Anonym bruker Skrevet 7. april 2015 #1 Skrevet 7. april 2015 Nettopp vert hos legen og har fått beskjed om at jernlageret mitt (ferritin) ligger på 20, og jern er på 6. Føler meg helt utslitt og håper jerntablettene hjelper straks. Noen som har gode tips til hvordan jeg kan få opp jern nivået i kroppen ASAP? Hilsen sliten tobarnsmamma. Anonymous poster hash: 0d899...79b
Anonym bruker Skrevet 7. april 2015 #2 Skrevet 7. april 2015 http://www.nettdoktor.no/ernaering/kliniskernaering/artikler/jernrikkost.phphttp://www.nettdoktor.no/ernaering/kliniskernaering/artikler/jernrikkost.php Korn, aka brød og lignende og kjøtt/lever er jernrike. Bør spises med C-vitamin i måltidet for å hjelpe tarmen med å ta opp jernet. Anonymous poster hash: c8f8b...1f5
Anonym bruker Skrevet 7. april 2015 #3 Skrevet 7. april 2015 Jeg hadde de samme nivåene i februar og ble bra etter ca en uke med jerntilskudd og mat med jern. Måtte ennå ta tilskuddet men da følte jeg meg bra Ved neste blodprøve vår nivåene fine så jeg sluttet å ta tilskudd. Anonymous poster hash: eb8c5...ce5 Anonymous poster hash: eb8c5...ce5
Anonym bruker Skrevet 7. april 2015 #4 Skrevet 7. april 2015 Det er veldig lavt med jernlager på 6, så ikke rart du er slapp! Spis jernrikt, ta jerntabletter (anbefaler Niferex en om dagen eller Hemojern om du reagerer i magen på Niferex. ta da 2-3 tabletter i stedet for.) Ta det sammen med C-vitamin (juice f.eks.), og unngå kalsium samtidig (melk, ost...). Du vil merke bedring gradvis over noen uker. Tror ikke du merker det så fort som på en uke når du har så lavt utgangspunkt. Anonymous poster hash: 77e1a...e41
Anonym bruker Skrevet 7. april 2015 #5 Skrevet 7. april 2015 Drikk rødbetsaft fra helsekosten. Anonymous poster hash: d86e9...892
Anonym bruker Skrevet 7. april 2015 #6 Skrevet 7. april 2015 Drikk appelsinjuice sammen med jerntabletter eller ta c-vitaminer samtidig (Niferex 100 mg er supert om jernlagrene er lave), det hjelper kroppen med opptaket av jern. Du bør helst unngå å drikke melk, det hemmer opptaket. Kjøtt er den beste kilden til jern, så det anbefaler jeg at du spiser en del av. Andre produkter som er jernrike er grovt brød, det er faktisk det vi får mest jern fra. Leverpostei er et supert pålegg å spise, og gjerne peis på med rødbetter!Spis mye grønnsaker, bønner, linser, erter og egg. Anonymous poster hash: c4baa...413
Anonym bruker Skrevet 8. april 2015 #7 Skrevet 8. april 2015 Jeg hadde de samme nivåene i februar og ble bra etter ca en uke med jerntilskudd og mat med jern. Måtte ennå ta tilskuddet men da følte jeg meg bra Ved neste blodprøve vår nivåene fine så jeg sluttet å ta tilskudd. Anonymous poster hash: eb8c5...ce5 Anonymous poster hash: eb8c5...ce5 Det tar månedsvis å fylle opp jernlagrene. Om du følte deg bra etter en uke så er det placeboeffekten som har slått inn:-) Anonymous poster hash: c9c99...125
