Gå til innhold

Hvor lang tid tar det før jeg kan gå/jogge etter operasjon av hallux valgus?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Spør legen. Ta det gradvis. Først må du avlaste foten litt så kan du prøve å belaste den forsiktig. Husk å hør på kroppen din! Gjør det vondt så la vær. Etter hvert kan du prøve mer ved å jogge. Men ikke overdriv.

Anonymous poster hash: cd740...445

Anonymous poster hash: cd740...445

Jeg klarte gå noenlunde på gipsen etter tre uker, men å jogge kan være smertefullt selv 10 år senere. Korte turer går greit, men tok litt tid før jeg tørte å begi meg ut på det (i hvert fall et år, også pga arret var smertefullt). Jeg må fremdeles være veldig nøye med skovalg, og selv med de beste sko, kan det bli smertefullt. Arret er også ømt fremdeles, og kan også plage litt i enkelte sko.

Anonymous poster hash: 35410...d90
  • 7 måneder senere...

Annonse

Uff og nei. Søkte på Hallux valgus siden jeg skal opereres for dette på fredag. Jeg er en løper, elsker å løpe. Det er min husmorpause, mitt friminutt og min kilde til overskudd i hverdagen. Jeg løper minst 4 ganger i uken og kjenner jeg sitrer i kroppen om jeg ikke får gjort det. Er det virkelig sånn at jeg må se frem til et liv uten løping etter operasjonen? Jeg løper jo enda, selv om jeg verker i foten både i tåen og området rundt og etter hvert nå har fått vondt oppover i beinet fordi jeg sikkert belaster den feil pga smertene, men løper en mil minst fire ganger i uken enda. Kjenner jeg får litt angst av å tenke på å aldri kunne gjøre det igjen :-(

Anonymous poster hash: a8700...cfd

Uff og nei. Søkte på Hallux valgus siden jeg skal opereres for dette på fredag. Jeg er en løper, elsker å løpe. Det er min husmorpause, mitt friminutt og min kilde til overskudd i hverdagen. Jeg løper minst 4 ganger i uken og kjenner jeg sitrer i kroppen om jeg ikke får gjort det. Er det virkelig sånn at jeg må se frem til et liv uten løping etter operasjonen? Jeg løper jo enda, selv om jeg verker i foten både i tåen og området rundt og etter hvert nå har fått vondt oppover i beinet fordi jeg sikkert belaster den feil pga smertene, men løper en mil minst fire ganger i uken enda. Kjenner jeg får litt angst av å tenke på å aldri kunne gjøre det igjen :-(

Anonymous poster hash: a8700...cfd

Jeg ble operert for tre år siden. Foten min er helt fin nå. Mye bedre å jogge med i dag enn før operasjonen. Jeg tror det har litt å si hvor flink man er til å belaste foten etter operasjonen. Hørte også mange skrekkhistorier. Folk som stivnet av i leddet, stort muskelsvinn, osv. Jeg brukte så vidt krykker, bare helt i starten. Gikk på hælen. Jeg trente og holdt meg i form, ikke jogging da. Men en del styrke og litt romaskin og sånt gikk fint. Var veldig ubehagelig å trø på foten når gipsen kom av. Men det gikk seg til. Merket ikke noe til muskelsvinn i foten. Husker ikke hvor lang tid det tok før jeg var joggeklar. Men det tok nok sin tid. I mellomtiden ble det svømming og sykling/spinning. Gå turer gikk også fint.

Ikke bekymre deg så mye. Forhåpentligvis går det bare fint ;)

Anonymous poster hash: 75a43...5b5

Har mindre smerter i foten nå enn før operasjon, men mistet en del bevegelse. Det går nok fint å jogge etter noen mnd, men er gips i 6 uker og du må nok bruke en stund etter det for å trene opp foten igjen! Men du kan trøste deg med at løpeskoene er nok ikke lagt på hylla for resten av livet 😊

Anonymous poster hash: 9da72...020

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...