Gå til innhold

Du som jobber i barnehage, har dere HMS på agendaen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan jobbes det med sikkerhet i barnehagen?

Når det skjer alvorlige hendelser i en annen barnehage, f.eks han fire år gamle gutten som døde i sommer pga en snor på en sekk. Det viste seg at han hadde vært opptil en halv time uten oppsyn i barnehagen når ulykken skjedde. Blir sånne saker satt på agendaen i din barnehage?

At man går igjennom slike hendelser for å forsikre seg om at hms-arbeidet er godt nok.

Jeg får litt inntrykk av at de ansatte får med seg disse hendelsene hvis de følger med i media. Det burde jo absolutt blitt tatt opp i alle barnehager slik at noe godt kan komme ut av noe så tragisk.

Anonymous poster hash: b2e8e...9ad
Skrevet

I "min" barnehagen bruker vi mye tid på HMS. Vi har planer for hva vi gjør dersom et barn forsvinner, plan for hva vi gjør viss et barn blir alvorlig syk, hva skjer dersom et barn blir kidnappet, pluss mye mer. I uteleken har vi krysselister som vi krysser av på hver halv time for å kontrollere at alle barn her i barnehagen.

vi har mange brannøvelser i løpet av et år, både med og uten barn. Har og faste vernerunder der vi går gjennom hele barnehagen og sjekker at det ikke er ting som kan skade barnet, hull i gjerdet, hyller som kan ramle, spisse kanter osv.

Har faste møter med verneombud der vi evaluerer HMS arbeidet måned for måned. 

Vi har til og med en egen HMS plan for foreldre, der det står at de skal rygge på parkeringsplassen, lukke porten, hva de skal gjør ved evnt brann.

Kunne skrevet mye mer.. For meg er HMS i barnehagen SVÆRT viktig!!!

Anonymous poster hash: b8f73...1f4
Skrevet

Jeg tørr påstå at min barnehage er veldig gode på dette med HMS.

- egen beredskapsplan som vi må gå gjennom og kvittere på med jevne mellomrom.

- hmsgrupper med hvert sitt ansvarsområde. Brannsikkerhet, sikkerhet (datablad bla), arbeidsmiljø og førstehjelp

- kryssebok hvor barna krysser hver halvtime.

Osv.

Anonymous poster hash: ca0e3...017

Skrevet

I "min" barnehagen bruker vi mye tid på HMS. Vi har planer for hva vi gjør dersom et barn forsvinner, plan for hva vi gjør viss et barn blir alvorlig syk, hva skjer dersom et barn blir kidnappet, pluss mye mer. I uteleken har vi krysselister som vi krysser av på hver halv time for å kontrollere at alle barn her i barnehagen.

vi har mange brannøvelser i løpet av et år, både med og uten barn. Har og faste vernerunder der vi går gjennom hele barnehagen og sjekker at det ikke er ting som kan skade barnet, hull i gjerdet, hyller som kan ramle, spisse kanter osv.

Har faste møter med verneombud der vi evaluerer HMS arbeidet måned for måned.

Vi har til og med en egen HMS plan for foreldre, der det står at de skal rygge på parkeringsplassen, lukke porten, hva de skal gjør ved evnt brann.

Kunne skrevet mye mer.. For meg er HMS i barnehagen SVÆRT viktig!!!

Anonymous poster hash: b8f73...1f4

Høres egentlig ganske likt ut i som i vår bhg. Du bare skrev alt som jeg ikke gadd ;)

I tillegg gås det en runde på uteområdet hver morgen for å sjekke evnt farlige ting.

Anonymous poster hash: ca0e3...017

Skrevet

Vi har de samme rutinene som nevnt over, men synes det var lenge med en halv time mellom hver gang man krysser et barn.

Vi har en voksen som går rundt ute og krysser alle barna ca hvert tiende min. 

og da tre som leker og oppdager sammen med barna :) 

inne deler vi oss i grupper og krysser hvert kvarter.. mer om vi rekker det :)

Anonymous poster hash: ade1f...848
Skrevet

Barnehager er pålagt å ha HMS på agendaen. Vi har diskusjoner og opplæring mange ganger i året, blant annet beredskapsplaner for både tenkelige og utenkelige ting, brannøvelser, jevnlige opptellinger i utetiden (mye oftere enn hvert 30 minutt!), sjekker inventar og uteområde jevnlig, førstehjelpskurs, ergonomiske riktige løsninger (diskusjoner, kurs) og mye mer.

Skrevet

Vi har de samme rutinene som nevnt over, men synes det var lenge med en halv time mellom hver gang man krysser et barn.

Vi har en voksen som går rundt ute og krysser alle barna ca hvert tiende min. 

og da tre som leker og oppdager sammen med barna :)

inne deler vi oss i grupper og krysser hvert kvarter.. mer om vi rekker det :)

Anonymous poster hash: ade1f...848

Vi krysser og en gang i halvtimen, men vi teller jo veldig ofte utenom det. Inne krysser vi ikke i det hele tatt

Anonymous poster hash: f1528...a97

Skrevet

Men, når det skjer slike hendelser i andre barnehager der barn blir alvorlig skadet eller dør. Blir disse hendelsene tatt opp? Diskutert? lært av?

Som en del av hms-arbeidet?

Ts

Anonymous poster hash: b2e8e...9ad

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...