Gå til innhold

Bekymret for baby 11 mnd

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, jeg er bekymret for babyen min. Vil gjerne høre andres erfaringer! Kanskje jeg er hysterisk?

Min baby er 11 mnd. Forsinket motorisk, akkurat begynt å åle seg litt. Reiser seg ikke, står ikke, setter seg ikke opp i sittende stilling. Kan sitte på gulvet uten støtte men tipper lett overende og kan da slå seg. Spiser litt selv, biter av mat, men mates stort sett. Kan ikke holde en tutekopp eller flaske å drikke selv. Sover godt om natten.

Videre kan ikke baby vinke, klappe, vise hvor stor den er, peke, putte ting i boks, stable ting etc. Har en sjelden gang fått baby til å le, men det er ikke ofte. Smiler mye, gir god øyekontakt og er godt sosialt orientert. Nysgjerrig og årvåken for nye inntrykk.

Vi har øvd så ufattelig mye på ulike ferdigheter, klappe, peke, lese bøker, spise, holde kopp osv uten framgang. Hr vært til Fysio, kiropraktor og manuellterapeut uten at de har funnet noe galt. Er bare litt treig sier de.. Helsesøster er ikke veldig bekymret heller...

Jeg se nå som vi møter andre at min baby ligger uendelig langt etter jamnaldrende, og jeg blir så lei meg av alle timene med øving hver dag som ikke fører noen sted...

Baby er innenfor normalen mtp vekt og lengde. Født til termin!

Er det noen som har lignende erfaringer å dele? Takknemlig for svar!

Anonymous poster hash: e6b04...ff1

Skrevet

Kanskje ikke svaret du ønsker, men lytt til fagfolkene dere har vært hos!

Barn er svært forskjellige og plutselig løsner det skal du se. Jeg ville fokusert mindre på å "øve" og heller gjort ting sammen som dere to trives med. Enten det er lese/tur ut/se på dyr/sangleker/herme etter hverandre på gulvet osv... Barn i alle aldre lærer seg plutselig nye ting når det er noe de liker😉

Skrevet

Tusen takk for svar!

Vi gjør mange kjekke ting og, men baby synes ikke det er så gøy med bøker. Vi leser likevel. Baby hermer ikke etter meg men synes det er gøy når jeg hermer etter baby! Mye sutring her hjemme (kanskje ikke så rart når baby ikke klarer så godt å leke så mye selv enda) så vi må finne på litt om dagene ja!

Håper det løsner, men det har vi liksom sagt et halvt år nå, og baby blir bare hengende mer og mer etter. Vurderer baby til å ligge på 5-6 mnd stadiet innen de fleste områder.

Skrevet

Jeg synes du skal kontakte lege og lufte din bekymring! Ofte viser det seg at mammas intuisjon/ eller følelse av at det er noe galt er riktig selv om fagfolk sier at det ikke er noe. Du er med baby hele tiden og det er lettere å se forskjellen mellom ditt barn og andres da. Hvis du får en legevurdering og de ikke finner noe er det kanskje lettere å slå seg litt til ro med at baby bare er treg og at det vil komme. Og skulle det vise seg at det er noe så vil dere få kvalifisert hjelp til å takle de utfordringer som er og som kommer.

Lykke til!

Skrevet

Mitt barn var veldig likt ditt barn når hun var liten. Lå alltid etter jevnaldrende barn, begynte å krype når hun var 16 mnd, lærte å holde tåteflasken selv rundt 14 mnd alder.

Når hun var et år kunne hun si mamma, pappa og voff.

Gikk regelmessig til fysioterapeut hvor han sa at datteren min hadde hypermobileledd og derfor brukte hun mer energi på å prøve å krype, gå osv og derfor var hun sen med alt annet. Dette mente bhg også og helsesøster.

Jeg mente noe annet, men ble ikke tatt på alvor av noen før vi fikk ny helsesøster når min datter var 3 år. Og da gikk det fort. Henvisning til ppt, så sykehus og hun ble utredet og har nå fått diagnosen psykisk utviklingshemning uten kjent årsak.

Men sier ikke at ditt barn er utviklingshemmet, men føler du at noe ikke er som det er så ikke gi deg. Og barnet ditt henger jo langt etter. Så hvis det er noe som ikke stemmer så er det viktig å få hjelp fortest mulig for at barnet skal få utvikle seg.

Anonymous poster hash: ed9fa...e3f

Skrevet

Fikk babyen din til å suge melk fra brystet ditt?

Anonymous poster hash: ed9fa...e3f

Skrevet

Tenker at du skal høre litt på Hs og litt på deg selv. Treig er babyen men noen er bare sånn. Min siste er en liten treging mens de andre er tidlig ute. Har babyen god blikkontakt? Interessert i deg og det rundt?

Skrevet

Tusen takk for flere svar!

Nei, babyen fikk ikke til å amme... Jeg hadde lite melk, melken kom tregt og sugeteknikken var ikke god nok. Så ble bare et par uker med amming. Pumpet litt i 4 mnd.

Baby har kjempegod blikkontakt, veldig sosial. Vil være med på alt. Men litt for mye av det gode og da baby selvsagt er lite selvstendig og sutrer mye om den må f eks ligge på gulvet å leke alene. Veldig nysgjerrig og snur seg etter hver minste lyd eller bevegelse.

Jeg jobber i bhg selv, men med førskolebarn. Så jeg har jo mye erfaring med unger, dog ikke så små da dette er min første. Jeg har jo en magefølelse at noe ikke "stemmer", men det er jo mest dette med utviklingen. Det er jo klart en utvikling der, men det går så innmari tregt.. Hs mener vel mest at så lenge det er en utvikling, og den ikke stopper opp er alt ok, er vel ikke helt enig i det.

Nå er det bare en mnd til 1 års kontroll med barnelege og hs. Tenker vi får ta det opp igjen da, jeg har vært hos hs flere ganger med mine bekymringer, det var hun som bla henviste Fysio...

Skrevet

Jeg var selv bekymret for min baby, ting løsnet heldigvis rundt 1 års alder og nå virker det som han er "normal" 😊 Om han allikevel ikke skulle være det, han er den han er, og jeg elsker han over alt på jord og skal alltid passe på han. Ingenting endrer det 😉

Her er uansett en link ang lignende tema som jeg husker at jeg leste:

http://www.klikk.no/forum/dinbaby/index.php/topic/144108870-noen-andre-som-har-barn-med-uforklarlig-forsinket-utvikling/

Anonymous poster hash: b135b...41e

Skrevet

Jeg var selv bekymret for min baby, ting løsnet heldigvis rundt 1 års alder og nå virker det som han er "normal" 😊 Om han allikevel ikke skulle være det, han er den han er, og jeg elsker han over alt på jord og skal alltid passe på han. Ingenting endrer det 😉

Her er uansett en link ang lignende tema som jeg husker at jeg leste:

http://www.klikk.no/forum/dinbaby/index.php/topic/144108870-noen-andre-som-har-barn-med-uforklarlig-forsinket-utvikling/

Anonymous poster hash: b135b...41e

Ja jeg elsker jo baby uansett! Kjenner jo ingen annen baby, så det er jo betingelsesløst. Men jeg blir jo lei meg og bekymret, på baby sine vegne. Merker jo frustrasjonen over alt baby vil men ikke får til av motoriske ting f eks. Godt mulig det plutselig løsner, men det har liksom "alle" sagt i en liten evighet føler jeg!

Takk for link! Har allerede lest det. Googlet og lest alt jeg har kommet over som er relevant i måneder nå. Sikkert ikke helt bra det heller ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...