Gå til innhold

Hvis man har en trampoline og det kommer "ubudne gjester"

Anbefalte innlegg

Skrevet

..og hopper på trampolina uten ditt samtykke, er det ditt ansvar hvis de skader seg på trampolina? Hva gjør man da for å unngå at fremmede hopper på trampolina?

Anonymous poster hash: 7fa05...dc6

Skrevet

Har lås på sikkerhetsnettet.

Anonymous poster hash: 7f4a9...f25
Skrevet

Ja, det er ditt ansvar. Sørg for å sikre tingene dine.

Anonymous poster hash: c5cb8...f0c

Skrevet

Ja, det er ditt ansvar, men bare hvis du ikke har sikret godt nok. Er troampolinen i orden med helt nett, står stødig osv, samt at du har lås på nettet, vil du ha gjort det som kan forventes for å hindre skade. Om noen klatrer over nettet med stige, bryter opp låsen eller liknende for å få tilgang på troampolinen, vil du ikke bli regnet som ansvarlig for eventuelle skader.

Anonymous poster hash: d8df4...2dc

Skrevet

Lås på sikkerhetsnettet? Hvordan gjøres det?

Anonymous poster hash: df24b...5a9

Skrevet

Lås på sikkerhetsnettet? Hvordan gjøres det?Anonymous poster hash: df24b...5a9

fester hengelåsen i glidlåsen og hempa nederst.

Skrevet

Lås på sikkerhetsnettet? Hvordan gjøres det?Anonymous poster hash: df24b...5a9

fester hengelåsen i glidlåsen og hempa nederst.

Er det virkelig vanlig? Har aldri opplevd at noen har det. Må bli veldig tungvindt hvis man må låse opp trampolinen hver gang man skal bruke den eller er det kun noe man setter på ved lenger ferie el.?

Anonymous poster hash: e8aad...912

Skrevet

Nei, det stemmer altså ikke. De som hopper har ansvar for sin egen sikkerhet. Er de barn, har deres foreldre ansvar for deres sikkerhet.

Anonymous poster hash: e7760...c1b

Skrevet

Ja, det er ditt ansvar. Sørg for å sikre tingene dine. Anonymous poster hash: c5cb8...f0c

Du svarer ikke på emnet, gitt. Prøv igjen,

Anonymous poster hash: bb201...744

Skrevet

Nei, det stemmer altså ikke. De som hopper har ansvar for sin egen sikkerhet. Er de barn, har deres foreldre ansvar for deres sikkerhet.Anonymous poster hash: e7760...c1b

Den som eier trampolinen har ansvaret!! Dette har d vært flere saker på i media...

Anonymous poster hash: 35a36...2cf

Skrevet

Nei, det stemmer altså ikke. De som hopper har ansvar for sin egen sikkerhet. Er de barn, har deres foreldre ansvar for deres sikkerhet.Anonymous poster hash: e7760...c1b

Den som eier trampolinen har ansvaret!! Dette har d vært flere saker på i media...Anonymous poster hash: 35a36...2cf

Og i media forteller de sannheten?

Jeg ville ha sett på rettspraksis og forsikringsselskapenes praksis, jeg da.

Skrevet

Men hvem har ansvar for å passe på de ungene som uten tilsyn går på andres eiendom og benytter seg av andres ting uten liv?!?

Anonymous poster hash: e6475...00b

Skrevet

Det må jo også bety at alle med basseng i egen hage med gjrde rundt må barnesikre det fordi noen unger kan komme og drukne. Det blir for søkt.

Anonymous poster hash: 8dc5a...ca4

Skrevet

Det må jo også bety at alle med basseng i egen hage med gjrde rundt må barnesikre det fordi noen unger kan komme og drukne. Det blir for søkt.Anonymous poster hash: 8dc5a...ca4

DET må de faktisk, hvis vannet er dypere enn så og så. Det følger en lov som kalles "brønnloven".

Skrevet

Det må jo også bety at alle med basseng i egen hage med gjrde rundt må barnesikre det fordi noen unger kan komme og drukne. Det blir for søkt.Anonymous poster hash: 8dc5a...ca4

DET må de faktisk, hvis vannet er dypere enn så og så. Det følger en lov som kalles "brønnloven".

I egen, privat hage der ingen skal komme uten å be om lov???

Skrevet

I egen, privat hage der ingen skal komme uten å be om lov???

ja.

Skrevet

Ja, det er ditt ansvar. Sørg for å sikre tingene dine. Anonymous poster hash: c5cb8...f0c

På hvilken måte er svaret mitt utenfor tema, om jeg tør spørre?? Hun spør om det er hennes ansvar, DET svarer jeg på. 

Ikke bare har hun og alle andre trampolineeiere i de fleste tilfellet ansvaret hvis andre barn skader seg (selv om de ikke har fått lov å bruke den), men de har OGSÅ ansvaret dersom trampolinen skulle fly av gårde i kraftig uvær og forårsake skader på feks noens bil. Derfor kommer jeg med ekstraopplysningen: Sikre tingene dine!

Den som eier trampolinen har ansvaret!! Dette har d vært flere saker på i media...Anonymous poster hash: 35a36...2cf

Skulle det være noen som helst grunn til at media IKKE skulle fortelle sannheten i slike saker som det? Her er noen eksempler:

Fra Advokatenhjelperdeg.no, som for øvrig linker til en sak i Aftenposten:

http://www.advokatenhjelperdeg.no/spor-advokat/alle-sporsmal/Erstatningsansvarlig-etter-lek-pa-trampoline/

Fra Aftenposten - her spesifiseres det for øvrig at sjansen for å måtte betale erstatning minker dersom man er påpasselig med at utystyret er skikkelig sikret, i god stand og helt uten skader og stabilt og skikkelig plassert:

http://www.aftenposten.no/bolig_old/Du-kan-fa-ansvaret-ved-ulykke-5326616.html

E24 har også en sak om dette:

http://e24.no/privat/rettigheter/hoeysesong-for-trampolineskader/20377855

Og Dinside:

http://www.dinside.no/867572/trampolinen-er-ditt-ansvar

Og hvis alt dette ikke er seriøst og tilitsverdig nok for deg, så er kanskje en sak fra Direktoratet for samfunnsikkerhet og beredskap godt nok? Her har de tips om hvordan man sikrer sin trampoline godt nok:

http://www.dsb.no/no/Ansvarsomrader/Produkter-og-tjenester/Sport-og-fritid/Sikkerhetstips-for-trampoliner-/

Det må jo også bety at alle med basseng i egen hage med gjrde rundt må barnesikre det fordi noen unger kan komme og drukne. Det blir for søkt.

Selvsagt må man sikre bassenget sitt for å hindre både egne og andres barn å drukne!! Det som er søkt, og ikke minst veldig skremmende, er å tenke at man IKKE må det. Nå tror jeg seriøst ikke du har tenkt deg om. Det er grunneier som er ansvarlig for å sikre basseng, dam eller brønn som er dypere enn 20 cm, men dersom grunnen har vært bortleid i mer enn 2 år er det den som leier grunnen som er ansvarlig, se link nedenfor. 

Og NÅR du nå tenker deg om: Ville du virkelig risikert at naboens 7-åring druknet bare fordi du ikke har sikret bassenget ditt?? 

Og bare sånn for å underbygge det:

https://www.regjeringen.no/nb/aktuelt/husk-a-sikre-bassenget/id611099/

Skrevet

Man må sikre. Hvis du har kodelås, så slipper du å lete etter nøkkelen hver gang.

Anonymous poster hash: 34c40...04f

Skrevet

På hvilken måte er svaret mitt utenfor tema, om jeg tør spørre?? Hun spør om det er hennes ansvar, DET svarer jeg på.

Ikke bare har hun og alle andre trampolineeiere i de fleste tilfellet ansvaret hvis andre barn skader seg (selv om de ikke har fått lov å bruke den), men de har OGSÅ ansvaret dersom trampolinen skulle fly av gårde i kraftig uvær og forårsake skader på feks noens bil. Derfor kommer jeg med ekstraopplysningen: Sikre tingene dine!

Skulle det være noen som helst grunn til at media IKKE skulle fortelle sannheten i slike saker som det? Her er noen eksempler:

Fra Advokatenhjelperdeg.no, som for øvrig linker til en sak i Aftenposten:

http://www.advokatenhjelperdeg.no/spor-advokat/alle-sporsmal/Erstatningsansvarlig-etter-lek-pa-trampoline/

Fra Aftenposten - her spesifiseres det for øvrig at sjansen for å måtte betale erstatning minker dersom man er påpasselig med at utystyret er skikkelig sikret, i god stand og helt uten skader og stabilt og skikkelig plassert:

http://www.aftenposten.no/bolig_old/Du-kan-fa-ansvaret-ved-ulykke-5326616.html

E24 har også en sak om dette:

http://e24.no/privat/rettigheter/hoeysesong-for-trampolineskader/20377855

Og Dinside:

http://www.dinside.no/867572/trampolinen-er-ditt-ansvar

Og hvis alt dette ikke er seriøst og tilitsverdig nok for deg, så er kanskje en sak fra Direktoratet for samfunnsikkerhet og beredskap godt nok? Her har de tips om hvordan man sikrer sin trampoline godt nok:

http://www.dsb.no/no/Ansvarsomrader/Produkter-og-tjenester/Sport-og-fritid/Sikkerhetstips-for-trampoliner-/

Selvsagt må man sikre bassenget sitt for å hindre både egne og andres barn å drukne!! Det som er søkt, og ikke minst veldig skremmende, er å tenke at man IKKE må det. Nå tror jeg seriøst ikke du har tenkt deg om. Det er grunneier som er ansvarlig for å sikre basseng, dam eller brønn som er dypere enn 20 cm, men dersom grunnen har vært bortleid i mer enn 2 år er det den som leier grunnen som er ansvarlig, se link nedenfor.

