Anonym bruker Skrevet 1. april 2015 #1 Skrevet 1. april 2015 Hun skriver: "Det anses dokumentert at morsmelkernæring i gjennomsnitt gir litt flere IQ-poeng."  Det er dokumentert en sammenheng mellom amming og høyere IQ, men det betyr slett ikke at ammingen er årsak til noe høyere IQ.  Lurer på om hun har lest denne?   http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25700532  Som disse forfatterne skriver, det er mange metodiske problemer knyttet til de undersøkelsene som har vist at "amming gir høyere IQ". Det er nemlig ikke slik at mødre som ammer (som gruppe) er like mødre som ikke ammer (som gruppe). Dermed blir det vanskelig å sammenligne dem - i alle fall på en måte som kan si noe om at amming er årsaken til høyere IQ.   The association between breastfeeding and child IQ can be largely explained by sociodemographic factors, parental lifestyle and maternal IQ. Our results cannot confirm beneficial effects of breastfeeding on child intelligence.  Skulle ønske Gro Nylander kanskje leste seg litt opp på epidemiologi, og uttalte seg litt mer forsiktig om årsakssammenhenger. Anonymous poster hash: d6221...c5c
Anonym bruker Skrevet 1. april 2015 #2 Skrevet 1. april 2015 Dette er gammelt nytt. Det dreier seg, som du sier, om en korrelasjon og ikke kausalitet. Â Anonymous poster hash: 75bcd...dce
Anonym bruker Skrevet 1. april 2015 #3 Skrevet 1. april 2015 Dette er gammelt nytt. Det dreier seg, som du sier, om en korrelasjon og ikke kausalitet.  Anonymous poster hash: 75bcd...dce  Ja, nettopp. Men det er ikke sånn Gro Nylander fremstiller det, og klikk.no og diverse andre medier går i fella hver gang.  Anonymous poster hash: d6221...c5c
Anonym bruker Skrevet 1. april 2015 #4 Skrevet 1. april 2015 Huff, jeg får flashbacks til ammepresset på riksen.  Anonymous poster hash: 91b23...e74
Anonym bruker Skrevet 1. april 2015 #5 Skrevet 1. april 2015   Dette er gammelt nytt. Det dreier seg, som du sier, om en korrelasjon og ikke kausalitet.  Anonymous poster hash: 75bcd...dce Ja, nettopp. Men det er ikke sånn Gro Nylander fremstiller det, og klikk.no og diverse andre medier går i fella hver gang.  Anonymous poster hash: d6221...c5c Ja, det er jo like forbløffende hver gang hvordan de går i fella. Jeg synes heller man bør fokusere på at om man fullammer barnet for lenge før man introduserer fast føde kan det føre til kobalamin-mangel, noe som ikke er gunstig for nevrologisk utvikling.  Anonymous poster hash: 75bcd...dce
Anonym bruker Skrevet 1. april 2015 #6 Skrevet 1. april 2015  Hun skriver: "Det anses dokumentert at morsmelkernæring i gjennomsnitt gir litt flere IQ-poeng."  Det er dokumentert en sammenheng mellom amming og høyere IQ, men det betyr slett ikke at ammingen er årsak til noe høyere IQ.  Lurer på om hun har lest denne?   http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25700532  Som disse forfatterne skriver, det er mange metodiske problemer knyttet til de undersøkelsene som har vist at "amming gir høyere IQ". Det er nemlig ikke slik at mødre som ammer (som gruppe) er like mødre som ikke ammer (som gruppe). Dermed blir det vanskelig å sammenligne dem - i alle fall på en måte som kan si noe om at amming er årsaken til høyere IQ.   The association between breastfeeding and child IQ can be largely explained by sociodemographic factors, parental lifestyle and maternal IQ. Our results cannot confirm beneficial effects of breastfeeding on child intelligence.  Skulle ønske Gro Nylander kanskje leste seg litt opp på epidemiologi, og uttalte seg litt mer forsiktig om årsakssammenhenger.  Anonymous poster hash: d6221...c5c   Det står i en ganske ny utgave av The Lancet. En studie over flere tiår. Konklusjonen som ble trukket var at når man ekskluderer andre faktorer som inntekt, sosial status, familiekonstellasjon og flere andre står det igjen at barn som ble ammet har høyere iq. Jo lengre jo høyere.  Det er en studie som omfatter flere titusen mennesker og som sagt over et langt tidsrom.  Anonymous poster hash: c4aab...b7f
Anonym bruker Skrevet 1. april 2015 #7 Skrevet 1. april 2015 For dem som interessert:  http://www.thelancet.com/journals/langlo/article/PIIS2214-109X%2815%2970002-1/abstract   Anonymous poster hash: c4aab...b7f
kiki1980 Skrevet 2. april 2015 #8 Skrevet 2. april 2015 Det er mange følelser rundt amming og det er kanskje forståelig. Hva enn noen sier, oppfattes det som feil. Fordeler ved amming er kjent. Jeg støtter kvinner som ønsker å amme på alle mulige vis, med artikler og div. fordi jeg synes de trenger oppmuntring i den tidlige fasen når de ikke er helt vant og ikke har rutiner til det å amme. Etter denne perioden, innser de selv gode sider ved amming og ingen kan overtale dem lenger til noe annet. Altså, den tidlige fasen er veldig viktig! Men jeg har også ei venninne som ikke ammet barna og som er veldig bevisst på det. Hun forstår at det finnes fordeler men hun rett og slett ikke synes det er viktig. Veldig stabil person som har sin mening om det. Resten er veldig følsomme rundt det å ikke amme.
Anonym bruker Skrevet 2. april 2015 #9 Skrevet 2. april 2015 Kan man si at dette er sannheten basert på én studie? Man kan vel ikke konkludere så tidlig med hva som er korrelasjon og ikke? Det viktigste er at man ammer så lenge man kan og vil.  Anonymous poster hash: 75bcd...dce
Anonym bruker Skrevet 2. april 2015 #10 Skrevet 2. april 2015 Who cares???  Jeg har gjort som det har passet meg med alle mine tre og jammen meg er de akkurat passe smarte gitt!! 😄  Anonymous poster hash: ba67a...543
Anonym bruker Skrevet 2. april 2015 #11 Skrevet 2. april 2015 Who cares???  Jeg har gjort som det har passet meg med alle mine tre og jammen meg er de akkurat passe smarte gitt!! 😄  Anonymous poster hash: ba67a...543 Hvem bryr seg...? For et merkelig spørsmål.  Jeg vil tro svaret er noe a la "alle de som ønsker å gi barna sine best mulig utgangspunkt".  Anonymous poster hash: d76da...dba
Anonym bruker Skrevet 2. april 2015 #12 Skrevet 2. april 2015  Who cares???  Jeg har gjort som det har passet meg med alle mine tre og jammen meg er de akkurat passe smarte gitt!! 😄  Anonymous poster hash: ba67a...543 Hvem bryr seg...?For et merkelig spørsmål.  Jeg vil tro svaret er noe a la "alle de som ønsker å gi barna sine best mulig utgangspunkt".  Anonymous poster hash: d76da...dba He he! Poenget mitt er at dersom man skulle gått rundt og brydd seg om alle mulige studier, sammenhenger og statistikker hadde man blitt sprø i hodet! Det finnes utallige slike. Av en eller annen grunn får ammestudier spesielt mye oppmerksomhet.  Mitt forslag er: senk skuldrene, nyt tilværelsen med små som best du kan. Det er ikke amming som avgjør om barnet ditt får en god oppvekst, men din egen fokus og innstilling.  Anonymous poster hash: ba67a...543
Anonym bruker Skrevet 2. april 2015 #13 Skrevet 2. april 2015  Who cares??? Jeg har gjort som det har passet meg med alle mine tre og jammen meg er de akkurat passe smarte gitt!! Anonymous poster hash: ba67a...543 Hvem bryr seg...? For et merkelig spørsmål. Jeg vil tro svaret er noe a la "alle de som ønsker å gi barna sine best mulig utgangspunkt".Anonymous poster hash: d76da...dba Helt klart, derfor har jeg ammet selv om jeg hatet det, det var vondt, barnet mistrivdes og ikke la på seg tilfredsstillende. Til slutt endte jeg opp med depresjon og uet meg til å ha babyen i armene for det var ensbetydende med foring, smerter og kaving.  Men jeg fullammet, fordi det er best og det er det eneste de snakker om på barsel og helsekontroller.  At jeg hatet permsjonstiden, telte timene til mannen kunne komme hjem og overta babyen og 6 år senere er livredd for å Gå gjennom det samme igjen (er en meget usikker prøver) er bare små detaljer.   Anonymous poster hash: 4e3aa...629
Anonym bruker Skrevet 2. april 2015 #14 Skrevet 2. april 2015   Who cares??? Jeg har gjort som det har passet meg med alle mine tre og jammen meg er de akkurat passe smarte gitt!! Anonymous poster hash: ba67a...543 Hvem bryr seg...?For et merkelig spørsmål. Jeg vil tro svaret er noe a la "alle de som ønsker å gi barna sine best mulig utgangspunkt".Anonymous poster hash: d76da...dba Helt klart, derfor har jeg ammet selv om jeg hatet det, det var vondt, barnet mistrivdes og ikke la på seg tilfredsstillende. Til slutt endte jeg opp med depresjon og uet meg til å ha babyen i armene for det var ensbetydende med foring, smerter og kaving. Men jeg fullammet, fordi det er best og det er det eneste de snakker om på barsel og helsekontroller.  At jeg hatet permsjonstiden, telte timene til mannen kunne komme hjem og overta babyen og 6 år senere er livredd for å Gå gjennom det samme igjen (er en meget usikker prøver) er bare små detaljer.   Anonymous poster hash: 4e3aa...629 Men disse dramatiske historiene motsier jo ikke argumentene for amming på noen som helst måte. De fleste får til ammingen helt fint, noen med litt startproblemer riktignok. Du feilvurderte nok da du insisterte på å amme selv om du mislikte tiden hjemme med babyen og fikk angst for å gjennomgå det samme igjen. Du burde nok gitt flaske i stedet, uten at det samtidig innebærer at amming på generell basis ikke er bra for babyen.   Anonymous poster hash: d76da...dba
Anonym bruker Skrevet 2. april 2015 #15 Skrevet 2. april 2015    Who cares??? Jeg har gjort som det har passet meg med alle mine tre og jammen meg er de akkurat passe smarte gitt!! Anonymous poster hash: ba67a...543 Hvem bryr seg...?For et merkelig spørsmål. Jeg vil tro svaret er noe a la "alle de som ønsker å gi barna sine best mulig utgangspunkt".Anonymous poster hash: d76da...dba Helt klart, derfor har jeg ammet selv om jeg hatet det, det var vondt, barnet mistrivdes og ikke la på seg tilfredsstillende. Til slutt endte jeg opp med depresjon og uet meg til å ha babyen i armene for det var ensbetydende med foring, smerter og kaving.Men jeg fullammet, fordi det er best og det er det eneste de snakker om på barsel og helsekontroller. At jeg hatet permsjonstiden, telte timene til mannen kunne komme hjem og overta babyen og 6 år senere er livredd for å Gå gjennom det samme igjen (er en meget usikker prøver) er bare små detaljer.Anonymous poster hash: 4e3aa...629 Men disse dramatiske historiene motsier jo ikke argumentene for amming på noen som helst måte. De fleste får til ammingen helt fint, noen med litt startproblemer riktignok.Du feilvurderte nok da du insisterte på å amme selv om du mislikte tiden hjemme med babyen og fikk angst for å gjennomgå det samme igjen. Du burde nok gitt flaske i stedet, uten at det samtidig innebærer at amming på generell basis ikke er bra for babyen.Anonymous poster hash: d76da...dba Poenget er at vi er oversvømt med info om at amming er best, og de velmente rådene er så rettet mot amming at man føler at man ikke vil det beste for barnet sitt om man ikke ammer. Så man ammer likevel, til tross for at det ikke går bra.  Jeg har absolutt ingen innvending mot argumentet om at amming er best. Men man må se på de fysiologiske fordelene som det de er: veldig små i den store sammenhengen. Hvilket forklarer hvorfor barn i f.eks. Frankrike ikke er stokk dumme sammenlignet med norske barn, til tross for at de blir i svært liten grad ammet.  Det skal veldig mye mer til enn morsmelk for å lage et smart, sunt, balansert og trygt barn. Personlig, tror jeg at min kusines sønner fikk en mye bedre start på livet selv om de ble aldri ammet enn det min sønn fikk. Den nærheten, tilknytningen og kosen de fikk med både mor og far når de fikk flaske mer enn kompenserte den fordelen min sønn fikk av å bli ammet (av en deprimert mor med altfor lite melk).  At min sønn går på en skole for begavede barn tilskriver jeg neppe at han ble ammet, men heller at begge foreldrene (hvorav en ble ammet og er allergisk mot alt og ofte syk, mens den andre fikk flaske og er lite allergisk og sjeldent syk) er ok smarte begge to.  Anonymous poster hash: 4e3aa...629
Anonym bruker Skrevet 2. april 2015 #16 Skrevet 2. april 2015 Jeg er så lei den debatten her. Jeg har aldri møtt et menneske som har latt være og amme av latskap eller bare ikke hatt lyst. De fleste vil gjøre det beste for barna sine og da syns jeg det blir for dumt å dra inn disse argumentene, bare for å få de som ikke får det til enda et stikk i siden.  Anonymous poster hash: b7450...0e8
Miamimom Skrevet 2. april 2015 #17 Skrevet 2. april 2015 Jeg er så lei den debatten her. Jeg har aldri møtt et menneske som har latt være og amme av latskap eller bare ikke hatt lyst. De fleste vil gjøre det beste for barna sine og da syns jeg det blir for dumt å dra inn disse argumentene, bare for å få de som ikke får det til enda et stikk i siden.  Anonymous poster hash: b7450...0e8 Jeg har møtt noen av de, dessverre..
Anonym bruker Skrevet 2. april 2015 #18 Skrevet 2. april 2015  Jeg er så lei den debatten her. Jeg har aldri møtt et menneske som har latt være og amme av latskap eller bare ikke hatt lyst. De fleste vil gjøre det beste for barna sine og da syns jeg det blir for dumt å dra inn disse argumentene, bare for å få de som ikke får det til enda et stikk i siden. Anonymous poster hash: b7450...0e8 Jeg har møtt noen av de, dessverre.. Om de så skulle gjøre det, er det bedre at de gir flaske, koser seg med babyen og gir den masse nærhet enn at de ammer motvillig og ikke koser seg med den lille. Intelligens krever mer enn morsmelk.  Jeg har bodd i 5 land, der bare Norge har veldig andel av babyer som blir ammet (hvilket er veldig positivt, må bare presisere det). Babyer i andre vestlige land blir også smarte, trygge og sunne selv om de ikke blir ammet eller bare blir ammet i noen uker. Jeg har enda til gode å se at norske barn skal være vannvittig smartere enn verdens barn forøvrig.  Anonymous poster hash: 4e3aa...629
Anonym bruker Skrevet 2. april 2015 #19 Skrevet 2. april 2015 "Det står i en ganske ny utgave av The Lancet. En studie over flere tiår. Konklusjonen som ble trukket var at når man ekskluderer andre faktorer som inntekt, sosial status, familiekonstellasjon og flere andre står det igjen at barn som ble ammet har høyere iq. Jo lengre jo høyere.  Det er en studie som omfatter flere titusen mennesker og som sagt over et langt tidsrom."  Jeg får av en eller annen grunn ikke til å quote, så jeg klipper og limer inn teksten i stedet. Joda, jeg har sett den. De justerer ikke for maternell IQ, noe forfatterne av den studien jeg linket til i HI gjorde.  "Our study adds knowledge to the existing body of literature on effects of breastfeeding practices on child cognitive development. In the past decades, many observational studies described significant associations between breastfeeding and child IQ,3–11 but many other observational studies found full attenuation of the effect when adjusting for confounding variables.12–17 Most studies with positive findings, however, did not have maternal intelligence available4–6 ,8–11 or chose to exclude maternal IQ because of the high correlation with maternal education;7 however, studies that did include maternal IQ generally reported no association.12 ,14 ,15 The only recent study that did account for maternal IQ and reported still significant effects of breastfeeding is the one from Belfort et al3 Our study using a nearly three times larger sample did not confirm their findings. The sufficiently larger sample size could permit us to identify small and subtle effects of breastfeeding on child IQ and the role of confounders on the change of these small effect sizes."  Kort sagt, de fleste studiene som viser en sammenheng mellom amming og barnets IQ har ikke justert for mors IQ. De aller fleste studiene som har justert for mors IQ, inkludert denne, viser ingen sammenheng mellom amming og barnets IQ.  Det kan bety at mødrene til barna som ammet i gjennomsnitt hadde høyere IQ enn mødrene til barna som ikke ammet. Og da kan dette forklare forskjellen i IQ mellom de to gruppene med barn. Anonymous poster hash: d6221...c5c Anonymous poster hash: d6221...c5c
Anonym bruker Skrevet 2. april 2015 #20 Skrevet 2. april 2015 Jeg sliter med BIM, deler av innlegget mitt ble spist... Jeg må også legge til at Gro Nylander uansett ikke har skjønt at "association is not causation". Det at det er en statistisk sammenheng mellom X og Y i en observasjonsstudie betyr IKKE at X forårsaker Y. Anonymous poster hash: d6221...c5c
Anonym bruker Skrevet 2. april 2015 #21 Skrevet 2. april 2015   Jeg er så lei den debatten her. Jeg har aldri møtt et menneske som har latt være og amme av latskap eller bare ikke hatt lyst. De fleste vil gjøre det beste for barna sine og da syns jeg det blir for dumt å dra inn disse argumentene, bare for å få de som ikke får det til enda et stikk i siden. Anonymous poster hash: b7450...0e8 Jeg har møtt noen av de, dessverre.. Om de så skulle gjøre det, er det bedre at de gir flaske, koser seg med babyen og gir den masse nærhet enn at de ammer motvillig og ikke koser seg med den lille. Intelligens krever mer enn morsmelk. Jeg har bodd i 5 land, der bare Norge har veldig andel av babyer som blir ammet (hvilket er veldig positivt, må bare presisere det). Babyer i andre vestlige land blir også smarte, trygge og sunne selv om de ikke blir ammet eller bare blir ammet i noen uker. Jeg har enda til gode å se at norske barn skal være vannvittig smartere enn verdens barn forøvrig.Anonymous poster hash: 4e3aa...629 Men den argumentasjonen er litt sånn "min morfar røkte 50 om dagen og ble 99 år, så da er ikke røyking så usunt som de sier". Les den linken som ble lagt ut her over - den studien er faktisk korrigert for det ene og det andre.  Anonymous poster hash: 6ae74...507
Anonym bruker Skrevet 3. april 2015 #22 Skrevet 3. april 2015 "Det står i en ganske ny utgave av The Lancet. En studie over flere tiår. Konklusjonen som ble trukket var at når man ekskluderer andre faktorer som inntekt, sosial status, familiekonstellasjon og flere andre står det igjen at barn som ble ammet har høyere iq. Jo lengre jo høyere. Det er en studie som omfatter flere titusen mennesker og som sagt over et langt tidsrom." Jeg får av en eller annen grunn ikke til å quote, så jeg klipper og limer inn teksten i stedet. Joda, jeg har sett den. De justerer ikke for maternell IQ, noe forfatterne av den studien jeg linket til i HI gjorde. "Our study adds knowledge to the existing body of literature on effects of breastfeeding practices on child cognitive development. In the past decades, many observational studies described significant associations between breastfeeding and child IQ,3–11 but many other observational studies found full attenuation of the effect when adjusting for confounding variables.12–17 Most studies with positive findings, however, did not have maternal intelligence available4–6,8–11 or chose to exclude maternal IQ because of the high correlation with maternal education;7 however, studies that did include maternal IQ generally reported no association.12,14,15 The only recent study that did account for maternal IQ and reported still significant effects of breastfeeding is the one from Belfort et al3 Our study using a nearly three times larger sample did not confirm their findings. The sufficiently larger sample size could permit us to identify small and subtle effects of breastfeeding on child IQ and the role of confounders on the change of these small effect sizes." Kort sagt, de fleste studiene som viser en sammenheng mellom amming og barnets IQ har ikke justert for mors IQ. De aller fleste studiene som har justert for mors IQ, inkludert denne, viser ingen sammenheng mellom amming og barnets IQ. Det kan bety at mødrene til barna som ammet i gjennomsnitt hadde høyere IQ enn mødrene til barna som ikke ammet. Og da kan dette forklare forskjellen i IQ mellom de to gruppene med barn.  Anonymous poster hash: d6221...c5c  Anonymous poster hash: d6221...c5c Det er veldig rart at mange blir så støtt når noen påstår at amming er sunt men ingen har noe imot at studiene konkluderer med at amming har veldig lite med iq å gjøre siden mødre som ammet hadde høyere iq. Dermed kan man si at mødre som ikke ammer barna,er dumme. Og det er ok Så lenge barna blir frie av denne påstanden.  Anonymous poster hash: 5fe9c...aad
Anonym bruker Skrevet 3. april 2015 #23 Skrevet 3. april 2015  Jeg er så lei den debatten her. Jeg har aldri møtt et menneske som har latt være og amme av latskap eller bare ikke hatt lyst. De fleste vil gjøre det beste for barna sine og da syns jeg det blir for dumt å dra inn disse argumentene, bare for å få de som ikke får det til enda et stikk i siden.  Anonymous poster hash: b7450...0e8 Jeg har møtt noen av de, dessverre.. Jeg kjenner flere som slutter pga. Slanking, drikking og generell latskap.  Anonymous poster hash: 7b1f6...e97
Gustav Klitt Skrevet 3. april 2015 #24 Skrevet 3. april 2015 Jeg har så høy IQ at jeg lot være å amme rett og slett for å skåne ungene mine. Vi snakker SKYHØY.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå