Gå til innhold

Inkubasjonstid omgangssyke, eller matforgiftning ...?

Anbefalte innlegg

Jeg skrev et innlegg for noen dager siden, men fikk ikke fulgt det opp.

Datteren min på 5 år ble syk lørdags kveld, dvs. 4,5 døgn siden. Hun kastet da voldsomt opp og fikk diare. Både søndagen og mandagen hadde hun lett feber. Oppkastet gav seg litt ut på søndagen, men hun er fortsatt litt løs i magen og har nedsatt appetitt. Det er verste er likevel den utrolig slappe formen hennes. Vi er vant til at ungene våre blir litt slappe i 1-2 dager etter omgangssyke, men selv når de er slapp orker de litt, i hvert fall i perioder. Hun har lå strak i to dager, orket knapt å sjangle seg ut på toalettet og klarte ikke å sitte oppreist i sofaen en gang. I går og i dag sitter hun og klarer å gå litt rundt, men selv det å spille stigespillet blir for slitsomt for henne. Hun veksler mellom å legge seg ned og halvsove, se på tv, snakke litt, eller bare se framfor seg/hvile. Vi får i henne litt mat og en del drikke nå.

Det jeg synes er så rart er at ingen andre er blitt syke. Vanligvis går det bare 12-36 timer før noen av oss andre blir syke (vi er seks stykker i familien, og normalt får minst 4-5 stykker omgangssyken om en først har begynt). Nå er det snart 5 døgn siden og alle er altså friske.

Kan det være noe annet? Matforgiftning eller noe sånt? Men det vil jo også være rart siden vi spiser samme maten og ingen andre er dårlig. Eller kan det være ekstremt lang inkubasjonstid på sykdommen? I hvert fall pappaen må garantert ha blitt smittet i og med at hun spydde utover hele han første gangen og han ikke fikk rengjort seg skikkelig siden de var på en hytte uten varmtvann.

Anonymous poster hash: e9d0a...e2d

Fortsetter under...

Den vanlige omgangssyken er norovirus, den har vel et par dagers inkubasjonstid om jeg husker rett. Der finnes imidlertid mange andre "magevirus" man kan få, noen et som barnesykdommer i den forstand at man bare får de en gang og blir immun. Det kan jo da være at hun har fått et virus dere er immune mot.

Anonymous poster hash: 04898...68e

Den vanlige omgangssyken er norovirus, den har vel et par dagers inkubasjonstid om jeg husker rett. Der finnes imidlertid mange andre "magevirus" man kan få, noen et som barnesykdommer i den forstand at man bare får de en gang og blir immun. Det kan jo da være at hun har fått et virus dere er immune mot.

Anonymous poster hash: 04898...68e

Ja, vi får nesten håpe det. Å ha tre unger til som skal ligge rett ut i hver sin uke vil fort spise opp sykt barn-dagene ... Hun kastet opp igjen litt i dag, men det tror jeg var fordi hun spiste litt fort, hun var sulten igjen etterpå. Veldig bra at hun spiser litt da, for hun har gått ned nesten 3 kilo(!), noe jeg synes er mye for en så liten kropp.

HI

Er hun yngst? Vi har opplevd flere ganger at de yngste i familien blir syke, mens vi andre klarer oss. Mest sannsynlig fordi vi har hatt samme viruset eller en variant av det før, og på den måten mer immune. Vanligvis er også omgangssyken ferdig på 12 timer hos oss, men vi har opplevd opptil 1 uke. Normalen er at omgansyke kan ta opptil 1 uke å bli frisk av, og inkubasjonstiden er 48 timer derav at syke barn må holdes hjemme i 48 timer etter siste oppkast/diaré.

Masse god bedring til jenta di :)

Er hun yngst? Vi har opplevd flere ganger at de yngste i familien blir syke, mens vi andre klarer oss. Mest sannsynlig fordi vi har hatt samme viruset eller en variant av det før, og på den måten mer immune. Vanligvis er også omgangssyken ferdig på 12 timer hos oss, men vi har opplevd opptil 1 uke. Normalen er at omgansyke kan ta opptil 1 uke å bli frisk av, og inkubasjonstiden er 48 timer derav at syke barn må holdes hjemme i 48 timer etter siste oppkast/diaré.

Masse god bedring til jenta di :)

Takk for det :)

Ja, vi holder henne hjemme resten av uken nå, hun kan på ingen måte gå i barnehagen når hun er så elendig! Hun er yngst ja. Nå har imidlertid den nest yngste begynt å se litt bleik ut. Han ville ikke ha noe særlig til middag og klager litt over vondt i magen, men han er også en slik type som har lett for å bli "sympatisyk". Han har i tillegg barnemigrene, så det kan være migrene også på ham. Han får ofte vondt i magen noen timer før et migreneanfall.

Vi får se i noen dager til hvordan ting arter seg og håpe på det beste :)

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...