Og NÅR du nå tenker deg om: Ville du virkelig risikert at naboens 7-åring druknet bare fordi du ikke har sikret bassenget ditt??

Og bare sånn for å underbygge det:

https://www.regjeringen.no/nb/aktuelt/husk-a-sikre-bassenget/id611099/

Men naboen skal ikke komme i Hagen min fordi den er inngjerdet. Dette må da bety at hvis jeg forlater bassenget mitt i 10 minutter for å lage kaffe, må jeg sette opp gjerde/grind og låse det.

Har verken hage eller basseng altså men synes det er rart at man skal ha ansvar hvis noen andre gjør noe de strengt tatt ikke har lov til.

Skrevet

Men naboen skal ikke komme i Hagen min fordi den er inngjerdet. Dette må da bety at hvis jeg forlater bassenget mitt i 10 minutter for å lage kaffe, må jeg sette opp gjerde/grind og låse det.

Har verken hage eller basseng altså men synes det er rart at man skal ha ansvar hvis noen andre gjør noe de strengt tatt ikke har lov til.

Du må gjerne synes det er rart, men det er nå en gang sånn loven er. Er ikke veldig mye å gjøre med det, og også liten vits i å diskutere. 

Skrevet

Idiotisk tullete sosialist lov. I usa i visse stater kunne du skutt inntrengere. Ikke at det er ok i det hele tatt men en mellomting ville vært supert. I norge er det for drøyt. En far ble domfelt for å ha skadet en narkoman mann som brøt seg inn med kniv, faren prøvde beskytte datteren og det ble basketak når narkisen begynte angripe, narkisen ble skadet av sin egen kniv , som han hadde medbragt for å gjøre en kriminell handling og skade huseierne.... Seriøst? Dem kriminelle fikk mindre straff enn faren i huset! Et eks fra usa nå nettop fikk en mann 25 år i fengsek for å ha voldtatt en 11 år gammel gutt gjentatte ganger siden offeret var 8. Faren til gutten kom hjem og tok han på fersken og banket han gul og blå og ringte så politiet og ba dem hente han, send ambulanse i tilleg han trenger det sa han. Faren får ingen straff... Det blir mer rett i mitt hode. Tilogmed en som utøvet såpass med vold i aversjon at forbryteren døde da han oppdaget datteren ble voldtatt.

Anonymous poster hash: 583b7...04c

Skrevet

Idiotisk tullete sosialist lov. I usa i visse stater kunne du skutt inntrengere. Ikke at det er ok i det hele tatt men en mellomting ville vært supert. I norge er det for drøyt. En far ble domfelt for å ha skadet en narkoman mann som brøt seg inn med kniv, faren prøvde beskytte datteren og det ble basketak når narkisen begynte angripe, narkisen ble skadet av sin egen kniv , som han hadde medbragt for å gjøre en kriminell handling og skade huseierne.... Seriøst? Dem kriminelle fikk mindre straff enn faren i huset! Et eks fra usa nå nettop fikk en mann 25 år i fengsek for å ha voldtatt en 11 år gammel gutt gjentatte ganger siden offeret var 8. Faren til gutten kom hjem og tok han på fersken og banket han gul og blå og ringte så politiet og ba dem hente han, send ambulanse i tilleg han trenger det sa han. Faren får ingen straff... Det blir mer rett i mitt hode. Tilogmed en som utøvet såpass med vold i aversjon at forbryteren døde da han oppdaget datteren ble voldtatt.

Ja, det er klart vi bør etterstrebe amerikanske tilstander...  :glare:

Skrevet

Ja noen amerikanske tilstander burde vi etter min mening etterstrebe. Og desverre for meg bor jeg i Norge, for jeg kan ikke garantere den som hadde voldtatt mine barn hadde levd når jeg var ferdig med han! Og det er faktisk noe jeg er stolt av å si, for dommer mot pedofile i Norge er en vits!

Skrevet

Så lenge utstyret er godt nok sikret (trapoline med sikkerhetsnett) mener jeg man går fri. Basseng må sikres tilsvarende.

Anonymous poster hash: 2e5e1...ce0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...