Gå til innhold

Hvordan fungerer oppfølgingsplan? Noen med erfaringer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er sykemeldt og har vært det en stund nå så må i møte med sjefen ang oppfølgingsplan. Men har aldri vært sykemeldt så lenge før og lurer på hvordan drt fungerer? Er det for at jeg må begynne å jobbe igjen, må jeg fortelle hvorfor jeg er sykemeldt?

Jeg mener, er ikke at jeg IKKE vil jobbe, men er jo sykemeldt for en grunn. Og ikke har jeg veldig lyst til å fortelle sjefen om alt heller, så har noen av dere erfaringer dere vil dele?:)

Anonymous poster hash: 5e1a4...3df

Fortsetter under...

Skrevet

I vår kommune fungerer det slik at nesten ingen i utgangspunktet får bli 100% sykemeldt uten tilrettelegging. Man får enten andre oppgaver eller blir midlertidig omplassert til andre avdelinger / etater.

På oppfølgingsmøtet snakkes det som man fortsatt skal ha tilrettelagt, om det fungerer, om man må bytte avdeling / etat, bytte tilbake til opprinnelig arbeidssted etc.

Oppfølgingsmøtet er også med tanke på sykepenger. Uten oppfølgingsmøter kan NAV stoppe sykepengene.

Anonymous poster hash: a98aa...6ba
Skrevet

Jeg hadde et slikt møte for første gang nå, og det var en relativt rask affære.

Jeg er tilbake i 50% stilling etter et par mnd i 100%, og vi snakket om hvordan jobben kunne tilrettelegge på best mulig måte. Hva de hadde gjort hittil og veien videre. Du finner skjemaet dere skal gå igjennom på nettet.

Anonymous poster hash: 21aaf...526

Skrevet

Fler med erfaringer? Må man fortelle hvorfor man er sykemeldt, og om man føler det ikke kan tilrettelegges hva skjer da?

Anonymous poster hash: 5e1a4...3df

Skrevet

Arbeidsgiver har ikke krav på å vite sykemeldingsgrunn, men har krav på å vite om eventuell restarbeidsevne og om det er noe som kan gjøres for å tilrettelegge på arbeidsplassen. Tilrettelegging kan være tiltak for at du skal kunne komme fortere tilbake og/eller for å forebygge tilbakefall når du kommer tilbake. Det kan nok være lettere å diskutere tilrettelegging dersom du forteller arbeidsgiver hvorfor du er sykemeldt, men arbeidsgiver har ikke krav på å vite det. 

Anonymous poster hash: 902fa...4c5
Skrevet

Arbeidsgiver har ikke rkav på å få vite diagnose, men:

* de har krav på å få hvite hvilke arbeidsoppgaver du ikke kan utføre og hvorfor.

* videre skal dere diskutere om det er behov for tilrettelegging, dvs fysisk tilrettelegging (behov for hjelpemidler, ergonomiske tilpasninger osv), andre arbeidsoppgaver, behov for andre arbeidstider, opplæring, psykososiale utfordringer (uheldige velastninger, kommunikasjon) osv.

* Det bør også diskuteres tidsperspektiv for sykmelding, når du tenker at du kan komme tilbake i jobb, evt opptrappingsplan (delvis tilbakeføring)

Det er svært varierende hvor gode arbeidsgivere og ledere er på oppfølging av sykmeldte. noen er veldig gode, andre synes dette er svært vanskelig. det samme gjelder medarbeidere; noen syned dette er ganske greit. Andre synes dette er vanskelig.

Anonymous poster hash: 23b1d...d97

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...