Anonym bruker Skrevet 8. april 2015 #8 Skrevet 8. april 2015 Jeg hadde de samme nivåene i februar og ble bra etter ca en uke med jerntilskudd og mat med jern. Måtte ennå ta tilskuddet men da følte jeg meg bra Ved neste blodprøve vår nivåene fine så jeg sluttet å ta tilskudd.Anonymous poster hash: eb8c5...ce5 Anonymous poster hash: eb8c5...ce5 Det tar månedsvis å fylle opp jernlagrene. Om du følte deg bra etter en uke så er det placeboeffekten som har slått inn:-)Anonymous poster hash: c9c99...125 Følte meg bedre etter en uke, men ikke tipp topp. Så jeg overdrev litt når jeg skrev sist. Jeg hadde hodepine, var slapp, trøtt og tungpustet. Hodepinen og tungpustheten forsvant etter ca en uke, men ikke slappheten. Og ja prøvene var bra ved siste blodprøve. Vet ikke hvorfor det gikk så fort hos meg, og legen virket ikke overrasket. Blodprøvene lyver vel ikke? Jeg visste ikke på forhånd at jeg hadde for lite jern da jeg aldri har hatt det før, så var ikke at jeg følte meg ekstra dårlig fordi jeg trodde at det var lite jern. Har tatt så mange blodprøver før for å sjekke jernet og prøvene har alltid vært fine så jeg ble overrasket når jernet var lvt. Og om det var placebo så hva er problemet? Er vel bra å føle seg bedre uansett? Anonymous poster hash: eb8c5...ce5
Anonym bruker Skrevet 8. april 2015 #9 Skrevet 8. april 2015 Hei! Ikke meningen å forstyrre tåden, men hva mener du med jernlager og jern-nivå? Jeg har hatt "kronisk" lave jernlager (som legene kaller det) dvs ferritin nivåeitt er på 15 eller mindre uten behandling (ref, 50-200). Jeg har til og med hatt ferritin nede i 0,02 og da var jeg kjempedårlig. Kom meg ikke opp på morgenen, svimmel, besvimelse, svarte prikker i synsfletet osv. Nå når jeg har 15 i ferritin er jeg fremdeles veldig trøtt, ukonsentrert, sliten, svarte prikker bare ikke besvimelse mm. Det som samtidig er merkelig for min del er at jeg ikke har lavt HB akkurat nå. Det ligger mellom 13,5 og 14 (!?). Noen som kan forstå seg på dette? Trodde at HB og ferritin skulle variere litt sammen? Anonymous poster hash: 75631...b22
Anonym bruker Skrevet 8. april 2015 #10 Skrevet 8. april 2015 Er du testet for cøliaki? Anonymous poster hash: eee2c...98f
Anonym bruker Skrevet 8. april 2015 #11 Skrevet 8. april 2015 Hei HI her. Jernlager slik som jeg forsto det er ferritin? Og jern er HB? (Den de skriver på helsekort for gravide) Tror de kan svinge uavhengig av hverandre, men er litt usikker. Har Såå mange spørsmål og er litt irritert på at eneste legetimen jeg fikk var når jeg måtte ta med både 2 og 3 åringen.. :/ tror jeg skal bestille en time til jeg å spørre litt mer.. Har tatt lav dose jern tilskudd i 4 måneder men verdiene mine har gått fra 35 til 20 for ferritin, og 9 til 6 for jern. Tror jeg må diskutere med legen hvorfor det gikk ned så dramatisk når jeg fikk på lav dose. Nå har jeg fått kjempe høy dose.. Og kjenner magen begynner å bli dårlig.. :/ Anonymous poster hash: 0d899...79b
Anonym bruker Skrevet 8. april 2015 #12 Skrevet 8. april 2015 Jeg får iaf opp jernlagrene mine ved å bruke niferex. Synes niferex er skånsom mot magen ( i den grad jerntab kan være det) og iaf om man tar tabeletten med et måltid. Jeg kan ikke gå på lav dose med jerntabeletter. Da faller nivået mitt rett i kjellern og jeg lige så. Denne tilstanden fikk jeg brått etter første graviditet og det har enda ikke blitt bedre. Det er heller ikke blitt prøvd å finne ut hvorofor det er slik. Når jeg først får lave lagre tar det meg mange mnd å få dem opp igjen, mellom 3-6 mnd minimum før jeg føler meg bedre på høyeste dose. Lykke til ! Anonymous poster hash: 75631...b22
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå