Gå til innhold

Kristendoms-undervisning i barnehagen.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ville regnet med at barnet har misforstått den ansattes intensjon.

Når vi forteller disse historiene i barnehagen så stiller barna spørsmål. Dette kan være så enkelt som at et annet barn har fortalt om sin og sin families tro, og den ansatte har bekreftet at det er greit og at noen tror. Det kan være et direkte spørsmål på om historien er sann eller ikke der den ansatte har svart (helt korrekt) at hun tror det er sant men at hun ikke vet. Barn tolker og misforstår i alle bauer og kanter når det kommer til filosofi.

Skrevet

Det har ingenting inn i Bhg pensum og gjøre.jeg hadde blitt irritert.

Skrevet

Her snakker vi om fjæra som ble til ti høns... 

1. Selv om barnet sier at hun har sagt at det er ekte (og hun selvsagt aldri lyver) så kan hun lett ha misforstått, jeg kjenner få voksne som bruker ordet ekte når de skal beskrive sin religion. 

2. Hadde du reagert likt om de hadde snakket om julenissen eller påskeharen? Eller hvis noen hadde sagt at islamismen var sannheten? 

3. Det er snakk om et barn, hun har glemt det før neste fredag, og hvis hun fortsatt tror det er sant om ti år, så var det kanskje riktig for henne da? 

4. Vi bor i et land som er bygget på kristne verdier. De siste årene har vi blitt så livredde for å leve etter dem, mye fordi vi innbiller oss at vi kan støte folk fra andre religioner. Vi mister mye av vår norske identitet på veien, noe jeg syns er fryktelig trist. 

Jeg er fullt ut for religionsfrihet, men jeg mener vi må respektere hverandres religioner uansett, til og med de kristne! (tenk det) 

Anonymous poster hash: 8fe6e...83a
Skrevet

Her har de gått så langt som å bedyre at både påskeharen og nissen finnes. I påsken lager de spor i snøen for å overbevise ungene om at det er den ekte påskeharen som har vært der med snop og før jul leier de inn en nisse. Det er atskillig være enn at en ansatt skal ha sakt at historien om Gud og Jesus er sanne.

Anonymous poster hash: e2d4d...6db

Skrevet

Her har de gått så langt som å bedyre at både påskeharen og nissen finnes. I påsken lager de spor i snøen for å overbevise ungene om at det er den ekte påskeharen som har vært der med snop og før jul leier de inn en nisse. Det er atskillig være enn at en ansatt skal ha sakt at historien om Gud og Jesus er sanne.

Anonymous poster hash: e2d4d...6db

Ja det er egentlig litt rart at ingen reagerer på at nissen kommer på julefesten og at påskeharen gjemmer egg, og at man i høyeste grad går inn for å lure barna til å tro at de eksisterer, men hadde man lagt igjen en glorie i snøen eller kledd ut noen som mannen i øvreetasjen, da hadde det blitt baluba. 

Barn skiller tross alt ikke på religion og eventyr, og kan like gjerne tro på nissen og haren som på Gud og Jesus. Men så lærer man senere at det ikke er alt som er sant, og at man helst trekker sine egne konklusjoner om hva som er verdt å tro på. Så det gjør nok ingen større langvarig skade enn troen på julenissen. Likevel, jeg er ikke for forkynning i barnehagene, men å gå av hengslene fordi noen har påstått overfor mitt barn at religionen er en sannhet, det ser jeg ikke poenget med.

For min del tror jeg nesten nissen hadde vært en mye bedre guddom enn mange av de andre, som belønner de som er gode her og nå, og ikke lar de vente, håpe, krysse fingre og tvinne tomler til de forlater livet. Her snakker vi om en mann som har full oversikt over samtlige barn og voksne og hva de foretar seg gjennom et år. Når jeg tenker meg om burde han kanskje heller jobbet i PST. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...