Gå til innhold

Hjelp! Trenger tips til sunne matretter til overvektig gravid

Anbefalte innlegg

Er i uke 14 nå og har gått opp snart 2 kg så langt og det bekymrer meg litt. Hadde en bmi på 29 når jeg ble gravid så jeg bør ikke gå opp veldig mye i svangerskapet. Spiser ikke store mengder mat, men det kunne vært sunnere (spiser minimalt med godteri o.l)

Men jeg trenger sunne middagstips. Appetitten er generelt dårlig, så fantasien er begrenset. Har ikke klart å lage maten min selv siden jeg ble gravid da alt får meg til å brekke meg så har spist maten samboeren har lagd og det er dessverre ikke sunt nok. Gjerne matretter med mye grønnsaker da jeg har veldig lyst på det. Liker alt av grønnsaker. Fikk ikke lov å trene frem til uke 12 av graviditeten da jeg har hatt tidligere spontanaborter, men har tenkt å begynne nå denne uka med tilpasset trening så håper det hjelper til med å sikre en sunn oppgang. Kjør på med gode tips, alt mottas med takk :) 

Anonymous poster hash: 2f59f...fc8

Fortsetter under...

Frokost:

- Havregrøt (Jeg pleier å raspe eple for å få den søt, fremfor å bruke sukker)

- Omelett med paprika, skinke, tomat, løk, alt etter smak. Gjør den så god og fristende at du ikke trenger brød eller noe annet som tilbehør

- Cottage cheese med bær og kanel (Jeg er glad i skogsbærblanding eller blåbær).

- Knekkebrød med egg og laks

- Smoothie

- Jeg pleier også å spise fruktsalat (kun opp kuttet frukt som banan, eple, druer, mango, pære osv- alt etter hva jeg har). Det er mye uenigheter om frukt og hvor mye man skal spise. For meg funket dette som fjell, og søtsuget på kveldene forsvant etter jeg begynte med dette. Fikk også fart på fordøyelsessystemet ;)

Lunsj:

-Salat med kylling eller skinke

- Avokado og egg med salt og pepper

- Oppskjærte grønnsaker og vaniljekesam

- Knekkebrød med div pålegg

Middag:

- wok

- Lapskaus

- Fisk stekt  i ovnen med ulike grønnsaker (veldig god å steke alt i ovnen!)

- Grønnsaksform

- Hjemmelagd wraps med grønnsaker

Rent kjøtt er supert, men ikke vær redd for å spise hverken ris, pasta eller potet. MEN begrens mengden! Helst unngå sauser, det er veldig feitende. 
Kokt fisk og stekt fisk i ulike varianter er jo kjempegodt og utrolig sunt. 
Ikke vær redd for å eksprimentere. Jeg er veldig glad i blomkål og brokkolipure og kan gjerne erstatte potet, ris eller pasta med det. Det er også mye sunnere, og ikke minst godt!

Unngå mye smør, men ikke vær nazi. Da blir det vanskeligere å holde ut. Husk å spise med måte, jeg har tro på et variert kosthold med litt av alt. 
Og prøv å unngå å spise etter klokken 7 på kvelden!

Skulle suget etter mat komme, er det mye bedre å ha frukt eller grønnsaken tilgjengelig som du skjærer opp og kan småspise, fremfor å snoke i skapene. Det er da kaloriene kommer snikende på ;)

Masse lykke tli!

Anonymous poster hash: 34a13...92e

Takk for mange gode tips :) Jeg er dessverre avhengig av å spise rett før jeg legger meg ellers ligger jeg våken hele natten med magesmerter og kaster opp når det nærmer seg morgen, men spiser så sunt som mulig før jeg legger meg, eks rå gulrot eller kålrabi. Søtsug har jeg ikke i det hele tatt, søte ting gjør meg kvalm etter jeg ble gravid så det er ikke noe problem :) Men veldig lyst på salt mat, men da først og fremst middagsmat. Har fått helt avsmak på brød av en eller annen grunn, men blitt veldig glad i alt som har med potet å gjøre. Når det kommer til pasta og ris så spiser jeg bare fullkornspasta og villris, men sauser må jeg bare slutte med tror jeg. Det som er så hemmende er at det er så mye som får meg til å kaste opp, så det har vært vanskelig å finne mat som går ned og holder seg nede, men håper det letter nå som jeg er over i 2. trimester :) 

Anonymous poster hash: 2f59f...fc8

Huff, var også mye plaget med kvalme den første tiden med alle 3. Jeg hadde riskaker på nattbordet og måtte spise dette før jeg sto opp. Hvis ikke ville det vært umulig for meg å komme seg på beina om dagene. Dette var virkelig redninger i hverdagen.
Håper virkelig du blir bedre, den første tiden er tung når det står på :(

Men prøv å ikke gjør kostholdet til noe som er stressende. Nå vil jeg si det viktigste er at du får i deg næring og overleve de første ukene. Så kan du heller prøve å fokusere litt etterhvert, og eventuelt sette opp en kostholdsplan. Det er veldig bra at du spiser noe lett før du legger deg hvis du har behov for mat på kveldene. Bare styr unna middagsrester og hardt fordøyende mat som krever at kroppen står på høygir for å forbrenne det unna. Grønnsaker er jo supert! :D

Ser jo ut som du har høvelig grei kontroll på kostholdet. Jeg er fan av rene produkter, og lager alt fra bunnen av. Da har jeg kontorll på hva vi putter i oss, også er det ofte så mye bedre enn oversaltede toro-retter som smakker død og fordervelse i min munn. 

Jeg tar alltid utgangspunkt i rent kjøtt eller fisk. Kyllingfilet, karbonadedeig og ren fisk. Aldri noe som er marinert, og helst ferskprodukter. Jeg handler mye på Meny og kjøper det meste i kjøttdisken. 
Så bruker jeg det jeg har og lager ut i fra hva jeg gidder. Er jeg sliten kaster jeg kjøtt eller fisk og grønnsaker i ei ildfast form og steker i ovnen. Vil jeg legge litt mer arbeid blir det gjerne wraps, supper, eller noe annet. 

Til og begynne med synes jeg det var en kunst å leve sunt, helt til jeg faktisk lærte meg å lage mat og turte å eksprimentere på kjøkkenet. Googlet oppskrifter og prøvde de noen ganger. Når jeg ble mer trygg, utvidet jeg med nye ingredientser. Nå er jeg der at jeg ser hva som evt kan passe eller ikke passer i oppskrifter. Jeg er ganske stødig på både krydder og tilberedning av ulike ting, og det gir en ny matopplevelse. Hvertfall for meg :)

Anonymous poster hash: 34a13...92e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...