Gå til innhold

Treningsprogram halvmaraton

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har lyst til å løpe halvmaraton og trenger et bra treningsopplegg. Det trenger ikke legge opp til en veldig rask tid. Dit kommer jeg nok aldri, men jeg vil kunne gjennomføre på en respektabel måte.

På nett finnes det mange programer som sikkert er fine, men mange av dem er veldig ensidige. Jeg liker best stor vareasjon fra den ene dagen til den andre og er veldig glad i intervaltrening. Det jeg ønsker meg er et program der mest mulig av treningen blir kjørt som interveltrening i ulike varianter og der det oppgis pulsområde der jeg bør ligge på de ulike øktene.

Noen som vet om et bra program som ligger på nett?

Anonymous poster hash: 73bc4...e4a

Fortsetter under...

Skrevet

Bruk sunn fornuft er mitt råd.

Tren variert. Lange økter på lav intensitet, middels lang og korte. Tren intervaller også der korte og lange både med og uten motstand.

Jeg løper halve selv, kom endelig under to timer nå.

Jeg løper fire ganger i uka. To middels intensitet ca en mil. En intervall, varierer de veldig (trener mye fartslek) og ca hver tiende dag en lang distanse. I starten brydde jeg meg ikke så mye om hvor langt det var. Da trente jeg på at kroppen skulle være i bevegelse i over to timer (siden målet mitt var dette)

Jeg mener man skal trene det man vil bli god på så jeg løper for det meste. Trener litt styrke med egen kropp som motstand og ikke minst er spensttrening viktig. Mye å hente på å trene dette. Merket rask bedring på tid på en mil når jeg startet med spenst.

Anonymous poster hash: a869c...976

Skrevet

Takk for svar.

Jeg er fulstendig klar over at jeg må ha en del rolige jevene økter også, men håpet på å finne et program med stigning i både distanse og hvor lange intervallene bør være ol. Jeg synes det er så morsomt å veksle mellom hard og lett løping og å presse meg selv hardt i korte tidsrom (opp til 10 minutter eller så) at jeg håpet å finne et program med mye av den typen løping.

Anonymous poster hash: 73bc4...e4a
Skrevet

Jeg løper selv halvmaraton på 1.35, og tipset mitt er å venne kroppen din til å løpe langt (15 km +). Derfor holder det ikke med kun intervalltrening. Langturene bør ligge i sone 2 (3). Skal du blir raskere bør du legge opp til en til to intervalltreninger i uka, hvor en er langintervall (1,5 km - 3 km) (sone 4-5). Ikke glem styrketrening, spesielt hofter/bein, områder som mange løpere glemmer. 

Anonymous poster hash: f6c72...90a

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...