Gå til innhold

Bekymret for utv. til gutten min. 16 mnd

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som vet hvor lang ventetiden pleier å være ??? Til utredingen begynner tenker jeg ......Anonymous poster hash: e4e2d...531

Tror det er opptil 3 mnd. Anonymous poster hash: 268d1...075
Det var lenge. Hadde håpet å komme i gang før sommeren!!!

Da blir det sikkert samtidig med bhgoppstart i aug.

Anonymous poster hash: e4e2d...531

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Noen som vet hvor lang ventetiden pleier å være ??? Til utredingen begynner tenker jeg ......Anonymous poster hash: e4e2d...531

Tror det er opptil 3 mnd. Anonymous poster hash: 268d1...075
Det var lenge. Hadde håpet å komme i gang før sommeren!!!

Da blir det sikkert samtidig med bhgoppstart i aug.

Tror det er sånn at de har en frist på 3 mnd med å komme i gang, men dere kan jo være heldige, og få komme inn tidligere. :-)

Anonymous poster hash: 268d1...075

Skrevet

Hei! Har ikke lest alle kommentarene så beklager om jeg gjentar hva andre har sagt. Ville bare fortelle om mine barn, der yngste er 1 å r og 7 mnd. Hun er språklig på samne nivå som eldste var rundt 10mnd, hun gikk 4 mnd seinere enn eldste gjorde. Poenget jeg vil fram til er at det er så utrolig mange individuelle forskjeller, selv i en søskenflokk. Man skal være veldig forsiktig med å samnenligne, selvom det er fint å være oppmerksom. Jeg syns egentlig det meste av det du beskriver høres ut som en helt vanlig gutt utviklingsmessig!

Anonymous poster hash: 75d2b...00a

Skrevet

Hei! Har ikke lest alle kommentarene så beklager om jeg gjentar hva andre har sagt. Ville bare fortelle om mine barn, der yngste er 1 å r og 7 mnd. Hun er språklig på samne nivå som eldste var rundt 10mnd, hun gikk 4 mnd seinere enn eldste gjorde. Poenget jeg vil fram til er at det er så utrolig mange individuelle forskjeller, selv i en søskenflokk. Man skal være veldig forsiktig med å samnenligne, selvom det er fint å være oppmerksom. Jeg syns egentlig det meste av det du beskriver høres ut som en helt vanlig gutt utviklingsmessig! Anonymous poster hash: 75d2b...00a

Tusen takk for beroligende ord:) men nå er vi dessverre flere som er bekymret... Legen henviser ikke bare sånn uten videre tror jeg!,

Alle som møter han får litt sjokk når de høre han er 16 mnd!, ikke veldig hyggelig å måtte forklare hver gabg .., han henger etter, han skal utredes osv....

Det er ikke språket jeg bekymrer meg mest for. Det er faktsik at han skal kommunisere med oss. I første omgang non verbalt!

Skrevet

fikk tlf i dag!!! Vi får komme inn allerede 30. April.

Skal både innom lege, fysio, psykolog!! Men mye vil visst foregå gjennom intervjuog samtale med oss foreldrene. Vi skulle få en plan i posten:)

Både gruer og gleder meg til å komme i gang kjenner jeg!!!

Gjest Antarctica
Skrevet

fikk tlf i dag!!! Vi får komme inn allerede 30. April.

Skal både innom lege, fysio, psykolog!! Men mye vil visst foregå gjennom intervjuog samtale med oss foreldrene. Vi skulle få en plan i posten:)

Både gruer og gleder meg til å komme i gang kjenner jeg!!! Anonymous poster hash: e4e2d...531

Lykke til, nå får du i alle fall mer rådgivning om dette, og slipper å gå alene og gruble. Håper på god hjelp og støtte til deg og barnet fra fagfolkene.

Skrevet

Nå må jeg bare lufte meg.... Og vet egentlig ikke hva jeg vil med innlegget. For jeg vet at dette ikke er normalt!!!

Jeg har visst at han er treig... Både motorisk og med språk. Men den sosiale biten har jeg tenkt vært ok..... Selv om jeg har savner mer kommunsikasjon. Jeg skjønner nå han igså her henger lang langt bak. Vi går til fysio, så den biten er tatt tak i. Han krabba da han var 13, mnd... Roste seg opp før det,.. På ettårsdagen sin. Gikk med støtte gjorde han for første gan for tre uker siden. Så han har brukt mye krefer på det motoriske,... Men det skulle ikke ha så innvirkining på resten av utv vil jeg tro.

Han har lyder som,.. Maaammmma, dadda, bi, ba. Ellers mye eh, hæ og litt hyling når han blir frustrert. Han skjønner en del,.. Går til ballen om jeg sier hvor er ballen, det samme om boka, bamsen osv. Men han henter det ikke til meg for å vise meg det!! Var sammen med barselgr i går,.. Maaaaange mnd siden sist. Ig der gav barna hverandre leker, vise mammaene sine lekene de fant. Min lekte med lekene, gikk bort til barna, tok på dem, men henvendte seg ikke til meg eller andre som de andre gjorde.

Han har så vidt begynt å peke, men det er ikke bevisst. Blikket bruker han når vi f.eks kaste ball, når vi tuller, synger,- men han bruker det ikke til kommunskasjon. Her så jeg igså stooore forskjeller på han og de andre barna.

Han klarer ikke å sitte å se i en bok sammen med meg, f.eks at jeg peker på dyra, lager dyrelyder. Han er ikke intr. Han bare blar og i boka uten å titte på bildene. Han hermer etter enkelte llyder, men ikke mange, og ingen ord.

Han viser gjensynsglede, er veldig knytta til meg, kan kose, men ikke ofte.... han har sosialt smil og ler og er mye blid. Samtidig kan han hyle ig vrenge seg ut av armene mine,.. Virker som han ikke helt klarer å styr seg alltid. Han jeg klarer ikke å forstå hva han vil.

Det her ble mye og sikkert rotete. Men jeg lurte på noen der ute kjenner til noe av dette. Jeg tenker nå han dette er en utv forstyrrelse. Har lest litt om autisme, men veldig mye der stemmer jo ikke. Han lyder navnet sitt. Han er sosial, glad i mennesker. Gir sosialt smil. kan det bare være at han er veldig forsinka?. Selv om magefølelsen sier noe annet.

Jeg har legetime tim mandag. Og kjenner jeg gruer meg.

Munn gutt blir 2 nå i mai, han gikk ikke før han var 18 mnd, han har pr i dag ikke så mye språk, når han va 16 mnd sa han ingenting, nå sier han mam og pap, neh neh (nei)

Han vinker aldri hade, men når vi sier natt natt gir han en klem.

Han sover heller ikke så tungt på natta.

Vi har vært både med fysio (de gjør ingenting) sjekka hørsel (den var redusert) la inn dren og da kan de sove bedre og få mer språk (det skjedde ikke her)

Men han er veldig oppegående mentalt, for mens de andre barna har brukt tid på motorikk og språk har han brukt tid på å forstå verden, hvordan folk og ting er satt sammen.

De smarteste venter lengst med å begynne å snakke for de bruker mye energi på å tolke språket.

Vi har også oppfølging av logoped, men det er lite man kan gjøre enn så lenge då neste time er ikke før neste år

;) lykke til

Anonymous poster hash: 131a2...dbc

Skrevet

.

• 6 måneder senere...
Skrevet

Hei! Hvordan går det med sønnen din nå? Sitter med de samme tankene om min datter som er treg..!! Håper sønnen din har kommet seg lengre i utviklingen siden du postet dette,klem.

Anonymous poster hash: 72612...e68

Skrevet

Jeg bryr meg overhode ingenting om han BARE er treg. Det har han vært hele veien egentlig,..

jeg er bare livredd for at det er noe galt med han. Man skal kunne kommunisere litt hvert fall med en på 16 mnd. Og han har ikke språk,ikke lyder en gang som betyr noe.... sein motorisk.... Det er liksom hele pakka som gjør meg så redd!!!

HI

Bestill en time hos heksesøster og fortell om bekymringen din. Nå når den først har satt jeg tror jeg ikke den forsvinner av svar du får her. Som bien før har nevnt er det store variasjoner mellom barn! Du sier han ikke kommuniserer, men det gjlr han jo! Blant annet når han tar hånden din og peker. Du nevner autisme, men det ksn jo være andre og mye mindre alvorlige ting som at han hører dårlig feks. Det at han ikke sover godt, det gjorde ingen av mine ved 16 mndr. Yngste hadde astma og slet derfor med å sove i senga, vogna o.l. Jeg har hørt om mange treåringer som ikke sier annet en "ball" for så å være på plass når de er fire. Det ksn være alt eller ingenting, men det er viktig for deg og forholdet mellom deg og han at du får noen til å vurdere sammen med deg! Når du blir kvalm av bekymring er du veldig bekymret! Med eller uten grunn - det er ikke godt for noen av dere. Klem!

Anonymous poster hash: f93b1...1bc

Skrevet

Jeg bryr meg overhode ingenting om han BARE er treg. Det har han vært hele veien egentlig,..

jeg er bare livredd for at det er noe galt med han. Man skal kunne kommunisere litt hvert fall med en på 16 mnd. Og han har ikke språk,ikke lyder en gang som betyr noe.... sein motorisk.... Det er liksom hele pakka som gjør meg så redd!!!

HI

Bestill en time hos heksesøster og fortell om bekymringen din. Nå når den først har satt jeg tror jeg ikke den forsvinner av svar du får her. Som bien før har nevnt er det store variasjoner mellom barn! Du sier han ikke kommuniserer, men det gjlr han jo! Blant annet når han tar hånden din og peker. Du nevner autisme, men det ksn jo være andre og mye mindre alvorlige ting som at han hører dårlig feks. Det at han ikke sover godt, det gjorde ingen av mine ved 16 mndr. Yngste hadde astma og slet derfor med å sove i senga, vogna o.l. Jeg har hørt om mange treåringer som ikke sier annet en "ball" for så å være på plass når de er fire. Det ksn være alt eller ingenting, men det er viktig for deg og forholdet mellom deg og han at du får noen til å vurdere sammen med deg! Når du blir kvalm av bekymring er du veldig bekymret! Med eller uten grunn - det er ikke godt for noen av dere. Klem!

Gammel post ja.. Argh...

Skrevet

Hei.. Vanskelig å svare utfra en sånn tråd, men.. Da jeg fikk baby var fetteren hans 1/2 år gammelt. Min baby og fetteren var omtrent på samme nivå veldig lenge. Min gikk før fetteren sin, enda han var 1/2 år yngre, var mye tidligere motorisk osv. Da fetteren var ca 2,5 og min 2 dro fetteren forbi i en rasende fart. Han ble plutselig mye mer moden, setningene kom på løpende bånd og han forstod mye mer enn min. Nå er de 3 og 3,5 og man merker ar fettern er 1/2 år eldre. Rart å tenke på nå at han var så treig som baby, kjempetreig med å krabbe, gå alt motorisk. Nå er han veldig aktiv og flink 3,5-åring.

Så poenget er at babyer utvikler seg veldig forskjellig og det er nesten umulig å sammenligne.. Men helsepersonell kan sikkert se om det er noe de reagerer på :)lykke til!

Anonymous poster hash: 53eef...ded

Skrevet

HI

Gammel post ja.. Argh...

Åh 🙈😫

Anonymous poster hash: 53eef...ded

Skrevet

Sjekka ørene?

Nedsatt hørsel kam påvirke den sosiale utviklingen. Sove dårlig... Væske i ørene?

Anonymous poster hash: 72a79...de9

Skrevet

Det finnes et kartleggingsverktøy som kan bruke for å se om barnet på det nåværende tidspunkt er innenfor normal variasjon eller i grenseland utenfor. Det er validert på 20000 amerikanske barn så det har ganske god referansegrunnlag. Det heter Ages and Stages questionnaire. Du kan søke opp eksempelskjema på nettet mener jeg. Riktignok ikke skåringene men om det er "ikke enda" alternativ på det aller meste vil han ligge i det nedre sjiktet.

Anonymous poster hash: fffaf...9be

Skrevet

Hei! Hvordan går det med sønnen din nå? Sitter med de samme tankene om min datter som er treg..!! Håper sønnen din har kommet seg lengre i utviklingen siden du postet dette,klem.Anonymous poster hash: 72612...e68

Hei. HI her,.... ( med ny konto);) Har ikke vært her inne på lenge, og hadde helt glemt tråden jeg la ut.

Gutten min er nå ca 2 år!!! Han går,.... Hurra. Gikk da han var 21 mnd. Fortsatt litt utsø, men kommer seg. Utredet ferdig. Ingen annen konklusjon enn at det er noen autistiske trekk, men han kan også være umoden/ treig. Fått dren,- hadde væske i begge ørene. Det har hjulpet litt,..... Men ikke så mange ord ennå. Peker og kommuniserer mye bedre,... Men bruker fortsatt ikke blikket så aktivt som jeg ønsker. Fortsatt uro på natta,.. Men bedre. Det verste nå er hyling og skriking når vi f.eks er i butikken, akkurat som han får anfall. Helt umotiverte hyl som er umulig å stoppe. Umulig å avlede..... Mennesker som går forbi oss holder seg for ørene og rister på hodet. Det er rett og slett forferdelig og selv om vi er med både jeg og pappaen klarer vi ikke å stoppe han,... Må bare gå ut.

Er er vel mer som en ett åring enn to åring,... Så det blir veldig spennende å følge han videre. Han skjønner masse,.. Men mye er ikke på plass ennå. Han er utrolig dårlig på å spise. Liker nesten ingenting.

Han begynner i BHG i januar.... Vi har vært litt i åpen BHG.... Det har gradvis gått litt bedre,... Men ser forskjell på han og de andre....... Han mangler litt impulskontroll.... Og han tar ikke imot beskjeder som f.eks: ikke kast, kom hit, gå dit osv.... Vi lurer fortsatt på om det kan være hørselen,... Men kan også være tidlig tegn på f.eks autisme eller utv.hemming av en eller annen grad.

Ikke lett å være mamma!!!! Men han er så klart det fineste og mest dyrebare jeg har.

Ble litt rotete det her,....

Anonymous poster hash: cd10d...e8e

Skrevet

Hei HI :) det blir spennende å se hva som skjer fremover nå. Kansje han bare henger litt etter,jeg krysser fingrene for han. Hvordan var han i kontakten da han var mindre? Føler jeg får litt dårlig kontakt med min baby, men han er jo ganske liten enda bare 4 mnd.

Uansett vil jeg ønske dere lykke til, håper på det beste for gutten din!!

Anonymous poster hash: 72612...e68

Skrevet

Jeg synes no at han høres ut som en normal toåring. Håper det går bedre etterhvert når du ser utviklinga hans:)

Skrevet

Jeg synes ikke du skal avfeie dette med " unger er ulike, min gjorde slik og slik, sikkert hørsel osv".

Det kan være ingenting, men høres veldig ut som den autistiske sønnen til en venninne. Og å gå når en er 21 mnd, ikke særlig språk og umotivert vræling uten tilsynelatende grunn er ikke normalt for en 2 åring.

Anonymous poster hash: 9bf44...2f1

Skrevet

Din sønn høres veldig ut som min datter da hun var på samme alder, hun har fått diagnosen psykisk utviklingshemmet. Håper dere får oppfølgning fra autismeteamet eller HABU, for det er viktig å få inn hjelp tidligst mulig mtp fremtidig læring og utvikling. Har har spes.ped/assistent på seg i bhg?

Anonymous poster hash: d7af2...491

Skrevet

Syns du er god til å legge merke til ting med gutten din, ville først og fremst si det.

Ikke alle liker å lese bøker så ikke tenk på det. Men språket, mangel på blikkontakt... Det er jo som regel en grunn. Det trenger ikke være autismespekter av den grunn. Jeg vil råde deg til å be om henvisning til øye, nese, hals på sykehuset når du er hos legen. Alle tegnene kan tyde på hørselproblematikk, feks. Vann I mellomøret. Verdt en sjekk hvertfall :) Vann I mellomøret kan løses med dren. Men det må sjekkes på sykehus,ikke bare hos hs.

Spør hvis du lurer på noe mer. (Ikke at jeg er proff,men jeg bruker store deler av dagen på å observere barn ;) )

Hilsen førskolelærer

Skrevet

Din sønn høres veldig ut som min datter da hun var på samme alder, hun har fått diagnosen psykisk utviklingshemmet. Håper dere får oppfølgning fra autismeteamet eller HABU, for det er viktig å få inn hjelp tidligst mulig mtp fremtidig læring og utvikling. Har har spes.ped/assistent på seg i bhg?Anonymous poster hash: d7af2...491

Hei .

Vi skal ikke inn til habiliteringsklinikken før han er 3,5 år . Men vi skal få PPT på banen.

Kan du huske hva din datter klarte/ ikke klarte ved 2 års alder . Hva var det du reagerte mest på..... Som var annerledes fra andre 2 åringer.

Skrevet

Din sønn høres veldig ut som min datter da hun var på samme alder, hun har fått diagnosen psykisk utviklingshemmet. Håper dere får oppfølgning fra autismeteamet eller HABU, for det er viktig å få inn hjelp tidligst mulig mtp fremtidig læring og utvikling. Har har spes.ped/assistent på seg i bhg?Anonymous poster hash: d7af2...491

Hei .

Vi skal ikke inn til habiliteringsklinikken før han er 3,5 år . Men vi skal få PPT på banen.

Kan du huske hva din datter klarte/ ikke klarte ved 2 års alder . Hva var det du reagerte mest på..... Som var annerledes fra andre 2 åringer.

Når min datter var i 2årsalderen så hadde hun omtrent ikke språk, kunne si mamma, pappa og hei, resten var bare lyder og babling,men det var lite av det også. Hun hadde dårlig språkforståelse sammenlignet med jevnaldrende, brukte lite kroppsspråk og peking så vi måtte som oftest gjette oss til hva hun ville.

Dårlig blikkontakt med andre hadde hun også(ingen problemer med det nå, hun er 8år nå) problemer med å sovne, brukte og bruker lang tid på å sovne, spiste lite så var problemer med å få i henne nok mat. Hun begynte å gå da hun var 23 mnd. Klarte ikke å putte rett figur i rett hull i putteboksen, klarte ikke å kaste/gripe en ball, ja hun hang etter på alle nivå, mentalt, fin/ grov motorikken, kognitivt osv.

Det jeg reagerte mest på var hvor vanskelig det var å kommunisere med henne, ikke forstod hun hva vi sa og ikke hadde hun ord til å snakke med oss. Men jeg begynte ikke å reagere på dette før hun var nærmere 2,5år. Bhg var heller ikke bekymret før hun nærmet seg 3 år.

Bra at ppt kommer på banen, vår datter hadde 3 timer uken med pedagog i bhg før hun fikk diagnosen, da fikk hun spes.ped timer og egen pedagog/assistent som var med henne omtrent hele dagen

Anonymous poster hash: d7af2...491

Skrevet

Hei .

Kan du huske hva din datter klarte/ ikke klarte ved 2 års alder . Hva var det du reagerte mest på..... Som var annerledes fra andre 2 åringer. Anonymous poster hash: cd10d...e8e

Når min datter var i 2årsalderen så hadde hun omtrent ikke språk, kunne si mamma, pappa og hei, resten var bare lyder og babling,men det var lite av det også. Hun hadde dårlig språkforståelse sammenlignet med jevnaldrende, brukte lite kroppsspråk og peking så vi måtte som oftest gjette oss til hva hun ville.

Dårlig blikkontakt med andre hadde hun også(ingen problemer med det nå, hun er 8år nå) problemer med å sovne, brukte og bruker lang tid på å sovne, spiste lite så var problemer med å få i henne nok mat. Hun begynte å gå da hun var 23 mnd. Klarte ikke å putte rett figur i rett hull i putteboksen, klarte ikke å kaste/gripe en ball, ja hun hang etter på alle nivå, mentalt, fin/ grov motorikken, kognitivt osv.

Det jeg reagerte mest på var hvor vanskelig det var å kommunisere med henne, ikke forstod hun hva vi sa og ikke hadde hun ord til å snakke med oss. Men jeg begynte ikke å reagere på dette før hun var nærmere 2,5år. Bhg var heller ikke bekymret før hun nærmet seg 3 år.

Bra at ppt kommer på banen, vår datter hadde 3 timer uken med pedagog i bhg før hun fikk diagnosen, da fikk hun spes.ped timer og egen pedagog/assistent som var med henne omtrent hele dagenAnonymous poster hash: d7af2...491

HI her igjen. OK. Gutten min har ca 20 ord,... Som jeg vet han kan si,... ( datta er natta, tatte er tante), men han bruker de ikke så ofte. Men sier ba,..og peker på bamsen. Kaste ball er han supergod til,... Kaster hardt og langt( gjort siden han var 10-11 mnd), han spiller enkle spill på i PAD,.. Finner frem spillene selv, skrur av og på selv. Ser litt barne TV. Da følger han godt med,. Ler og ser stadig på meg om jeg følger med....

Sovner greit om kvelden, men våkner noe om natta. Spiser veeeeeeeldig dårlig!!!!

Det han ikke gjør er å holde blikket lenge på andre mennesker,... Han ser på oss, men fort bort igjen. Han klarer ikke å følge med når jeg forklarer han noe,... Han har på en måte ikke den bevisste kontakten om noen skjønner hva jeg mener....

Men sier jeg at vi skal gå tur, så klemmer han meg, blir glad. Sier jeg at han skal få kjeks så klemmer han meg også hardt IG viser stoooor glede.... Han skjønner stort sett alt vi sier,....

Som sagt jeg blir ikke klok. Men mye positivt som har skjedd siden jeg skrev HI. Men mye er også veldig annerledes ..... Som de raserianfallene han får i ( Enkelte) butikker. På besøk er han stort sett rolig,... Men hele tiden er han krevende!!! Han tusler ikke rundt og ser, er nysgjerrig, som andre 2 åringer. Han henger rundt eller i oss foreldrene veldig mye.....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...