Gå til innhold

Hvordan takle slåing fra barn?

Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Har ei jente på drøyt 2,5 år som slår når hun ikke får det som hun vil, når hun blir frustrert og sint. Er dette bare en del av trassen? Syntes det er vanskelig å vite hvordan jeg skal reagere når hun slår meg. Hvis jeg sier nei med streng stemme, så fortsetter hun bare å slå. Tar meg selv i å true med ting som "hvis du slår/ikke er snill så kan vi ikke besøke blablabla i dag!" Og vet jo at dette er helt på trynet, men blir så frustrert selv. Noen som har noen tips og som har samme greia? Har liksom ikke vart så lenge, kommer litt i bølger, hun vet jo at det ikke er lov å slå........

Anonymous poster hash: 7a2f7...568

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette vil jeg gjerne også vite! Min gutt på tre år reagerer med å slå og sparke når jeg sier nei til noe. Så dvs at daglig er det kamper og "dumme mamma". Han har veldig behov for å bestemme det meste for tida, om skiva skal kuttes i to eller fire, hvem som skal ut av bilen først, hvem som skal stelle han, osv, osv! Har tenkt at alt er en del av løsrivelsen eller det at han blir mer selvstendig, men er ganske lei av slåingen. Bruker timout noe, men kan ikke ta timeout hver gang vi er uenige og han utagerer føler jeg. Tips mottas med takk;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bruker time out når hun slår. Da med klar beskjed om hvorfor det er time out først også må hun selv fortelle hva som skjedde etterpå, slik at vi er sikre på at hun har forstått hvorfor vi reagerte. Vi forteller også hvordan hun alternativt kunne reagert i stedet for å slå. Det fungerer her, selv om det skjer igjen periodevis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, vi har også prøvd timeout litt i det siste, og det virker jo litt, da hun blir veldig lei seg og vil si unnskyld fort... Men de siste gangene har vi latt henne stå i timeout til vi har sagt at hun kan gå (ikke så lenge, kanskje et minutt) og så har jeg satt meg ned til henne og snakket med henne om hva som nettopp har skjedd da, i ordentlig "nanny"-stil. Og merker at hun syntes det er ubehagelig og at hun blir litt pinlig berørt av seg selv. Virker som dette kan funke, men er jo ikke alle steder en timeout er tilgjengelig føler jeg.

Anonymous poster hash: 7a2f7...568

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bruker bare time out hjemme. Er vi ute så pleier jeg å si at vi må dra hjem om hun ikke kan oppføre seg fint. Kan ikke huske at vi har måttet gjøre det enda. Men det kommer nok. Foreldrene til vennene bruker også denne teknikken så hun har sett at vennene må dra hjem når de ikke oppfører seg.

Anonymous poster hash: 5d79c...6c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...