeg var blitt gal, men det har vært slik en uke nå. Jeg kan ikke skrive, får det ikke til!!! Det er som om hjernen er en stein, når den skulle vært en svamp.

Har noen erfaring med dette? Kan man få en sykemelding i siste liten før masterinnlevering? Er livredd for at alt slitet skal ha vært bortkastet!

Anonymous poster hash: 8399d...98e

Fortsetter under...

Skrevet

Henger meg på denne! Er også i innspurt på master, og har ikke kommet halvveis en gamg grunnet hjernteppe! Har grått mine modige tårer til samboer idag, jeg er søkk fortvilet! Fatter ikke hvordan folk kommer seg gjennom master-studier! Misunner dem som er flinke til å skrive. Jeg har desverre ingen gode råd til deg.

Anonymous poster hash: 4276a...6d8

Skrevet

Gå til veilederen din. 

Skrevet

Altså, har du skrevet noe? Føler du deg ferdig? Antall ord er veiledende, ikke noe poeng å skrive mer bare for å skrive.

Om du er helt fast og nesten ikke har begynt så søk opp en oppgave med lignende problemstilling for inspirasjon.........

Skrevet

Merk: ikke for å kopiere, men seg på oppbyggingen feks....

Annonse

Skrevet

Er i samme situasjon selv, og har dessverre ingen gode råd. Er ikke halvveis en gang. Det er til å grine av.

Anonymous poster hash: 8b920...9d8

Skrevet

Herlighet, få sykemelding pga innlevering av en oppgave man ikke kommer videre på?

Ring veilederen din i morgen og be om et møte og veiledning for å kommr videre. Har du brukt tiden dårlig til må, må du rett og slett brette opp ermene og prioritere oppgaven.

Du får ta inn på hotell noen dager om du ikke klarer å konsentrere deg hjemme. Sett deg på biblioteket og jobb der. Søk andre oppgaver etter inspirasjon.

Viss ikke får du heller levere det du har og evt styrke viss du ikke kan bedre.

Sorry, men å be om sykemelding når du ikke er syk?

Anonymous poster hash: eb534...2b3

Gjest Tale30
Skrevet

Legg den bort i to dager. Dra et sted hvor du kan kople helt av. Spa for eksempel? Drit i hele hovedfaget i de to dagene. 

Så drar du tilbake og setter deg til dataen.

Skrevet

-Be veileder om råd.

-Send en e-post til forelesere eller andre personer som kanskje kan komme med innspill.

-Lån oppgaver på skolen med lignende problemstillinger, kanskje blir du inspirert.

-Arbeid en annen plass en hjemme, bestem deg for at du ikke kan forlate den plassen før du har gjort så og så mye.

-Stå opp tidlig, min erfaring (til tross for at jeg er et hardbarka b-menneske) er at man får gjort dobbelt så mye i timene før kl.12 enn etter.

-Unn deg mye god mat, snacks og kos i arbeidsperioden.

Anonymous poster hash: 6bec0...335

Skrevet

Ta deg fri nå i kveld, gjør noe helt annet - tren, se en film eller gå en tur. Ring veilederen din i morgen tidlig og be om et møte asap, kanskje du kan komme allerede i morgen. Tror det er nøkkelen. Skal også levere masteropg 1.mai, vet så inderlig godt hvordan du har det.

Anonymous poster hash: 0098d...b55

Skrevet

Som de andre her: Møt med veilederen din! Har nær familie som er universitetsprofessor og vedkommende sier det er veldig frustrerende med studenter som leverer dårlige oppgaver og/eller ber om utsettelse uten å en gang ha konferert med veileder om hvordan man evt kan gå videre. 

Anonymous poster hash: 34eea...b6e
Skrevet

Herlighet, få sykemelding pga innlevering av en oppgave man ikke kommer videre på?

Ring veilederen din i morgen og be om et møte og veiledning for å kommr videre. Har du brukt tiden dårlig til må, må du rett og slett brette opp ermene og prioritere oppgaven.

Du får ta inn på hotell noen dager om du ikke klarer å konsentrere deg hjemme. Sett deg på biblioteket og jobb der. Søk andre oppgaver etter inspirasjon.

Hvordan vet du at hun ikke er syk?

Annonse

Skrevet

Jeg ER syk. Jeg har vært psykisk nedfor lenge, store utfordringer privat og hardkjør for å yte på studiet. Nå har det sagt helt stopp. Orker ikke å kverulere om dette, men jeg antar det er en form for utbrenthet. Er en del jeg ikke har skrevet, for det er ikke poenget med dette. Poenget er at hjernen min har sagt stopp, jeg eier ikke konsentrasjon. Virkelig ikke, kan lese en side og ikke huske et ord. 

Dette er litt verre enn å legge bort i to dager og så se mer på den. Ja, jeg har skrevet mye, har ca 70 sider, men den henger ikke sammen, og må renskrives og stilles opp helt annerledes enn slik det ser ut nå. Nå er det 70 sider tekst, men ingen oppgave. Mangler innledning og konklusjon.

Jeg har grusomt dårlig kontakt med veileder. Har egentlig gitt opp å bruke henne. Burde ha byttet for lenge siden, men turte ikke, og nå er det for sent. Hun vet ingen ting om regelverket, og leser ikke det jeg leverer henne. Har "avslørt" seg flere ganger. 

Jeg har ikke klart å sjekke om det er mulig å få utsettelse med sykemelding, derfor spør jeg her. Er det som andre eksamener?

HI

Skrevet

Hvilket studie er det? Er det noen du kjenner som har tatt dette studiet og kan hjelpe deg?

Skrevet

Hvilket studie er det? Er det noen du kjenner som har tatt dette studiet og kan hjelpe deg?

Det er et språkstudie. Jeg kjenner noen som har tatt det, men kan ikke se hvordan de kan hjelpe meg nå. 

HI

Skrevet

Du har jo bestemt deg, hvorfor spør du her inne?

Skrevet

Det er et språkstudie. Jeg kjenner noen som har tatt det, men kan ikke se hvordan de kan hjelpe meg nå. 

HI

Ved å lese oppgaven din og gi deg innspill på hvordan du kan binde den samme. Pluss å lese korrektur. Innledning og konklusjon greier du å skrive om resten av oppgaven henger sammen.

Skrevet

Jeg fikk i alle fall 2 ukers utsettelse uten problemer, men du trenger kanskje mer enn det? Har du ingen som kan lese over og komme med noen innspill. Jeg fikk en venninne til å lese over min oppgave da jeg satt fast, og det hjalp veldig med innspill og tips (på både struktur og innhold) fra henne. Man blir litt blind på sin egen oppgave. Lykke til videre!

Anonymous poster hash: 7a427...1d7

Skrevet

Jeg er ganske sikker på at du får utsettelse v sykemelding. Har en venninne som til slutt tok masteren over fem (?) år pga barn og sykemeldinger..

Anonymous poster hash: 9cfba...76e

Skrevet

Kjære deg

Kontakt veileder og også studiekonsulent og hør om mulighet for utsettelse.

Hvis det ikke er mulig, kan du likevel klare det, men da må du lage en strategi.

Lag en plan over arbeidsøktene. Sett på stoppeklokke/vekkerklokke på en halv time (45 min er også mulig, men best begynne med halvtime først), og ta 5-10 min pause mellom øktene. Da får du jobbet mye mer konkret og konsentrert.

Gå små turer i pausen. All fysisk aktivitet er bra for hukommelse og arbeidsevne.

Drikk masse vann og spis jevnlig. Ha nøtter og frukt (banan er bra for konsentrasjon!) for hånden. 

Begynn med det mest krevende stoffet om morgenen.

Prøv å få en oversikt over hva som står igjen. Har du en god disposisjon? Hvor er det viktigst å sette inn støtet? Tenk at målet er GODT NOK. Utrolig viktig å ikke være ambisiøs. Husk at en god masteroppgave er en ferdig masteroppgave!

Ikke gi opp. Begynne med små økter og ta en ting av gangen. Dette ordner seg - du er flink!!

Skrevet

Her må du gå utenfor deg selv og spørre deg selv - hvorfor skal jeg og hvorfor skal jeg ikke levere masteren 1.mai. Du må se objektivt på situasjonen. Det er helt normalt at det føles ubehagelig 2 uker før innlevering. Den følelsen må du se vekk fra.

Du har to alternativer:

1. Bestem deg for at du skal klare det og bli ferdig med det. Å bestemme seg er det aller viktigste. Hvis man er litt i tvil om man skal gjøre det, prøver å finne andre løsninger osv så blir det ikke skrevet noe. Du har en deadline, da må du være ferdig, forhold deg til. Så får det gå som det går.

2. Bestem deg for å utsette innleveringen. Føl på det. Hvilke konsekvenser har dette? Når skal du i så fall levere?

Du må vite hva som er best for deg i akkurat din situasjon. Jeg valgte å utsette min innlevering med et semester (vi kunne bare levere enten sommer eller jul) og det var riktig for meg. Jeg skulle i utgp begynne skrivingen i januar og levere i juni. Pga utvekslingsstudier hadde jeg eksamener i utlandet i hele januar. Pga tidligere sykdom hadde jeg to eksamener å ta i starten av mars. Jeg mistet derfor to mndr og begynte å jobbe med masteren i mars. Innen 1.mai måtte jeg sende inn en bekreftelse på at jeg skulle levere oppgaven i juni. Da var jeg fryktelig i tvil sånn som du er nå. Jeg hadde ikke kommet skikkelig i gang sånn som jeg ville. Og det var uaktuelt for meg å levere en dårlig/halvveis oppgave. Rett før fristen bestemte jeg meg derfor for å rett og slett utsette innleveringen og bruke et ekstra semester. Jeg gjorde litt andre ting, fikk meg en god sommerferie og tok opp igjen masteroppgaven i august. Det semesteret fikk jeg i tillegg en relevant jobb som jeg jobbet 50% i ved siden av skrivingen. En mnd før innleveringsfristen i desember følte jeg på noe av de samme tankene igjen - jeg blir ikke ferdig/den blir ikke bra nok. Da bestemte jeg meg for det motsatte av sist - jo, jeg skal bli ferdig - jeg bare gjør det så er jeg ferdig med det. Jeg lukker meg inne og jobbet strukturert og effektivt de siste par ukene og leverte oppgaven. Jeg fikk A. Det første semesteret var det helt riktig av meg å utsette - da var jeg ikke i nærheten av å være ferdig. Det andre semesteret var det bare redselen for å ikke være god nok.

Du må prøve å se objektivt på det - hva er faktisk det lurere for deg akkurat nå.

Lykke til!

Anonymous poster hash: f8f67...695

Skrevet

Hvordan går det, HI?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...