Gå til innhold

Kollektiv straff på skolen. Hvor går grensene?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er jo ikke lov med kollektiv straff på skolen, men hvor går grensene?

Ex

1. En eller flere elever er urolige, og klassen får ikke gå før dagen før alle er stille selv om det har ringt ut.

2. To elever i samme klasse krangler heftig på fotballbanen, og hele klassen blir nektet å sparke fotball resten av uken.

3. Noen er urolig i gymtimen, og hele klassen får strafferunder på løping og armhevninger etc.

I regelverket står det at kollektiv avstraffelse ikke kan benyttes for handlinger utøvd av enkeltmedlemmer av gruppen. Er eksemplene over kollektive avstraffelser og dermed forbudt? Hvilke konsekvenser får det for læreren å gi kollektiv avstraffelse? Noen som kan dele noen tanker om grenseganger mellom ordenstiltak som er lovlige og kollektiv avstraffelse?

Anonymous poster hash: 35f12...283

Skrevet

Det er jo ikke lov med kollektiv straff på skolen, men hvor går grensene?

Ex

1. En eller flere elever er urolige, og klassen får ikke gå før dagen før alle er stille selv om det har ringt ut.

2. To elever i samme klasse krangler heftig på fotballbanen, og hele klassen blir nektet å sparke fotball resten av uken.

3. Noen er urolig i gymtimen, og hele klassen får strafferunder på løping og armhevninger etc.

I regelverket står det at kollektiv avstraffelse ikke kan benyttes for handlinger utøvd av enkeltmedlemmer av gruppen. Er eksemplene over kollektive avstraffelser og dermed forbudt? Hvilke konsekvenser får det for læreren å gi kollektiv avstraffelse? Noen som kan dele noen tanker om grenseganger mellom ordenstiltak som er lovlige og kollektiv avstraffelse?

Ikke akkurat noe jeg hadde giddet å henge meg opp. Eksempel 1 og 2 syns jeg er innafor. Da får de det gjelder stå til ansvar for resten av køassen og kanskje det ikke tar så lang tid før de tar hintet. Nr 3 er i grenseland.

Anonymous poster hash: 2c4a2...bb8

Skrevet

Det er et prinsipp i norsk rett at straff bare skal ramme den som har gjort noe galt. Ingen skal straffes for noe andre har gjort. Kollektiv straff er derfor ikke lov.

For barna er det en stor straff ikke å få lov til å sparke fotball fordi noen andre har gjort noe galt.

HI

Skrevet

Jeg synes ingen av eksemplene er i orden. Det skal ikke gå utover dem som kan oppføre seg at andre ikke kan det.

Anonymous poster hash: 47996...9b6

Skrevet

Jeg vil si alt er innenfor så lenge det ikke dreier seg om lang tids gjennsitting etter siste time i eksempel en. Hverken fotballnekt i skoletiden eller trening i gymtimene kan sies å være noen straff.

Anonymous poster hash: 5b7f5...add

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Nr 1 praktiseres i stort sett hver time i klasse til eldste, og det har de gjort i 5 år så ikke vet jeg om det hjelper... er forøvrig ikke noe fan av å bruke kollektiv avstraffelse på barn

Skrevet

Nr.1 brukes stort sett hver dag og de har gjort det snart i 3 år. Utrolig irriterende for de som oppfører seg. Alle burde fått hå noen minutt før tiden- mens de som ikke oppførte seg måtte sitte igjen en stund!

I gymtimen brukes også kollektiv straff. Da avbrytes faktisk gymtimene når noen ikke oppfører seg( de samme som gjør at de hele tiden blir holdt igjen ellers).

Har gitt beskjed og det er blitt bedre i gymtimene men syns denne måten å straffe på er utrolig dårlig.

Anonymous poster hash: f8526...9ca

Skrevet

Nr.1 brukes stort sett hver dag og de har gjort det snart i 3 år. Utrolig irriterende for de som oppfører seg. Alle burde fått hå noen minutt før tiden- mens de som ikke oppførte seg måtte sitte igjen en stund!

I gymtimen brukes også kollektiv straff. Da avbrytes faktisk gymtimene når noen ikke oppfører seg( de samme som gjør at de hele tiden blir holdt igjen ellers).

Har gitt beskjed og det er blitt bedre i gymtimene men syns denne måten å straffe på er utrolig dårlig. Anonymous poster hash: f8526...9ca

Å kollektivt frata elevene undervisning, det være seg ved å stoppe gymtimene eller sende elevene ut før timen er slutt er klart over streken etter min mening.

Skrevet

Har gitt beskjed og det er blitt bedre i gymtimene men syns denne måten å straffe på er utrolig dårlig. Anonymous poster hash: f8526...9ca

Å kollektivt frata elevene undervisning, det være seg ved å stoppe gymtimene eller sende elevene ut før timen er slutt er klart over streken etter min mening.

All kollektiv straff er over streken etter min mening. Det er de samme elevene som lager bråk hver eneste dag , og de burde fått noen konsekvenser som svir for dem- ikke for alle andre.

Skrevet

Hadde ikke godtatt at mine barn ble straffet for noe andre hadde gjort.

Skrevet

Det er ofte ikke mulig å gjennomføre millimeterretferdighet i en klasse og ikke er det bestandig lett å vite hvem som er opphavet til bråk heller. Ofte har du noen veldig "velloppdragne" barn som vet akkurat hvilke små stikk de skal sette inn for å få bråkmakerne til å tenne.

Til en viss grad mener jeg både kollektive straffer og belønninger kan være på sin plass i en klasse. De er en gruppe som i mange sammenhenger må lære seg å jobbe sammen. Da må de også kunne belønnes og straffes sammen.

Skrevet

Det er ofte ikke mulig å gjennomføre millimeterretferdighet i en klasse og ikke er det bestandig lett å vite hvem som er opphavet til bråk heller. Ofte har du noen veldig "velloppdragne" barn som vet akkurat hvilke små stikk de skal sette inn for å få bråkmakerne til å tenne.

Til en viss grad mener jeg både kollektive straffer og belønninger kan være på sin plass i en klasse. De er en gruppe som i mange sammenhenger må lære seg å jobbe sammen. Da må de også kunne belønnes og straffes sammen.

Du kan gjerne mene det men loven sier noe annet. Bare synd at det henger igjen mange steder og brukes.

Som i vårt tilfelle; når det er brukt kollektiv straff i snart 3 år burde det jo være en ide å straffe de som bråker. For de fleste skjønner vel at den kollektive straffemetoden ikke har funket. Eneste som skjer er at jo større barna blir jo større blir mistrivselen til noen av barna samtidig som misnøyen mot bråkmakerne også øker.

Skrevet

Til en viss grad mener jeg både kollektive straffer og belønninger kan være på sin plass i en klasse. De er en gruppe som i mange sammenhenger må lære seg å jobbe sammen. Da må de også kunne belønnes og straffes sammen.Anonymous poster hash: 5b7f5...add

Du kan gjerne mene det men loven sier noe annet. Bare synd at det henger igjen mange steder og brukes.

Som i vårt tilfelle; når det er brukt kollektiv straff i snart 3 år burde det jo være en ide å straffe de som bråker. For de fleste skjønner vel at den kollektive straffemetoden ikke har funket. Eneste som skjer er at jo større barna blir jo større blir mistrivselen til noen av barna samtidig som misnøyen mot bråkmakerne også øker.Anonymous poster hash: f8526...9ca

Jeg vil ikke kalle det for en straff at ikke noen får gå før alle er stille. Det dreier seg om vanlig høflighet. (At lærere bør forsøke andre tiltak i tillegg for å få ro er en annen sak.) for meg blir dette som på kalle det straff når mor nekter å starte bilen før alle barna har tatt på sikkerhetsbelte. Jeg kaller det ikke straff at de som er raskest må vente på de som tuller i et slikt tilfelle.

På skolen ville jeg bekymret meg mer for den "straffen" det er for en elev å få undervisningen forstyrret av bråk til stadighet enn at eleven må vente et par minutter med å gå ut.

Skrevet

Til en viss grad mener jeg både kollektive straffer og belønninger kan være på sin plass i en klasse. De er en gruppe som i mange sammenhenger må lære seg å jobbe sammen. Da må de også kunne belønnes og straffes sammen.Anonymous poster hash: 5b7f5...add

Som i vårt tilfelle; når det er brukt kollektiv straff i snart 3 år burde det jo være en ide å straffe de som bråker. For de fleste skjønner vel at den kollektive straffemetoden ikke har funket. Eneste som skjer er at jo større barna blir jo større blir mistrivselen til noen av barna samtidig som misnøyen mot bråkmakerne også øker.Anonymous poster hash: f8526...9ca

Jeg vil ikke kalle det for en straff at ikke noen får gå før alle er stille. Det dreier seg om vanlig høflighet. (At lærere bør forsøke andre tiltak i tillegg for å få ro er en annen sak.) for meg blir dette som på kalle det straff når mor nekter å starte bilen før alle barna har tatt på sikkerhetsbelte. Jeg kaller det ikke straff at de som er raskest må vente på de som tuller i et slikt tilfelle.

På skolen ville jeg bekymret meg mer for den "straffen" det er for en elev å få undervisningen forstyrret av bråk til stadighet enn at eleven må vente et par minutter med å gå ut.

Kan love deg at for barna føles det som straff når de konsekvent slipper ut 5-10 minutt senere enn andre. Og jeg mener

absolutt det går under kollektiv straff.

Og selvfølgelig er det er problem at de mister undervisning, men det var ikke emnet i denne tråden. At jeg svarer her og er enig med trådstarter betyr ikke at jeg ikke ser andre problem.

Det er ingen tvil om at noen barn lager store problemet for andre barn- på mange plan. Skulle bare ønske der var mer rom for å ta de som laget problemene, isteden for at de skal forståes ihjel. De burde vært tatt ut av klassen og ikke fått muligheten til å ødelegge så mye- for så mange.

Skrevet

Ville du ha akseptert kollektiv avstraffelse på jobben?

Jeg synes det er helt utrolig å skulle ansvarliggjøre barn for andre barns handlinger så lenge de selv ikke er aktivt med på situasjonen ifht det som har oppstått.

Kjenner ei lita jente som hver dag gråter fordi læreren sier at "alle har ansvar for at det skal bli ro i klassen"

Anonymous poster hash: 3f9e3...207
Skrevet

For å si det sånn: Jeg hadde aldri funnet meg i kollektiv straff på jobb. Hvorfor skulle jeg det? Skal jeg få trekk i lønn når andre skulker? Skal jeg bli nektet mobiltelefon fordi noen andre har misbrukt sin? Skal jeg jobbe gratis overtid hver gang noen andre forsover seg?

Nei vettu hva! Kollektiv straff er avleggs - både for barn og voksne.

Anonymous poster hash: 71109...2d4
Skrevet

Ville du ha akseptert kollektiv avstraffelse på jobben? Jeg synes det er helt utrolig å skulle ansvarliggjøre barn for andre barns handlinger så lenge de selv ikke er aktivt med på situasjonen ifht det som har oppstått. Kjenner ei lita jente som hver dag gråter fordi læreren sier at "alle har ansvar for at det skal bli ro i klassen" Anonymous poster hash: 3f9e3...207

"Straff" i form av å gjøre ferdig det man holder på med, at ingen går hjem før normal opprydding er gjort eller mangel på bonusutbetaling på grunn av at gruppen sammen ikke har prestert som forventet er da helt normalt.

Skrevet

For å si det sånn: Jeg hadde aldri funnet meg i kollektiv straff på jobb. Hvorfor skulle jeg det? Skal jeg få trekk i lønn når andre skulker? Skal jeg bli nektet mobiltelefon fordi noen andre har misbrukt sin? Skal jeg jobbe gratis overtid hver gang noen andre forsover seg?Nei vettu hva! Kollektiv straff er avleggs - både for barn og voksne. Anonymous poster hash: 71109...2d4

Innskjerping av fraværsregler eller strengere krav til dokumentasjon for permisjoner er for eksempel helt vanlige konsekvenser av at noen misbruker ordningene.

Skrevet

For å si det sånn: Jeg hadde aldri funnet meg i kollektiv straff på jobb. Hvorfor skulle jeg det? Skal jeg få trekk i lønn når andre skulker? Skal jeg bli nektet mobiltelefon fordi noen andre har misbrukt sin? Skal jeg jobbe gratis overtid hver gang noen andre forsover seg?Nei vettu hva! Kollektiv straff er avleggs - både for barn og voksne. Anonymous poster hash: 71109...2d4

Innskjerping av fraværsregler eller strengere krav til dokumentasjon for permisjoner er for eksempel helt vanlige konsekvenser av at noen misbruker ordningene.

Det gjelder alle som er i arbeid og som er syk / har fravær og det blir varslet om i god tid. Det Hi skisserer gjelder ikke ALLE elevene i Norge og straffen deles ut på femminutten. Det blir ikke det samme.

Anonymous poster hash: 71109...2d4

Skrevet

Jeg tenker at det er stor forskjell på kollektiv straff om man bruker det sjeldent og om man har det som metode. Som metode er jeg helt i mot det, men jeg synes det kan forsvares om det brukes unntaksvis.

Anonymous poster hash: 75e31...5d6

Gjest Antarctica
Skrevet

Ingen av eksemplene her er innafor. De forteller bare at lærerne føler avmakt, men skjuler det med maktmisbruk.

Å hevde at "de andre elevene vil sørge for at det ikke skjer igjen" mht f eks straffe-armhevninger i gymtimen: ja, der har du oppskriften på mobbing, uthenging og selvtekt. Selv de gamle romere brukte metoden, den heter "splitt og hersk", men den forteller mest om hvilken desperat avmakt sånne lærere sliter med.

Skrevet

Jeg reagerer i alle fall på at det er forskjell Mellom hvordan man behandler barn og voksne. Dersom flere menn står i ring rundt en mann og noen går til angrep og skader mannen, vil selv de skyldige gå fri om de ikke kan påvise hvem som skadet mannen. I retten er det bedre at 1 går fri enn at 1 uskyldig blir dømt. Eksempelet her er selvfølgelig langt mer alvorlig og ikke sammenlignbart, men jeg syntes det er viktig å være prinsipiell. Hvorfor gjelder ikke de samme prinsipper for de små, når selv lovgiverne i landet har bestemt at det ikke er lov med kollektiv straff? Det er faktisk forbudt, og det står eksplisitt på utdanningsdirektoratets sider.

Det vanskelige syntes jeg, er å avgjøre hva som er kollektiv straff. Flere synspunkter om dette? Trenger det når jeg skal ta det opp med lærer. Mitt barn blir unødvendig mye straffet for andres feil, og barnet mitt blir sintere og sintere på skolen. Uansett hvor god, snill og stille han er, så blir han straffet.

HI

Gjest Minnieropptatt
Skrevet

De som følger reglene må få belønning i en eller annen form. Og det må gjøres slik at alle får det med seg. Be læreren lese De utrolige årene. Den er nyttig for både foreldre og lærere.

Skrevet

Jeg reagerer i alle fall på at det er forskjell Mellom hvordan man behandler barn og voksne. Dersom flere menn står i ring rundt en mann og noen går til angrep og skader mannen, vil selv de skyldige gå fri om de ikke kan påvise hvem som skadet mannen. I retten er det bedre at 1 går fri enn at 1 uskyldig blir dømt. Eksempelet her er selvfølgelig langt mer alvorlig og ikke sammenlignbart, men jeg syntes det er viktig å være prinsipiell. Hvorfor gjelder ikke de samme prinsipper for de små, når selv lovgiverne i landet har bestemt at det ikke er lov med kollektiv straff? Det er faktisk forbudt, og det står eksplisitt på utdanningsdirektoratets sider.

Det vanskelige syntes jeg, er å avgjøre hva som er kollektiv straff. Flere synspunkter om dette? Trenger det når jeg skal ta det opp med lærer. Mitt barn blir unødvendig mye straffet for andres feil, og barnet mitt blir sintere og sintere på skolen. Uansett hvor god, snill og stille han er, så blir han straffet.

HIAnonymous poster hash: 35f12...283

Å sammenlikne med rettssystemet synes jeg er å dra det litt lang, men.....

Hvis du vil forfølge eksempelet ditt;

Rettssystemet straffer for passiv medvirkning, for ikke å gripe inn, for oppildne til bråk osv. De straffer altså ikke bare den som - i ditt tilfelle - utfører skaden.

Rettssystemet kan også straffe alle deltagerne selv i de saker hvor man ikke vet hvem som utførte selve skaden, altså kan alle som var i ringen dømmes for medvirkning!

Anonymous poster hash: 27ed8...a1d

Skrevet

De som følger reglene må få belønning i en eller annen form. Og det må gjøres slik at alle får det med seg. Be læreren lese De utrolige årene. Den er nyttig for både foreldre og lærere.

Takk for tips. Skal få lånt den på biblioteket. Leste litt om den på nettet. Den ser veldig fin ut for alle foreldre. Om læreren vil lese den er vel heller tvilsomt (læreren har vært for lenge i jobben og er lei barn), men jeg kan anbefale den etter først å ha lest den selv.

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...