Gå til innhold

Seriøst! Ville dere kledd dere i navdrakta fra Sparkjøp ? u/t

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nei. Jeg hadde ALDRI vist meg i fake bunad. Hadde jeg ikke hatt råd til bunad hadde jeg valgt finkjole. Fake bunad til voksne er bare pinlig.

Anonymous poster hash: 552f0...abf

Holdningen din er langt pinligere.

Anonymous poster hash: 20c36...216

Skrevet

Jeg har ikke drakt fra Spar Kjøp men en festdrakt jeg har sydd selv av ullstoff fra Stoff og Stil og brokade fra stoffbutikk på Grønland. Ekte bunadsskjorte arvet av mormor og mammas gamle bunadssølv.

Skoene og strømpene er faktisk fra Fretex og et fint silketørkle jeg fant på loppemarked.

Er min "look" også flau fordi det er festdrakt på voksen?

Anonymous poster hash: 0c676...714

Skrevet

Nei. Jeg hadde ALDRI vist meg i fake bunad. Hadde jeg ikke hatt råd til bunad hadde jeg valgt finkjole. Fake bunad til voksne er bare pinlig.

Anonymous poster hash: 552f0...abf

En fake bunad er en etterligning, men som du ser er feil. På lik linje med kopivesker du får kjøpt i Tyrkia. En festdrakt er en festdrakt, ikke en fake bunad!

Anonymous poster hash: 4f4e9...a77

Skrevet

Jeg hadde aldri kjøpt eller gått i en slik drakt! Jeg blir fornærmet når bekjente sier de skal "gå med bunad", og mener disse draktene. Men men.... Godt vi er forskjellige! :)

Anonymous poster hash: 5dc06...382

Skrevet

Om du titter på nettsiden bunadrosen.no så selger de festdrakter til over 23.000 kr, er det også nav-drakter?

Det er virkelig det latterligste uttrykket jeg noen gang har hørt, har heldigvis aldri hørt det før jeg så det her på nettsiden da.

Det er mange fine festdrakter, og de truer overhodet ikke bunadene på noen måte!

Anonymous poster hash: 4c8aa...ba7

Skrevet

Oj oj... Jeg skrev noe i den tråden hvor hun som hadde bArnet sitt i barnehage hvor mobberen hennes skal begyne å jobbe. Og der sier folk at voksne folk ikke mobber???

Hva er dette da?

Anonymous poster hash: 578b5...199

Skrevet

Anonymous poster hash: 0ad5c...e31

Jeg må bare le av sånne mennesker som deg, mest fordi du er så sørgelig. Du har ikke fått med deg så mange verdier hjemmefra utover det materialistiske.

Skrevet

Har hverken bunad eller festdrakt men ja om det var noe jeg ønsket hadde jeg kledd meg i den drakta. Har aldri og kommer aldri til å la andre mene noe om hvordan jeg kler meg. Fulgte ikke saueflokken eller trender ang klær som 5, 10 eller 15 åring og ikke nå som etterhvert 40 åring. Hva du mener HI er meg totalt likgyldig.

Skrevet

Jeg hadde aldri kjøpt eller gått i en slik drakt! Jeg blir fornærmet når bekjente sier de skal "gå med bunad", og mener disse draktene. Men men.... Godt vi er forskjellige! :)

Anonymous poster hash: 5dc06...382

Hvilken grunn har du til å bli fornærmet da?

Anonymous poster hash: 38ea2...a84

Skrevet

Det er nok øyet som ser. Heldigvis er vi forskjellige.

Og det tror jeg du skal være glad for om ikke ville ingen likt deg.

Anonymous poster hash: 41aa3...7c4

Skrevet

Det må være bedre å bruke de pengene på en festdrakt inspirert av norske tradisjonsdrakter, som kan brukes om igjen i mange år, enn en kjole til samme pris som du føler du bare kan bruke 2-5 ganger i samme sammenheng før du "må" ha en ny. Andre klær er også inspirert av noe.

Anonymous poster hash: 6cf48...00c

Skrevet

Ja, jeg kunne brukt denne.

Nå har heg kjøpt meg kjole annet hvert år, i år har jeg endelig ordnet meg festdrakt og gleder meg for første gang på lenge til å pynte meg og være en del av fellesskapet på 17.mai.

Anonymous poster hash: dbae5...fad

Skrevet

HI, den her var stygg. Hva ønsker du egentlig å oppnå? Høres ut som du sparker folk som ligger nede. En dag kan det være deg selv som har dårlig råd pga at helsa svikter. Hvorfor kan vi ikke være mer tolerante mot hverandre og få andre til å føle seg verdsatt og elsket uansett hva de har på seg og tykkelsen på lommeboka?! Jeg personlig verdsetter mer et godt hjerte enn ovenfra og ned holdning. Anonymous poster hash: c9bbd...5ad

Man trenger ikke å ha dårlig råd eller dårlig helse for å velge en kjole til 1600 istedefor 26000. Kanskje det handler om prioriteringer? Det er ingen liksom-bunad, det er en festdrakt/kjole som minner om bunad.

Anonymous poster hash: 5d503...fd2

HI kaller det NAVdrakt, og dermed syntes jeg HI langer ut etter de med dårligere råd og mange med dårlig helse (det finnes selvfølgelig mange unntak).

Jeg personlig er enig i at det er en festdrakt og at man ikke må ha dårlig råd/helse for å gå i den.

Anonymous poster hash: c9bbd...5ad

Skrevet

Hvorfor er man ikke en del av fellesskapet når man ikke har bunad?

Skrevet

Er greia blitt slik at de som eier en bunad til verdi av titusenvis av kroner er en egen elite, som er livredde for at noen skal "jukse" seg inn i det gode selskap? Derfor kalles juksedrakta for navbunad, siden den bæres av de som ikke er selvhjelpte økonomisk? Herregud og min fader. Kjære HI, historisk sett har man alltid hatt former for diskriminering, der de rikeste er redde for å menge seg med bermen. Men for Guds skyld, en jævla bunad! Man sitter ikke automatisk på toppen av kransekaka selv om man eier/ har arvet/ whatever en bunad!! Forstår jo at du hevder deg med det du har, men en bunad er ikke rare greiene. Her jeg bor har alle og hvermansen ekte bunad, tror jeg dropper den i år. Det blir jo belastende å bruke den når man har lest slike innlegg, uff så pinlig. Forøvrig så ser egentlig navdrakta til Sparkjøp penere ut en flere bunadstyper.

Anonymous poster hash: 2e451...ed4

Skrevet

Jeg syns faktisk mange festdrakter (inkludert Sparkjøp sin) er finere enn noen av bunadene.....

Anonymous poster hash: 2b6a0...c1e
Skrevet

Er greia blitt slik at de som eier en bunad til verdi av titusenvis av kroner er en egen elite, som er livredde for at noen skal "jukse" seg inn i det gode selskap? Derfor kalles juksedrakta for navbunad, siden den bæres av de som ikke er selvhjelpte økonomisk? Herregud og min fader. Kjære HI, historisk sett har man alltid hatt former for diskriminering, der de rikeste er redde for å menge seg med bermen. Men for Guds skyld, en jævla bunad! Man sitter ikke automatisk på toppen av kransekaka selv om man eier/ har arvet/ whatever en bunad!! Forstår jo at du hevder deg med det du har, men en bunad er ikke rare greiene. Her jeg bor har alle og hvermansen ekte bunad, tror jeg dropper den i år. Det blir jo belastende å bruke den når man har lest slike innlegg, uff så pinlig. Forøvrig så ser egentlig navdrakta til Sparkjøp penere ut en flere bunadstyper.

Enig i det du skriver, men jeg syntes vi skal kalle det festdrakt og ikke navdrakt.

Skrevet

Festdrakt til barn er greit, ikke til voksne uansett hvor den er fra

Anonymous poster hash: 6d613...443

Skrevet

Du burde heller signere innlegget ditt u/h (uten hjernekapsitet)

Skrevet

Huff hva folk skal henge seg oppi. En festdrakt er også fin😊

Skrevet

Jeg er gravid, og kommer til å være god og rund denne 17 mai. Kunne gjerne tenkt meg å kjøpt meg en slik festdrakt hvor skjørtet går helt opp til brystene, om de er å få tak i enda, så jeg kunne hatt i år :)

Og hadde jeg ikke hatt bunad, hadde jeg kjøpt festdrakt for lenge siden.

Synes det er et godt alternativ til bunad jeg! Fine synes jeg de er også, og hva andre skulle tro og mene er iallefall meg revnende likegyldig! 

Skrevet

Nei, jeg har bunad så jeg kommer ikke til å kle meg i FESTdraktb til Sparkjøp.

Men jeg synes det er helt greit at andre gjør det. Mange fine festdrakter og de truer da på ingen måte bunadene.

Jeg vil heller aldri kalle det en navdrakt, maken til nedlatende og stygg holdning har jeg aldri vært borti.

Anonymous poster hash: 4c8aa...ba7

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Jeg har vært så utrolig heldig å få bunad av svigermor. Før det hadde jeg 2 festdrakter. En fra Sparkjøp og en fra ByTorinn. Det finnes ekstremt mange flotte festdrakter, og det finnes ekstremt mange stygge bunader. Jeg er enig i at man ikke skal kalle det en bunad om deg ikke er det, men fy flate så mange flotte det finnes å få kjøpt!

Skrevet

Enig i det du skriver, men jeg syntes vi skal kalle det festdrakt og ikke navdrakt.

Enig, my bad. :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...