Gå til innhold

Graviditet og katter

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er gravid i uke 8. Vi tenker nå på å få i oss en kattunge! Har lest at de kan bære på en bakterie som kan være skummel for gravide hvis man blir smittet.

Noen som har erfaringer eller råd i forhold til dette? Hva ville dere ha gjort?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Går bra det så lenge du er ekstra renslig mens du er gravid. Ikke skift kattesanden selv og vask hendene ofte når du koser med den og spesielt før du rører mat så burde det gå bra. Google toxoplasmose og les litt om det :)

Anonymous poster hash: 3b844...949
Skrevet

Går så bra og jeg tok i kattesiden med enganghansker.

Anonymous poster hash: 2af0a...fac

Skrevet

Enkelte har allerede hatt toxoplasmose og er derfor immun mot det. Det regnes at ca 10 % av alle gravide har hatt det. Da er det ikke farlig for fosteret å bli smittet på ny. Du kan jo be legen om en test på om du er immun, hvis du tenker mye på det.

Anonymous poster hash: a8d76...c40

Skrevet

Barna har fått en kattunge. Jeg har ikke hentet den hjem. Er og blir alene med barnet. Kan jeg skifte på kassa da?

Skrevet

Ja, bare bruk engangshansker og vær nøye på hygiene så går det veldig fint. 

Skrevet

Jeg vil jo kose med hårballen!

Skrevet

Ja, men du kan jo det. Bare vask hendene oftere enn vanlig og før du lager mat så er det null stress.

Skrevet

Jeg er oppvokst med katt, og legen sa til meg at jeg burde være forsiktig da jeg ble gravid. For å si det rett ut så er det jeg som har vaska opp etter katta når han har gjort fra seg osv (det er i avføringen bakterien ligger), så legen trodde nok at jeg hadde blitt smittet for lenge siden - og derfor nå var immun :-) Lykke til :-) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...