Anonym bruker Skrevet 7. april 2015 #1 Skrevet 7. april 2015 Min niese på fem gjør det. Hun skriver også navnet sitt og skriver like pent med begge hender. Spurte henne om hvordan hun valgte hvilken hånd hun skulle bruke og fikk inntrykk av at hun brukte den hånda som er nærmest blyanten. Normalt? Anonymous poster hash: 459d7...5fa
Anonym bruker Skrevet 7. april 2015 #2 Skrevet 7. april 2015 Noen er jo ambidextere, og bruker høyre og venstre hånd like godt. Min morfar var slik, kunne skrive med begge hender, og tegne samtidig osv. De fleste barn veksler mellom høyre og venstre (jeg har lest en plass at det er førstnår de er 4 at man kan avgjøre om de er høyre- eller venstrehendt). Men de færreste er like gode med begge etterhvert. (Et godt eksempel på at det ikke bare er å trene seg til, er min morfars søster , som var kjevhendt, men som ikke fikk lov til å skrive med venstre, noe som var vanlig på skolene før. Hun endte opp med å ikke kunne skrive pent med noen av hendene, kun knotete barneskrift) Anonymous poster hash: a8f51...842
Anonym bruker Skrevet 7. april 2015 #3 Skrevet 7. april 2015 Min sønn skrev og tegnet like bra med begge hender fram til midten av andre klasse, da endte han opp med å skrive med høyre.. Anonymous poster hash: 85d76...31a
NormaJean Skrevet 7. april 2015 #4 Skrevet 7. april 2015 Min 5 åring har fortsatt ikke "valgt" side, mulig han er ambidexter! Men fortsatt tid igjen;) men skulle egentlig ønske at han valgte snart, ser for meg at å øve skriving med begge hender gir tregere progresjon enn med kun høyre eller venstre
Mandala Skrevet 7. april 2015 #5 Skrevet 7. april 2015 Min sønn valgte ikke før han var fem år gammel. Nå skriver han med venstre hånd, men lurer på om han klipper med høyre. Han er hvertfall ikke konsekvent.
Anonym bruker Skrevet 7. april 2015 #6 Skrevet 7. april 2015 Min snart 4-åring har konsekvent brukt høyre hånd siden han begynte å tegne første gang. Bruker også alltid høyre fot til å sparke ball og høyre hånd til å spise. Har vært litt oppmerksom på dette, siden både jeg og faren er venstrehendte, og vi regnet derfor med at han også skulle bli det. (Ikke at det betyr noe, var bare litt nysgjerrig på det.) Men han har aldri tegnet eller skrevet noe med venstre hånd (har så smått begynt å skrive noen bokstaver). Så jeg tror ikke noe på dette med at ingen barn "velger" side så tidlig. Tror det er like individuelt som det meste annet. Anonymous poster hash: 8f8ea...1f4
Blafrende Hengejur♥♂08♂13? Skrevet 7. april 2015 #7 Skrevet 7. april 2015 Eldstemann på snart 7 bruker venstre til bokstaver , men høyre til tal. Venstre for å tegne konturer og høyre xor for å fargelegge. Aner ikke om han er tvehendt eller bare sær, men det funker for ham.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå