Anonym bruker Skrevet 7. april 2015 #26 Skrevet 7. april 2015 Hva var trist og sprøtt? Anonymous poster hash: 419eb...258
Anonym bruker Skrevet 7. april 2015 #27 Skrevet 7. april 2015 Nei det synes jeg ikke du kan. Man skal ha tilhørighet. Nordlandsbunaden er jo nydelig!! 😃👍 Anonymous poster hash: 90264...d64
Anonym bruker Skrevet 7. april 2015 #28 Skrevet 7. april 2015 Navdrakta på Sparkjøp er "lekker",og noe alle her inne vil ha Anonymous poster hash: 04075...9c8
Anonym bruker Skrevet 7. april 2015 #29 Skrevet 7. april 2015 Du kan helt klart kjøpe akkurat hvilken bunad du vil, men jeg skjønner ikke tankegangen. En bunad er et plagg man skal bære med stolthet, og en liten smule ære. Jeg synes f.eks. at Rørosdrakta er flott, men jeg eier ikke tilknytning til Røros og da føler jeg heller ingen stolthet eller ære(frykt) for drakta. I mitt hode ville det blitt helt feil av meg som gudbrandsdøl å gå med Rørosdrakt. Anonymous poster hash: 4aead...114
Sint naken biltyv Skrevet 7. april 2015 #30 Skrevet 7. april 2015 Hva var trist og sprøtt? Anonymous poster hash: 419eb...258 Jeg har lofotbunad min mor har sydd. Hun har drevet med håndarbeid hele livet og er flink til å sy. Men det var ifølge alle husflidene jeg var på ikke bra nok og min bunad var ikke ekte. Det var bare noe av alt de klarte å få sagt av rør.
Superdolly Skrevet 7. april 2015 #31 Skrevet 7. april 2015 Bunad er ikke lovregulert og selv Norsk Flid selger nå alle sine bunader i alle sine butikker. Personlig synes jeg at man skal ha en viss tilknytning, men jeg mener også at det er opp til hver enkelt å definere OM man har en tilknytning og om den er "sterk nok". Men som sagt, det finnes ikke lover om dette. Bare en masse selvutnevnt bunadspoliti.
Anonym bruker Skrevet 7. april 2015 #32 Skrevet 7. april 2015 Hva var trist og sprøtt?Anonymous poster hash: 419eb...258 Jeg har lofotbunad min mor har sydd. Hun har drevet med håndarbeid hele livet og er flink til å sy. Men det var ifølge alle husflidene jeg var på ikke bra nok og min bunad var ikke ekte. Det var bare noe av alt de klarte å få sagt av rør. Så de mente den ikke var ekte siden moren din ikke var "sertifisert" bunadsskredder? Merkelig. Vil vel tro det var vanlig i gamledager at mødre sydde til sine døtre. Finnes jo ikke noe ekthetsbevis uansett og er ikke nødvendig heller. Er ikke snakk om en falsk chanel liksom. En bunad er basert på gamle tradisjoner, og det kvalifiserer din bunad til så absolutt. Anonymous poster hash: 419eb...258
Anonym bruker Skrevet 7. april 2015 #33 Skrevet 7. april 2015 Ja, du kan kjøpe den bunaden du vil, HI. Jeg ønsket meg tidligere ene bunaden der jeg kommer fra, men har senere gått over til å like den andre bedre, så ender nok opp med den en gang når jeg får råd. Jeg har et sterkt ønske om å kjøpe meg en bunad fra et helt annet område i landet. Har prøvd en slik på én gang, og aldri har jeg følt meg så fin og så.... jeg vet ikke.... rotfestet.... i norske tradisjoner. Bunaden hjemmefra gir meg ikke samme følelsen. For noen år siden bodde jeg et lite sted, fikk låne en bunad fra det stedet (annen del av landet enn jeg kommer fra) på 17. mai. Jeg fikk utrolig mange hyggelige kommentarer fra lokalbefolkningen. Folk jeg knapt visste hvem var kom bort og sa de syntes det var såååå hyggelig å se meg i deres bunad, de var stolte fordi jeg ville gå med den og følte enda mer at jeg var en del av dem. Det syntes jeg var en hyggelig erfaring, da jeg egentlig hadde ventet meg motsatte reaksjoner. Jeg har bodd svært mange steder i landet, også i utlandet. For meg er bunad ikke bare et plagg som viser hvor jeg kommer fra, men også et plagg som gir meg nasjonalfølelse, da er ikke hvor den kommer fra like viktig. Anonymous poster hash: 965f6...2b3
Anonym bruker Skrevet 7. april 2015 #34 Skrevet 7. april 2015 Nei, da er hele poenget borte. Anonymous poster hash: 0caca...0a8
aanonym Skrevet 7. april 2015 #35 Skrevet 7. april 2015 Ingen lov som nekter deg å kjøpe den bunaden du vil, men det er jo en veldig merkelig ting å gjøre. Akkurat som jeg som nordlending skulle skaffe meg beltestakk eller kofte. Da ville jeg heller gått for en (ordentlig) festdrakt: kystdrakt, bergensdrakt eller den type ting.
Anonym bruker Skrevet 7. april 2015 #36 Skrevet 7. april 2015 For meg er bunaden et plagg som viser hvor jeg har min tilknytning. Derfor hadde det helt feil for meg som vestfolding å velge en telemarksbunad, selv om jeg i min ungdom innerst inne synes den var finere. I dag bor jeg på en annen kant av landet, men bærer min vestfoldbunad med stolthet. I alle anledninger hvor jeg bruker bunaden, så får jeg jo spørsmål om hvor den er fra, Hvor jeg har mine røtter osv. Det ville jo nesten vært direkte pinlig om jeg kom i en bunad fra et sted jeg ikke hadde noe som helst tilknytning til...... Jeg ser egentlig ikke på meg selv som noe ekstremt bunadspoliti, og ja man kan selvsagt bestille seg den bunaden man selv ønsker seg. Men personlig mener jeg det bør være en viss tilknytning. Det være seg at man er påvist på stedet, bor på stedet, har foreldre fra stedet eller på annen måte har slektskap til en gitt bunad. Anonymous poster hash: f0a60...522
Sint naken biltyv Skrevet 7. april 2015 #37 Skrevet 7. april 2015 Hva var trist og sprøtt?Anonymous poster hash: 419eb...258 Jeg har lofotbunad min mor har sydd. Hun har drevet med håndarbeid hele livet og er flink til å sy. Men det var ifølge alle husflidene jeg var på ikke bra nok og min bunad var ikke ekte. Det var bare noe av alt de klarte å få sagt av rør.Så de mente den ikke var ekte siden moren din ikke var "sertifisert" bunadsskredder? Merkelig. Vil vel tro det var vanlig i gamledager at mødre sydde til sine døtre. Finnes jo ikke noe ekthetsbevis uansett og er ikke nødvendig heller. Er ikke snakk om en falsk chanel liksom. En bunad er basert på gamle tradisjoner, og det kvalifiserer din bunad til så absolutt. Anonymous poster hash: 419eb...258 Ja det var det jeg prøvde å si. Men kun de på husfliden sydde ekte bunader mente de. Flere av de sydde dårligere enn min mor også så de er helt på bærtur. Masse sånt kom de med. Tror jeg sjeldent jeg har vært borti mer sektlignende og creepy opplegg😳
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå