Gå til innhold

Klipp eller revn?

Anbefalte innlegg

Værst eller best etterpå?

Jeg har blitt klippet i forbinnelse med sugekopp og hastverk med å få lille ut.

Neste fødsel gikk mer naturlig for seg og jeg fikk rivne selv (2grad)

Syns det var myyye vondere å bli klippet. Jeg kjente ikkenoe da de klippet, men etter fødselen var det så forferdelig smertefullt. Gå på do var et mareritt og jeg kunne ikke sitte i laang tid etterpå. Klarte heller ikke å holde inne promp.. :-(( (skrekk og sosial død)

Selvfølgelig regner jeg med at større revner stiller i en liga for seg selv.. 3 og 4 grads må jo være traumatisk å forholde seg til!

Hvordan er deres opplevelse av revning/klipping?

Anonymous poster hash: 90d9e...712

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144208626-klipp-eller-revn/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har samme erfaring som du. Det var best å revne.(revnet opp igjen det meste av arrene etter jeg ble klippet)

Etter klippet ble jeg nok sydd for stramt og hadde mye ubehag første tiden, ja helt til neste fødsel faktisk(ømt og sårt)

Når jeg revnet merket jeg nesten ikke noe til det, ingen videre ubehag i ettertid.

Anonymous poster hash: 75f43...514

Takk for svar :-) jeg ble også sydd sammen litt for stramt.. Det kjennes bedre ut nå etter neste fødsel, men var ubehagelig en lang stund.

Flere som vil dele sin erfaring?

Ble dere klippet fordi dere måtte ha hjelp med tang eller vakum? Eller fikk dere til å "føde selv" etter å ha blitt klippet..?

Annonse

Gjest UndrendeUllteppe

Jeg ba dem om heller å klippe meg, enn å la meg revne. Ville mye heller ha et kontrollert klipp enn å risikere å revne både opp og ned uten kontroll. De fniste litt av meg, noe jeg synes var unødvendig.

Så måtte de til med vakuum, og da måtte jeg klippe uansett. Kjente ingenting.

Med fødsel nr to ga jeg samme beskjed. Det ble ikke nødvendig med klipp, men jeg fikk en del smårifter som de sydde. Kjente ikke noe til at riftene oppsto.

I etterkant av fødsel var det desidert verst ved fødsel nummer to. Riftene (selv om de var sydde) sved noe inni h når jeg tisset, i ukevis. Det var jo vondt og ekkelt ved nummer en også, men ikke i nærheten.

Gjest Sekretøsa

Oj.. Det finnes noen som ber om å bli klippet..! ;-)

Så fint at det funderer for deg da!

Hadde du ikke så mue vondt da? Var det pga redsel for store revner?

Nei det var nå helt overkommelig. var en befrielse å laGe mer plass når de sto å strakk hele gamla ;-)

Oj.. Det finnes noen som ber om å bli klippet..! ;-)

Så fint at det funderer for deg da!

Hadde du ikke så mue vondt da? Var det pga redsel for store revner?

Nei det var nå helt overkommelig. var en befrielse å laGe mer plass når de sto å strakk hele gamla ;-)

Jeg ba også om å bli klippet på mine barn. Bedre å få en kontrollert rift - enn å revne fra a til å. Kjente ingenting da de klippet, og har aldri hatt problemer etterpå heller.

Anonymous poster hash: 476b0...842

Jeg er jordmor, må bare kommentere. Å klippe for å unngå og revne store rifter (3-4) er litt gammeldags, da forskning ( vært forsket mye på dette den siste tiden i Norge) viser at sjansen for å få store rifter er like stor hvis man har klippet først. Se for deg et tøystykke som er klippet i, større sjanse for at det revner videre. Det klippes hvis barnet må fortere ut pga dårlig fosterlyd. For å unngå rifter må vevet få tid å tøye seg, jordmor må støtte og bremse farten på hodet, og kvinnen bør puste hodet ut.

Anonymous poster hash: 1f2eb...a3b

Annonse

Jeg ble klippet (da de trodde de måtte bruke vakuum for å få ut barnet raskt. Barnet kom på neste ri, så viste seg å være unødvendig ).

Jeg fryktet virkelig både revning og klipping, så ble redd da de sa det. Men kjente absolutt ingenting (noe som jo sier litt om hvor sterke smerter man har under rier).

Gikk helt fint å sy, var ømt og rart i et par uker. Men merket så ingenting.

Anonymous poster hash: f0311...110

Ble klippet ved to av 3 fødsler. Den ene fordi barnet måtte ut raskt med vakum, den andre fordi barnet kom i en  stor fart, og vevet rakk ikke å tilpasse seg. Opplevde at jeg hadde masse smerter etter fødselen, ikke verre enn at jeg kanskje hadde et litt rart ganglag og ikke klarte å sitte rett ned på stingene. Men det var ganske vondt. Siste fødsel var jordmor flink til å støtte opp for å forebygge rifter, og det ble derfor bare noen pyntesting, og alt føltes normalt et par dager etter fødselen.

Så ut i fra min erfaring er det bedre å revne litt, enn å bli klippet. 

Men heller klipping enn å revne fra ende til annen altså!

Anonymous poster hash: 3831c...40c

Nei, når det står på kjennes det jo mer ut som en lettelse at noe endelig skjer som får slutt på elendigheten.. :-S

Men etterpå altså! Dere som fikk 3.grads rifter, hvor lang tid gikk det før det ble tilnærmet normalt igjen?

Jeg ble helt sjokkert første gangen da jeg ikke følte noen kontakt med underetasjen i det hele tatt etterpå (bortsett fra smertene..!) var kjemperedd for at det aldri skulle bli normalt igjen.. Syns det må opplyses mer om at det også kan være vanlig, dere som er jordmødre..

Kjente at jeg var virkelig skuffa over kroppen min som ikke kunne holde på det ene eller det andre etter fødsel. For en elendig konstruksjon vi er, tenkte jeg.. Ikke akkurat som i dyreverdenen hvor dem bare reiser seg og løper videre som om ingenting har skjedd nei! :-p

Jeg blei klipt, men fikk ikke vite det før dagen etter fødsel :) Var så imponert over meg selv at de ikke trang og klippe... Jeg fikk visst beskjed om at de kom til å klippe og jeg svarte visst ja... På ett nivå under pressingen så svei det noe intenst, så tror det var da jordmora klipte. Fødte tvillinger, brukte 5 minutter på å presse ut tvilling 1, så blei sikkert klipt da hun kom litt fort. 

Jeg ble klippet da jeg rett og slett var for trang helt ytterst. Det var umulig å presse barnet ut, så etter halvannen time med pressrier, sa jordmor at "enten så klipper jeg, eller så revner du til slutt". Så hun klippet. Ungen kom ut på neste pressrie. 

Men fy f... å vondt det var i ettertid! I 3 måneder klarte jeg nesten ikke sitte. Fremdeles, to år senere, er jeg noe øm. Jeg håper neste fødsel (i sommer) skal gjøre det litt bedre. 

Jeg vil IKKE klippes igjen! Har ikke opplevd å revne da.

Anonymous poster hash: 36a99...76d

Så mange som har hatt vondt etter klipp!

Jeg ble klippet, men hadde det veldig greit etter fødsel -trengte ikke smertestillende, kunne sitte med en gang, og kunne fint sitte oppå den ene foten min (med det ene benet bøyd under meg) etter 2 dager..

Ble klipt fordi babyen sto å "stanget" lenge samme sted uten å komme videre -vet ikke om det var fordi jeg ikke klarte å presse nok eller fordi det rett og slett var for trangt.

Visste ikke at jeg ble klipt før etterpå, glad jordmor ikke sa at hun skulle gjøre det!

Så jeg hadde utelukkende en god opplevelse med å bli klipt 😊

Anonymous poster hash: 5d94c...08a

Jeg oppdaget plutselig at jordmor sto klar med saksa, men så ble den ikke bruk. Jeg revnet litt og måtte få noen "pyntesting" og grodde helt fint sammen igjen. 

Spurte da babyen var ute om hun var nære ved å klippe, og da sa hun noe sånn som "hun hadde tenkt å klippe, men det var for trangt til å få saksa på plass". Oppdaget forøvrig da ungen var ute at det hadde blitt trillet inn utstyr for å ta med vakuum også, godt for alt man ikke får med seg ;)

Anonymous poster hash: c9fc1...0ae

Jeg ble klippet da baby måtte tas med vakum. Jordmor forklarte meg etterpå at et klipp gjør vondere enn en rift (går ut fra hun mente en tilsvarende lang rift da). Hun sa det var en mer intens smerte i et klipp og tok ofte lenger tid å komme seg enn med en rift. Synes selv det gjorde vondt ganske lenge. Etter tre mndr kunne det fortsatt dunke og svi i arret. Nå etter snart 7 mndr kjenner jeg det ikke lenger, men det gjør vondt ved samleie.

Anonymous poster hash: e3c39...2ae

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...