Anonym bruker Skrevet 5. april 2015 #1 Skrevet 5. april 2015 Har egentlig en farskapssak gående, men nå er sønnen min blitt 2 og biofar har aldri møtt han og gidder ikke å møte opp for å ta dna test. Jeg har vært sammen med en annen mann i 1,5 åt nå og han har vært en pappa for gutten. Noen som vet om han rett og slett bare kan si at han er far og skrive under på det, eller må han ta en dna test da? Anonymous poster hash: 5bfb5...f82
Anonym bruker Skrevet 5. april 2015 #2 Skrevet 5. april 2015 Er det noe han vil gjøre?Dere må huske på noe: Om dere gjør dette, så forsvinner all rett i forhold til biologisk far, ingen penge rett, ingen besøk osv. OM dere går fra hverandre, så ender stefar opp med å betale bidrag osv, på et barn som ikke er biologisk hans, og du må gi han rett på samvær med barnet, enda det ikke er hans, ellers må det utføres en DNA test for å avvise han som far, men da avviser du fort all rett på penger fra NAV også, null OS eller barnetrygd, kan også ende opp uten utvidet barnetrygd, da det vil komme frem at dere har forfalsket far i saken. Og skal dere fortelle dette til barnet med årene? Det vil jo bli en ulovlig adopsjon rett og slett.. Ellers kan dere gå til advokat, og be om adopsjonspapirer, eventuelt et "ansvars frafall" (?) Husker ikke hva det heter.. Men et dokument biologisk far signerer for å frasi seg retten som far, da kan stefar signere at han tar over ansvaret, slik gjorde jeg og mannen det for 5 år tilbake, han er like mye far til vår eldste, som han er for vårt fellesbarn Anonymous poster hash: 9d3eb...744
Anonym bruker Skrevet 5. april 2015 #3 Skrevet 5. april 2015 D er vel svindel..? For ikke å snakke om moralsk forkastelig! Barnet har rett på å vite sitt biologiske opphav, drittmann eller ei! Stefar kan ev. adoptere, dersom biofar er fra seg farskapet. Biofar kan stevnes til dna-prøve. Anonymous poster hash: 906e6...034 Anonymous poster hash: 906e6...034
Anonym bruker Skrevet 5. april 2015 #4 Skrevet 5. april 2015 Det vil jo være svindel. Hvis biologisk far på et senere tidspunkt ønsker kontakt med barnet likevel så vil det komme opp at du og stefar har forfalsket offentlige papirer. Vent noen år til du og stefar har vært sammen lenger og rimelig sikrere på at det blir dere to, da kan han heller søke om å adoptere barnet. Anonymous poster hash: 96518...556
Anonym bruker Skrevet 5. april 2015 #5 Skrevet 5. april 2015 *sier fra seg farskapet... Anonymous poster hash: 906e6...034 Anonymous poster hash: 906e6...034
Anonym bruker Skrevet 5. april 2015 #6 Skrevet 5. april 2015 Den biologiske far må vel godkjenne en adopsjon fra stefar... Det vil ikke være juridisk bindende før biofar frasier seg farskapet... ? Anonymous poster hash: 532bf...4bb
Anonym bruker Skrevet 5. april 2015 #7 Skrevet 5. april 2015 Problemet er at biofar aldri hadde gått med på at sambo adopterer han. Ikke fordi han vil ha noe med ungen å gjøre men kun for å være vanskelig.. Hi Anonymous poster hash: 5bfb5...f82
Anonym bruker Skrevet 5. april 2015 #8 Skrevet 5. april 2015 Dersom en annen mann en den som er biologisk far vil erkjenne farskapet så kan dette gjøres dersom biologisk mor og biologisk far samtykker til dette. Da kan stefar føres opp som far. Det du må gjøre er å få barnefaren til å godkjenne det og da kan stefar erkjenne farskap og bli satt opp som far. Det er ikke svindel (så lenge man ikke mottar uriktige stønader og siden du er samboer vil jeg tro at du uansett ikke gjør det) å føre opp feil far, men biologisk far kan innen barnet er 3 år (mener jeg at det er) reise endringssak om farsskapet. Dere kan fortsatt fortelle barnet sannheten om hans far. Og det bør dere gjøre. Anonymous poster hash: 1b189...94f
Anonym bruker Skrevet 5. april 2015 #9 Skrevet 5. april 2015 Problemet er at biofar aldri hadde gått med på at sambo adopterer han. Ikke fordi han vil ha noe med ungen å gjøre men kun for å være vanskelig.. Hi Anonymous poster hash: 5bfb5...f82 Da er det jo bare å få tatt gentest av ham så han får begynt å betale bidrag. Så får stefar være ordentlig far i hverdagen, han blir jo ikke nødvendigvis mindre far selv om han ikke er det på papiret også. Om biologisk far ønsker å betale bidrag bare for å gjøre seg vanskelig, da får han heller gjøre det. Vil tro han allerede skylder en god del i bidrag!? Anonymous poster hash: 96518...556
Anonym bruker Skrevet 5. april 2015 #10 Skrevet 5. april 2015 En annen ting er arv, barnet har jo krav på arv fra sin biologiske far en gang i fremtiden. Nav sørger vel for at den farskapstesten blir tatt? De vil jo ha inn pengene for bidraget, det kan sørge for at politiet tar den testen. Anonymous poster hash: fc3d9...965
Anonym bruker Skrevet 5. april 2015 #11 Skrevet 5. april 2015 Det er ulovlig, da signerer han på at han er far biologisk sett når han ikke er det. Regner med der blir oppdaga i prosessen av noen uansett, ettersom dere har prøvd å få biologisk far på banen. Da blir der kanskje bøtelagt/fengslet begge to for å oppgi uriktige opplysninger. Hvis ikke biologisk far vil betale bidrag så kan du jo heller prøve å lokke han med adopsjon, da slipper han jo det der. Anonymous poster hash: a040e...855
Anonym bruker Skrevet 5. april 2015 #12 Skrevet 5. april 2015 Det sies vel at hver tiende person vokser opp med "feil" far uten at hverken barnet eller faren vet om det. Så det blir jo ikke første gang at signaturen på skjemaet er feil. Forskjellen med deres situasjon er jo at stefar er klar over at han ikke er biologisk far. Anonymous poster hash: 0a546...7ea
Anonym bruker Skrevet 5. april 2015 #13 Skrevet 5. april 2015 Det er ulovlig, da signerer han på at han er far biologisk sett når han ikke er det. Regner med der blir oppdaga i prosessen av noen uansett, ettersom dere har prøvd å få biologisk far på banen. Da blir der kanskje bøtelagt/fengslet begge to for å oppgi uriktige opplysninger. Hvis ikke biologisk far vil betale bidrag så kan du jo heller prøve å lokke han med adopsjon, da slipper han jo det der.Anonymous poster hash: a040e...855 Du får ikke bøter eller fengsel for å oppgi feil far. Anonymous poster hash: 1b189...94f
Anonym bruker Skrevet 5. april 2015 #14 Skrevet 5. april 2015 Problemet er at biofar aldri hadde gått med på at sambo adopterer han. Ikke fordi han vil ha noe med ungen å gjøre men kun for å være vanskelig.. Hi Anonymous poster hash: 5bfb5...f82 Kjip situasjon, men biologisk far er nå engang biologisk far. Med det følger rettigheter til både far og barnet. Har dere tenkt å juge til barnet angående hvem faren er? Anonymous poster hash: 77d21...d30
Anonym bruker Skrevet 5. april 2015 #15 Skrevet 5. april 2015 Problemet er at biofar aldri hadde gått med på at sambo adopterer han. Ikke fordi han vil ha noe med ungen å gjøre men kun for å være vanskelig.. Hi Anonymous poster hash: 5bfb5...f82 Kjip situasjon, men biologisk far er nå engang biologisk far. Med det følger rettigheter til både far og barnet. Har dere tenkt å juge til barnet angående hvem faren er?Anonymous poster hash: 77d21...d30 Når far ikke engang gidder å erkjenne farskapet så vil det sikkert være bedre for barnet å ha en pappa som vil være pappa. Jeg er iallfall glad jeg er stebarnsadoptert. Den dagen mamma døde slapp jeg å flytte bort fra han jeg kjente som pappa og lillebror for å bo med en ukjent mann (biofar). Det er den største tryggheten jeg kunne fått. HI sier da ingenting om å lyve til barnet. Anonymous poster hash: 1b189...94f
Anonym bruker Skrevet 5. april 2015 #16 Skrevet 5. april 2015 Problemet er at biofar aldri hadde gått med på at sambo adopterer han. Ikke fordi han vil ha noe med ungen å gjøre men kun for å være vanskelig.. Hi Anonymous poster hash: 5bfb5...f82 Kjip situasjon, men biologisk far er nå engang biologisk far. Med det følger rettigheter til både far og barnet.Har dere tenkt å juge til barnet angående hvem faren er?Anonymous poster hash: 77d21...d30 Når far ikke engang gidder å erkjenne farskapet så vil det sikkert være bedre for barnet å ha en pappa som vil være pappa. Jeg er iallfall glad jeg er stebarnsadoptert. Den dagen mamma døde slapp jeg å flytte bort fra han jeg kjente som pappa og lillebror for å bo med en ukjent mann (biofar). Det er den største tryggheten jeg kunne fått. HI sier da ingenting om å lyve til barnet. Anonymous poster hash: 1b189...94f Stefar kan vel være en like god far selv om han ikke er far på papiret? Det er nå engang sånn at far må godkjenne en adopsjon, og gjør han ikke det så er det ikke stort mer å få gjort. Alternativet er jo at mor/stefar eller far/stemor kan bestemme seg for å adoptere et barn mot fars/mors vilje, og det hadde vel ikke akkurat vært så heldig det heller...? Anonymous poster hash: 77d21...d30
Anonym bruker Skrevet 5. april 2015 #17 Skrevet 5. april 2015 Er det ikke bedre av stefar stebarnsadopterer? Anonymous poster hash: 90c86...261
Anonym bruker Skrevet 5. april 2015 #18 Skrevet 5. april 2015 Problemet er at biofar aldri hadde gått med på at sambo adopterer han. Ikke fordi han vil ha noe med ungen å gjøre men kun for å være vanskelig.. Hi Anonymous poster hash: 5bfb5...f82 Kjip situasjon, men biologisk far er nå engang biologisk far. Med det følger rettigheter til både far og barnet.Har dere tenkt å juge til barnet angående hvem faren er?Anonymous poster hash: 77d21...d30 Når far ikke engang gidder å erkjenne farskapet så vil det sikkert være bedre for barnet å ha en pappa som vil være pappa. Jeg er iallfall glad jeg er stebarnsadoptert. Den dagen mamma døde slapp jeg å flytte bort fra han jeg kjente som pappa og lillebror for å bo med en ukjent mann (biofar). Det er den største tryggheten jeg kunne fått. HI sier da ingenting om å lyve til barnet. Anonymous poster hash: 1b189...94f Stefar kan vel være en like god far selv om han ikke er far på papiret? Det er nå engang sånn at far må godkjenne en adopsjon, og gjør han ikke det så er det ikke stort mer å få gjort. Alternativet er jo at mor/stefar eller far/stemor kan bestemme seg for å adoptere et barn mot fars/mors vilje, og det hadde vel ikke akkurat vært så heldig det heller...?Anonymous poster hash: 77d21...d30 Klar at han kan være en like god far:) Men for å sikre at barnet alltid vil ha den pappaen han kjenner og er trygg på så er en formslisering lurt. Når far ikke vil være far så ser jeg ingen grunn til at hans rettigheter skal ivaretas. Barnet kan fortsatt bli informert om hvem som er biologisk far. Anonymous poster hash: 1b189...94f
Anonym bruker Skrevet 5. april 2015 #19 Skrevet 5. april 2015 Nei vi har ikke tenkt til å lyve angående hvem som er far. Men tenker litt på hvis det skulle skje meg noe så vil jeg for alt I verden ikke at ungen havner hos en helt ukjent "far". Hi Anonymous poster hash: 5bfb5...f82
Anonym bruker Skrevet 5. april 2015 #20 Skrevet 5. april 2015 Nei vi har ikke tenkt til å lyve angående hvem som er far. Men tenker litt på hvis det skulle skje meg noe så vil jeg for alt I verden ikke at ungen havner hos en helt ukjent "far". Hi Anonymous poster hash: 5bfb5...f82 Hvis alternativet om du ble borte hadde vært å plassere ungen hos biofar som barnet ikke kjente, fremfor stefar som barnet har vokst opp med og ser på som pappa, og den eneste måten dere kan forhindre at det skjer på er ved å lyve... Ja, da hadde jeg kanskje løyet, om det var mine barn det var snakk om. Men da synes jeg du burde undersøke alle andre muligheter først. Ta kontakt med advokat eller spør hos bv (eller noen andre som har peiling) for å høre hvordan sånne ting foregår. Dere må vel kunne tegne en avtale eller avgi et vitnemål eller viljeserklæring på forhånd. Alle skjønner jo at det vil være til det beste for barnet å være med "pappa" og ikke biofar da... Anonymous poster hash: af31c...574
Anonym bruker Skrevet 5. april 2015 #21 Skrevet 5. april 2015 Nei vi har ikke tenkt til å lyve angående hvem som er far. Men tenker litt på hvis det skulle skje meg noe så vil jeg for alt I verden ikke at ungen havner hos en helt ukjent "far". Hi Anonymous poster hash: 5bfb5...f82 Barnet vil nok ikke havne hos far om noe skjer deg. Stefar kan søke om omsorgen. Ingen rett med barnets beste i tankene vil la barnet bo fast hos noen andre. Far kan tvinges til å ta farskapstest. Han vil da bli bidragspliktig. Kanskje blir han villig til å adoptere bort barnet når han skjønner at han slipper bidrag da. Anonymous poster hash: 77d21...d30
Anonym bruker Skrevet 6. april 2015 #22 Skrevet 6. april 2015 Jeg er stebarnsadoptert, og synes absolutt ikke du burde gjøre dette. Jeg er veldig glad i adoptivfaren min, og det er han som alltid har vært og alltid kommer til å være min pappa. Men det er ikke adopsjonspapirene (eller i ditt tilfelle den usanne underskriften) som gjør adoptiv/stefar til pappa. Det er relasjonen. Relasjonen mellom meg og min adoptivfar er der fordi han har vært der for meg gjennom oppveksten, ikke pga et juridisk dokument. Jeg kan forstå at du ikke ønsker at en biologisk far som ikke stiller opp skal være en del av livet ditt, og jeg skjønner tanken om at når far ikke gidder kan det være det samme med hans rettigheter. Men det er snakk om barnets rettigheter også. Nå tenker jeg ikke på penger og arv, selv om det også kan være en del av det store bildet, men på muligheten til å bli kjent med sitt biologiske opphav. Selv om far per i dag ikke stiller opp, kan det hende han blir mer voksen i framtiden. Far har vel også familie? Ved å gjøre dette frarøver du samtidig barnet slektskapet med besteforeldre, tanter, onkler, fettere og kusiner på farssiden. Jeg synes det er veldig sårt at noen tok dette valget på mine vegne. Jeg vet at det var godt ment, men jeg opplever det likevel som vanskelig. Det er sårt å vite at jeg har en familie der ute som er min, men likevel ikke er min. For meg er dette en sorg. Jeg vet at jeg sannsynligvis ikke hadde hatt noen relasjon til biologisk fars familie om jeg ikke hadde vært stebarnsadoptert heller, det er tross alt avhengig av at biologisk far ønsker å stille opp. Men uten adopsjonen hadde jeg likevel vært en del av den familien, vertfall på papiret. For meg har dette med identitet å gjøre. Jeg skjønner også redselen for at barnet skal bli plassert med en fremmed far dersom det skjer noe med deg, men i en sånn situasjon vil barnet høyst sannsynlig få fortsette å bo med stefar, dersom han søker omsorg. Det er barnets beste som tillegges størst vekt, og i den situasjonen vil det høyst sannsynlig være til barnets beste å få bo med stefar. Anonymous poster hash: aa7d1...920 Anonymous poster hash: aa7d1...920
Anonym bruker Skrevet 6. april 2015 #23 Skrevet 6. april 2015 Hvis biologisk far ikke dukker opp til DNA prøve, så kommer vel politiet til slutt og henter ham? Anonymous poster hash: 38966...782
Anonym bruker Skrevet 6. april 2015 #24 Skrevet 6. april 2015 Hvis biologisk far ikke dukker opp til DNA prøve, så kommer vel politiet til slutt og henter ham? Anonymous poster hash: 38966...782 Ja har fått brev om det flere ganger men det skjer jo tydeligvis ingenting. Nå har det jo gått 2 år, er 1 år siden jeg og sønnen min tok DNA prøver. Anonymous poster hash: 5bfb5...f82
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå