Anonym bruker Skrevet 10. april 2015 #1 Skrevet 10. april 2015 Nå må jeg bare lufte meg.... Og vet egentlig ikke hva jeg vil med innlegget. For jeg vet at dette ikke er normalt!!! Jeg har visst at han er treig... Både motorisk og med språk. Men den sosiale biten har jeg tenkt vært ok..... Selv om jeg har savner mer kommunsikasjon. Jeg skjønner nå han igså her henger lang langt bak. Vi går til fysio, så den biten er tatt tak i. Han krabba da han var 13, mnd... Roste seg opp før det,.. På ettårsdagen sin. Gikk med støtte gjorde han for første gan for tre uker siden. Så han har brukt mye krefer på det motoriske,... Men det skulle ikke ha så innvirkining på resten av utv vil jeg tro. Han har lyder som,.. Maaammmma, dadda, bi, ba. Ellers mye eh, hæ og litt hyling når han blir frustrert. Han skjønner en del,.. Går til ballen om jeg sier hvor er ballen, det samme om boka, bamsen osv. Men han henter det ikke til meg for å vise meg det!! Var sammen med barselgr i går,.. Maaaaange mnd siden sist. Ig der gav barna hverandre leker, vise mammaene sine lekene de fant. Min lekte med lekene, gikk bort til barna, tok på dem, men henvendte seg ikke til meg eller andre som de andre gjorde. Han har så vidt begynt å peke, men det er ikke bevisst. Blikket bruker han når vi f.eks kaste ball, når vi tuller, synger,- men han bruker det ikke til kommunskasjon. Her så jeg igså stooore forskjeller på han og de andre barna. Han klarer ikke å sitte å se i en bok sammen med meg, f.eks at jeg peker på dyra, lager dyrelyder. Han er ikke intr. Han bare blar og i boka uten å titte på bildene. Han hermer etter enkelte llyder, men ikke mange, og ingen ord. Han viser gjensynsglede, er veldig knytta til meg, kan kose, men ikke ofte.... han har sosialt smil og ler og er mye blid. Samtidig kan han hyle ig vrenge seg ut av armene mine,.. Virker som han ikke helt klarer å styr seg alltid. Han jeg klarer ikke å forstå hva han vil. Det her ble mye og sikkert rotete. Men jeg lurte på noen der ute kjenner til noe av dette. Jeg tenker nå han dette er en utv forstyrrelse. Har lest litt om autisme, men veldig mye der stemmer jo ikke. Han lyder navnet sitt. Han er sosial, glad i mennesker. Gir sosialt smil. kan det bare være at han er veldig forsinka?. Selv om magefølelsen sier noe annet. Jeg har legetime tim mandag. Og kjenner jeg gruer meg. Anonymous poster hash: e4e2d...531
Anonym bruker Skrevet 10. april 2015 #2 Skrevet 10. april 2015 I tillegg sover han veldig dårlig på natta. Får han heller ikke til å sove på dagtid!! Kun i bilen. Det jeg bekymere meg mest for er at jeg føler ikke at jeg får den gode bevisste kontakten med han. Han er på en måte litt som en baby ennå... HI Anonymous poster hash: e4e2d...531
Mammatassar Skrevet 10. april 2015 #3 Skrevet 10. april 2015 Kan jo selvsagt være forsinket i kommunikasjon ettersom han har brukt mye tid og vært mye frustrert over det motoriske? Skummelt å drive å sammenligne barna slik, for det kan være så store forskjeller i den alderen. Ikke tenk det verste. Klem!
Anonym bruker Skrevet 10. april 2015 #4 Skrevet 10. april 2015 Alle er forskjellige. Jeg har ikke peiling på dette så kan vel ikke svare. Min nevø var lik din sønn. Litt lat, prata nesten ikke, var ofte taus når han ble pratet med, han observerte mye. Moren var redd for autisme. Og så når han nesten var fire løsnet det og gutten begynte å prate omtrent fra en dag til en annen, det komiske var at han pratet nesten helt rent og laaaange avhandlinger og setninger. Han er fortsatt litt einstøing, liker å drive alene. Han er nå åtte og den flinkeste i klassen. Han er godt likt, har masse venner og er en herlig gutt å være med. Senk skuldrene og nyt sønnen din. Han er perfekt nøyaktig slik han er. Anonymous poster hash: 90534...466
Anonym bruker Skrevet 10. april 2015 #5 Skrevet 10. april 2015 Tusen takk. Jeg nyter og nyter. Han er verdens herligste. Men kjenner jeg er blitt litt redd for at utv ikke går så normalt som vi egentlog har trodd. Vi har vært litt bekymret for han noen mnd,.. Men etter det barseltreffet så kjente jeg at jeg ble helt kvalm!!! .. Kunne så inderlig ønske han henvedte seg til oss!!!! Vist oss hva han vil.... F.eks med peking og uforståelig babbel.... Bare noe!!!! Han hyler og blir frustert,.. Tenker det er fordi han ikke får frem hva han ønsker. Men ser ofte på meg og gir verdens fineste smil. Noe annet som også er litt annreldes ( troor jeg) ... Han bruker våre hender til å peke, trykke på leker, ta på ting,.. Istedet for å bruke sin egen hånd ! Pekefinger. Ingen andre jeg har sett har gjort det!!! Anonymous poster hash: e4e2d...531
Anonym bruker Skrevet 10. april 2015 #6 Skrevet 10. april 2015 Kan ikke si han høres så veldig unormal ut. Variasjoner innad i en barselgruppe kan være store. Men klart det er kjipt å ha det tregeste barnet. Legen kan evt henvise til instanser som er eksperter på utvikling. De vet hva de skal se etter og hva som kan trigge utviklingen. Slik som fysioterapeuten nå allerede har gjort. Håper det løsner snart Anonymous poster hash: 21255...2a4
Gjest Antarctica Skrevet 10. april 2015 #7 Skrevet 10. april 2015 ... Noe annet som også er litt annreldes ( troor jeg) ... Han bruker våre hender til å peke, trykke på leker, ta på ting,.. Istedet for å bruke sin egen hånd ! Pekefinger. Ingen andre jeg har sett har gjort det!!! Anonymous poster hash: e4e2d...531 Akkurat dette er faktisk ikke så uvanlig.
Anonym bruker Skrevet 10. april 2015 #8 Skrevet 10. april 2015 Jeg bryr meg overhode ingenting om han BARE er treg. Det har han vært hele veien egentlig,.. jeg er bare livredd for at det er noe galt med han. Man skal kunne kommunisere litt hvert fall med en på 16 mnd. Og han har ikke språk,ikke lyder en gang som betyr noe.... sein motorisk.... Det er liksom hele pakka som gjør meg så redd!!! HI Anonymous poster hash: e4e2d...531
Anonym bruker Skrevet 10. april 2015 #10 Skrevet 10. april 2015 Snakk med hs om bekymringene dine! Da kan du få slappet av, og få orden på bekymringer.. Om det skulle være noe, så kan hun henvise videre. Sånn ellers, så syns jeg han høres helt normal ut. Noen er trege, noen er kjappe, men alle vokser i sitt tempo. Ikke spesielt treg hvertfall.. Anonymous poster hash: 0f040...126
Anonym bruker Skrevet 10. april 2015 #11 Skrevet 10. april 2015 Han går ikke i bhg!! Han begynner til høsten. Men tenkte åbegynne i åpen bhg nå. Han bar jo nesten bare vært sammen med oss foreldre ognoen litt større barn. Hs har sagt at han ligger etter, men synes vi hadde et fint samspill på 15 mnd kontrollen. Men så jo han kun en liten halvtime. Vi skulle komme tilbake om to mnd,.. For å se om han har kommet seg. Men nå tar jeg tak i det selv. Han høres kanskje ikke unormal ut, menjeg har en litt sånn dårlig følelse. Uff,.... HI Anonymous poster hash: e4e2d...531
Gjest Antarctica Skrevet 10. april 2015 #12 Skrevet 10. april 2015 Han går ikke i bhg!! Han begynner til høsten. Men tenkte åbegynne i åpen bhg nå. Han bar jo nesten bare vært sammen med oss foreldre ognoen litt større barn. Hs har sagt at han ligger etter, men synes vi hadde et fint samspill på 15 mnd kontrollen. Men så jo han kun en liten halvtime. Vi skulle komme tilbake om to mnd,.. For å se om han har kommet seg. Men nå tar jeg tak i det selv. Han høres kanskje ikke unormal ut, menjeg har en litt sånn dårlig følelse. Uff,.... HI Anonymous poster hash: e4e2d...531 Du virker i alle fall som en kompetent mor. Du legger merke til små ting og skjønner ham så godt som det går an. Hvis hun så et fint samspill, så hadde dere vel det?
Anonym bruker Skrevet 10. april 2015 #13 Skrevet 10. april 2015 Høres ut som min på samme alder. Nå er hun snart 3 og nå utvikler hun seg mye og ikke noe unormalt med henne. Hun har bare vært litt treg.. Anonymous poster hash: 0cb84...80d
Anonym bruker Skrevet 10. april 2015 #14 Skrevet 10. april 2015 Tusen takk jeg prøver og forstå han, og prøver veldig og få sånn ordenlitg kontakt med han !!! Sånn at han kan skjønne alt jeg kan lære han. Hs så at at han smilte og lo, tok imot og gav meg litt leker, krabba opp på fanget mitt, gav meg klem. Og han vinka hade! HI Anonymous poster hash: e4e2d...531
Anonym bruker Skrevet 10. april 2015 #15 Skrevet 10. april 2015 Ikke meningen å bekymre deg her, men han høres helt ut som min sønn da han var liten (bortsett fra at han ikke var treg motorisk). Han fikk nylig diagnosen Aspbergers. Har slitt med språk hele veien (dette er ikke et typisk tegn på aspberger, men andre typer autisme), det sosiale og hadde veldig dårlig blikkontakt med andre enn meg. Pjokken min er verdens herligste, snille og omtenksomme gutt! (er nå 9 år) Anonymous poster hash: 8af25...c06
Anonym bruker Skrevet 10. april 2015 #16 Skrevet 10. april 2015 Kan hende at greia er at han ikke går i barnehage, de utvikler seg veldig når de omgås mange andre barn og voksne 5 dager i uka, kontra bare noen få 7 dager i uka. Begyn med åpen barnehag ja, og ellers oppsøk andre mennesker. Kanskje han er litt beskjeden og? Jeg skal ikke påstå at alt er normalt og at han bare henger litt etter, men håper det Min sønn på 18 mnd er beskjeden, han leker ikke noe særlig med andre barn i barnehagen og aldri med barna på barseltreff da vi møtes ikke så ofte, og han har nettopp begynt å gå alene, motorisk har han alltid hengt etter. Men hjemme med bare oss foreldre så er han veldig utadvent, kan sikkert 50 ord og forstår mye. Men dette kom etter han begynte i barnehagen, ikke det motoriske fordi det er ca 6 mnd siden han begynte i barnehagen og gikk allerede da men ikke alene før nå, men språk og kommunikasjon har utviklet seg veldig. De i barnehagen merker det og. Kanskje han ville hatt godt av å begynne i barnehagen nå, men jeg skjønner at det sikkert ikke er mulig. Anonymous poster hash: 2f1a0...5d4
Anonym bruker Skrevet 10. april 2015 #17 Skrevet 10. april 2015 Takk for svar. Han et verdens herligste uansett. Det jeg frykter aller mest er barneautisme hvor han vil slite masse li livet sitt,.. Eller en form for psykisk utv han også streifet meg!! jeg skjønner at noe er galt,.. Så får det bare være en deilig overraskelse om det viser seg at han bare er litt sen!! Men hvordan var din sønn i i forhold til kommunikasjon,.. Hva kjenner du spes igjen?? Akkurat nå er asperger er diagnose jeg ønsker fremfor mye annet!! Kjenner flere som har asperger, som klarer seg fint,.. Selv om også de slite med sitt. Var du bekymret da han var rundt 16 mnd?? HI Anonymous poster hash: e4e2d...531
Anonym bruker Skrevet 10. april 2015 #18 Skrevet 10. april 2015 Det jeg ser noen ganger er at han prøver å lage lydene jeg lager,.. Men så gir han opp!!! Da ler han etterpå og fortsetter å leke..... HI Anonymous poster hash: e4e2d...531
Anonym bruker Skrevet 10. april 2015 #19 Skrevet 10. april 2015 Takk for svar. Han et verdens herligste uansett. Det jeg frykter aller mest er barneautisme hvor han vil slite masse li livet sitt,.. Eller en form for psykisk utv han også streifet meg!! jeg skjønner at noe er galt,.. Så får det bare være en deilig overraskelse om det viser seg at han bare er litt sen!! Men hvordan var din sønn i i forhold til kommunikasjon,.. Hva kjenner du spes igjen?? Akkurat nå er asperger er diagnose jeg ønsker fremfor mye annet!! Kjenner flere som har asperger, som klarer seg fint,.. Selv om også de slite med sitt. Var du bekymret da han var rundt 16 mnd?? HI Anonymous poster hash: e4e2d...531 Han snakket kun lyder ved samme alder, mamma sa han ikke ordentlig før han var rett over 2 tror jeg. Han lagde også sitt eget språk på veien. Blomst var "nåst", nonte søn: lompe med smør, sitt eget navn klarte han heller ikke å si før han var over 3. Jeg snakket vel med bhg da han var 18 mnd om språket, vi ble enige om å se an litt før vi kontaktet PPT. Da han var 2,5 og ting fortsatt ikke var kommet i gang med språket ble PPT koblet inn. Han fikk egen assistent noen timer i uken og de trente på språk. Han trengte også hjelp i overgangssituasjoner (fra lek ute til inne f.eks) - han var og er sensitiv for lyder/støy. Det skal sies at problemene hans ble mye tydeligere i bhg enn de var hjemme. Da skolen startet ble de VELDIG tydelige - og forskjellene i hvordan han fungerte på skolen og hjemme var store. Han har alltid vært lett å håndtere hjemme, det er en utfordring på skolen. BUP kom på banen i mai i fjor (burde nok vært på banen før) og slet med å sette diagnose da han ikke passer helt inn i Aspberger-diagnosen, men han er altfor velfungerende (har normal IQ) til at det var andre typer autisme. Anonymous poster hash: 8af25...c06
Anonym bruker Skrevet 10. april 2015 #20 Skrevet 10. april 2015 Men kommuniserte han med peking f.eks?? han sier mamma... Vet det er meg, men bruker det ikke på riktig måte! Anonymous poster hash: e4e2d...531
Anonym bruker Skrevet 10. april 2015 #21 Skrevet 10. april 2015 Men kommuniserte han med peking f.eks?? han sier mamma... Vet det er meg, men bruker det ikke på riktig måte! Anonymous poster hash: e4e2d...531 ja, han pekte og dro meg med dit han ville (for å finne en leke e.l.) han gjorde det samme med de ansatte i bhg. Mye peking. Han kjente navnet sitt. Anonymous poster hash: 8af25...c06
Anonym bruker Skrevet 10. april 2015 #22 Skrevet 10. april 2015 Her er det ingen / lite peking:/ ingen bevisst bruk av det hvert fall!!!! HI Anonymous poster hash: e4e2d...531
Anonym bruker Skrevet 10. april 2015 #23 Skrevet 10. april 2015 Her er det ingen / lite peking:/ ingen bevisst bruk av det hvert fall!!!! HI Anonymous poster hash: e4e2d...531 Ta en prat med legen og be om at barnet undersøkes av barnelege i første omgang. Normalvariasjonene er store, men det er greit å ha fått det undersøkt. Jeg forstår at du er bekymret! Anonymous poster hash: 8af25...c06
Anonym bruker Skrevet 10. april 2015 #24 Skrevet 10. april 2015 Hvis du peker, prøver han å se hva du peker på, eller ser han på fingertuppen din? Hvis han får en ny leke, eller det skjer noe nytt og spennende, vil han da se på deg for å bekrefte at du også har sett det? (Trenger ikke å skje hver gang, bare at det skjer innimellom) Har han god øyekontakt? Anonymous poster hash: f54be...be6
Anonym bruker Skrevet 10. april 2015 #25 Skrevet 10. april 2015 Han ser der jeg peker !! Han snur seg til meg og smiler godt når han får til noe... F.eks treffe riktig i puttekassa. Ikke hver gang. Han ser nok ikke på meg for å se om jeg har sett noe... Det er det jeg synes han mangler!! Bruker ikke blikket til kommunikasjon. og det skremmer meg!!!! Anonymous poster hash: e4e2d...531
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå