Giss Skrevet 27. mars 2015 #26 Skrevet 27. mars 2015 Det dummeste du gjør, er å si noe annet enn hva de sier i bhg, det gjør barnet utrygt. Det du derimot kan gjøre er å spørre om du kan få en samtale med de, der du kan fortelle at du ikke ønsker at ditt barns kan være med i slike samlinger. Det blir utrolig forvirrende for en liten hjerne å skulle høre ulike ting i bhg og hjemme. Anonymous poster hash: 2db3c...92d Unnskyld meg, men om det barnet sier stemmer så har den ansatte i barnehagen drevet forkynning, og det er ikke lov. Om HI ikke ønsker å oppdra sine barn i den kristne tro, skal hun slippe at ansatte i barnehagen sier at det kristne tror på er ekte og sant. HI har all rett til å si til barnet sitt at hun er uenig i det den ansatte i barnehagen har sagt, men at den ansatte i barnehagen har rett til å tro på hva hun vil. Anonymous poster hash: 95502...89f Nå har hun kun barnets påstand om at det er det eneste ekte - man skal ta slike formuleringer fra barn med en klype salt, selv om så klart ens eget barn alltid er ærlig og snill (du la merke til ironien håper jeg). Barnehagen har IKKE drevet med forkynning her - slå det opp og se hva det betyr. Hvordan tenker du man skal forklare hva påske går ut på UTEN å komme inn på den f.eks Jesus - litt vanskelig kanskje? Ingen av mine barn er døpte, og min mann og jeg har forskjellig livssyn, men jeg hyler da ikke opp om barna våre kommer hjem og forteller at det og det er sant - alt fra lysfest til julenissen - ut i fra hva de har hørt på barnehagen/skolen. Hvilken alvorlig SKADE mener du at barn får av dette? Anonymous poster hash: 55328...f55 Det går helt fint an å si ting som "Mange tror at....". Og så vil jeg mene det er ganske på kanten å fortelle barna at Gud og Jesus sitter oppe i himlen og passer på dem. Den biten får de la foreldrene forklare selv om de ønsker det. Man kan fint fortelle om den kristne historie uten å begynne på slike forklaringer. Det er viktig at barna får kjennskap til historiene for å skjønne samfunnet vi lever i - men det er også viktig hvilken måte det gjøres på slik at folk har friheten til selv å velge hvilken virkelighetsoppfattelse de ønsker å videregi til sine unger.
Keiserpingvin Skrevet 27. mars 2015 #27 Skrevet 27. mars 2015 (endret) Så sære dere er. Nå er det engang sånn at landet vårt er basert på kristne verdier. Dere som ikke tror kan jo bare se på historiene på lik linje med folkeeventyr. Og jeg synes det er viktig at barna lærer hvorfor vi feirer ulike høytider! Anonymous poster hash: dc44f...fe6 Signerer!! Blir skremt over nordmenns dårlige holdninger ang religion. Har dere blitt helt hjernevasket av all integrering av all annen religion? Blir kvalm av tanken på at vi i vår tid mener at det er feil at barna våre lærer om kristendom. Vi skal være glad for at barna våre får denne lærdommen ang høytider osv. Vi ER et kristent land. Ellers så hadde vi jo ikke behøvd å feiret verken jul eller påske. Ta dere en titt på det fantastiske flagget vårt! Vær så snill; nå må vi kjempe sammen for vår religion slik at den ikke blir "utryddet".... Anonymous poster hash: 442e6...9ad Kunne ikke vært mer enig!!! Kjempe trist og kjempe Sært at mange mener at barna ikke skal få lære om kristendommen som landet vårt er bygget på. Men at barna lærer om Islam er helt greit? Anonymous poster hash: 98655...a94 Nå er det litt forskjell på å lære om noe, og som HI er bekymret for, å få noe presentert som en endelig sannhet. Mine barn lærer om kristendom og de forskjellige høytidene i barnehagen, men ingen har noen gang fortalt de at det er den eneste sannhet. De har også lært om andre høytider, som ramadan, og er åpne for at det finnes forskjellige måter å tro på. Fireåringen har erklært at Jesus var en mann som levde for lenge siden, og er minst like gammel som bestefar, og at han har magiske krefter som gjorde at han ikke kunne dø. Og at pappaen hans bor i himmelen og passer på at vi oppfører oss pent. Og så finnes det en gud som heter Allan. For det har han lært i barnehagen (eller snarere, det er essensen han har trukket ut av historiene de har hørt i barnehagen). Sånt synes jeg bare er moro å høre, trass i at jeg ikke har et kristent ben i kroppen. Og han blir ikke mer religiøst påvirket av det enn han blir av å høre om kaptein Sabeltann og Spiderman. Alle de nevnte figurene eksisterer på lik linje i hans verden. Jeg har ingen innvendinger mot at han lærer om religion, og barn på den alderen tar det meste de hører for god fisk, men om det skal innprentes at SÅNN ER DET på lik linje som at 2+2=4, så blir det feil. Da brukes autoriteten de voksne tross alt har som lærere, for at barna skal tro på det de sier, og at det virkelig er sant det de hører. Eventyraspektet forsvinner og det blir fakta og lærdom. Edit: Skrivefeil Endret 27. mars 2015 av Keiserpingvin
Giss Skrevet 27. mars 2015 #28 Skrevet 27. mars 2015 Så sære dere er. Nå er det engang sånn at landet vårt er basert på kristne verdier. Dere som ikke tror kan jo bare se på historiene på lik linje med folkeeventyr. Og jeg synes det er viktig at barna lærer hvorfor vi feirer ulike høytider! Anonymous poster hash: dc44f...fe6 Signerer!! Blir skremt over nordmenns dårlige holdninger ang religion. Har dere blitt helt hjernevasket av all integrering av all annen religion? Blir kvalm av tanken på at vi i vår tid mener at det er feil at barna våre lærer om kristendom. Vi skal være glad for at barna våre får denne lærdommen ang høytider osv. Vi ER et kristent land. Ellers så hadde vi jo ikke behøvd å feiret verken jul eller påske. Ta dere en titt på det fantastiske flagget vårt! Vær så snill; nå må vi kjempe sammen for vår religion slik at den ikke blir "utryddet".... Anonymous poster hash: 442e6...9ad Kunne ikke vært mer enig!!! Kjempe trist og kjempe Sært at mange mener at barna ikke skal få lære om kristendommen som landet vårt er bygget på. Men at barna lærer om Islam er helt greit? Anonymous poster hash: 98655...a94 Nå dreier dette seg vel ikke om at det er feil at barna lærer om bakgrunnen for tradisjonene men om måten dette gjøres på. De fleste land vi liker å sammenligne oss med driver ikke med forkynning i offentlige barnehager.
Anonym bruker Skrevet 27. mars 2015 #29 Skrevet 27. mars 2015 Jeg tror det beste du kan gjøre er å ta deg en prat med den aktuelle personen som pratet om det eller pedagogisk leder. Ta det opp med en høflig, undersøkende tone, hvor du forteller at du hørte de hadde påskesamling, og at det sikkert hva kjekt for barna (hvis du mener det da . Fortell så at det var en ting du hadde tenkt litt på. At barnet ditt hadde kommet hjem og sagt at de hadde blitt fortalt at Jesus og Gud er ekte, og lever i himmelen. Du kan jo nevne at du ikke vet om det var blitt sagt akkurat sånn eller ikke, men at barnet ditt iallefall hadde fått inntrykk av at det var slik. Så kan du fortelle at dere selv ikke er kristne og ikke ønsker at barnet deres skal få fortalt noe som om det er "sant", og at det hadde vært flott om de ansatte i barnehagen kunne ha det i tankene når de forteller om slike ting i fremtiden. Gå inn i det hele med en samarbeidende, hyggelig, men saklig holdning, så kommer du nok langt Anonymous poster hash: 12833...9d0
Anonym bruker Skrevet 27. mars 2015 #30 Skrevet 27. mars 2015 Meg over igjen: Og bare så det er sagt, så er jeg selv kristen og synes det er flott at barna får høre om Gud i barnehagen. Men jeg vet selv at det er viktig for meg å være den som tar viktige beslutninger for mitt barn, så jeg er helt for at foreldres ønsker for sitt barn skal respekteres! Anonymous poster hash: 12833...9d0
Anonym bruker Skrevet 27. mars 2015 #31 Skrevet 27. mars 2015 Jeg hadde ikke syntes at dette var greit, ville sagt ifra om det! Anonymous poster hash: 0d597...b0c
Anonym bruker Skrevet 27. mars 2015 #32 Skrevet 27. mars 2015 Jeg tror det beste du kan gjøre er å ta deg en prat med den aktuelle personen som pratet om det eller pedagogisk leder. Ta det opp med en høflig, undersøkende tone, hvor du forteller at du hørte de hadde påskesamling, og at det sikkert hva kjekt for barna (hvis du mener det da . Fortell så at det var en ting du hadde tenkt litt på. At barnet ditt hadde kommet hjem og sagt at de hadde blitt fortalt at Jesus og Gud er ekte, og lever i himmelen. Du kan jo nevne at du ikke vet om det var blitt sagt akkurat sånn eller ikke, men at barnet ditt iallefall hadde fått inntrykk av at det var slik. Så kan du fortelle at dere selv ikke er kristne og ikke ønsker at barnet deres skal få fortalt noe som om det er "sant", og at det hadde vært flott om de ansatte i barnehagen kunne ha det i tankene når de forteller om slike ting i fremtiden. Gå inn i det hele med en samarbeidende, hyggelig, men saklig holdning, så kommer du nok langt Anonymous poster hash: 12833...9d0 Takk for et godt råd, tror jeg skal gjøre det Jeg er overhode ikke imot at man lærer om andre religioner og kulturer, jeg selv synes det er kjempe spennende. Mange misstolket visst å trodde at jeg ikke ønsket at barnet skulle lære overhode noe om religioner. Så forresten at mange spurte om det var en kristen barnehage, er en helt vanlig barnehage. HI Anonymous poster hash: 7acfe...1a8
Anonym bruker Skrevet 27. mars 2015 #33 Skrevet 27. mars 2015 Så sære dere er. Nå er det engang sånn at landet vårt er basert på kristne verdier. Dere som ikke tror kan jo bare se på historiene på lik linje med folkeeventyr. Og jeg synes det er viktig at barna lærer hvorfor vi feirer ulike høytider! Anonymous poster hash: dc44f...fe6 Signerer!! Blir skremt over nordmenns dårlige holdninger ang religion. Har dere blitt helt hjernevasket av all integrering av all annen religion? Blir kvalm av tanken på at vi i vår tid mener at det er feil at barna våre lærer om kristendom. Vi skal være glad for at barna våre får denne lærdommen ang høytider osv. Vi ER et kristent land. Ellers så hadde vi jo ikke behøvd å feiret verken jul eller påske. Ta dere en titt på det fantastiske flagget vårt! Vær så snill; nå må vi kjempe sammen for vår religion slik at den ikke blir "utryddet".... Anonymous poster hash: 442e6...9ad Skal vi kjempe slik som Olav Den Hellige? Drepe og true alle som ikke ønsker å være kristne? Mye GRUSOMT har skjedd i kristendommens navn på lik linje med det som IS gjør i dag. Anonymous poster hash: 7acfe...1a8
Anonym bruker Skrevet 27. mars 2015 #34 Skrevet 27. mars 2015 Så sære dere er. Nå er det engang sånn at landet vårt er basert på kristne verdier. Dere som ikke tror kan jo bare se på historiene på lik linje med folkeeventyr. Og jeg synes det er viktig at barna lærer hvorfor vi feirer ulike høytider! Anonymous poster hash: dc44f...fe6 Signerer!! Blir skremt over nordmenns dårlige holdninger ang religion. Har dere blitt helt hjernevasket av all integrering av all annen religion? Blir kvalm av tanken på at vi i vår tid mener at det er feil at barna våre lærer om kristendom. Vi skal være glad for at barna våre får denne lærdommen ang høytider osv. Vi ER et kristent land. Ellers så hadde vi jo ikke behøvd å feiret verken jul eller påske. Ta dere en titt på det fantastiske flagget vårt! Vær så snill; nå må vi kjempe sammen for vår religion slik at den ikke blir "utryddet".... Anonymous poster hash: 442e6...9ad Skal vi kjempe slik som Olav Den Hellige? Drepe og true alle som ikke ønsker å være kristne? Mye GRUSOMT har skjedd i kristendommens navn på lik linje med det som IS gjør i dag. Anonymous poster hash: 7acfe...1a8 Selvom Norge er ett såkalg kristent land betyr ikke det at alle er kristene av den grunn! Jeg er IKKE kristen, tror ikke jeg kjenner noen kristene mennesker heller. Og virket nesten som om denne barnehagetanta hjernevadka disse ungene iløpet av liten tid, finnes kanskje litt "mildere" måter å forklare ting på til barn eller. Anonymous poster hash: 0d597...b0c
Anonym bruker Skrevet 27. mars 2015 #35 Skrevet 27. mars 2015 Hadde barnehage personalet fortalt mitt barn om muslimsk tro og påstått at Allah var virkelig og den eneste sanne Gud, hadde jeg blitt rasende og bedt om et møte med de. Men at barnehage personalet, nå midt i påsken, forteller historien om at Jesus døde på korset... er det virkelig noe å reagere på? Vi bor tross alt i et land som er bygd på kristen tradisjon (selv om det blir mer og mer visket bort). Anonymous poster hash: 98655...a94 Selv om du hadde valgt å ha barnet din i en muslimsk barnehage? Nå har ikke HI svart på spørsmålet om hvor vidt barnehagen blir drifter etter en kristen formålsparagraf eller ikke. Men, er den det så må vi godta at de har kristendomsundervisning i barnehagen. Hvis ikke får vi ta barnet ut av barnehagen. Anonymous poster hash: b45c7...76d
Iiiiik Skrevet 27. mars 2015 #36 Skrevet 27. mars 2015 Jeg er ikke kristen, men synes allikevel ikke at det er en hårreisende feil som er begått. Barn blir påvirket i så mange retninger hele tiden. Jeg synes det er fint at barna mine lærer hvorfor vi feirer jul og påske, og ikke minst hvorfor vi har pinse. Det vet jeg knapt selv, etter å ha slått opp hvert år. Vi foreldre får tåle det og justere når vi synes det er nødvendig. Reagerer langt mer på de som understreker at Norge er et kristent land. Nei, vi har ingen statsreligion. Stat og kirke er ikke en del av samme sak. Nei, det er ikke kristen formålsparagraf i barnehager og på skoler. Hvis kristendommen mister sin posisjon i Norge, handler det om hvordan kirken klarer å holde på dem som tror og å fange inn dem som ikke tror. Det gjøres ikke ved å lære barn at Jesus døde på korset for menneskenes skyld. Eller noen annen forkynnelse. I svært få tilfeller vil det være tilstrekkelig til å omvende et barn. Religion er slik jeg ser det, en privatsak. Det er viktig at vi skjønner hvordan kristendommen har virket inn på vår samfunnsoppbygning, men det betyr ikke at vi alle må tro på kristendommen i dag for å være "ekte" nordmenn.
Anonym bruker Skrevet 27. mars 2015 #37 Skrevet 27. mars 2015 Hadde barnehage personalet fortalt mitt barn om muslimsk tro og påstått at Allah var virkelig og den eneste sanne Gud, hadde jeg blitt rasende og bedt om et møte med de. Men at barnehage personalet, nå midt i påsken, forteller historien om at Jesus døde på korset... er det virkelig noe å reagere på? Vi bor tross alt i et land som er bygd på kristen tradisjon (selv om det blir mer og mer visket bort). Anonymous poster hash: 98655...a94 Selv om du hadde valgt å ha barnet din i en muslimsk barnehage? Nå har ikke HI svart på spørsmålet om hvor vidt barnehagen blir drifter etter en kristen formålsparagraf eller ikke. Men, er den det så må vi godta at de har kristendomsundervisning i barnehagen. Hvis ikke får vi ta barnet ut av barnehagen. Anonymous poster hash: b45c7...76d HI har skrevet at det ikke er en kristen barnehage. Anonymous poster hash: 95502...89f
Anonym bruker Skrevet 27. mars 2015 #38 Skrevet 27. mars 2015 Vi har tatt opp med barnehagen at vi ikke synes det er greit med kristne feiringer da religion ikke har noe i barnehagen å gjøre. Vi har ikke noe imot at de lærer om alle ulike religioner og at folk tror på forskjellige ting. Når det er sagt så feiret man faktisk både jul og påske før kristendommen. Til jul feiret man at solen snur og det blir lysere tider, mens til påske feiret man våren da hønene begynte å legge egg igjen osv. Så å si at dette kun er kristne tradisjoner er bare tull. Anonymous poster hash: b3b6c...cc8
Anonym bruker Skrevet 27. mars 2015 #39 Skrevet 27. mars 2015 Jeg tror det beste du kan gjøre er å ta deg en prat med den aktuelle personen som pratet om det eller pedagogisk leder. Ta det opp med en høflig, undersøkende tone, hvor du forteller at du hørte de hadde påskesamling, og at det sikkert hva kjekt for barna (hvis du mener det da . Fortell så at det var en ting du hadde tenkt litt på. At barnet ditt hadde kommet hjem og sagt at de hadde blitt fortalt at Jesus og Gud er ekte, og lever i himmelen. Du kan jo nevne at du ikke vet om det var blitt sagt akkurat sånn eller ikke, men at barnet ditt iallefall hadde fått inntrykk av at det var slik. Så kan du fortelle at dere selv ikke er kristne og ikke ønsker at barnet deres skal få fortalt noe som om det er "sant", og at det hadde vært flott om de ansatte i barnehagen kunne ha det i tankene når de forteller om slike ting i fremtiden. Gå inn i det hele med en samarbeidende, hyggelig, men saklig holdning, så kommer du nok langt Anonymous poster hash: 12833...9d0 Takk for et godt råd, tror jeg skal gjøre det Jeg er overhode ikke imot at man lærer om andre religioner og kulturer, jeg selv synes det er kjempe spennende. Mange misstolket visst å trodde at jeg ikke ønsket at barnet skulle lære overhode noe om religioner. Så forresten at mange spurte om det var en kristen barnehage, er en helt vanlig barnehage. HI Anonymous poster hash: 7acfe...1a8 Hva står i vedtektene? Står det der at den er driftet i henhold til en kristen formålsparagraf? Læringsverkstedet barnehagene, som også er "normale" barnehager driftet iht en kristen formålsparagraf. Den eneste måten vi merker dette på er at de feirer jul med en tur i kirka, samt påskefeiring. Utover dette merker vi ingen ting. Anonymous poster hash: b45c7...76d
Anonym bruker Skrevet 27. mars 2015 #40 Skrevet 27. mars 2015 Hadde barnehage personalet fortalt mitt barn om muslimsk tro og påstått at Allah var virkelig og den eneste sanne Gud, hadde jeg blitt rasende og bedt om et møte med de. Men at barnehage personalet, nå midt i påsken, forteller historien om at Jesus døde på korset... er det virkelig noe å reagere på? Vi bor tross alt i et land som er bygd på kristen tradisjon (selv om det blir mer og mer visket bort). Anonymous poster hash: 98655...a94 Selv om du hadde valgt å ha barnet din i en muslimsk barnehage? Nå har ikke HI svart på spørsmålet om hvor vidt barnehagen blir drifter etter en kristen formålsparagraf eller ikke. Men, er den det så må vi godta at de har kristendomsundervisning i barnehagen. Hvis ikke får vi ta barnet ut av barnehagen. Anonymous poster hash: b45c7...76d HI har skrevet at det ikke er en kristen barnehage. Anonymous poster hash: 95502...89f Det er ikke ensbetydende med at den ikke har en kristen formålsparagraf. Anonymous poster hash: b45c7...76d
Anonym bruker Skrevet 27. mars 2015 #41 Skrevet 27. mars 2015 Jeg tror det beste du kan gjøre er å ta deg en prat med den aktuelle personen som pratet om det eller pedagogisk leder. Ta det opp med en høflig, undersøkende tone, hvor du forteller at du hørte de hadde påskesamling, og at det sikkert hva kjekt for barna (hvis du mener det da . Fortell så at det var en ting du hadde tenkt litt på. At barnet ditt hadde kommet hjem og sagt at de hadde blitt fortalt at Jesus og Gud er ekte, og lever i himmelen. Du kan jo nevne at du ikke vet om det var blitt sagt akkurat sånn eller ikke, men at barnet ditt iallefall hadde fått inntrykk av at det var slik. Så kan du fortelle at dere selv ikke er kristne og ikke ønsker at barnet deres skal få fortalt noe som om det er "sant", og at det hadde vært flott om de ansatte i barnehagen kunne ha det i tankene når de forteller om slike ting i fremtiden. Gå inn i det hele med en samarbeidende, hyggelig, men saklig holdning, så kommer du nok langt Anonymous poster hash: 12833...9d0 Takk for et godt råd, tror jeg skal gjøre det Jeg er overhode ikke imot at man lærer om andre religioner og kulturer, jeg selv synes det er kjempe spennende. Mange misstolket visst å trodde at jeg ikke ønsket at barnet skulle lære overhode noe om religioner. Så forresten at mange spurte om det var en kristen barnehage, er en helt vanlig barnehage. HI Anonymous poster hash: 7acfe...1a8 Hva står i vedtektene? Står det der at den er driftet i henhold til en kristen formålsparagraf? Læringsverkstedet barnehagene, som også er "normale" barnehager driftet iht en kristen formålsparagraf. Den eneste måten vi merker dette på er at de feirer jul med en tur i kirka, samt påskefeiring. Utover dette merker vi ingen ting. Anonymous poster hash: b45c7...76d Dette visste jeg ikke noe om! Skal undersøke det, takk! HI Anonymous poster hash: 7acfe...1a8
Anonym bruker Skrevet 27. mars 2015 #42 Skrevet 27. mars 2015 Hadde barnehage personalet fortalt mitt barn om muslimsk tro og påstått at Allah var virkelig og den eneste sanne Gud, hadde jeg blitt rasende og bedt om et møte med de. Men at barnehage personalet, nå midt i påsken, forteller historien om at Jesus døde på korset... er det virkelig noe å reagere på? Vi bor tross alt i et land som er bygd på kristen tradisjon (selv om det blir mer og mer visket bort). Anonymous poster hash: 98655...a94 Selv om du hadde valgt å ha barnet din i en muslimsk barnehage? Nå har ikke HI svart på spørsmålet om hvor vidt barnehagen blir drifter etter en kristen formålsparagraf eller ikke. Men, er den det så må vi godta at de har kristendomsundervisning i barnehagen. Hvis ikke får vi ta barnet ut av barnehagen. Anonymous poster hash: b45c7...76d her er det vel ikke snakk om en kristen bhg! Anonymous poster hash: 0d597...b0c
Anonym bruker Skrevet 27. mars 2015 #43 Skrevet 27. mars 2015 Hadde barnehage personalet fortalt mitt barn om muslimsk tro og påstått at Allah var virkelig og den eneste sanne Gud, hadde jeg blitt rasende og bedt om et møte med de. Men at barnehage personalet, nå midt i påsken, forteller historien om at Jesus døde på korset... er det virkelig noe å reagere på? Vi bor tross alt i et land som er bygd på kristen tradisjon (selv om det blir mer og mer visket bort). Anonymous poster hash: 98655...a94 Selv om du hadde valgt å ha barnet din i en muslimsk barnehage? Nå har ikke HI svart på spørsmålet om hvor vidt barnehagen blir drifter etter en kristen formålsparagraf eller ikke. Men, er den det så må vi godta at de har kristendomsundervisning i barnehagen. Hvis ikke får vi ta barnet ut av barnehagen. Anonymous poster hash: b45c7...76d her er det vel ikke snakk om en kristen bhg! Anonymous poster hash: 0d597...b0c Det er muligens en barnehage som blir styrt under en kristen formålsparagraf. Anonymous poster hash: b45c7...76d
Puppen og lillemor Skrevet 27. mars 2015 #44 Skrevet 27. mars 2015 Fint at barna møter folk som sier forskjellige ting - da blir de utfordret til å tenke selv! Mine barn kommer hjem fra tur i kirken med besteforeldre og sier at Jesus finnes det sa presten osv! Da snakker vi om at det er det noen som tror på, mens mamma tror ikke det.. Osv Og så spør vi dem: hva tror du? Og da får man ofte veldig mange gode og fine svar!! Min nevø svarte engang at han trodde han hadde lyst til å tro på Gud, for han likte ikke tanken på at han stammer fra apekatter
MammantilNurket Skrevet 27. mars 2015 #45 Skrevet 27. mars 2015 Vi er ateister. Vi tror på menneskets fornuft og på vitenskapen - ikke på eventyr og overtro. Jeg hadde blitt rasende om mitt barn hadde opplevd noe slikt i barnehagen. Det er selvsagt OK å fortelle barn om at _noen_ tror på Gud og Jesus, at deg er greit og at man må forholde seg tolerante til dette, men det er ikke OK å hjernevaske barn.
sug lut Skrevet 27. mars 2015 #46 Skrevet 27. mars 2015 Det dummeste du gjør, er å si noe annet enn hva de sier i bhg, det gjør barnet utrygt. Det du derimot kan gjøre er å spørre om du kan få en samtale med de, der du kan fortelle at du ikke ønsker at ditt barns kan være med i slike samlinger. Det blir utrolig forvirrende for en liten hjerne å skulle høre ulike ting i bhg og hjemme. Anonymous poster hash: 2db3c...92d Jeg tror du undervurderer ungen grovt.
Sunshine87 Skrevet 27. mars 2015 #47 Skrevet 27. mars 2015 MammantilNurket: jeg synes ikke du er så veldig tolerant jeg, når du kategoriserer religion (her kristendommen) som eventyr og overtro. Vi tror på forskjellige ting her i verden, og det er da vel ikke hjernevasking og fortelle barna om det en tror på? (og jeg mener ikke at det er greit å fortelle at en religion er "sann" i en barnehage uten kristen formålsparagraf, bare sånn at det er sagt) Du forteller sikkert til barna dine det du tror på, gjør du ikke? Og hvis du da gjør det, er ikke det også hjernevasking da? Et ateistisk livssyn er også er livssyn, og skal ikke misforstås som noe objektivt og nøytralt. Jeg tror vi alle ønsker det beste for våre barn, og formidler det vi tror (eller ikke tror) på, og som er viktig for oss, til dem. Hjernevasking blir å dra det alt for langt!
Hjertefru Skrevet 27. mars 2015 #48 Skrevet 27. mars 2015 Jeg hadde heller ikke likt det!Ble irritert nok når de leste David og Goliat når de spiste brukt.Liker ikke at prakker på barnet kristene historier. Anonymous poster hash: 8a392...c1b Du er klar over at Norge bygger på en kristen kulturarv, dvs at masse av litteraturen, musikk, kunst og andre ting som skikker og ordtak er basert på historier fra bibelen? Men hvis du ønsker at barnet ditt skal bli analfabet på dette punktet og dermed ikke forstå referanser i kunsten, så kjør på. Til og med i tekster av Hellbillies er det bibel-referanser. For ikke å snakke om hos den eminente ateisten Arnulf Øverland.
MammantilNurket Skrevet 28. mars 2015 #49 Skrevet 28. mars 2015 Jeg hadde heller ikke likt det!Ble irritert nok når de leste David og Goliat når de spiste brukt.Liker ikke at prakker på barnet kristene historier. Anonymous poster hash: 8a392...c1b Du er klar over at Norge bygger på en kristen kulturarv, dvs at masse av litteraturen, musikk, kunst og andre ting som skikker og ordtak er basert på historier fra bibelen? Men hvis du ønsker at barnet ditt skal bli analfabet på dette punktet og dermed ikke forstå referanser i kunsten, så kjør på. Til og med i tekster av Hellbillies er det bibel-referanser. For ikke å snakke om hos den eminente ateisten Arnulf Øverland.Helt enig med deg. Man kan ikke løse et kryssord en gang uten å kunne sin bibelhistorie. Sett ut i fra kulturelt, sosialt og filosofisk perspektiv er det ikke noe "galt" med kristendommen som sådan - det som er problematisk er alt "hokus-pokus" ...
Anonym bruker Skrevet 28. mars 2015 #50 Skrevet 28. mars 2015 Ta det med en klype salt at "det var ekte". Barn misforstår lett Anonymous poster hash: 803a0...dcf
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå