Anonym bruker Skrevet 5. april 2015 #1 Skrevet 5. april 2015 Skal til London om 4uker å sjekker tollregler. Kom over denne: "Når du har vært i utlandet i over et døgn kan du ta med varer tilbake til Norge for inntil 6000 kroner, inklusiv det du handler på flyplassen/båtens taxfree" Altså, jeg kan ikke handle for mer enn 6000kr?? Om vi er et par som reiser er det 12000kr da? Kan vi "slå det sammen"? Regner med at VI (jeg) overskrider 6000kr grensen, men ikke 12000kr.. Noen som vet noe om dette? Har aldri hørt om det før. Kom over dette da jeg fikk vite st man får igjen penger ved kjøp av klær i UK. Men da må man vise kvittering og varer i tollen først. Noen som har gjort det? Er det innviklet?? Er deT masse stress? Svarer det seg? Reiser fra heatrow.. Anonymous poster hash: 778a0...51c
Anonym bruker Skrevet 5. april 2015 #2 Skrevet 5. april 2015 Tror du får igjen momsen i det LANDET du har handlet i ? Må isåfall vise det frem der.. Ikke her i Norge . 6000kr har vært lenge. Bare fjern kvitteringen på alt av klær etc som er til deg selv. De vet da ikke om du hadde det med deg-og Evt gaver og babyting som åpenbart er kjøpt kan du beholde kvitteringen på vel? Og vise til de 6000? Anonymous poster hash: f75df...6c2
Anonym bruker Skrevet 5. april 2015 #3 Skrevet 5. april 2015 Tollreglene gjelder for hver person. Hvis regelen sier 6000 kroner, kan dere handle for 6000 hver. Anonymous poster hash: d6afe...ff0
Brennheite Badeand Skrevet 5. april 2015 #4 Skrevet 5. april 2015 Du skal betale moms og evt toll for kjøp over 6000. Reiser dere to er det totalt 12000. Men ærlig talt, dette finner tollen aldri i livet ut av. tollerne på grenseovergangene har annet fokus enn å gå gjennom kofferten din for å sjekke om du har kjøpt buksene dine nå eller om du hadde dem med ut av Norge da du dro. God tur!
Anonym bruker Skrevet 5. april 2015 #5 Skrevet 5. april 2015 Tenker også at de ikke finner ut av det. Men når vi tenker å få igjen penger for momsen(?) så ser de jo oppi kofferten. Og da ser de jo at vi har handlet for mer. Men om beløpet regnes sammen er det ikke noe problem. For tror ikke vi handler for mer enn 12000. Anonymous poster hash: 778a0...51c
Anonym bruker Skrevet 5. april 2015 #6 Skrevet 5. april 2015 "I tilfeller hvor verdigrensen på NOK 6000/3000 overskrides, kan du selv velge hvilke varer du vil betale toll og avgifter for. Hvis verdien av en vare overstiger denne grensen, må toll og avgifter betales av varens verdi i sin helhet. Varer som utgjør et hele, kan ikke deles og innføres over flere reiser, eller av flere personer. Dette gjelder selv om verdien av den enkelte del er mindre enn NOK 6000/3000. Kan du ikke dokumentere verdien, f.eks. ved kvittering, fastsettes verdien skjønnsmessig av Tollvesenet" Det er 6000 per person. Anonymous poster hash: 50758...6ac
Pobie Skrevet 5. april 2015 #7 Skrevet 5. april 2015 Momsen får du igjen fra landet du har handlet i, siden du ikke trenger å betale moms dersom du ikke bor i landet. Dvs du får igjen det du har betalt i moms før du forlater UK. Vanligvis har de en skranke på flyplassen hvor du viser alle kvitteringene. Av og til har de en regel om at du kun får igjen momsen hvis du kjøpt for så og så mye, eller kun på enkeltbeløp over så og så mye.
Anonym bruker Skrevet 5. april 2015 #8 Skrevet 5. april 2015 Men vi handler sammen, og da vil jo beløpet på kvitteringen bli større. Mulig en kvittering vil vise mer enn 6000kr, har det noe å si? Vi er samboere og pakker sammen og har felles økonomi. Og må vi foresten pakke i hver sin koffert?? Mtp sum?? Anonymous poster hash: 778a0...51c
Anonym bruker Skrevet 5. april 2015 #9 Skrevet 5. april 2015 "I tilfeller hvor verdigrensen på NOK 6000/3000 overskrides, kan du selv velge hvilke varer du vil betale toll og avgifter for. Hvis verdien av en vare overstiger denne grensen, må toll og avgifter betales av varens verdi i sin helhet. Varer som utgjør et hele, kan ikke deles og innføres over flere reiser, eller av flere personer. Dette gjelder selv om verdien av den enkelte del er mindre enn NOK 6000/3000. Kan du ikke dokumentere verdien, f.eks. ved kvittering, fastsettes verdien skjønnsmessig av Tollvesenet" Det er 6000 per person. Anonymous poster hash: 50758...6ac vi handler sammen, og da vil jo beløpet på kvitteringen bli større. Mulig en kvittering vil vise mer enn 6000kr, har det noe å si? Vi er samboere og pakker sammen og har felles økonomi. Og må vi foresten pakke i hver sin koffert?? Mtp sum?? Hi Anonymous poster hash: 778a0...51c
Anonym bruker Skrevet 5. april 2015 #10 Skrevet 5. april 2015 Hvis dere kjøper en enkelt gjenstand for mer enn 6000, kan dere i hvert fall ikke slå summen sammen. Da blir der toll på hele beløpet. Anonymous poster hash: 2f1f0...95f
Anonym bruker Skrevet 5. april 2015 #11 Skrevet 5. april 2015 "I tilfeller hvor verdigrensen på NOK 6000/3000 overskrides, kan du selv velge hvilke varer du vil betale toll og avgifter for. Hvis verdien av en vare overstiger denne grensen, må toll og avgifter betales av varens verdi i sin helhet. Varer som utgjør et hele, kan ikke deles og innføres over flere reiser, eller av flere personer. Dette gjelder selv om verdien av den enkelte del er mindre enn NOK 6000/3000. Kan du ikke dokumentere verdien, f.eks. ved kvittering, fastsettes verdien skjønnsmessig av Tollvesenet" Det er 6000 per person. Anonymous poster hash: 50758...6ac vi handler sammen, og da vil jo beløpet på kvitteringen bli større. Mulig en kvittering vil vise mer enn 6000kr, har det noe å si? Vi er samboere og pakker sammen og har felles økonomi. Og må vi foresten pakke i hver sin koffert?? Mtp sum?? Hi Anonymous poster hash: 778a0...51c Herregud! Les hva som står da! Hvis dere kjøper en ENKELTVARE som koster mer enn 6000 kr må du fortolle denne uansett, da beløpet ikke kan fordeles på deg og din samboer. Kjøper dere 'småvarer' kan dette fordeles på dere to. Anonymous poster hash: b8e6d...6ab
Isola&Lille+julegave Skrevet 5. april 2015 #12 Skrevet 5. april 2015 Riv av lappene og kast kviteringene på det over 6000kr. Legg de slik at de ser ut til å ha vært brukt. Og pakk i hver deres koffert. God tur.
Anonym bruker Skrevet 5. april 2015 #13 Skrevet 5. april 2015 Hva skal dere kjøpe som koster over 6000,- da? Anonymous poster hash: 1b1c5...55f
Anonym bruker Skrevet 5. april 2015 #14 Skrevet 5. april 2015 Bare fjern kvitteringen på alt av klær etc som er til deg selv. De vet da ikke om du hadde det med deg-og Evt gaver og babyting som åpenbart er kjøpt kan du beholde kvitteringen på vel? Og vise til de 6000? Anonymous poster hash: f75df...6c2 Ditt råd til henne er altså at hun skal smugle? Anonymous poster hash: 2ceca...dbd
Gemini77 Skrevet 5. april 2015 #15 Skrevet 5. april 2015 Det er uansett et mareritt å få momsen tilbake. Dere må stå i kø i en egen luke før dere sjekker inn hvor dere må vise kvitteringer og varene. Så får dere en lapp og stempel på kvitteringene. Etter innsjekk på andre siden av sikkerhetssjekken må dere et nytt sted og stå i kø og vente til å vise dette frem for å få pengene. Tar laaaang tid på Heathrow. Iallefall gangene jeg har vært der så jeg gjør det ikke igjen. Måtte få ut av køen ellers hadde jeg mistet flyet. Angående 6000 kr så blir ikke det sjekket med mindre dere viser kvitteringer for moms på mer.
Anonym bruker Skrevet 5. april 2015 #16 Skrevet 5. april 2015 Reagerer på at så mange tydeligvis synes det er helt greit å bryte loven, hvis man slipper unna med det. Lærer dere bort det til barna deres også? "Det er ikke lov å ta smågodt i butikken, så hvis du gjør det må du passe på at ingen ser deg, da går det nok greit." Anonymous poster hash: 57ac2...ac5
Anonym bruker Skrevet 5. april 2015 #17 Skrevet 5. april 2015 Reagerer på at så mange tydeligvis synes det er helt greit å bryte loven, hvis man slipper unna med det. Lærer dere bort det til barna deres også? "Det er ikke lov å ta smågodt i butikken, så hvis du gjør det må du passe på at ingen ser deg, da går det nok greit." Anonymous poster hash: 57ac2...ac5 Enig med denne. Hvorfor skal vi følge reglene, det kan de andre gjøre.. Litt utenfor poenget,men da jeg jobbet i butikk var det kun voksne som stjal smågodt. Aldri noen gang et barn som vi så. Anonymous poster hash: c8c61...b5a
Anonym bruker Skrevet 5. april 2015 #18 Skrevet 5. april 2015 Jeg stjeler aldri og da mener jeg aldri. Snylter aldri på staten. tar aldri egenmeldinger hvis jeg ikke er syk og det er hvert skuddår. Å ikke betale moms for noen varer over 6000kr har jeg ikke dårlig samvittighet for. Anonymous poster hash: f75df...6c2
Anonym bruker Skrevet 5. april 2015 #19 Skrevet 5. april 2015 Og hvorfor er det bedre å lure unna moms enn å snyte på skatten. Er ikke det to sider av samme sak? Anonymous poster hash: 57ac2...ac5
mamma_til_gutt Skrevet 5. april 2015 #20 Skrevet 5. april 2015 Jeg stjeler aldri og da mener jeg aldri. Snylter aldri på staten. tar aldri egenmeldinger hvis jeg ikke er syk og det er hvert skuddår. Å ikke betale moms for noen varer over 6000kr har jeg ikke dårlig samvittighet for. Anonymous poster hash: f75df...6c2 Snylter aldri på staten, men å unndra moms har du ikke dårlig samvittighet for? Hvilken av de blir det? Hehe..
Puppen og lillemor Skrevet 5. april 2015 #21 Skrevet 5. april 2015 Alle dere som kritiserer her - mener dere seriøst at dere fortoller varer dere har handlet i utlandet (over maxgrensen på 6000,-)?? Det har jeg aldri gjort - og det har heller aldri falt meg inn å gjøre det! Og tviler på at tollerne noen gang har utført kontroll på dette!!
Anonym bruker Skrevet 5. april 2015 #22 Skrevet 5. april 2015 Alle dere som kritiserer her - mener dere seriøst at dere fortoller varer dere har handlet i utlandet (over maxgrensen på 6000,-)?? Det har jeg aldri gjort - og det har heller aldri falt meg inn å gjøre det! Og tviler på at tollerne noen gang har utført kontroll på dette!! Er du helt seriøs? Selvfølgelig! Og romerne har selvsagt kontroller på dette. Anonymous poster hash: 9f4e9...3b4
Anonym bruker Skrevet 5. april 2015 #23 Skrevet 5. april 2015 Alle dere som kritiserer her - mener dere seriøst at dere fortoller varer dere har handlet i utlandet (over maxgrensen på 6000,-)?? Det har jeg aldri gjort - og det har heller aldri falt meg inn å gjøre det! Og tviler på at tollerne noen gang har utført kontroll på dette!! Har aldri hatt med meg varer for slike summer fra utlandet. Siden grensen er 6000 kr, ville jeg sørge for å ikke gå over det beløpet. Å smugle ville jeg faktisk ikke vurdert, nei. Anonymous poster hash: 2ceca...dbd
Anonym bruker Skrevet 5. april 2015 #24 Skrevet 5. april 2015 Selvsagt sjekkes det, men alle blir ikke sjekket. Hvis man kjøper noe som er veldig dyrt kan tollerne oppdage det fra Valutaregisteret også. Her er en skremmeartikkel: http://www.abcnyheter.no/penger/okonomi/2011/08/29/136680/tollsmell-etter-utenlandsshopping Og det var ikke den eneste artikkelen som kom opp ved et kjapt søk på google. Anonymous poster hash: fc328...ad2
Puppen og lillemor Skrevet 7. april 2015 #25 Skrevet 7. april 2015 Alle dere som kritiserer her - mener dere seriøst at dere fortoller varer dere har handlet i utlandet (over maxgrensen på 6000,-)?? Det har jeg aldri gjort - og det har heller aldri falt meg inn å gjøre det! Og tviler på at tollerne noen gang har utført kontroll på dette!! Er du helt seriøs? Selvfølgelig! Og romerne har selvsagt kontroller på dette. Anonymous poster hash: 9f4e9...3b4 Jeg er helt seriøs ja.. Og har ofte med meg varer for mer enn 6000,- fra utlandet..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå