Gå til innhold

Barna har funnet fugl med knekt vinge - hva gjør vi?

Anbefalte innlegg

Den har fått tilflukt i en pappeske med litt høy, mat og vann.

Vi har også ringt dyrebeskyttelsen for råd. Og så vidt jeg skjønner er det ikke så mye annet å gjøre enn å ta den med til veterinær for avliving.

Men er det kanskje noen kloke hoder her som har andre erfaringer eller tips?

Jeg er litt usikker på hva slags fugl det er, men den er veldig liten (og søt).

Anonymous poster hash: e628e...066

Fortsetter under...

med brukket vinge er det lite å få gjort. Ville fugler dør fort av skrekk og sult, så det er ikke noe vits i å prøve å reparere heller. Ville nok tatt den med til vet, eller fått noen andre til å ta den fort og humant.

Anonymous poster hash: a83cd...a7a

Enten tar dere den med til veterinær for å avlive den, de avliver skadede, ville dyr gratis. Ellers så tar dere sjansen og sjauen med pleie, vann og fuglefrø i et par mnd fremover og risikerer at den lider og muligens dør alikevel... Det kan selvsagt gå bra, men du må belage deg sjau..

Anonymous poster hash: ab09a...8f3

Det er naturens gang. Legg den ut, så enten dør den av seg selv eller en katt spiser den.

Ingen vits å gjøre lidelsen verre enn den er.

HI, enten må dere ta den til dyrelegen og avlive den snarest eller så må dere avlive den selv. Den er nok stresset, redd og har smerter.

Anonymous poster hash: 087df...4c1

Annonse

Med fare for å virke slem her, men drar man virkelig til dyrlegen for å avlive en fugl? Det må vel være bedre å kjapt ta livet av den selv enn å reise helt til en dyrlege? Få slutt på lidelsen og la barna begrave den om de vil det.

Hadde avlivet den, har prøvd litt for mange ganger å være sykepleier for fugler og det går sjelden bra. Kakk den i hodet så dør den momentant, istedet for å stikke en sprøyte i den hos veterinæren..

Anonymous poster hash: 3e600...9d7

Fugler blir lett stresset og jeg kan love deg at pr nå har den det helt grusomt og har dødsangst. Desverre tør jeg påstå at det eneste riktige er å ta livet av den så kjapt og smertefritt som mulig. Med ødelagt vinge vil den sulte ihjel selvom den gror. Den blir aldri som før.

Anonymous poster hash: 805e1...92f

Hadde avlivet den, har prøvd litt for mange ganger å være sykepleier for fugler og det går sjelden bra. Kakk den i hodet så dør den momentant, istedet for å stikke en sprøyte i den hos veterinæren..

Anonymous poster hash: 3e600...9d7

Som det står på nettsiden til fuglehjelpen, som er lenket til over her, så blir skadde fugler ofte friske igjen med riktig behandling.

Anonymous poster hash: f441d...c19

Annonse

kopiert fra fuglehjelpen 

1 .Jeg har funnet en skadet fugl. Hva gjør jeg?

Hvis den halter:

La den være! En haltende fugl kan klare seg godt i naturen så lenge vingene fungerer. Fuglen har liten følighet i bena.

Hvis den henger med den ene vingen:

Når en fuglevinge henger, kan det være fler årsaker til dette, og noen er forbigående. Foruten vingebrudd, kan det være snakk om en strekk, forgiftning eller hjernrystelse. I disse tilfellene kan det holde å gi den litt tid og se om den flyr av seg selv (kan ta 1 til 3 dager. Ring Fuglehjelpen for veiledning).

En fugl med brukket vinge må til veterinær. Ring Fuglehjelpen!

Hvis den virker frisk, men ikke vil fly:

Ring Fuglehjelpen!

Anonymous poster hash: 5cfd1...7b5

Hei

Takk for mange svar.

Jeg er ikke vokst opp på landet og er ikke i stand til å ta livet av fuglen selv, så vi må i alle fall vente til i morgen før vi kan ta den til veterinæren.

Det ser ut til å være en linerleunge. Den spiser og drikker fint i kassen, og hopper rundt. Men den kan ikke fly, den har helt klart problemer med en vinge. Jeg har gjort en avtale med en snill dame i en fugleforening som skal kikke på den i morgen tidlig. Så får vi se om det er noe håp.

HI

Jeg tok vare på en fugleunge for noen år siden. Den var falt ut av redet, og var så fersk at den var fjærløs. Den var angrepet av maur da jeg fant den.

Alle sa det var dyreplageri å beholde den. Jeg burde både brukket nakken på den, kakket den i hodet, druknet den, lagt den i kokende vann og tatt den til veterinæren... Usj, så mange fæle idèer folk hadde. Uansett hvilken vei jeg snudde meg, fikk jeg beskjed om at den kom til å dø. Fuglehjelpen var mer støttende, men noe i tvil om det var riktig å beholde den, da den trolig ville dø innen 48 timer, som de sa. Jeg valgte da altså å beholde den.

Det tok ikke mer enn en dag eller to, så fikk den litt fjær.  

Den skadet foten i et fall hvor den forsøkte å fly, den haltet, men utenom det så ble det en frisk og sterk fugl, og nå kommer den tilbake hvert år for å hilse på. Relativt tam er den også, og den halter litt, så jeg er sikker på at det er den samme.

Jeg synes det er bra du gir den en sjanse over natten i hvert fall. Kanskje damen fra fugleforeningen har gode nyheter.

Anonymous poster hash: 16ab4...48b

Med fare for å virke slem her, men drar man virkelig til dyrlegen for å avlive en fugl? Det må vel være bedre å kjapt ta livet av den selv enn å reise helt til en dyrlege? Få slutt på lidelsen og la barna begrave den om de vil det.

Jeg hadde prøvd å hjelpe fuglen fremfor å avlive med en gang, men om det ble snakk om avlivning så hadde jeg søren ikke klart å tatt livet av den selv. Bare tanken gjør meg kvalm.

Hei

Takk for mange svar.

Jeg er ikke vokst opp på landet og er ikke i stand til å ta livet av fuglen selv, så vi må i alle fall vente til i morgen før vi kan ta den til veterinæren.

Det ser ut til å være en linerleunge. Den spiser og drikker fint i kassen, og hopper rundt. Men den kan ikke fly, den har helt klart problemer med en vinge. Jeg har gjort en avtale med en snill dame i en fugleforening som skal kikke på den i morgen tidlig. Så får vi se om det er noe håp.

HI

Det er neppe en linerleunge. Linerlene har vel knapt kommet til landet enda, og langt fra rukket å klekke et kull. 

Anonymous poster hash: f2af5...9e1

Jeg fant en due med skadet ving for noen år siden. Hun ble med hjem uten å vise minste motstand, så hun var nok ganske medtatt! Etter noen dager i en eske med mat og vann ble den veldig pigg og når vi tok den tilbake hvor vi fant den, fløy den ubesværet av gårde :) Så jeg ville absolutt gitt den lille fuglen du fant, en sjanse!

Hei

Takk for mange svar.

HI

Det er neppe en linerleunge. Linerlene har vel knapt kommet til landet enda, og langt fra rukket å klekke et kull.

Anonymous poster hash: f2af5...9e1

Kanskje det er en svartmeis?

Oppdatering: det var en liten grønnsisikfrøken.

Den kunne ha en sjanse for å bli bra og er nå i overlatt kyndig pleie. Til andre som kommer i lignende situasjon: byfuglenes interessegruppe har vært utrolig hjelpsomme.

Vi krysser fingrene for det lille nurket.

Og, ja. Jeg er klar over at noen sikkert synes vi styrer overvettes mye med en stakkars fugl. Men barna hadde allerede gitt den navn....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...