Anonym bruker Skrevet 27. mars 2015 #1 Skrevet 27. mars 2015 De hadde snakket i går om hvorfor vi feirer Påske. Ene barnehage-tanten hadde fortalt at hele historien var ekte og at gud og jesus bor oppe i himmelen og passer på oss. Barnet vårt var og er fortsatt overbevist om at Gud og Jesus finnes og har fortalt alt med et stort smil om munnen. Jeg har fortalt at det finnes mange som tror det finnes en gud, men det er ikke alle. Vi velger alle selv hva vi skal tro påDet er sikkert mange som synes dette bare er en bagatell, men jeg liker ikke at en ansatt skal fortelle hvilken religion som er ekte eller ikke. Det er jo i tillegg 2 andre muslimske unger på gruppa.. Hva de andre ungene er aner jeg ikke. Anonymous poster hash: 7acfe...1a8
LivetErEnLek Skrevet 27. mars 2015 #2 Skrevet 27. mars 2015 Med mindre barnet går i en bhg med utvidet kristen formålsparagraf, er dette ikke greit. De skal formidle det kristne påskebudskapet, de skal ikke forkynne.
SuperFries Skrevet 27. mars 2015 #3 Skrevet 27. mars 2015 For det første, der heter ikke barnehagetante. For det andre, er du sikker på at vedkommende hadde brukt ordet "ekte"? Det er et typisk ord barn bruker for å beskrive noe vi voksne gjerne kaller sant/sannheten. For det tredje, skal ikke barn lære historien om påske? Og hvorfor vi feirer påske?
Anonym bruker Skrevet 27. mars 2015 #4 Skrevet 27. mars 2015 Er du sikker på at barnehageansatten sa at alt var ekte? Jeg sa utrolig mye rart når jeg selv gikk i barnehagen. Det kan være at barnet ditt har hørt fortellingene hun har kommet med og så selv tenkt at de måtte være ekte? Anonymous poster hash: 875e9...8a9
Anonym bruker Skrevet 27. mars 2015 #5 Skrevet 27. mars 2015 Hvis du virkelig vil at barna dine skal få gjøre seg opp sin egen mening, må jo barna dine få høre alle historiene. Jeg synes bare det er fint at barna får ulik innputt. Anonymous poster hash: 7bf4e...2b3
Anonym bruker Skrevet 27. mars 2015 #6 Skrevet 27. mars 2015 For det første, der heter ikke barnehagetante. For det andre, er du sikker på at vedkommende hadde brukt ordet "ekte"? Det er et typisk ord barn bruker for å beskrive noe vi voksne gjerne kaller sant/sannheten. For det tredje, skal ikke barn lære historien om påske? Og hvorfor vi feirer påske? Hvorfor er det ikke lov å kalle dem/oss for barnehagetante? I ene barnehagen jeg jobbet i hadde vi ei barnehagebestemor, langt og kronglete navn hun fikk på seg, men alle ungene kalte henne det og hun syntes det var kjempestas å ha barnehagebarnebarn på godt over 50 barn. Anonymous poster hash: 7acfe...1a8
Anonym bruker Skrevet 27. mars 2015 #7 Skrevet 27. mars 2015 Er du sikker på at barnehageansatten sa at alt var ekte? Jeg sa utrolig mye rart når jeg selv gikk i barnehagen. Det kan være at barnet ditt har hørt fortellingene hun har kommet med og så selv tenkt at de måtte være ekte? Anonymous poster hash: 875e9...8a9 Kan jo være mulig, men barnet vårt er pussig nok en unge som sjelden overdriver - som jeg vet HI Anonymous poster hash: 7acfe...1a8
Anonym bruker Skrevet 27. mars 2015 #8 Skrevet 27. mars 2015 Hvis du virkelig vil at barna dine skal få gjøre seg opp sin egen mening, må jo barna dine få høre alle historiene. Jeg synes bare det er fint at barna får ulik innputt. Anonymous poster hash: 7bf4e...2b3 Selvfølgelig vil jeg at barnet skal lære seg om andre religioner, jeg vil bare ikke at noen skal si at dette er den eneste religionen som er ekte og sann. HI Anonymous poster hash: 7acfe...1a8
Anonym bruker Skrevet 27. mars 2015 #9 Skrevet 27. mars 2015 For det første, der heter ikke barnehagetante. For det andre, er du sikker på at vedkommende hadde brukt ordet "ekte"? Det er et typisk ord barn bruker for å beskrive noe vi voksne gjerne kaller sant/sannheten. For det tredje, skal ikke barn lære historien om påske? Og hvorfor vi feirer påske? Hvorfor er det ikke lov å kalle dem/oss for barnehagetante? I ene barnehagen jeg jobbet i hadde vi ei barnehagebestemor, langt og kronglete navn hun fikk på seg, men alle ungene kalte henne det og hun syntes det var kjempestas å ha barnehagebarnebarn på godt over 50 barn. Anonymous poster hash: 7acfe...1a8 Fordi det er som regel foreldre som kaller oss barnehagetanter fordi de ikke aner hva vi heter, barna kan navnene våre. Anonymous poster hash: 9a7cb...611
Anonym bruker Skrevet 27. mars 2015 #10 Skrevet 27. mars 2015 Det dummeste du gjør, er å si noe annet enn hva de sier i bhg, det gjør barnet utrygt. Det du derimot kan gjøre er å spørre om du kan få en samtale med de, der du kan fortelle at du ikke ønsker at ditt barns kan være med i slike samlinger. Det blir utrolig forvirrende for en liten hjerne å skulle høre ulike ting i bhg og hjemme. Anonymous poster hash: 2db3c...92d
Anonym bruker Skrevet 27. mars 2015 #11 Skrevet 27. mars 2015 Er du sikker på at barnehageansatten sa at alt var ekte? Jeg sa utrolig mye rart når jeg selv gikk i barnehagen. Det kan være at barnet ditt har hørt fortellingene hun har kommet med og så selv tenkt at de måtte være ekte? Anonymous poster hash: 875e9...8a9 Kan jo være mulig, men barnet vårt er pussig nok en unge som sjelden overdriver - som jeg vet HI Anonymous poster hash: 7acfe...1a8 Ja, alles barn er perfekte. Anonymous poster hash: 875e9...8a9
Anonym bruker Skrevet 27. mars 2015 #12 Skrevet 27. mars 2015 For det første, der heter ikke barnehagetante. For det andre, er du sikker på at vedkommende hadde brukt ordet "ekte"? Det er et typisk ord barn bruker for å beskrive noe vi voksne gjerne kaller sant/sannheten. For det tredje, skal ikke barn lære historien om påske? Og hvorfor vi feirer påske? Hvorfor er det ikke lov å kalle dem/oss for barnehagetante? I ene barnehagen jeg jobbet i hadde vi ei barnehagebestemor, langt og kronglete navn hun fikk på seg, men alle ungene kalte henne det og hun syntes det var kjempestas å ha barnehagebarnebarn på godt over 50 barn. Anonymous poster hash: 7acfe...1a8 Fordi det er som regel foreldre som kaller oss barnehagetanter fordi de ikke aner hva vi heter, barna kan navnene våre. Anonymous poster hash: 9a7cb...611 Jeg hadde Tante Randi og Tante noe-jeg-ikke-husker da jeg var liten. Det var de ansatte som lærte oss det, ikke foreldrene våre. De sa barnehagetanter, men barna brukte Tante navn. For øvrig har jeg aldri kalt mine barns barnehageansatte for tanter, men da jeg skulle hente toåringen, kalte den ansatte seg Tante xxx. Barnet sier kun navnet. Når det gjelder HI, så synes jeg man skal være forsiktig med hvordan man formulerer seg til barn. Uansett om barnet selv har funnet ut at det tror Gud og Jesus er ekte eller ikke, eller om en ansatt har sagt det direkte, så er det tydelig her at noe den ansatte har sagt noe som får barnet til å tro at Gud og Jesus er ekte, og at dette også er den ansattes mening. Jeg ville tatt en samtale med denne ansatte og bedt henne fomulere seg annerledes heretter, da du ønsker at ditt barn ikke skal "låses" i èn religion fordi hun uttrykker seg som om det ikke finnes annet. Anonymous poster hash: 12dab...ce0
Anonym bruker Skrevet 27. mars 2015 #13 Skrevet 27. mars 2015 Det dummeste du gjør, er å si noe annet enn hva de sier i bhg, det gjør barnet utrygt. Det du derimot kan gjøre er å spørre om du kan få en samtale med de, der du kan fortelle at du ikke ønsker at ditt barns kan være med i slike samlinger. Det blir utrolig forvirrende for en liten hjerne å skulle høre ulike ting i bhg og hjemme. Anonymous poster hash: 2db3c...92d Unnskyld meg, men om det barnet sier stemmer så har den ansatte i barnehagen drevet forkynning, og det er ikke lov. Om HI ikke ønsker å oppdra sine barn i den kristne tro, skal hun slippe at ansatte i barnehagen sier at det kristne tror på er ekte og sant. HI har all rett til å si til barnet sitt at hun er uenig i det den ansatte i barnehagen har sagt, men at den ansatte i barnehagen har rett til å tro på hva hun vil. Anonymous poster hash: 95502...89f
Anonym bruker Skrevet 27. mars 2015 #14 Skrevet 27. mars 2015 Jeg hadde heller ikke likt det! Ble irritert nok når de leste David og Goliat når de spiste brukt. Liker ikke at prakker på barnet kristene historier. Anonymous poster hash: 8a392...c1b
Anonym bruker Skrevet 27. mars 2015 #15 Skrevet 27. mars 2015 Det dummeste du gjør, er å si noe annet enn hva de sier i bhg, det gjør barnet utrygt. Det du derimot kan gjøre er å spørre om du kan få en samtale med de, der du kan fortelle at du ikke ønsker at ditt barns kan være med i slike samlinger. Det blir utrolig forvirrende for en liten hjerne å skulle høre ulike ting i bhg og hjemme. Anonymous poster hash: 2db3c...92d Unnskyld meg, men om det barnet sier stemmer så har den ansatte i barnehagen drevet forkynning, og det er ikke lov. Om HI ikke ønsker å oppdra sine barn i den kristne tro, skal hun slippe at ansatte i barnehagen sier at det kristne tror på er ekte og sant. HI har all rett til å si til barnet sitt at hun er uenig i det den ansatte i barnehagen har sagt, men at den ansatte i barnehagen har rett til å tro på hva hun vil. Anonymous poster hash: 95502...89f Nå har hun kun barnets påstand om at det er det eneste ekte - man skal ta slike formuleringer fra barn med en klype salt, selv om så klart ens eget barn alltid er ærlig og snill (du la merke til ironien håper jeg). Barnehagen har IKKE drevet med forkynning her - slå det opp og se hva det betyr. Hvordan tenker du man skal forklare hva påske går ut på UTEN å komme inn på den f.eks Jesus - litt vanskelig kanskje? Ingen av mine barn er døpte, og min mann og jeg har forskjellig livssyn, men jeg hyler da ikke opp om barna våre kommer hjem og forteller at det og det er sant - alt fra lysfest til julenissen - ut i fra hva de har hørt på barnehagen/skolen. Hvilken alvorlig SKADE mener du at barn får av dette? Anonymous poster hash: 55328...f55
Anonym bruker Skrevet 27. mars 2015 #16 Skrevet 27. mars 2015 Er det en menighetsbarnehage eller noe sånt? Anonymous poster hash: 1f6cc...c2e
Anonym bruker Skrevet 27. mars 2015 #17 Skrevet 27. mars 2015 Så sære dere er. Nå er det engang sånn at landet vårt er basert på kristne verdier. Dere som ikke tror kan jo bare se på historiene på lik linje med folkeeventyr. Og jeg synes det er viktig at barna lærer hvorfor vi feirer ulike høytider! Anonymous poster hash: dc44f...fe6
Iiiiik Skrevet 27. mars 2015 #18 Skrevet 27. mars 2015 Jeg hadde omtrent samme erfaring med min eldste. Hun kom hjem og snakket om Gud og Jesus og at "Berit" hadde sagt at de finnes. Våre unger er ikke døpt og datteren min visste også da (var hun 5 kanskje?) at jeg tenkte annerledes. Det ga oss en fin anledning til å snakke om at ikke alle tror på det samme, men at religion ofte er sånn at de som tror mener at det de tror på finnes. Datteren min tenkte nok en del over det, noen dager etterpå kom hun tilbake til det "Du mamma, Berit sier at Jesus og Gud finnes. Du tror ikke det. Jeg tror Berit har rett jeg, for hun er snart pensjonist og du er bare 33. Da er jo hun større enn deg og har lært mer enn deg". Helt greit for meg, det var en teologisk uenighet vi fint kunne leve med. I ettertid har jenta blitt 16 og er like lite troende som meg
Anonym bruker Skrevet 27. mars 2015 #19 Skrevet 27. mars 2015 Det dummeste du gjør, er å si noe annet enn hva de sier i bhg, det gjør barnet utrygt. Det du derimot kan gjøre er å spørre om du kan få en samtale med de, der du kan fortelle at du ikke ønsker at ditt barns kan være med i slike samlinger. Det blir utrolig forvirrende for en liten hjerne å skulle høre ulike ting i bhg og hjemme. Anonymous poster hash: 2db3c...92d Unnskyld meg, men om det barnet sier stemmer så har den ansatte i barnehagen drevet forkynning, og det er ikke lov. Om HI ikke ønsker å oppdra sine barn i den kristne tro, skal hun slippe at ansatte i barnehagen sier at det kristne tror på er ekte og sant. HI har all rett til å si til barnet sitt at hun er uenig i det den ansatte i barnehagen har sagt, men at den ansatte i barnehagen har rett til å tro på hva hun vil. Anonymous poster hash: 95502...89f Nå har hun kun barnets påstand om at det er det eneste ekte - man skal ta slike formuleringer fra barn med en klype salt, selv om så klart ens eget barn alltid er ærlig og snill (du la merke til ironien håper jeg). Barnehagen har IKKE drevet med forkynning her - slå det opp og se hva det betyr. Hvordan tenker du man skal forklare hva påske går ut på UTEN å komme inn på den f.eks Jesus - litt vanskelig kanskje? Ingen av mine barn er døpte, og min mann og jeg har forskjellig livssyn, men jeg hyler da ikke opp om barna våre kommer hjem og forteller at det og det er sant - alt fra lysfest til julenissen - ut i fra hva de har hørt på barnehagen/skolen. Hvilken alvorlig SKADE mener du at barn får av dette? Anonymous poster hash: 55328...f55 HI må ta utgangspunkt i at det barnet har sagt, og ta en prat med pedagogisk leder på avdelingen til barnet om at dersom det barnet sier stemmer, så må den ansatte som har sagt dette endre på sin måte samtale med barna om påskehøytiden på. Foreldre skal slippe at barna blir utsatt for forkynnelse i barnehage og skole, så sant foreldrene ikke har valgt å sende barna til religiøse barnehager og skoler. Rammeplan for barnehagen sier at barnehagen skal markere ulike religiøse høytider, men at det ikke er lov til å drive forkynnelse eller påvirke barna i retning av én bestemt religion eller ett bestemt livssyn. Dersom den ansatte sier ting som "at hele historien var ekte og at gud og jesus bor oppe i himmelen og passer på oss", er det å forkynne. Anonymous poster hash: 95502...89f
Elsker livet Skrevet 27. mars 2015 #20 Skrevet 27. mars 2015 Nå er jeg kristen selv, så jeg har ikke noe i mot at barnehageansatte forkynner til mine barn, men jeg har noe i mot at de bryter retningslinjene. Så liker du det ikke er du i din fulle rett å be dem slutte med dette. Men barna kan først som sist lære at voksne ikke er einge om alt, at voksne har forskjellige meninger og at det enkelte voksne forteller er sprøyt. Man mister gjerne litt tro på verden, og blir blir noe forvirret og usikker i det det går opp for en, men sånn er livet, og det vil de bare erfare mer og mer. Sønnen min kom hjem og fortalte at melk var supersunt og det ble man virkelig sterke av, det hadde læreren sagt, så han bøttet nedpå. Da svarte jeg (kortversjon) at noen mener det, mens jeg mener at melk ikke er sunt i store mengder, men at det finnes stoffer i melk som er sunt for oss.
Anonym bruker Skrevet 27. mars 2015 #21 Skrevet 27. mars 2015 De hadde snakket i går om hvorfor vi feirer Påske. Ene barnehage-tanten hadde fortalt at hele historien var ekte og at gud og jesus bor oppe i himmelen og passer på oss. Barnet vårt var og er fortsatt overbevist om at Gud og Jesus finnes og har fortalt alt med et stort smil om munnen. Jeg har fortalt at det finnes mange som tror det finnes en gud, men det er ikke alle. Vi velger alle selv hva vi skal tro på Det er sikkert mange som synes dette bare er en bagatell, men jeg liker ikke at en ansatt skal fortelle hvilken religion som er ekte eller ikke. Det er jo i tillegg 2 andre muslimske unger på gruppa.. Hva de andre ungene er aner jeg ikke. Anonymous poster hash: 7acfe...1a8 Dette er ikke en bagatell, og det er overhodet ikke greit. Barnehagen kan selvsagt fortelle barna hvorfor de kristne feirer påske, men å fastslå det som en sannhet er helt uakseptabelt. Anonymous poster hash: b7d3e...073
Anonym bruker Skrevet 27. mars 2015 #22 Skrevet 27. mars 2015 Så sære dere er. Nå er det engang sånn at landet vårt er basert på kristne verdier. Dere som ikke tror kan jo bare se på historiene på lik linje med folkeeventyr. Og jeg synes det er viktig at barna lærer hvorfor vi feirer ulike høytider! Anonymous poster hash: dc44f...fe6 Signerer!! Blir skremt over nordmenns dårlige holdninger ang religion. Har dere blitt helt hjernevasket av all integrering av all annen religion? Blir kvalm av tanken på at vi i vår tid mener at det er feil at barna våre lærer om kristendom. Vi skal være glad for at barna våre får denne lærdommen ang høytider osv. Vi ER et kristent land. Ellers så hadde vi jo ikke behøvd å feiret verken jul eller påske. Ta dere en titt på det fantastiske flagget vårt! Vær så snill; nå må vi kjempe sammen for vår religion slik at den ikke blir "utryddet".... Anonymous poster hash: 442e6...9ad
Anonym bruker Skrevet 27. mars 2015 #23 Skrevet 27. mars 2015 Hadde barnehage personalet fortalt mitt barn om muslimsk tro og påstått at Allah var virkelig og den eneste sanne Gud, hadde jeg blitt rasende og bedt om et møte med de. Men at barnehage personalet, nå midt i påsken, forteller historien om at Jesus døde på korset... er det virkelig noe å reagere på? Vi bor tross alt i et land som er bygd på kristen tradisjon (selv om det blir mer og mer visket bort). Anonymous poster hash: 98655...a94
Anonym bruker Skrevet 27. mars 2015 #24 Skrevet 27. mars 2015 Hva skal vi her gjøre med det da, mener du Hi? Skal vi ringe barnehagen for deg? Mener du at barnet ditt blir ødelagt av å høre om hvorfor man feirer påsken? Anonymous poster hash: 0317c...27d
Anonym bruker Skrevet 27. mars 2015 #25 Skrevet 27. mars 2015 Så sære dere er. Nå er det engang sånn at landet vårt er basert på kristne verdier. Dere som ikke tror kan jo bare se på historiene på lik linje med folkeeventyr. Og jeg synes det er viktig at barna lærer hvorfor vi feirer ulike høytider! Anonymous poster hash: dc44f...fe6 Signerer!! Blir skremt over nordmenns dårlige holdninger ang religion. Har dere blitt helt hjernevasket av all integrering av all annen religion? Blir kvalm av tanken på at vi i vår tid mener at det er feil at barna våre lærer om kristendom. Vi skal være glad for at barna våre får denne lærdommen ang høytider osv. Vi ER et kristent land. Ellers så hadde vi jo ikke behøvd å feiret verken jul eller påske. Ta dere en titt på det fantastiske flagget vårt! Vær så snill; nå må vi kjempe sammen for vår religion slik at den ikke blir "utryddet".... Anonymous poster hash: 442e6...9ad Kunne ikke vært mer enig!!! Kjempe trist og kjempe Sært at mange mener at barna ikke skal få lære om kristendommen som landet vårt er bygget på. Men at barna lærer om Islam er helt greit? Anonymous poster hash: 98655...a94
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå