Anonym bruker Skrevet 5. april 2015 #1 Skrevet 5. april 2015 Jeg har for eksempel nettop hatt vennepåske på hytte ved ski-anlegg. Jeg kan hverken stå på langrenn eller slalom og ble på beleilig vis alltid syk før skidagene med skolen. Denne turen var jeg mye for meg selv mens de andre gikk, prøvde meg litt på langrenn men ser jo at til og med de minste barna blir flinkere enn meg for. En annen ting er at jeg ikke kan svømme. Slike ting var aldri en prioritet da jeg var liten, men en del ting har mine eldre søsken fått opplæring i. Da det ble min tur var foreldrene mine visst litt lei av å lære bort slike ting til barn. Det jeg ikke fikk til eller turde å prøve på ved å se på de andre, fikk jeg heller ikke lært. Kjenner at jeg er en smule bitter. Min barn skal i alle fall lære, neste vinter tror jeg at jeg må finne meg et skikurs for voksne så jeg også kan bli med. Anonymous poster hash: 01e44...8e6
Anonym bruker Skrevet 5. april 2015 #2 Skrevet 5. april 2015 Det er vanlig å lære barna sine sånne ting, ja. Men det er også vanlig at de eldre søsknene tar over opplæringen hvis det er en større søskenflokk. For eksempel; far lærer det første barnet å sykle. Mellomste barn ser på storesøster/bror, men lærer av far. Yngste barnet ser begge søsknene sykle, og lærer det ofte av de, men med far som en slags trygghet. Anonymous poster hash: 93947...094
Anonym bruker Skrevet 5. april 2015 #3 Skrevet 5. april 2015 Grunnleggende ferdigheter er: Å kle på seg selv (herunder å knytte knuter, kneppe knapper, vrenge og rette plaggene o.l.) Gå på do alene, tørke seg og vaske hender etterpå, holde seg tørr/renslig til daglig Personlig hygiene som tannpuss, gre håret, vaske seg Normal bordskikk, spise med bestikk, tørke seg på servietten, skjenke opp og forsyne seg adekvat og uten griseri, la være å smatte/rape osv Trafikkvett, se seg for i trafikert område, følge reglene for hvilken side man ferdes på, adlyde rødt og grønt lys med videre Hilse, takke, se på folk når man fører en samtale, holde kotymen for vanlig samhandling (ikke banne, bite, slå, være frekk osv) Dette er blant de ting man regner med (les: håper på) at unger kan når de begynner på skolen. Å gå på ski er bonus... Anonymous poster hash: d2a8d...21e
Den perfekte mor, påan igjen Skrevet 5. april 2015 #4 Skrevet 5. april 2015 ja, jeg prøver. Slalom har de ikke forsøkt enda, selv om de er ganske store nå. Men nå virker de motivert, så vi starter tidlig neste sesong med det. Men en ting er ski og sykkel og den type ting. De kan bli hengende etter sosialt om dette ellers er noe alle andre kan og gjør, men å ikke kunne svømme er mye mer alvorlig spør du meg. Jeg ville ha prioritert det Ski kan du alltids klare å lære deg selv, evt med noen gode venner, svømming er litt vanskeligere.
Anonym bruker Skrevet 5. april 2015 #5 Skrevet 5. april 2015 Det er så mye de skal lære! Vi har tre små og det føles av og til uoverkommelig å lære alle tre alt de trenger for å bli sosialt akseptert her i området. Svømming, langrenn, slalåm, skøyter, sykling og fotball er et absolutt minimum... Anonymous poster hash: db618...169
Anonym bruker Skrevet 5. april 2015 #6 Skrevet 5. april 2015 Grunnleggende ja, men ikke herunder ski eller skøyter. Litt vanskelig å lære bort noe man ikke kan selv. Sykling, basic ballferdighet og svømming blir prioritert langt foran. Her er det sjeldent vær eller føre til skøyting eller ski uansett. Anonymous poster hash: 7fd35...6cb
Gjest Antarctica Skrevet 5. april 2015 #7 Skrevet 5. april 2015 Det er så mye de skal lære! Vi har tre små og det føles av og til uoverkommelig å lære alle tre alt de trenger for å bli sosialt akseptert her i området. Svømming, langrenn, slalåm, skøyter, sykling og fotball er et absolutt minimum...Anonymous poster hash: db618...169 Mener du seriøst at da du var barn, var det dine foreldre som lærte deg alle disse tingene? Jeg husker vagt at jeg ble drasset med på langrenn. Utover det lærte jeg å svømme i skoletida, og slalåm tok jeg tak i og lærte meg som voksen. Alt det andre lærte jeg av andre unger i bygda og storesøsken. Vi fikk ta fram skøytene selv, og selv finne ut hvordan man bruker dem.
Anonym bruker Skrevet 5. april 2015 #8 Skrevet 5. april 2015 Det er så mye de skal lære! Vi har tre små og det føles av og til uoverkommelig å lære alle tre alt de trenger for å bli sosialt akseptert her i området. Svømming, langrenn, slalåm, skøyter, sykling og fotball er et absolutt minimum...Anonymous poster hash: db618...169 Mener du seriøst at da du var barn, var det dine foreldre som lærte deg alle disse tingene?Jeg husker vagt at jeg ble drasset med på langrenn. Utover det lærte jeg å svømme i skoletida, og slalåm tok jeg tak i og lærte meg som voksen. Alt det andre lærte jeg av andre unger i bygda og storesøsken. Vi fikk ta fram skøytene selv, og selv finne ut hvordan man bruker dem. Svømming lærer de ikke på skolen her. Jeg lærte også slalåm som voksen, men nå bor vi rett ved en vinterpark og her er slalåm noe barna bør kunne fra de er små for å henge med sosialt. Her vi bor er det ikke noen arenaer for å lære ting selv, alternativet er selvsagt å melde de på kurs i alt mulig. Jeg vokste også opp med å henge på andre, men det har visst forandret seg gitt! Anonymous poster hash: db618...169
Gjest Antarctica Skrevet 5. april 2015 #9 Skrevet 5. april 2015 Det er så mye de skal lære! Vi har tre små og det føles av og til uoverkommelig å lære alle tre alt de trenger for å bli sosialt akseptert her i området. Svømming, langrenn, slalåm, skøyter, sykling og fotball er et absolutt minimum...Anonymous poster hash: db618...169 Mener du seriøst at da du var barn, var det dine foreldre som lærte deg alle disse tingene?Jeg husker vagt at jeg ble drasset med på langrenn. Utover det lærte jeg å svømme i skoletida, og slalåm tok jeg tak i og lærte meg som voksen. Alt det andre lærte jeg av andre unger i bygda og storesøsken. Vi fikk ta fram skøytene selv, og selv finne ut hvordan man bruker dem. Svømming lærer de ikke på skolen her. Jeg lærte også slalåm som voksen, men nå bor vi rett ved en vinterpark og her er slalåm noe barna bør kunne fra de er små for å henge med sosialt. Her vi bor er det ikke noen arenaer for å lære ting selv, alternativet er selvsagt å melde de på kurs i alt mulig. Jeg vokste også opp med å henge på andre, men det har visst forandret seg gitt!Anonymous poster hash: db618...169 Da følger ikke deres skole den vanlige læreplanen, for det SKAL de lære. Målet er at de skal være svømmedyktige i løpet av 5.klasse, kan du hilse skolen deres og si... Men du kan da ikke mene at et sykkelkurs er eneste alternativ hvis ikke de voksne driver med opplæring? Ungene eksperimenterer da på sykkel selv? Hvis det er for farlig til å øvesykle, bør de i det hele tatt sykle...?
Anonym bruker Skrevet 5. april 2015 #10 Skrevet 5. april 2015 Det er så mye de skal lære! Vi har tre små og det føles av og til uoverkommelig å lære alle tre alt de trenger for å bli sosialt akseptert her i området. Svømming, langrenn, slalåm, skøyter, sykling og fotball er et absolutt minimum...Anonymous poster hash: db618...169 Mener du seriøst at da du var barn, var det dine foreldre som lærte deg alle disse tingene?Jeg husker vagt at jeg ble drasset med på langrenn. Utover det lærte jeg å svømme i skoletida, og slalåm tok jeg tak i og lærte meg som voksen. Alt det andre lærte jeg av andre unger i bygda og storesøsken. Vi fikk ta fram skøytene selv, og selv finne ut hvordan man bruker dem. Svømming lærer de ikke på skolen her. Jeg lærte også slalåm som voksen, men nå bor vi rett ved en vinterpark og her er slalåm noe barna bør kunne fra de er små for å henge med sosialt. Her vi bor er det ikke noen arenaer for å lære ting selv, alternativet er selvsagt å melde de på kurs i alt mulig. Jeg vokste også opp med å henge på andre, men det har visst forandret seg gitt!Anonymous poster hash: db618...169 Da følger ikke deres skole den vanlige læreplanen, for det SKAL de lære. Målet er at de skal være svømmedyktige i løpet av 5.klasse, kan du hilse skolen deres og si... Men du kan da ikke mene at et sykkelkurs er eneste alternativ hvis ikke de voksne driver med opplæring? Ungene eksperimenterer da på sykkel selv? Hvis det er for farlig til å øvesykle, bør de i det hele tatt sykle...? Ha ha! Nei sykkel går de ikke på kurs. Men det er som sagt ingen arenaer for å lære seg ting selv, så de må følges når de øver med sykkel for det er kun bilveier å øve på. Jeg mener absolutt de bør beherske å sykle allikevel. De sykler jo til trening og skole selv om de ikke sykler alene. Anonymous poster hash: db618...169
Violeta Skrevet 5. april 2015 #11 Skrevet 5. april 2015 Det er så mye de skal lære! Vi har tre små og det føles av og til uoverkommelig å lære alle tre alt de trenger for å bli sosialt akseptert her i området. Svømming, langrenn, slalåm, skøyter, sykling og fotball er et absolutt minimum...Anonymous poster hash: db618...169 Mener du seriøst at da du var barn, var det dine foreldre som lærte deg alle disse tingene?Jeg husker vagt at jeg ble drasset med på langrenn. Utover det lærte jeg å svømme i skoletida, og slalåm tok jeg tak i og lærte meg som voksen. Alt det andre lærte jeg av andre unger i bygda og storesøsken. Vi fikk ta fram skøytene selv, og selv finne ut hvordan man bruker dem. Svømming lærer de ikke på skolen her. Jeg lærte også slalåm som voksen, men nå bor vi rett ved en vinterpark og her er slalåm noe barna bør kunne fra de er små for å henge med sosialt. Her vi bor er det ikke noen arenaer for å lære ting selv, alternativet er selvsagt å melde de på kurs i alt mulig. Jeg vokste også opp med å henge på andre, men det har visst forandret seg gitt!Anonymous poster hash: db618...169 Da følger ikke deres skole den vanlige læreplanen, for det SKAL de lære. Målet er at de skal være svømmedyktige i løpet av 5.klasse, kan du hilse skolen deres og si... Men du kan da ikke mene at et sykkelkurs er eneste alternativ hvis ikke de voksne driver med opplæring? Ungene eksperimenterer da på sykkel selv? Hvis det er for farlig til å øvesykle, bør de i det hele tatt sykle...? Her har ikke bassenget vært åpent på to år, så mine barn får ikke den svømmeopplæringen de skal ha. Tre basseng i en times kjøring rundt oss har vært stengt, så eneste mulighet har vært å kjøre mange timer + båt og betale oss inn på badeland. Det skjer ikke hver uke...
Anonym bruker Skrevet 5. april 2015 #12 Skrevet 5. april 2015 Sykling, svømming og litt skigåing tenker jeg at man som foreldre bør sørge for å lære barna. Men så har man jo litt ulike interesser, så for noen blir det mye ski, for andre lite ski. Men de tre tingene er det lurt å ha vært borti. Her står verken faren eller jeg på slalåm, men vi tenker at barna må få sjansen til å prøve det etterhvert likevel. Anonymous poster hash: 93fd1...d85
Gjest ronja røverdatter Skrevet 5. april 2015 #13 Skrevet 5. april 2015 Ja, her lærer ungene alle sånne ting. Det er en viktig del av det å vokse opp, synes jeg. Og ja, vi ble lært det som små også. Noe lærte vi av de andre ungene som vi lekte med i nabolaget, noe lærte vi på skolen, men mine foreldre sørget ellers for å ta oss med på aktiviteter som gjorde at vi lærte oss disse "grunnleggende ferdighetene". Jeg synes at det er vår plikt som foreldre å sørge for at ungene lærer å sykle, svømme, gå på ski, skøyter og andre aktiviteter som er vanlig der man bor. Om skolen eller andre i tillegg bidrar til opplæringen, så er det fint, men det er likevel vårt ansvar. Jeg har gått på både skikurs og svømmekurs som liten, og de eldste ungene har gått på svømmekurs. Yngste skal nok snart få gå på kurs også, men enn så lenge nøyer vi oss med å gå i svømmehallen om vinteren og bade i sjøen om sommeren. Vi er en aktiv familie, og på den måten lærer ungene det grunnleggende av sånne ting gjennom aktivitetene.
Gjest Antarctica Skrevet 5. april 2015 #14 Skrevet 5. april 2015 Det er jo fint og flott - men hva skjedde med at barna aktiviserer seg selv? For hvis vi unngår å passivisere dem, så har de det meste i seg...
Anonym bruker Skrevet 6. april 2015 #15 Skrevet 6. april 2015 Ja, vi lærer ungene ski, skøyter, sykling og å svømme. Eller bortsett fra sykling, er det ikke så mye vi har gjort for å lære det bort, bortsett fra å ta de med. De har lært det meste selv, men vi har tatt de med på de ulike aktivitetene slik at de har fått mulighet til å lære. Vi er en aktiv familie, og synes det er viktig at barna lærer seg gleden av å være i aktivitet. Anonymous poster hash: 37e81...8f7
Anonym bruker Skrevet 6. april 2015 #16 Skrevet 6. april 2015 Å sørge for at brana lærer er jo ikke bare coaching, men det å gi dem mulighet til å prøve seg. Vi bor et sted der det er uaktuellt å sykle utenfor dørene, da må vi ta med barna andre steder for at de skal lære. Det ligger ikke snø her i ukesvis, så om barna skal lære å stå på ski må vi oppsøke skiføre. Barna kan ikke sendes til sjøen alene heller, så da må vi gidde å ta dem med på stranden eller i basseng. Anonymous poster hash: 01e44...8e6
soleia Skrevet 6. april 2015 #17 Skrevet 6. april 2015 Mine er 4 og 5. Begge har lært seg å sykle. Skigåing er ikkje vi vaksne så glade i, og ein må ut på reise (og stå i bilkkø) for å finne greie skiforhold, men dei har hatt tre korte skiturar denne vinteren. Kjem nok til å ta oss saman og dra på fleire skiturar i åra framover og, for meiner som HI at det er vår "plikt" å legge til rette for at dei iallefall ikkje blir heilt utanfor når det gjeld skigåing. Vi har og byrja å ta dei med i symjehall innimellom, men det er eit stykke fram til dei har lært å symje. Skøyter har vi ikkje engasjert oss med. Då eg vaks opp lærte vi oss det sjølv, berre vi fekk skøyter til jul.
Anonym bruker Skrevet 6. april 2015 #18 Skrevet 6. april 2015 vel, først må man jo enes om hva grunnleggende ferdigheter faktisk er... Jeg er enig med hun over som skriver at vanlig hygiene, kle på seg, normal høflighet og sosialitet, respekt for regler og greie bordmanerer er innenfor det jeg ville definert som grunnleggende ferdigheter. Dernest kommer svømming og så sykling. For meg er ski, skøyter og andre sportsaktivteter noe barn i stor grad kan lære seg selv. Jeg tar gjerne med meg ungene på både skitur og på banen for å sparke ball altså, men det er fordi det er gøy også for meg, ikke for å lære dem "grunnleggende ferdigheter" Anonymous poster hash: 675e4...a49
Puppen og lillemor Skrevet 6. april 2015 #19 Skrevet 6. april 2015 Ja selvfølgelig! Både sykling, langrenn og svømming ser jeg på som ting barna skal/må/bør lære! Samme med slalåm, men det har vi ikke begynt med ennå.. Alt trenger jo ikke å læres før de har fylt 5!
Chl85 Skrevet 6. april 2015 #20 Skrevet 6. april 2015 Svømming er særdeles viktig, da dette kan redde liv.... Men å gå på langrenn og stå på slalom er ikke livsviktig i mine øyne. Lærer dem heller å jogge hvis det er helsefordelene du tenker på , he he Nå lærer barna mine å gå på ski av besteforeldre og til dels pappaen, så er ikke et problem her... Men jeg har selv aldri likt å gå på ski.. Ikke som barn eller som voksen. Men skal kjøpe meg ski etterhvert.... eller ønske meg det... Synes det er utrolig kjipt å bruke penger på noe jeg antageligvis kommer til å bruker 2 ganger i året. Finnes andre ferdigheter en ski som er viktigere i mine øyne God oppførsel, hygiene, være generelt aktiv, kle på seg selv, sosialisering osv Men har du et ønske om å gå på ski så er det bare å trene
Anonym bruker Skrevet 6. april 2015 #21 Skrevet 6. april 2015 Det er så mye de skal lære! Vi har tre små og det føles av og til uoverkommelig å lære alle tre alt de trenger for å bli sosialt akseptert her i området. Svømming, langrenn, slalåm, skøyter, sykling og fotball er et absolutt minimum...Anonymous poster hash: db618...169 Mener du seriøst at da du var barn, var det dine foreldre som lærte deg alle disse tingene?Jeg husker vagt at jeg ble drasset med på langrenn. Utover det lærte jeg å svømme i skoletida, og slalåm tok jeg tak i og lærte meg som voksen. Alt det andre lærte jeg av andre unger i bygda og storesøsken. Vi fikk ta fram skøytene selv, og selv finne ut hvordan man bruker dem. Svømming lærer de ikke på skolen her. Jeg lærte også slalåm som voksen, men nå bor vi rett ved en vinterpark og her er slalåm noe barna bør kunne fra de er små for å henge med sosialt. Her vi bor er det ikke noen arenaer for å lære ting selv, alternativet er selvsagt å melde de på kurs i alt mulig. Jeg vokste også opp med å henge på andre, men det har visst forandret seg gitt!Anonymous poster hash: db618...169 Da følger ikke deres skole den vanlige læreplanen, for det SKAL de lære. Målet er at de skal være svømmedyktige i løpet av 5.klasse, kan du hilse skolen deres og si... Men du kan da ikke mene at et sykkelkurs er eneste alternativ hvis ikke de voksne driver med opplæring? Ungene eksperimenterer da på sykkel selv? Hvis det er for farlig til å øvesykle, bør de i det hele tatt sykle...? Hvor gamle barn har du? Er de selv i skolealder? Jeg bor i en kommune på østlandet der svømmeopplæring ikke startet i skolen før i fjerde klasse. For de som kunne å svømme så ble dette en kortvarig seanse da badengtiden måtte prioriteres på de som ikke kunne. Men, å være 9-10 år gammel og ikke kunne bli med kompisene i vannsklia eller hoppe fra tre meteren. Samt det å ikke kunne delta når resten hopper fra brygga eller berga er ikke så kult. Så for å unngå at barnet blir hengende uttenfor så har vi valgt å lære barna våre å svømme på tross av at det er en del av kompetansemålene i barneskolen. Anonymous poster hash: 2b369...364
Anonym bruker Skrevet 6. april 2015 #22 Skrevet 6. april 2015 Nå er mine barn fremdeles veldig små, de er 2 og 3 år gamle, men begge to kan svømme. Storesøster kan sykle og lillesøster øver på balansesykkelen. Ski sport tror jeg ikke det blir noe av her vi bor... Er enten fly eller 20timer i bil for å finne snø.. (Bor i utlandet). Mannen elsker fotball og andre typer ballsporter så regner med de kommer til å få god opplæring her. Anonymous poster hash: 4b935...2d1
Iiiiik Skrevet 6. april 2015 #23 Skrevet 6. april 2015 Ja, jeg lærer barna mine å sykle, svømme og gå på ski. Vet ikke om jeg vil kalle det grunnleggende ferdigheter, men ser at det er viktig å kunne. I stor grad er det vel heller sånn at vi tilrettelegger for at de skal beherske dette. Sørger for at de har sykler, ski, skøyter osv og er med dem steder hvor de kan leke i vann og øve seg på svømming. Min eldste er 16, hun har en ellers helt normal lagvenninne som ikke kan knyte sko. Det er jo litt flaut. Har også hatt små gjester her som ikke kan smøre brødskiver selv, 10-åringer som ikke kan skjære opp maten sin, som ikke trekker ned på do og vasker hendene, som ikke takker for maten osv. Det er enda mer grunnleggende og jeg blir forskrekket over at det ikke er på plass godt oppe i barneskolealder.
Anonym bruker Skrevet 6. april 2015 #24 Skrevet 6. april 2015 Nå kan våre unger sykle, stå på ski pg gå på skøyter. Men il ikke kalle det grunnleggende ferdighyer. Anonymous poster hash: c0041...983
Anonym bruker Skrevet 6. april 2015 #25 Skrevet 6. april 2015 Syns ungene lærer det grunnleggene og mer til igrunn. Sykle har vi eller de lært seg. Her har de fått slippe til når de vil, ta av støttehjul når de vil og de har igrunn gjort ting i sitt tempo. At to av de nå har tre forskjellige sykler hver til ulike ting sier vel litt. Vanlig sykkel til vanlig sykling, reacer til å sykle fort og lenge å (de prøver å få med seg stefaren på tur, men han henger som ett slips etter selv om han syns det er gøy. Bestefaren møter de utfordringer i, så han drar de med seg på tur for å lære nytt) også har de en annen sykkel for å leke seg med i skogen, på ramper og annet. Bare den vanlige sykkelen har vi kjøpt, de andre har de kjøpt selv eller mekka selv med litt hjelp. De blir hyppig brukt så da syns jeg det er greit. Langrenn har de lært seg selv, jeg lærte de litt når de var små men tok ikke mange timene før de var over mitt nivå. Jeg kan stå, komme meg fra a til b, men det stopper der. Jeg syns ikke det er noe gøy heller, men de syns det er kjempe gøy. Ikke like gøy å gå langt, men å leke seg på ski liker de. De har lært å stå på slalom også, tante skulle ta den biten med de men det slapp hun for de suste avsted med engang. Og alt var lært utn at de hadde blitt lært noe. Svømme kan de, det kunne de før de startet på skolen. Vi har hytte ved sjøen, så de bor i vannet hele sommeren. Vi har ikke øvd på at de skulle lære seg å svømme, det har de igrunn knekt selv. Hun ene svømmer veldig rart, men selv om hun ser helt rar ut så er hun den som er flinkest. Svømmelæreren på skolen har vridd seg litt i håret for hun skjønner ikke hvordan hun svømmer, men den som behersker alt og som tar alt nytt veldig lett. Stå på vannski gjør de også, det også bare tok de med en gang. Jeg har barn som er veldig aktive og ikke redde for nye ting. Jeg tror det har litt å si for hva de lærer seg og hvor enkelt de tar ting. De har musller, spenst og utholdenhet. Uredde for å prøve ting og ikke minst uredde for å feile, får de det ikke til så er det helt greit for de. Enten prøver de igjen eller så gjør de det ikke. Men vil de lære seg noe så lærer de det seg, selv om det tar lang tid. Men få med ungene på tur for å gå, det får jeg ikke. Det er de helt uinteresserte i. Det må skje noe, og hvor det skjer noe er helt det samme for de. Om de egentlig har planer om å gå langt, men bare kommer hundre meter inn i skogen før de blir ivrig opptatt med noe så er de strålende fornøyde. Anonymous poster hash: 5c4b4...1a1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå